Τελευταία Νέα
Διεθνή

Απάτη με το… κιλό: Στη Γερμανία σέρνουν τη Mondelez στα δικαστήρια – Στην Ελλάδα οι καταναλωτές απλώς... πληρώνουν την κοροϊδία

Απάτη με το… κιλό: Στη Γερμανία σέρνουν τη Mondelez στα δικαστήρια – Στην Ελλάδα οι καταναλωτές απλώς... πληρώνουν την κοροϊδία
Η συσκευασία της Milka παραμένει εμφανισιακά αμετάβλητη, ενώ μόνο η ράβδος συρρικνώθηκε κατά μόλις 1 χιλιοστό
Η νέα υπόθεση που συγκλονίζει τη Γερμανία αφορά τη γνωστή σοκολάτα Milka και την κίνηση της εταιρείας Mondelez Γερμανίας να μειώσει το βάρος της από τα 100 στα 90 γραμμάρια, χωρίς να αλλάξει τη συσκευασία και, ενίοτε, χωρίς να μειώσει την τιμή.
Η αντίδραση των καταναλωτών και των οργανώσεων προστασίας καταναλωτών είναι έντονη, με νομικές διαδικασίες να βρίσκονται σε εξέλιξη και τον αντίκτυπο της «συρρίκνωσης» (shrinkflation) να είναι θέμα συζήτησης σε όλη την Ευρώπη.
Εν προκειμένω αξίζει να γίνει μια αντιπαραβολή με την ανομία που επικρατεί στην Ελλάδα, όπου οι καταναλωτές καλούνται να αντιμετωπίσουν τις ίδιες πρακτικές, με τις επιχειρήσεις να κερδίζουν από τη σύγχυση και την έλλειψη σαφούς ενημέρωσης (το υπουργείο Ανάπτυξης και ο κ. Θεοδωρικάκος τι κάνουν;).
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι έκθετοι στην αυξανόμενη αυτή «παγίδα» των μεγάλων εταιρειών (με διπλές τιμές, shrinkflation κ.λπ.).
Ωστόσο στη Γερμανία τα πράγματα είναι διαφορετικά…

Η υπόθεση

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών του Αμβούργου έχει κινηθεί νομικά κατά της Mondelez Deutschland, της εταιρείας πίσω από τη σοκολάτα Milka, κατηγορώντας την για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Αφορμή, η μείωση του βάρους του προϊόντος από τα γνωστά 100 γραμμ. σε 90 γραμμ., χωρίς παράλληλη αλλαγή στη συσκευασία — και σε ορισμένες περιπτώσεις, διατηρώντας ή ακόμα και αυξάνοντας την τιμή.
Η αγωγή βασίζεται στο ότι οι καταναλωτές, συνηθισμένοι στον σταθερό σχεδιασμό της συσκευασίας, συχνά δεν αντιλαμβάνονται τη μείωση του προϊόντος.
Η συσκευασία της Milka παραμένει εμφανισιακά αμετάβλητη, ενώ μόνο η ράβδος συρρικνώθηκε κατά μόλις 1 χιλιοστό — μια λεπτομέρεια που διαφεύγει από το μάτι, εάν δεν συγκριθούν άμεσα οι παλιές και νέες εκδόσεις.
Το βάρος αναγράφεται στην πρόσοψη της συσκευασίας, αλλά με τόσο μικρά στοιχεία που σχεδόν περνά απαρατήρητο.
Όπως σημειώνει το TASS, αυτή η πρακτική παραβιάζει βασικές αρχές διαφάνειας: οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα σε σαφή ενημέρωση για το περιεχόμενο του προϊόντος.

«Shrinkflation» στην πράξη

Οι καταναλωτικές οργανώσεις επισημαίνουν ότι αυτή η τακτική δημιουργεί στον χρήστη μια ψευδή αίσθηση σταθερότητας: βλέποντας την ίδια συσκευασία, υποθέτει ότι το προϊόν διατηρεί τον παλιό όγκο ή βάρος, γεγονός που εξυπηρετεί κερδοσκοπικά τον κατασκευαστή.
Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών λοιπόν καλεί τη γερμανική κυβέρνηση να αναθεωρήσει τη νομοθεσία ως εξής:
Η εταιρεία να υποχρεούται να προειδοποιεί τουλάχιστον 6 μήνες νωρίτερα για τυχόν αλλαγές στο βάρος.
Τροποποίηση της συσκευασίας με οπτική αντιστοίχισή της στη μειωμένη ποσότητα, ώστε ο καταναλωτής να αντιλαμβάνεται εύκολα τη διαφορά και να λαμβάνει πλήρως πληροφορημένη απόφαση αγοράς.

Η απάντηση της Mondelez Γερμανίας

Από την πλευρά της, η Mondelez Γερμανίας αρνείται τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας πως έδρασε εντός νομικών πλαισίων: το νέο βάρος αναγράφεται στην συσκευασία και έχει κοινοποιηθεί μέσω των επίσημων καναλιών στα social media.
Οι εκπρόσωποί της τονίζουν ότι η απόφαση αιτιολογείται από αντικειμενικές οικονομικές πιέσεις, όπως η ριζική αύξηση της τιμής των κόκκων κακάο — σχεδόν τριπλασιασμός το τελευταίο έτος.
Ο κατασκευαστής ισχυρίζεται πως η μείωση βάρους ήταν προτιμότερη σε σχέση με την άμεση αύξηση τιμής, ώστε να διατηρήσει το προϊόν προσιτό και ανταγωνιστικό χωρίς αλλαγές στη συνταγή.
Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση θα εκδικαστεί στο Περιφερειακό Δικαστήριο της Βρέμης.
Δεν έχει οριστεί ακόμη η διαδικασία για τα επόμενα βήματα, αλλά η εταιρεία έχει την ευκαιρία να απαντήσει στις κατηγορίες πριν την ακρόαση.

Παγκόσμια τάση το «shrinkflation»

Το φαινόμενο «shrinkflation» (συρρικνούμενος πληθωρισμός) έχει γίνει κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια: μείωση της ποσότητας του προϊόντος, χωρίς αλλαγή στην τιμή — ώστε να αποφεύγεται η άμεση αύξηση που προκαλεί αντιδράσεις στους καταναλωτές.
Πρόκειται για στρατηγική ελιγμού απέναντι στην πίεση των αυξανόμενων τιμών πρώτων υλών, ενέργειας και μεταφορών.

Φύση και συνέπειες για τον καταναλωτή

Η πλειονότητα των καταναλωτών εστιάζει στην τιμή, όχι στο βάρος.
Μια ελαφρά μείωση (όπως από 100 γραμ. σε 90 γραμμ.) συχνά δεν ανιχνεύεται, ενώ οποιαδήποτε αύξηση τιμής προκαλεί άμεση δυσαρέσκεια.
Παραδείγματα βλέπουμε σε σοκολάτες, γιαούρτια, σνακ, καφέ ή οικιακά προϊόντα — όπου η συσκευασία παραμένει ίδια, αλλά το περιεχόμενο μειώνεται.
Για τις επιχειρήσεις, η επιλογή αυτή κρίνεται δικαιολογημένη: ενισχυμένος ανταγωνισμός, αυξημένο κόστος παραγωγής και ευαισθησία του καταναλωτή στην τιμή, κάνουν την άμεση τιμολογιακή αύξηση απαγορευτική.
Ωστόσο, για τους καταναλωτές, η πρακτική αυτή γεφυρώνε συνήθως, αλλά υπονομεύει την αρχή της διαφάνειας.
Μακροπρόθεσμα, η απώλεια εμπιστοσύνης στο brand μπορεί να αποβεί πιο κοστοβόρα απ’ ό,τι μια ειλικρινής αναπροσαρμογή τιμής.
Σε πολλές χώρες υπάρχουν πρωτοβουλίες για περιορισμό του φαινομένου: αυστηρότερες απαιτήσεις σήμανσης, υποχρεωτική αναλογία συσκευασίας προς περιεχόμενο, καθώς και ενημερωτικές αποχρώσεις πριν την εφαρμογή αλλαγών.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης