Η υπεροχή της αεροπορικής ισχύος στις στρατιωτικές επιχειρήσεις επιβεβαιώθηκε εκ νέου στον πόλεμο της Ουκρανίας, στις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και πιο πρόσφατα κατά την Op Sindoor.
Ενισχύει σημαντικά την αεροπορική ισχύ της Ινδίας η στρατηγική συνεργασία του Παρισιού με το Νέο Δελχί, με βασικό πυλώνα τα μαχητικά Rafale και το εγχώριας ανάπτυξης Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA).
Μέσα από συμφωνίες G2G, κοινές αναπτύξεις κινητήρων και τεχνολογικής υποστήριξης, η Ινδία προχωρά στην αναβάθμιση του στόλου της, ενισχύοντας την αποτρεπτική της ικανότητα απέναντι σε περιφερειακές απειλές και παράλληλα καθιερώνοντας μια διαχρονική στρατηγική σχέση με τη Γαλλία στον τομέα της αεροπορίας και της αμυντικής βιομηχανίας.
Η Indian Air Force (IAF) έχει περιοριστεί σε 29 μοίρες μαχητικών αεροσκαφών έναντι των εγκεκριμένων 42,5. Η τελευταία μοίρα MiG-21 Bison τίθεται εκτός υπηρεσίας τον Σεπτέμβριο.
Το LCA Mk1A συνεχίζει να καθυστερεί και θα εισέλθει στην υπηρεσία της IAF αργότερα φέτος, πολύ πίσω από το πρόγραμμα.
Η ινδική κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει την ανάγκη για νέα προμήθεια ξένων μαχητικών.
Οι ιδιαίτερα σκληροί δασμοί της κυβέρνησης Trump κατέστησαν τις ΗΠΑ εξαιρετικά αναξιόπιστο εταίρο για την Ινδία.
Η Ινδία διαθέτει ήδη έναν τεράστιο στόλο αεροσκαφών ρωσικής προέλευσης. Παρά την προσφορά της Ρωσίας για πλήρη Transfer of Technology (ToT) για το πέμπτης γενιάς Sukhoi Su-57 Felon, η Ινδία θα πρέπει να προχωρήσει με το δικό της AMCA με πλήρη εθνική υποστήριξη.
Το Rafale αποτέλεσε ένα από τα κορυφαία αεροσκάφη που χρησιμοποιήθηκαν στην Op Sindoor. Μια αλληλουχία γεγονότων φέρνει και πάλι την Ινδία κοντά στον δοκιμασμένο φίλο της, τη Γαλλία, η οποία στάθηκε στο πλευρό της ακόμα και σε περιόδους που άλλες χώρες της επέβαλαν κυρώσεις τις τελευταίες δεκαετίες.
Η Γαλλία – Ο διαχρονικός στρατηγικός εταίρος της Ινδίας
Το Παρίσι και το Νέο Δελχί διατηρούν θερμές και εμπορικά φιλικές σχέσεις από την αρχή.
Η Γαλλία στήριξε την Ινδία κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και την υποστήριξε σιωπηρά ως πυρηνική δύναμη.
Ινδία και Γαλλία υπέγραψαν στρατηγική συνεργασία τον Ιανουάριο του 1998.
Ένας από τους πιο σταθερούς πυλώνες της σχέσης αυτής από τη δεκαετία του ’50 ήταν η στρατιωτική αεροπορία.
Η IAF ενέταξε περισσότερα από 100 Dassault Ouragan (Toofani) και Dassault Mystere IVA τις δεκαετίες του ’50 και του ’60.
Το Ινδικό Ναυτικό απέκτησε το Breguet Alize, ένα αεροσκάφος ανθυποβρυχιακού πολέμου από αεροπλανοφόρα. Το ελικόπτερο Aerospatiale Alouette III κατασκευάστηκε με άδεια από την HAL σε μεγάλες ποσότητες.
Η IAF απέκτησε το Anglo-French Jaguar Deep Penetration Strike Aircraft (DPSA) στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τα Mirage 2000 στη δεκαετία του ’80.
Το Mirage 2000 διακρίθηκε στον πόλεμο του Kargil το 1999 και αναβαθμίστηκε αργότερα στο Mirage 2000-5 Mk 2 με βελτιωμένα ηλεκτρονικά, glass cockpit και πιο προηγμένα όπλα.
Το Mirage 2000 ήταν το αεροσκάφος επιλογής στο Balakot Strike το 2019, χρησιμοποιώντας τις βόμβες Spice-2000. Στη συνέχεια, η Ινδία παρέλαβε 36 Dassault Rafale.
Τα συμβόλαια των Rafale
Η συνεργασία της Ινδίας με το Rafale ξεκίνησε το 2016 με την αγορά 36 αεροσκαφών έναντι 59.000 crore ρουπιών (€7,8 δισ.) από τη Γαλλία. Η παράδοση ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2022.
Τον Απρίλιο του 2025 υπογράφηκε νέο συμβόλαιο 63.000 crore ρουπιών για 26 Rafale-Marine, ικανά να επιχειρούν από τα INS Vikrant και INS Vikramaditya.
Τα Rafale-M διαθέτουν ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης, tail hook, ραντάρ Thales RBE2 AESA και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA. Θα φέρουν ποικιλία οπλισμού: MICA, Meteor, SCALP-EG, Exocet AM39.
Το συμβόλαιο περιλαμβάνει ToT και δημιουργία υποδομών συντήρησης και παραγωγής στην Ινδία, ενισχύοντας το πρόγραμμα Make in India.
Τον Ιούνιο του 2025 η Dassault Aviation υπέγραψε συμφωνία με την Tata Advanced Systems Limited (TASL) για παραγωγή τμημάτων ατράκτου Rafale στην Hyderabad.
Η νέα μονάδα θα ξεκινήσει παραγωγή το 2028 με δυνατότητα έως δύο ατράκτους τον μήνα. Είναι η πρώτη φορά που Rafale θα κατασκευάζονται εκτός Γαλλίας.
Safran Aero-Engine για το AMCA
Μετά την αποσύνδεση του GTRE “Kaveri” από το πρόγραμμα LCA, η Ινδία αναζητά δικούς της κινητήρες με πλήρη δικαιώματα IPR. Προτάσεις υπήρξαν από Safran, Rolls-Royce και GE.
Η Γαλλία ενέκρινε το 2023 την Safran να αναπτύξει κινητήρα για το AMCA σε συνεργασία με την Ινδία. Ο νέος κινητήρας θα βασιστεί στον M88, αναβαθμισμένος ώστε να αποδίδει 75–80 kN χωρίς και 110–120 kN με afterburner.
Η ανάπτυξη θα συμβαδίζει με το πρόγραμμα AMCA, με πρωτότυπα το 2026–27 και πρώτες πτήσεις το 2028. Η Safran δεσμεύεται για πλήρη ToT (μονόκρυστα πτερύγια, θερμικά επιστρώματα, προηγμένους θαλάμους καύσης).
Η Ινδία συμφώνησε σε G2G συνεργασία με τη Γαλλία για νέο κινητήρα 120 kN.
Αναβαθμίσεις Rafale
Τα ινδικά Rafale είναι τροποποιημένα στο πρότυπο F3-plus. Η Γαλλία προχωρά ήδη στο F4 και αναπτύσσει το F5 “Super Rafale”, με νέα ραντάρ, αισθητήρες, όπλα και δυνατότητα μεταφοράς υπερηχητικών πυρηνικών πυραύλων. Το F5 θα λειτουργεί και ως “ιπτάμενο κέντρο διοίκησης” με συνεργασία με nEUROn drone. Παραδόσεις αναμένονται από το 2027.
Το πρόγραμμα MRFA (Multi-Role Fighter Aircraft) εκκρεμεί από το 2018. Εκτός από το Rafale, οι υποψήφιοι περιλαμβάνουν Lockheed Martin F-21, Saab Gripen E/F, Boeing F-15EX, Eurofighter Typhoon, MiG-35 και Su-35.
Μετά τους δασμούς Trump, τα αμερικανικά αεροσκάφη θεωρούνται λιγότερο αξιόπιστα. Οι Ρώσοι προτείνουν το Su-57.
Η IAF ζητά 114 Rafale μέσω απευθείας G2G συμφωνίας. Η πρόταση θα κατατεθεί στο Defence Acquisition Council τον Οκτώβριο 2025.
Η Ινδία πρέπει να ζητήσει πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα του Rafale για να ενσωματώσει δικά της όπλα, ακόμη και με κυριαρχικές εγγυήσεις προς τη Γαλλία.
Future Combat Air System (FCAS)
Το FCAS είναι πρόγραμμα Γαλλίας-Γερμανίας-Ισπανίας για πέμπτης+ γενιάς μαχητικό, με Dassault, Airbus και Indra Sistemas ως εταίρους.
Θα αντικαταστήσει Rafale, Typhoon και EF-18 γύρω στο 2040, αλλά έχει ήδη καθυστερήσει με πιθανή ένταξη το 2045–2050.
Η Ινδία, έχοντας το δικό της AMCA, δεν χρειάζεται να βιαστεί να ενταχθεί στο FCAS.
Συμπέρασμα
Όλες οι μεγάλες συμφωνίες της Ινδίας έγιναν μέσω G2G (Ρωσία, ΗΠΑ, Γαλλία).
Η IAF χρειάζεται επειγόντως νέα μαχητικά για να αντιμετωπίσει ταυτόχρονες απειλές από Πακιστάν και Κίνα.
Η απόφαση για 114 MRFA δεν μπορεί να καθυστερήσει άλλο, ειδικά με αναφορές ότι η Κίνα μπορεί να παραδώσει 40 J-35A stealth στο Πακιστάν.
Η G2G συμφωνία Rafale είναι η καλύτερη επιλογή: ενισχύει τη μαχητική ισχύ της Ινδίας και εδραιώνει τη στρατηγική σχέση με τη Γαλλία.
Η Ινδία έχει αποκλείσει την αγορά F-35A λόγω εμπορικών διαφορών με τις ΗΠΑ, αλλά εξετάζει την από κοινού παραγωγή 50–60 Su-57E με τη Russia’s United Aircraft Corporation και την HAL, με συζητήσεις κατά την επίσκεψη Putin στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο 2025.
Οι προοπτικές για την ινδο-γαλλική στρατιωτική αεροπορία είναι συναρπαστικές – η συνεργασία αναμένεται να εμβαθυνθεί ακόμη περισσότερο.
www.bankingnews.gr
Μέσα από συμφωνίες G2G, κοινές αναπτύξεις κινητήρων και τεχνολογικής υποστήριξης, η Ινδία προχωρά στην αναβάθμιση του στόλου της, ενισχύοντας την αποτρεπτική της ικανότητα απέναντι σε περιφερειακές απειλές και παράλληλα καθιερώνοντας μια διαχρονική στρατηγική σχέση με τη Γαλλία στον τομέα της αεροπορίας και της αμυντικής βιομηχανίας.
Η Indian Air Force (IAF) έχει περιοριστεί σε 29 μοίρες μαχητικών αεροσκαφών έναντι των εγκεκριμένων 42,5. Η τελευταία μοίρα MiG-21 Bison τίθεται εκτός υπηρεσίας τον Σεπτέμβριο.
Το LCA Mk1A συνεχίζει να καθυστερεί και θα εισέλθει στην υπηρεσία της IAF αργότερα φέτος, πολύ πίσω από το πρόγραμμα.
Η ινδική κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει την ανάγκη για νέα προμήθεια ξένων μαχητικών.
Οι ιδιαίτερα σκληροί δασμοί της κυβέρνησης Trump κατέστησαν τις ΗΠΑ εξαιρετικά αναξιόπιστο εταίρο για την Ινδία.
Η Ινδία διαθέτει ήδη έναν τεράστιο στόλο αεροσκαφών ρωσικής προέλευσης. Παρά την προσφορά της Ρωσίας για πλήρη Transfer of Technology (ToT) για το πέμπτης γενιάς Sukhoi Su-57 Felon, η Ινδία θα πρέπει να προχωρήσει με το δικό της AMCA με πλήρη εθνική υποστήριξη.
Το Rafale αποτέλεσε ένα από τα κορυφαία αεροσκάφη που χρησιμοποιήθηκαν στην Op Sindoor. Μια αλληλουχία γεγονότων φέρνει και πάλι την Ινδία κοντά στον δοκιμασμένο φίλο της, τη Γαλλία, η οποία στάθηκε στο πλευρό της ακόμα και σε περιόδους που άλλες χώρες της επέβαλαν κυρώσεις τις τελευταίες δεκαετίες.
Η Γαλλία – Ο διαχρονικός στρατηγικός εταίρος της Ινδίας
Το Παρίσι και το Νέο Δελχί διατηρούν θερμές και εμπορικά φιλικές σχέσεις από την αρχή.
Η Γαλλία στήριξε την Ινδία κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και την υποστήριξε σιωπηρά ως πυρηνική δύναμη.
Ινδία και Γαλλία υπέγραψαν στρατηγική συνεργασία τον Ιανουάριο του 1998.
Ένας από τους πιο σταθερούς πυλώνες της σχέσης αυτής από τη δεκαετία του ’50 ήταν η στρατιωτική αεροπορία.
Η IAF ενέταξε περισσότερα από 100 Dassault Ouragan (Toofani) και Dassault Mystere IVA τις δεκαετίες του ’50 και του ’60.
Το Ινδικό Ναυτικό απέκτησε το Breguet Alize, ένα αεροσκάφος ανθυποβρυχιακού πολέμου από αεροπλανοφόρα. Το ελικόπτερο Aerospatiale Alouette III κατασκευάστηκε με άδεια από την HAL σε μεγάλες ποσότητες.
Η IAF απέκτησε το Anglo-French Jaguar Deep Penetration Strike Aircraft (DPSA) στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τα Mirage 2000 στη δεκαετία του ’80.
Το Mirage 2000 διακρίθηκε στον πόλεμο του Kargil το 1999 και αναβαθμίστηκε αργότερα στο Mirage 2000-5 Mk 2 με βελτιωμένα ηλεκτρονικά, glass cockpit και πιο προηγμένα όπλα.
Το Mirage 2000 ήταν το αεροσκάφος επιλογής στο Balakot Strike το 2019, χρησιμοποιώντας τις βόμβες Spice-2000. Στη συνέχεια, η Ινδία παρέλαβε 36 Dassault Rafale.
Τα συμβόλαια των Rafale
Η συνεργασία της Ινδίας με το Rafale ξεκίνησε το 2016 με την αγορά 36 αεροσκαφών έναντι 59.000 crore ρουπιών (€7,8 δισ.) από τη Γαλλία. Η παράδοση ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2022.
Τον Απρίλιο του 2025 υπογράφηκε νέο συμβόλαιο 63.000 crore ρουπιών για 26 Rafale-Marine, ικανά να επιχειρούν από τα INS Vikrant και INS Vikramaditya.
Τα Rafale-M διαθέτουν ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης, tail hook, ραντάρ Thales RBE2 AESA και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA. Θα φέρουν ποικιλία οπλισμού: MICA, Meteor, SCALP-EG, Exocet AM39.
Το συμβόλαιο περιλαμβάνει ToT και δημιουργία υποδομών συντήρησης και παραγωγής στην Ινδία, ενισχύοντας το πρόγραμμα Make in India.
Τον Ιούνιο του 2025 η Dassault Aviation υπέγραψε συμφωνία με την Tata Advanced Systems Limited (TASL) για παραγωγή τμημάτων ατράκτου Rafale στην Hyderabad.
Η νέα μονάδα θα ξεκινήσει παραγωγή το 2028 με δυνατότητα έως δύο ατράκτους τον μήνα. Είναι η πρώτη φορά που Rafale θα κατασκευάζονται εκτός Γαλλίας.
Safran Aero-Engine για το AMCA
Μετά την αποσύνδεση του GTRE “Kaveri” από το πρόγραμμα LCA, η Ινδία αναζητά δικούς της κινητήρες με πλήρη δικαιώματα IPR. Προτάσεις υπήρξαν από Safran, Rolls-Royce και GE.
Η Γαλλία ενέκρινε το 2023 την Safran να αναπτύξει κινητήρα για το AMCA σε συνεργασία με την Ινδία. Ο νέος κινητήρας θα βασιστεί στον M88, αναβαθμισμένος ώστε να αποδίδει 75–80 kN χωρίς και 110–120 kN με afterburner.
Η ανάπτυξη θα συμβαδίζει με το πρόγραμμα AMCA, με πρωτότυπα το 2026–27 και πρώτες πτήσεις το 2028. Η Safran δεσμεύεται για πλήρη ToT (μονόκρυστα πτερύγια, θερμικά επιστρώματα, προηγμένους θαλάμους καύσης).
Η Ινδία συμφώνησε σε G2G συνεργασία με τη Γαλλία για νέο κινητήρα 120 kN.
Αναβαθμίσεις Rafale
Τα ινδικά Rafale είναι τροποποιημένα στο πρότυπο F3-plus. Η Γαλλία προχωρά ήδη στο F4 και αναπτύσσει το F5 “Super Rafale”, με νέα ραντάρ, αισθητήρες, όπλα και δυνατότητα μεταφοράς υπερηχητικών πυρηνικών πυραύλων. Το F5 θα λειτουργεί και ως “ιπτάμενο κέντρο διοίκησης” με συνεργασία με nEUROn drone. Παραδόσεις αναμένονται από το 2027.
Το πρόγραμμα MRFA (Multi-Role Fighter Aircraft) εκκρεμεί από το 2018. Εκτός από το Rafale, οι υποψήφιοι περιλαμβάνουν Lockheed Martin F-21, Saab Gripen E/F, Boeing F-15EX, Eurofighter Typhoon, MiG-35 και Su-35.
Μετά τους δασμούς Trump, τα αμερικανικά αεροσκάφη θεωρούνται λιγότερο αξιόπιστα. Οι Ρώσοι προτείνουν το Su-57.
Η IAF ζητά 114 Rafale μέσω απευθείας G2G συμφωνίας. Η πρόταση θα κατατεθεί στο Defence Acquisition Council τον Οκτώβριο 2025.
Η Ινδία πρέπει να ζητήσει πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα του Rafale για να ενσωματώσει δικά της όπλα, ακόμη και με κυριαρχικές εγγυήσεις προς τη Γαλλία.
Future Combat Air System (FCAS)
Το FCAS είναι πρόγραμμα Γαλλίας-Γερμανίας-Ισπανίας για πέμπτης+ γενιάς μαχητικό, με Dassault, Airbus και Indra Sistemas ως εταίρους.
Θα αντικαταστήσει Rafale, Typhoon και EF-18 γύρω στο 2040, αλλά έχει ήδη καθυστερήσει με πιθανή ένταξη το 2045–2050.
Η Ινδία, έχοντας το δικό της AMCA, δεν χρειάζεται να βιαστεί να ενταχθεί στο FCAS.
Συμπέρασμα
Όλες οι μεγάλες συμφωνίες της Ινδίας έγιναν μέσω G2G (Ρωσία, ΗΠΑ, Γαλλία).
Η IAF χρειάζεται επειγόντως νέα μαχητικά για να αντιμετωπίσει ταυτόχρονες απειλές από Πακιστάν και Κίνα.
Η απόφαση για 114 MRFA δεν μπορεί να καθυστερήσει άλλο, ειδικά με αναφορές ότι η Κίνα μπορεί να παραδώσει 40 J-35A stealth στο Πακιστάν.
Η G2G συμφωνία Rafale είναι η καλύτερη επιλογή: ενισχύει τη μαχητική ισχύ της Ινδίας και εδραιώνει τη στρατηγική σχέση με τη Γαλλία.
Η Ινδία έχει αποκλείσει την αγορά F-35A λόγω εμπορικών διαφορών με τις ΗΠΑ, αλλά εξετάζει την από κοινού παραγωγή 50–60 Su-57E με τη Russia’s United Aircraft Corporation και την HAL, με συζητήσεις κατά την επίσκεψη Putin στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο 2025.
Οι προοπτικές για την ινδο-γαλλική στρατιωτική αεροπορία είναι συναρπαστικές – η συνεργασία αναμένεται να εμβαθυνθεί ακόμη περισσότερο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών