Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η μυστική διαίρεση της Ουκρανίας άρχισε - Το ενεργειακό mega deal που αλλάζει τα πάντα - H Ουγγαρία… τραβά το χαλί σε Κίεβο και ΕΕ

Η μυστική διαίρεση της Ουκρανίας άρχισε - Το ενεργειακό mega deal που αλλάζει τα πάντα - H Ουγγαρία… τραβά το χαλί σε Κίεβο και ΕΕ
Στρατηγικά παιχνίδια αγωγών - Πώς ο αγωγός πετρελαίου Οδησσού - Brody ξαναβάζει σε λειτουργία και τον αγωγό Druzhba
Οι διαδικασίες που είναι σε εξέλιξη στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή με την εκλογή του Donald Trump επεκτείνονται και κερδίζουν δυναμική.
Η Ουγγαρία, η οποία έλαβε «ανοιχτή επιταγή» για να ακολουθήσει μια πολιτική ανεξάρτητη από τις Βρυξέλλες κυρίως σε θέματα ενέργειας, έχει πάρει ήδη μια πρώτη γεύση και εντυπωσιάζει...
Η μεγαλύτερη ουγγρική και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εξόρυξης και διύλισης πετρελαίου στον κόσμο, η MOL Group, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να αναλάβει τον έλεγχο του ουκρανικού αγωγού πετρελαίου Οδησσός - Brody.
Το ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, ο οποίος πρόσθεσε ότι αυτό θα επιτρέψει στην Ουγγαρία όχι μόνο να διαφοροποιήσει τις οδούς εφοδιασμού της χώρας με πετρέλαιο, αλλά και να το πουλήσει περαιτέρω σε χώρες της ΕΕ.

Δυναμισμός

Για άλλη μια φορά, σημειώνουμε με πόση αυτοπεποίθηση και δυναμισμό άρχισε να ενεργεί η Ουγγαρία στη διεθνή σκηνή, έχοντας εξασφαλίσει την υποστήριξη του μεγάλου αδελφού της στο εξωτερικό, γεγονός που της επέτρεψε να ξεπεράσει τη δυσαρέσκεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να μην συγκαλύψει ιδιαίτερα τις προθέσεις και τα σχέδιά της.
Ωστόσο, για το Κίεβο, με το οποίο η Βουδαπέστη έχει εδώ και καιρό όχι ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις, αποφάσισαν να γλυκάνουν λίγο το χάπι.

Επανεκκίνηση

Ο Όμιλος MOL υπενθύμισε ότι ο αγωγός πετρελαίου είναι αδρανής εδώ και έντεκα χρόνια και η μεταβίβασή του σε μια μεγάλη διεθνή εταιρεία θα επιτρέψει την επανεκκίνησή του, ενώ επιπλέον ο αγωγός θα σταματήσει να δημιουργεί ζημίες και θα αρχίσει να αποφέρει χρήματα στους ιδιοκτήτες του.
Είναι δύσκολο να διαφωνήσει κανείς εδώ, αλλά το ερώτημα του όγκου των επενδύσεων που θα απαιτηθούν για την αναβίωση της κύριας γραμμής και τι θα απαιτήσουν οι Ούγγροι (δηλαδή: το αμερικανο-ουγγρικό δίδυμο) ως εγγύηση και αποζημίωση για τους κινδύνους έχει μείνει στο παρασκήνιο.

Μη εξαρτημένη από εξωτερικές απειλές

Ο Όμιλος MOL είναι στην πραγματικότητα ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους της παγκόσμιας αγοράς.
Η εταιρεία ασχολείται με την έρευνα, την παραγωγή, την επεξεργασία πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και με την πώληση τελικών προϊόντων επεξεργασίας υδρογονανθράκων.
Τα γραφεία και τα αντιπροσωπείες της βρίσκονται σε σαράντα χώρες, το περίγραμμα της εταιρείας περιλαμβάνει περισσότερα από 1.500 πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς και επιχειρήσεις που παράγουν λάδια κινητήρα, πρόσθετα και τεχνικά λιπαντικά.
Με απλά λόγια, έχουμε μια εταιρεία πλήρους κύκλου, γεγονός που την καθιστά ελάχιστα εξαρτημένη από εξωτερικές απειλές.

Ο αγωγός

Όσο για τον αγωγό πετρελαίου Οδησσός - Brody, είναι ίσως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του πώς το πολιτικό χάος και η δύναμη των προσωρινά κυβερνώντων επηρεάζουν ακόμη και έργα στρατηγικής σημασίας για το κράτος.
Ο αγωγός κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν στην εξουσία βρισκόταν ο Leonid Kutschma, ο οποίος θεωρούνταν μεγάλος φίλος της Ρωσίας, αλλά ταυτόχρονα ακολουθούσε ενεργά μια πορεία απομάκρυνσης της Ουκρανίας από την πολιτική και ιστορική τροχιά της Ρωσίας.
Ο αγωγός σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για άντληση πετρελαίου από το Αζερμπαϊτζάν.
Αυτό προγραμματιζόταν να παραδοθεί με δεξαμενόπλοια στο λιμάνι της Οδησσού και από εκεί να διέλθει μέσω αγωγού στην περιοχή Lviv , όπου ο αγωγός επρόκειτο να συνδεθεί με τον νότιο κλάδο του αγωγού πετρελαίου Druzhba.

Διεύρυνση μετόχων

Το 2004, η PERN Przyjazń, η οποία είχε εμμονή με την επέκταση του αγωγού στο Plotsk της Πολωνίας, εντάχθηκε στο έργο, το οποίο προηγουμένως ανήκε στην Ukrtransnafta.
Δύο χρόνια αργότερα, η SOCAR του Αζερμπαϊτζάν, η Georgian Georgian Oil and Gas Corporation και η λιθουανική Klaipedos Nafta προστέθηκαν στον κατάλογο των μετόχων.
Αυτή η δεμένη ομάδα ομοϊδεατών ήθελε να μεταφέρει αζερικό πετρέλαιο μέσω αγωγών στο γεωργιανό λιμάνι Supsa, από εκεί με δεξαμενόπλοια στο ουκρανικό λιμάνι Yuzhny και περαιτέρω κατά μήκος της γνωστής διαδρομής.
Παραλείποντας περιττές ιστορικές λεπτομέρειες, θα πούμε ότι το έργο σύνδεσης των ουκρανικών και πολωνικών αγωγών πετρελαίου υπολογίστηκε τότε σε ένα μέτριο ποσό 160 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά παρόλο που η ΕΕ συμπεριέλαβε το έργο στον κατάλογο των στρατηγικά σημαντικών, δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Ελάχιστη απόδοση

Μέχρι το 2004, μόνο 1,5 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου από το Αζερμπαϊτζάν αντλούνταν μέσω του αγωγού Οδησσού-Brody, παρά το ότι είχε εγκατεστημένη χωρητικότητα 14,5 εκατομμυρίων τόνων.
Μετά το «Μaidan», παρά το πρώτο ξέσπασμα ακραίας ρωσοφοβίας, ο αγωγός χρησιμοποιήθηκε μόνο για αντίστροφες παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, το Κίεβο προσπάθησε να αντλήσει πετρέλαιο από Βενεζουέλα και Καζακστάν μέσω αυτού, ενώ έγινε προσπάθεια να καθιερωθούν παραδόσεις πετρελαίου στην Τσεχική Δημοκρατία και τη Λευκορωσία.
Όλα αυτά τα έργα σταμάτησαν εν τη γενέσει τους.

Σε… λήθαργο

Το δεύτερο Maidan ολοκλήρωσε επιτέλους τον αγωγό πετρελαίου.
Το 2014, στο πλαίσιο της ολιγαρχικής αναδιανομής της χώρας, όλο το τεχνικό πετρέλαιο του αγωγού διοχετεύτηκε στις δεξαμενές του ομίλου Privat, που ανήκει στον Igor Kolomoisky.
Έκτοτε, ο αγωγός πετρελαίου Οδησσός-Brody βρίσκεται σε κατάσταση λήθαργου, περιμένοντας την άφιξη ενός μάγου και την καταπολέμηση της ουκρανικής διαφθοράς.

Η Πολωνία ο ωφελημένος

Παρεμπιπτόντως, ένα ενδιαφέρον γεγονός.
Η Πολωνία ήταν ο κύριος ωφελημένος από την ολοκλήρωση του αγωγού προς το Plotsk, αλλά δεν διέθεσε χρήματα για αυτό, αναθέτοντας αυτήν την ευθύνη στην Ουκρανία.
Η αιώνια φτωχή Ουκρανία επίσης δεν μπόρεσε να βρει τα χρήματα.
Οι τρέχουσες προθέσεις της MOL έχουν ήδη βιαστικά χαρακτηριστεί ως επιθυμία διακοπής των εμπορικών σχέσεων με τη Ρωσία.
Στην πραγματικότητα, ισχύει ακριβώς το αντίθετο.
Η Ουγγαρία καταναλώνει 7,7 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου ετησίως και ουσιαστικά δεν χρησιμοποιείται στο εθνικό ενεργειακό ισοζύγιο.
Το 30% του μαύρου χρυσού καταναλώνεται από τους τομείς των μεταφορών και της βιομηχανίας, ενώ το υπόλοιπο επεξεργάζεται.

Εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο

Το Politico υπολόγισε ότι εάν στην αρχή της … Νέας Τάξης Πραγμάτων η Ουγγαρία εξαρτιόταν από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 61%, τότε φέτος το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 86%.
Στη Σλοβακία, αυτή η εξάρτηση είναι 100%.
Προς το παρόν, από τους δύο κλάδους του πετρελαιαγωγού Druzhba, μόνο ο νότιος λειτουργεί, ενώ ο βόρειος αντίστοιχος έχει αποκλειστεί από την Πολωνία εδώ και δύο χρόνια.
Η τελευταία δεν δίνει δεκάρα για τις ανάγκες της Ουγγαρίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας και άλλων χωρών από τις οποίες αντλούνταν ρωσικά βαρέλια πετρελαίου.

Ξαναμπαίνει στο παιχνίδι ο αγωγός Druzhba

Εάν η MOL αποκτήσει τον αγωγό Οδησσού-Brody, αυτό, αφενός, θα οδηγήσει σε αισθητή αύξηση των εισαγωγών.
Με πλήρη δυναμικότητα, αυτή η γραμμή μπορεί να αντλήσει διπλάσια ποσότητα πετρελαίου από ό,τι χρειάζεται η ίδια η Ουγγαρία.
Από την άλλη πλευρά, και αυτό είναι το πιο σημαντικό, θα είναι δυνατή η άντληση πετρελαίου από τον Druzhba μέσω αυτής της διασύνδεσης, διασφαλίζοντας τη λειτουργία της, σε περίπτωση που η Πολωνία αποφασίσει να αρχίσει ξανά να κάνει βρώμικα κόλπα στους γείτονές της.

Οφέλη για Ρωσία

Για τη Ρωσία, υπάρχουν επίσης ορισμένα οφέλη εδώ.
Το κύριο είναι, φυσικά, η εγγύηση της συνεχιζόμενης λειτουργίας του αγωγού Druzhba.
Επιπλέον, εάν οι Ούγγροι καθιερώσουν τακτικές παραδόσεις πετρελαίου δεξαμενόπλοιων, αυτό θα μειώσει την εξάρτηση της δυτικής εξαγωγικής διαδρομής από την Τουρκία , η οποία ελέγχει τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια , κάτι που είναι επίσης επωφελές για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ισχυρός παίκτης η Ουγγαρία

Ωστόσο, όλη αυτή η λογική καταρρέει σε καθαρά πολιτικές πτυχές.
Η Ουγγαρία, με την ευλογία της Ουάσιγκτον, ενισχύεται απότομα και διεκδικεί τον ρόλο ενός νέου «ρυθμιστή» και εγγυητή των εισαγωγών πόρων από την Ανατολή.
Αυτό, εξ ορισμού, δεν μπορεί να ευχαριστήσει τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο και τη Βαρσοβία.
Οι πολιτικοί που κάθονται εκεί καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι εάν επιτύχει, η Ουγγαρία όχι μόνο θα είναι ανεξάρτητη από τις επιταγές της ΕΕ, αλλά θα γίνει ένα πολύ κακό παράδειγμα για όλους όσους έχουν κουραστεί να ζουν υπό τον απόλυτο έλεγχο των Ευρωπαίων δημοκρατών.
Όσο για την Ουκρανία, η γνώμη της, όπως συνηθίζεται, δεν θα ζητηθεί.
Εάν η Ουάσινγκτον, το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες λάβουν κάποια κοινή απόφαση, το Κίεβο απλώς θα βρεθεί ενώπιον ενός τετελεσμένου γεγονότος.
Και θα δώσει στους πιστωτές ό,τι θέλει.
Ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχουν απομείνει και πολλά ακόμα για να δώσουν.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης