Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Ιταλία βάζει «φρένο» στους Κινέζους για να αποφύγει ρήξη με τις ΗΠΑ - Ποια σχέδια έχει η Meloni

Η Ιταλία βάζει «φρένο» στους Κινέζους για να αποφύγει ρήξη με τις ΗΠΑ - Ποια σχέδια έχει η Meloni
Οι κινήσεις της Ρώμης θα αφορούν εταιρείες που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας, τόσο ιδιωτικές όσο και κρατικά ελεγχόμενες
Η κυβέρνηση της Giorgia Meloni εξετάζει σχέδια για τον περιορισμό της συμμετοχής Κινέζων επενδυτών σε κομβικές επιχειρήσεις, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει πιθανές εντάσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σύμφωνα με πηγές του Bloomberg, οι κινήσεις της Ρώμης θα αφορούν εταιρείες που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας, τόσο ιδιωτικές όσο και κρατικά ελεγχόμενες.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η Pirelli & C. SpA, στην οποία η κρατική κινεζική Sinochem International κατέχει το 37% των μετοχών.
Η υπόθεση Pirelli αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας στρατηγικής Meloni, καθώς η αμερικανική πλευρά έχει ήδη εξετάσει περιορισμούς λόγω της κινεζικής ιδιοκτησίας.
Η ιταλική κυβέρνηση έχει επιδιώξει να περιορίσει τον ρόλο της Sinochem στη διοίκηση της εταιρείας.
Παρότι η Sinochem δηλώνει ότι η συμμετοχή της αποτελεί μακροπρόθεσμη επένδυση, η Ρώμη εξετάζει σενάρια που θα την ωθούσαν σε πώληση.
Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη καθώς προσαρμόζεται σε ένα νέο γεωπολιτικό τοπίο.
Μετά την οικονομική κρίση του 2008, οι κινεζικές επενδύσεις είχαν γίνει δεκτές με ενθουσιασμό· σήμερα, ωστόσο, οι Βρυξέλλες επιδιώκουν «απεξάρτηση» από την Κίνα, προσπαθώντας παράλληλα να διατηρήσουν ισορροπία στις σχέσεις με τις ΗΠΑ.

Οι επόμενοι στόχοι

Η Pirelli δεν είναι η μόνη περίπτωση. Η κυβέρνηση θέλει να απομακρύνει Κινέζους επενδυτές και από την CDP Reti SpA, η οποία ελέγχει τα ενεργειακά δίκτυα της Ιταλίας και στην οποία θυγατρική της State Grid Corporation of China κατέχει το 35%, έχοντας δύο εκπροσώπους στο διοικητικό συμβούλιο.
Αντίστοιχα, στην Ansaldo Energia SpA, έναν από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους κατασκευαστές μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η κινεζική παρουσία –έστω και περιορισμένη μετά από πώληση μετοχών της Shanghai Electric– εξακολουθεί να δημιουργεί εμπόδια στη συμμετοχή της εταιρείας σε διαγωνισμούς στις ΗΠΑ.
Συνολικά, περίπου 700 ιταλικές επιχειρήσεις έχουν κινεζικούς μετόχους, όμως η προσοχή της κυβέρνησης επικεντρώνεται σε μεγάλες εταιρείες στρατηγικών τομέων, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, η τεχνολογία και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Η Pirelli, η CDP Reti και η Ansaldo Energia, όπως και ο ιταλικός εκπρόσωπος της Sinochem, αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Εκπρόσωπος του κινεζικού Υπουργείου Εξωτερικών τόνισε ότι η συνεργασία Κίνας–Ιταλίας είναι αμοιβαία επωφελής και δεν πρέπει να παρεμποδίζεται από τρίτα μέρη, καλώντας την Ιταλία να διασφαλίσει δίκαιο και μη διακριτικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η υπόθεση Pirelli έχει ήδη ενεργοποιήσει τον λεγόμενο «κανόνα χρυσής εξουσίας» (golden power), που επιτρέπει στην κυβέρνηση να θέτει περιορισμούς σε στρατηγικής σημασίας περιουσιακά στοιχεία.
Το 2023, η Ρώμη χρησιμοποίησε τον μηχανισμό αυτό για να περιορίσει την επιρροή της Sinochem, με ειδικές διατάξεις για την προστασία τεχνολογιών όπως οι κυβερνο-αισθητήρες.
Τον Απρίλιο φέτος, η Pirelli υποβάθμισε επίσημα τη θέση της Sinochem στη διακυβέρνησή της, αφαιρώντας τον έλεγχο από τον κινεζικό όμιλο.

Οι "απαντήσεις" της Κίνας

Η Κίνα προειδοποιεί ότι η έλλειψη συμφωνίας στο θέμα της Pirelli μπορεί να επηρεάσει το διμερές εμπόριο, τη στιγμή που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της Ιταλίας.
Οι σχέσεις είναι ήδη ευαίσθητες, μόλις έναν χρόνο μετά την επίσκεψη της Meloni στο Πεκίνο για να εξομαλύνει τις εντάσεις που προκάλεσε η αποχώρηση της Ιταλίας από την κινεζική πρωτοβουλία Belt and Road.
Παρά την αποχώρηση το 2023, η Ρώμη χρειάστηκε μήνες για να αποκαταστήσει τις σχέσεις, με την επίσκεψη Meloni το περασμένο καλοκαίρι να χαρακτηρίζεται «επιτυχία» από τα κινεζικά κρατικά μέσα.
Σήμερα, η Ιταλία προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Πεκίνο, ενώ η Ευρώπη αναζητά κινεζικές επενδύσεις κυρίως σε τομείς όπως οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, απομακρύνοντάς τες από κρίσιμες υποδομές όπως λιμάνια και ενεργειακά δίκτυα.
Ωστόσο, η Ε.Ε. γίνεται όλο και πιο επιφυλακτική απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις, καθώς το εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα αναμένεται να ξεπεράσει τα 400 δισ. ευρώ έως το 2025, με αιχμή τις επιδοτούμενες εξαγωγές σε τομείς όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, οι μπαταρίες και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Πρόκειται για ένα ασύμμετρο σοκ, που ενισχύει την αυτάρκεια της Κίνας και διαβρώνει τη βιομηχανική βάση της Ευρώπης», προειδοποιεί ο Beniamino Irdi, επικεφαλής της Highground.
«Χωρίς κοινή και συντονισμένη δράση, η περιοχή θα συνεχίσει να πλέει χωρίς πυξίδα, διαιρεμένη και αντιδραστική».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης