Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ο ουρανός τη Ουκρανίας υπό ρωσικό έλεγχο - Το R77M αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Απόλυτη υπεροχή της Ρωσίας

Ο ουρανός τη Ουκρανίας υπό ρωσικό έλεγχο - Το R77M αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Απόλυτη υπεροχή της Ρωσίας
Σύμφωνα με αναφορές, η Ρωσία εργάζεται ήδη σε μια αναβάθμιση του R-77M, τον Izdeliye 180-PD που τροφοδοτείται με ramjet
Σχετικά Άρθρα

Μετά τον πύραυλο αέρος-αέρος (AAM) R-37M με βεληνεκές 250 μιλίων, η Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία έχει να αντιμετωπίσει μια νέα απειλή.
Οι εικόνες υποδεικνύουν ότι μια ενημερωμένη έκδοση του R-77, γνωστή στο ΝΑΤΟ ως AA-12 Adder, δεν είναι μόνο επιχειρησιακή αλλά και σε ενεργή χρήση από τη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία (RuAF) στον πόλεμο της Ουκρανίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πύραυλος, που αρχικά αναπτύχθηκε για να μεταφέρεται εσωτερικά από το ρωσικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς Su-57, χρησιμοποιεί έναν ερευνητή ενεργού κεραίας φασικής συστοιχίας (APAA), ο οποίος καθιστά εξαιρετικά δύσκολο για ένα στοχευμένο αεροσκάφος να διακόψει το «κλείδωμα» του πυραύλου. Αυτό καθιστά τον R-77M ένα όπλο τύπου «πυροδότηση και λήθη» (fire and forget), δίνοντάς του μια μεγάλη «ζώνη μη διαφυγής» (no escape zone).

Ρωσικός πύραυλος αέρος-αέρος για να αντιμετωπίσει τους κινεζικούς PL-15 και τους αμερικανικούς πυραύλους;

Ο κινεζικός PL-15, ένας πύραυλος μέσου έως μεγάλου βεληνεκούς, χρησιμοποιεί επίσης ένα ραντάρ ενεργού ηλεκτρονικά σαρωμένης συστοιχίας (AESA). Ο PL-15 έγινε γνωστός στον πρόσφατο τετραήμερο πόλεμο μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν τον Μάιο, ο οποίος περιλάμβανε επίσης μια έντονη αερομαχία.
Το Πακιστάν ισχυρίστηκε ότι κατέρριψε έως και πέντε ινδικά μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των Rafale, χρησιμοποιώντας την εξαγωγική έκδοση του κινεζικού PL-15 BVR AAM.
Ενώ η Ινδία αναγνώρισε απώλειες μάχης, αρνήθηκε ότι είχε χάσει πέντε αεροσκάφη από εχθρικά πυρά. Μάλιστα, οι τελευταίες εκδόσεις του συστήματος αντιαεροπορικών πυραύλων (SAM) Patriot, που κατασκευάζονται από την Raytheon στις Ηνωμένες Πολιτείες, φέρονται να χρησιμοποιούν επίσης παρόμοιο ερευνητή.
Προηγούμενες εκδόσεις του συστήματος Patriot, όπως αυτές που είναι εξοπλισμένες με τα σετ ραντάρ AN/MPQ-53 και AN/MPQ-65, χρησιμοποιούσαν ραντάρ παθητικής ηλεκτρονικά σαρωμένης συστοιχίας (PESA).
Ωστόσο, το 2017, το σύστημα Patriot αναβαθμίστηκε με το ραντάρ AN/MPQ-65A, το οποίο ενσωματώνει ένα ραντάρ AESA βασισμένο σε νιτρίδιο του γαλλίου (GaN). Αυτή η αναβάθμιση αντικατέστησε την παλαιότερη παθητική συστοιχία με ένα στερεάς κατάστασης σύστημα AESA που διαθέτει πολλαπλές μονάδες εκπομπής/λήψης.
Ωστόσο, αυτό που ξεχωρίζει τον ρωσικό R-77M είναι ότι είναι αρκετά μικρός ώστε να μπορεί να μεταφερθεί από το Su-35 στις εξωτερικές του βάσεις και ακόμη και από το Su-57 στην εσωτερική του αποθήκη όπλων.

Η εξέλιξη της οικογένειας R-77

Ο ερευνητής ραντάρ APAA του R-77M αντιπροσωπεύει μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον συμβατικό ενεργό ερευνητή ραντάρ του R-77, τυπικά ένα ραντάρ Doppler μονοπαλμικού τύπου που αναπτύχθηκε από την OAO Agat.
Η Ρωσία άρχισε να αναπτύσσει τον ενεργό-ραντάρ-καθοδηγούμενο R-77, γνωστό και ως Izdeliye 170, στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ωστόσο, σύντομα η Σοβιετική Ένωση έγινε ιστορία, και η οικονομική αναταραχή που ακολούθησε σήμαινε ότι οι R-77 δεν τέθηκαν ποτέ σε επιχειρησιακή λειτουργία με την RuAF.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών (IISS), «Ο R-77 (Izd. 170) δεν τέθηκε ποτέ σε υπηρεσία με τη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία, καθώς η υπηρεσία δεν διέθετε τη χρηματοδότηση για να τον αποκτήσει κατά το τελευταίο μέρος της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Μέχρι τη στιγμή που η κατάσταση αυτή είχε διορθωθεί, μια πρώτη αναβάθμιση του σχεδιασμού βρισκόταν σε εξέλιξη».
Αργότερα, η Ρωσία παρουσίασε τον αναβαθμισμένο R-77-I, επίσης γνωστό ως izdeliye 170-1, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε στη Συρία το 2015. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο R-77-I ήταν ο πρώτος ενεργός ραντάρ-καθοδηγούμενος πύραυλος μεσαίου βεληνεκούς στο οπλοστάσιο της Ρωσίας.
Από την άλλη πλευρά, ο AIM-120 AMRAAM των Ηνωμένων Πολιτειών, ο πύραυλος που σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει ο R-77, τέθηκε σε υπηρεσία το 1991, ενώ ο κινεζικός αντίστοιχος, ο PL-12, τέθηκε σε υπηρεσία περίπου το 2005.
Τον Ιούνιο του 2019, το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας και ο σχεδιαστής πυραύλων Vympel υπέγραψαν την παραγγελία για το Είδος (Izdeliye ή Izd.) 180 (R-77M) κατά τη διάρκεια της έκθεσης άμυνας Armiya 2019, που πραγματοποιήθηκε κοντά στη Μόσχα.
Αρχικά, η παραγγελία έγινε για το Su-57. Ωστόσο, τώρα ο αναβαθμισμένος πύραυλος έχει ενσωματωθεί και στο μαχητικό αεροσκάφος Su-35.
Ο R-77M αντιπροσωπεύει περαιτέρω βελτιώσεις σε σχέση με τον R-77-I. Συγκεκριμένα, διαθέτει ερευνητή ραντάρ APAA, πολύ παρόμοιο με το ραντάρ AESA, ενσωματώνοντας πολλές μικρές μονάδες εκπομπής/λήψης (TRMs), συχνά 64 ή περισσότερες, με κάθε μονάδα να λειτουργεί σαν ένα μίνι-ραντάρ, στέλνοντας και λαμβάνοντας σήματα ανεξάρτητα. Αυτό φέρεται να δίνει στον R-77M κάλυψη 360 μοιρών, εξαλείφοντας τις «τυφλές ζώνες».Αυτό καθιστά επίσης τον πύραυλο πιο ανθεκτικό στα ηλεκτρονικά αντίμετρα.
Επιπλέον, ο R-77M διαθέτει κινητήρα διπλού παλμού, διασφαλίζοντας ότι η παραγωγή ώθησης διατηρείται σε όλη την τροχιά πτήσης του πυραύλου, με αποτέλεσμα καλύτερη ευελιξία, εκτεταμένο βεληνεκές και βελτιωμένη απόδοση κατά την τελευταία φάση της πτήσης του πυραύλου. Αυτό παρέχει στον πύραυλο μια μεγαλύτερη «ζώνη μη διαφυγής» από τον προκάτοχό του.
Εικάζεται ότι ο R-77M έχει βεληνεκές που ξεπερνά τα 190 χλμ. Για σύγκριση, ο κινεζικός PL-15 εκτιμάται ότι έχει βεληνεκές 200–300 χλμ. Ωστόσο, η εξαγωγική έκδοση του PL-15, ο PL-15E, εκτιμάται ότι έχει βεληνεκές σχεδόν 150 χλμ. Τα επίσημα δεδομένα απόδοσης για τον αμερικανικό AIM-120D είναι απόρρητα. Ωστόσο, πιστεύεται ότι έχει βεληνεκές μεταξύ 160 και 180 χλμ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Vympel, ο κατασκευαστής του πυραύλου R-77M, έχει προηγουμένως ισχυριστεί ότι ο R-77M είναι ανώτερος του AIM-120C-7 και συγκρίσιμος με τον AIM-120D. Έτσι, ο R-77M είναι ένας από τους πυραύλους AAM μεγαλύτερου βεληνεκούς που διαθέτει ραντάρ AESA/APAA.
Σύμφωνα με τον πρώην πιλότο μαχητικών της IAF και αμυντικό αναλυτή Vijainder K Thakur, «Οι ευέλικτοι μαχητές παραδοσιακά έχουν καταφέρει να αποφύγουν τους πυραύλους αέρος-αέρος εκμεταλλευόμενοι το περιορισμένο οπτικό πεδίο του ραντάρ του πυραύλου — κάνοντας απότομους ελιγμούς για να ξεφύγουν από τη στενή δέσμη παρακολούθησης ενός αντίπαλου μαχητικού σε κοντινή απόσταση».
«Το σύστημα APAA του K-77M (R-77M) έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζει τέτοιες τακτικές διαφυγής με άμεση επαναπροσανατολισμό της δέσμης παρακολούθησης, δίνοντάς του δυνητικά το μεγαλύτερο "εύρος μη διαφυγής" από οποιονδήποτε πύραυλο αέρος-αέρος που υπάρχει αυτή τη στιγμή».
Ο R-77 φαίνεται να είναι ένα σημαντικό πρόγραμμα πυραύλων αέρος-αέρος για τη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία. Το όπλο αναμένεται να προσφέρει σημαντική ώθηση στο βεληνεκές, την αποτελεσματικότητα του ερευνητή και την αντοχή στα αντίμετρα. Αυτές οι βελτιώσεις στον R-77M αναμφίβολα θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα στην Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία ήδη αντιμετωπίζει δυσκολίες με τους ρωσικούς πυραύλους AAM μεγάλου βεληνεκούς, όπως ο R-37M.

Η Ρωσία εργάζεται για τον ανταγωνιστή του MBDA Meteor;

Ο R-77M διαθέτει κινητήρα διπλού παλμού. Ωστόσο, σύμφωνα με αναφορές, η Ρωσία εργάζεται ήδη σε μια αναβάθμιση του R-77M, τον Izdeliye 180-PD που τροφοδοτείται με ramjet. Όταν αναπτυχθεί, αυτό θα ενισχύσει περαιτέρω το βεληνεκές, την ταχύτητα, την ευελιξία και τη «ζώνη μη διαφυγής» του R-77M.
Ο Izdeliye 180-PD θα ανταγωνιστεί άμεσα τον ευρωπαϊκό MBDA Meteor AAM, ο οποίος διαθέτει επίσης κινητήρα ramjet. Επί του παρόντος, υπάρχουν περιορισμένες πληροφορίες διαθέσιμες σχετικά με το αναπτυξιακό έργο του Izdeliye 180-PD.
Ωστόσο, αυτό που δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς είναι ότι η Ρωσία σημειώνει σημαντικά βήματα στο οπλοστάσιο των AAM της.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης