Τελευταία Νέα
Διεθνή

Αναμέτρηση στην Αρκτική - Έρχεται ναυμαχία στην πιο σκληρή θάλασσα - Οι ΗΠΑ θέλουν το τέλος της κυριαρχίας της Ρωσίας

Αναμέτρηση στην Αρκτική - Έρχεται ναυμαχία στην πιο σκληρή θάλασσα - Οι ΗΠΑ θέλουν το τέλος της κυριαρχίας της Ρωσίας
Προς το παρόν, η ικανότητα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ να λειτουργεί στις πολικές περιοχές στηρίζεται σε μόλις δύο βασικά πλοία.
Η Αρκτική δεν είναι ένα απρόσιτο, παγωμένο τοπίο αλλά ένα πεδίο μείζονος γεωπολιτικού ενδιαφέροντος, καθώς αποτελεί το νέο παγκόσμιο ενεργειακό χρυσωρυχείο.
Αυτή άλλωστε είναι η αιτία που οι ΗΠΑ μαζί με συμμαχικές δυνάμεις προσπαθούν να … σπάσουν τη μονοκρατορία της Ρωσίας.
Πράγματι, με μια πρωτοφανή συμμαχία ναυπηγείων από την Αμερική, τον Καναδά και τη Φινλανδία, ο «πόλεμος των παγόβουνων» ξεκινάει δυναμικά, καθώς το επόμενο κύμα εξελιγμένων παγοθραυστικών ετοιμάζεται να κυριαρχήσει σε μια από τις πιο σκληρές θάλασσες του πλανήτη – και να διαμορφώσει το μέλλον της παγκόσμιας ισχύος.

Πρωτοφανής συμμαχία

Τέσσερα ναυπηγεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και τη Φινλανδία ενώθηκαν διακριτικά σε μια νέα συμμαχία ναυπηγήσεων, με στόχο την παράδοση στην αμερικανική ακτοφυλακή του Arctic Security Cutter (ASC) μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Για μια περιοχή τόσο απομακρυσμένη και σκληρή όπως η Αρκτική, αυτή η συνεργασία σηματοδοτεί ένα πρακτικό βήμα προς τη διαρκή μακροπρόθεσμη ναυτική παρουσία των ΗΠΑ στην περιοχή.

Οι εταιρείες

Στον πυρήνα αυτής της πρωτοβουλίας βρίσκεται η «Bollinger Shipyards», μια αμερικανική εταιρεία που ηγείται της κοινής προσπάθειας.
Συνεργάζονται μαζί της οι «Seaspan Shipyards» από τον Καναδά, «Rauma Shipyards» από τη Φινλανδία και Aker Arctic, μια φινλανδική εταιρεία μηχανικής και σχεδιασμού με έδρα το Ελσίνκι.
Κάθε μια φέρνει μια διαφορετική δύναμη στο τραπέζι: εμπειρία στη μηχανική, ειδίκευση στο σχεδιασμό για ψυχρά κλίματα και βαθιά κατανόηση των επιχειρησιακών αναγκών σε πολικές συνθήκες.

Το ICE Pact

Η συμμαχία εντάσσεται στο πλαίσιο του ICE Pact, μιας τριμερούς συνεργασίας μεταξύ ΗΠΑ, Καναδά και Φινλανδίας που εστιάζει στην ανάπτυξη της Αρκτικής και την ετοιμότητα για ναυτικές επιχειρήσεις.
Αντί να ξεκινήσουν από το μηδέν, η προσέγγιση εδώ είναι να συνδυάσουν ό,τι ήδη λειτουργεί, δηλαδή αποδεδειγμένα σχέδια, έμπειρες ομάδες και εγκαταστάσεις ικανές να κατασκευάσουν πλοία που αντέχουν σε μερικές από τις πιο σκληρές συνθήκες του κόσμου.

Παγοθραυστικό

Το Arctic Security Cutter είναι ένας μεσαίου μεγέθους παγοθραυστικό, σχεδιασμένο να λειτουργεί παράλληλα με τα Polar Security Cutters που θα αποκτήσει η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.
Μαζί, αυτά τα πλοία θα σχηματίσουν έναν διπλό στόλο ικανό να ανταποκριθεί σε ένα εύρος αποστολών, από έρευνα και διάσωση μέχρι επιβολή του νόμου και άμυνα στην περιοχή της Αρκτικής.
Όταν η Ουάσινγκτον έδωσε το πράσινο φως για τον πρώτο Polar Security Cutter στα τέλη του προηγούμενου έτους, αυτό δεν είχε να κάνει μόνο με μια κατανομή προϋπολογισμού.
Έδειξε ότι οι προτεραιότητες στην Αρκτική άρχισαν να μεταφέρονται από τα σχέδια στην παραγωγή.

Αδύναμη παρουσία

Προς το παρόν, η ικανότητα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ να λειτουργεί στις πολικές περιοχές στηρίζεται σε μόλις δύο βασικά πλοία.
Το ένα είναι το Polar Star, ένας βαρύ παγοθραυστικό που είναι σε υπηρεσία από το 1976.
Με σχεδόν 50 χρόνια υπηρεσίας, συνεχίζει να κάνει τη δουλειά, αλλά η συντήρηση αποτελεί μόνιμη πρόκληση.
Το άλλο είναι το Healy, ένας μεσαίο παγοθραυστικό που τέθηκε σε λειτουργία το 1999.
Αν και πιο σύγχρονο, σχεδιάστηκε κυρίως για επιστημονικές αποστολές παρά για βαριά διάνοιξη πάγου.
Μαζί, αυτά τα δύο πλοία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του πολικού στόλου των ΗΠΑ, αλλά αυτή η ραχοκοκαλιά γερνάει και είναι περιορισμένη, ειδικά σε σύγκριση με άλλες χώρες.

Η επόμενη γενιά

Σε μια κίνηση για να αυξήσει την περιορισμένη ικανότητά της, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ απέκτησε πρόσφατα ένα εμπορικό παγοθραυστικό μέσω συμβολαίου με την Offshore Service Vessels.
Αυτό το πλοίο δεν αντικαθιστά κανένα από τα υπάρχοντα, αλλά προσθέτει ευελιξία και παρουσία στην Αρκτική.
Είναι μια βραχυπρόθεσμη λύση, που στοχεύει στο να κρατήσει τις ΗΠΑ ενεργές, ενώ τα μακροπρόθεσμα προγράμματα όπως το Arctic Security Cutter και τα Polar Security Cutters βρίσκονται σε ανάπτυξη.
Η επόμενη γενιά παγοθραυστικών όπως και το πρόγραμμα Polar Security Cutter απέχουν ακόμα αρκετά χρόνια μέχρι να γίνουν πραγματικότητα, λόγω ζητημάτων σχεδιασμού και υπερβάσεων κόστους.
Με απλά λόγια, οι ΗΠΑ διαθέτουν μέτριες δυνατότητες.
Αλλά η αυξανόμενη προσοχή στην Αρκτική δείχνει ότι περισσότερη υποστήριξη είναι καθ’ οδόν.

Το project «Seaspan Aker Multi Purpose Icebreaker»

Εδώ ακριβώς γίνεται σημαντική αυτή η τετραμελής συνεργασία ναυπηγείων.
Η ομάδα πρότεινε ένα πλοίο που ονομάζεται «Seaspan Aker Multi Purpose Icebreaker» και ισχυρίζεται ότι είναι έτοιμο για κατασκευή.
Ο σχεδιασμός, που ανέπτυξαν τα Seaspan και Aker Arctic, μπορεί να σπάσει πάγο πάχους άνω των 1,2 μέτρων, να διανύσει 12.000 ναυτικά μίλια και να παραμείνει σε λειτουργία πάνω από 60 ημέρες.
Είναι προσαρμοσμένο να καλύπτει τις νομικές αποστολές της Ακτοφυλακής και να λειτουργεί αξιόπιστα στις πιο δύσκολες συνθήκες.
Ο Ben Bordelon, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Bollinger Shipyards, τόνισε πως αυτό δεν είναι απλά ένα σχέδιο σε χαρτί.
«Είμαστε έτοιμοι να χτίσουμε», είπε.
«Αφορά την ταχύτητα, τη βεβαιότητα και την παράδοση αποτελεσμάτων.
Δεν κάνουμε προβλέψεις, προσφέρουμε μια πραγματική, έτοιμη για κατασκευή λύση»

Κάτι παραπάνω από απλό συμβόλαιο

Τα Rauma Shipyards δεν φέρνουν μόνο εμπειρία ναυπηγικής.
Σύμφωνα με τον CEO τους, Mika Nieminen, το φινλανδικό ναυπηγείο είναι επίσης έτοιμο να υποστηρίξει την αμερικανική προσπάθεια με εκπαίδευση πληρωμάτων, προσομοιωτές γέφυρας και στοιχεία πορείας πάγου που βοηθούν τους χειριστές να γίνουν αποστολές έτοιμοι γρηγορότερα και με ασφάλεια.
Ο John McCarthy, CEO των Seaspan Shipyards, βλέπει αυτή τη συνεργασία ως κάτι περισσότερο από απλό συμβόλαιο.
Για εκείνον, είναι η ενίσχυση δεσμών με έναν μακροχρόνιο σύμμαχο.
«Η συνεργασία με Bollinger, Rauma και Aker Arctic μας δίνει την ευκαιρία να προσφέρουμε πραγματική αξία σε ένα κοινό ενδιαφέρον για την ασφάλεια και τις δυνατότητες στην Αρκτική».

Η μεγαλύτερη στον κόσμο

Ο σχεδιασμός του πλοίου μοιράζεται επίσης κοινά στοιχεία με παγοθραυστικά που σχεδιάζονται για την Ακτοφυλακή του Καναδά.
Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία θα μπορούσαν να επωφεληθούν από κοινά συστήματα λογιστικής, εκπαίδευσης και συντήρησης, καθιστώντας τα πιο εύκολα στη λειτουργία κατά τη διάρκεια κοινών αποστολών.
Αν παραδοθούν όπως προτείνεται, αυτή η κατηγορία παγοθραυστικών θα γίνει η μεγαλύτερη στον κόσμο.
Η Bollinger και η Seaspan έχουν ήδη ενεργά συμβόλαια για την κατασκευή παγοθραυστικών για τις αντίστοιχες χώρες τους, ενώ οι Rauma και Aker Arctic είναι γνωστές για το εκτεταμένο έργο τους σε πλοία για ψυχρά κλίματα.
Δεν πρόκειται για νέο πείραμα, αλλά για συνέχεια εργασιών που ήδη εκτελούν, προσαρμοσμένων τώρα στις ανάγκες των ΗΠΑ.

Παράδοση σε 33 μήνες

Νωρίτερα φέτος, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ζήτησε πληροφορίες για το πώς να επιταχύνει την ανάπτυξη νέας κατηγορίας πλοίων ικανά να επιχειρούν στην Αρκτική.
Η πρόταση αυτής της συνεργασίας ανταποκρίνεται άμεσα, προσφέροντας χρονοδιάγραμμα 33 μηνών από την ανάθεση του συμβολαίου μέχρι την παράδοση - μια σημαντική διαφορά σε σχέση με παραδοσιακά προγράμματα που συχνά καθυστερούν.

Γιατί χρειάζονται οι ΗΠΑ το Arctic Security Cutter;

Η Αρκτική δεν είναι πια το ανεξερεύνητο σύνορο που ήταν κάποτε.
Η τήξη του θαλάσσιου πάγου ανοίγει νέες ναυτιλιακές οδούς, και το παγκόσμιο ενδιαφέρον για τους πόρους της περιοχής αυξάνεται.
Για τις ΗΠΑ, αυτό σημαίνει περισσότερα από απλή επιστημονική έρευνα,  σημαίνει εθνική ασφάλεια, οικονομικές ευκαιρίες και γεωπολιτικό ρόλο.
Υπάρχουν οκτώ αρκτικές χώρες που αναγνωρίζονται επίσημα από το Αρκτικό Συμβούλιο: οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Ρωσία.
Τα δικαιώματά τους στην περιοχή ορίζονται από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), που καθορίζει τα εδαφικά δικαιώματα και τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες.
Παρότι τα σύνορα έχουν οριστικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, η φυσική παρουσία εξακολουθεί να έχει σημασία.

Κράτος κοντά στην Αρκτική

Η Κίνα, αν και δεν θεωρείται αρκτικό κράτος βάσει UNCLOS, αυτοανακηρύχθηκε «Κράτος Κοντά στην Αρκτική» το 2014 και αυξάνει σταθερά την εμπλοκή της.
Υπό τον Πρόεδρο Xi Jinping, η μετατροπή της σε «Πολική Δύναμη» αποτελεί εθνική προτεραιότητα.
Το Πεκίνο συνεργάζεται με τη Ρωσία για την προώθηση του Polar Silk Road, μιας αρκτικής επέκτασης της πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI) της Κίνας, που εστιάζει στην κατασκευή εμπορικών διαδρόμων και την αξιοποίηση φυσικών πόρων.

Πλεονέκτημα η Ρωσία

Η Ρωσία, από την άλλη, διεκδικεί τον έλεγχο του Northern Sea Route και διατηρεί έναν ισχυρό στόλο παγοθραυστικών, συμπεριλαμβανομένων και πυρηνοκίνητων πλοίων.
Αυτό δίνει στο Μόσχα πρακτικό πλεονέκτημα στον καθορισμό του μέλλοντος της αρκτικής ναυσιπλοΐας και επιχειρήσεων.
Συγκριτικά, οι ΗΠΑ υστερούν τόσο σε πλοία όσο και σε επιρροή για να επιβάλουν ανάλογη παρουσία.
Οι συνέπειες ξεπερνούν το εθνικό γόητρο.

Οι 7 από τους 8 στο ΝΑΤΟ

Η Αρκτική έχει σημαντικό οικονομικό δυναμικό, ειδικά γύρω από την Αλάσκα.
Αν οι ΗΠΑ επιθυμούν να επεκτείνουν τη ναυτιλία, να εξερευνήσουν ενεργειακά αποθέματα ή να αναπτύξουν υποδομές, θα χρειαστούν τόσο κρατικά όσο και εμπορικά πλοία ικανά να επιχειρούν στον πάγο.
Το Arctic Security Cutter θα μπορούσε να λειτουργήσει ως βασικός μοχλός για αυτή τη μεγαλύτερη οπτική.
Οι πρόσφατες γεωπολιτικές αλλαγές έχουν μεταβάλει το στρατηγικό τοπίο.
Με την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ το 2023 και 2024, όλες οι αρκτικές χώρες εκτός της Ρωσίας πλέον ευθυγραμμίζονται υπό το πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
Αυτό δίνει στη συμμαχία και κατ’ επέκταση στις ΗΠΑ, ισχυρότερη θέση να συντονίζουν δραστηριότητες και να αντισταθμίζουν τη συνεργασία Ρωσίας-Κίνας στην περιοχή.

Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής

Η κλιματική αλλαγή επιταχύνει τα γεγονότα.
Μέχρι τη δεκαετία του 2030, μεγάλες περιοχές της Αρκτικής ενδέχεται να είναι χωρίς πάγο το καλοκαίρι, ανοίγοντας διαδρομές που μειώνουν σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής.
Η ικανότητα λειτουργίας σε αυτά τα νερά θα διαμορφώσει όχι μόνο στρατιωτικές στρατηγικές, αλλά και το μέλλον του εμπορίου.
Αναγνωρίζοντας αυτά, οι ΗΠΑ στρέφονται σε συνεργασίες.
Το ICE Pact με Καναδά και Φινλανδία στοχεύει στην αξιοποίηση υπάρχουσας τεχνογνωσίας, ιδιαίτερα από τη Φινλανδία, που έχει παίξει σημαντικό ρόλο στον σχεδιασμό των περισσότερων σύγχρονων παγοθραυστικών.
Αντί να χτίσουν από το μηδέν, οι ΗΠΑ επιδιώκουν να επιταχύνουν την πρόοδο συνεργαζόμενες με έμπειρους εταίρους.

Σταθερό βήμα μπροστά

Το Arctic Security Cutter δεν θα λύσει κάθε πρόκληση στην περιοχή, αλλά αποτελεί ένα σταθερό βήμα μπροστά.
Η Αρκτική δεν αφορά μόνο μελλοντικές απειλές ή μακροπρόθεσμο σχεδιασμό,  αφορά το τι πρέπει να γίνει τώρα για τη διατήρηση της παρουσίας, την προστασία συμφερόντων και την προετοιμασία για το μέλλον.
Χωρίς πλοία που να μπορούν να λειτουργούν αξιόπιστα όλο το χρόνο στην Αρκτική, οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να υστερούν.
Αλλά με προσπάθειες όπως αυτή η τετραμερής συνεργασία ναυπηγείων, υπάρχει πραγματική πιθανότητα να καλυφθεί αυτό το κενό μέσω πλοίων έτοιμων να μπουν στη δράση.

www.bankingews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης