Η Helsing, εταιρεία παραγωγής drones και λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης, ολοκλήρωσε τον Μάιο και τον Ιούνιο δύο δοκιμαστικές πτήσεις μαχητικού Gripen E της σουηδικής Saab
Λίγα μόλις χρόνια φαίνεται να απέχει η Ευρώπη από την εποχή όπου μαχητικά αεροσκάφη θα πετούν χωρίς ανθρώπινη παρουσία στο πιλοτήριο, σύμφωνα με την Helsing, τη νεοφυή επιχείρηση αμυντικής τεχνολογίας με τη μεγαλύτερη αξία στην ήπειρο.
Η Helsing, εταιρεία παραγωγής drones και λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης, ολοκλήρωσε τον Μάιο και τον Ιούνιο δύο δοκιμαστικές πτήσεις μαχητικού Gripen E της σουηδικής Saab πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα, κατά τις οποίες το αεροσκάφος τέθηκε υπό τον πλήρη έλεγχο του λογισμικού της εταιρείας.
Η Stephanie Lingemann, διευθύντρια του τομέα αεροπορίας της Helsing, ανέφερε πως τα πειράματα, στα οποία πάντως υπήρχε και πιλότος ασφαλείας εντός του αεροσκάφους για κάθε ενδεχόμενο, αποδεικνύουν πόσο γρήγορα εξελίσσεται η τεχνολογία.
Η ενσωμάτωσή της σε επιχειρησιακές συνθήκες από τις πολεμικές αεροπορίες είναι, όπως είπε, θέμα «ετών και όχι δεκαετιών».
«Το περιμένουμε μέσα σε αυτήν τη δεκαετία», τόνισε από τα γραφεία της εταιρείας στο Μόναχο.
Ενδεικτικό της δυναμικής είναι ότι ενώ οι κορυφαίοι πιλότοι μαχητικών συγκεντρώνουν περίπου 5.000 ώρες πτήσης σε όλη την καριέρα τους, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης Centaur της Helsing χρειάστηκε μόλις 72 ώρες για να αποκτήσει το ισοδύναμο εμπειρίας ενός εκατομμυρίου ωρών πτήσης.
«Μπορείς να φτάσεις σε υπεράνθρωπη απόδοση πολύ γρήγορα, να αντιδράς σε νέες καταστάσεις, και χωρίς να θέτεις τους πιλότους σε κίνδυνο», εξηγεί η Lingemann.
«Γι’ αυτό πρόκειται για μια επαναστατική τεχνολογία».
Σε παγκόσμιο επίπεδο, στρατοί από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα εργάζονται τόσο πάνω στην προσαρμογή υπαρχόντων μαχητικών αεροσκαφών όσο και στην ανάπτυξη νέων, μη επανδρωμένων σκαφών, τα λεγόμενα «loyal wingmen», τα οποία θα επιχειρούν παράλληλα με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, ενισχύοντας τις επιχειρησιακές δυνατότητες.
Η τάση αυτή συνιστά «μια αλλαγή παραδείγματος στις αεροπορικές επιχειρήσεις παγκοσμίως», όπως σημειώνει ο συνταγματάρχης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Kevin Anderson, σε πρόσφατο άρθρο του για το Joint Air Power Competence Centre, το think tank του ΝΑΤΟ.
Στην ερώτηση αν η νέα τεχνολογία θα καταργήσει εντελώς τα παραδοσιακά μαχητικά αεροσκάφη, η Lingemann απάντησε ότι αναμένει μια μακρά μεταβατική περίοδο.
Προέβλεψε πως οι πιλότοι αρχικά θα πετούν σε συνεργασία με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο θα τους βοηθά σε περίπλοκους ελιγμούς και στον εντοπισμό απειλών.
«Πιστεύω πως θα περάσουν δεκαετίες όπου θα βλέπουμε και τα δύο μοντέλα να συνυπάρχουν», είπε. «Σταδιακά όμως οι χειριστές, όπως συνέβη και με τα drones, θα αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους».
Ποια είναι η Helsing
Η Helsing ιδρύθηκε μόλις πριν τέσσερα χρόνια, αλλά εξελίχθηκε θεαματική σε έναν από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς παίκτες της Ευρώπης, εν μέσω της πολεμικής σύγκρουσης στην Ουκρανία και της σταδιακής απομάκρυνσης των ΗΠΑ από τα ζητήματα ευρωπαϊκής ασφάλειας, που πυροδότησαν νέο κύμα επανεξοπλισμού στην ήπειρο.
Η εταιρεία συγκέντρωσε τον Ιούνιο κεφάλαια ύψους 600 εκατ. ευρώ, σε γύρο χρηματοδότησης που ηγήθηκε η επενδυτική εταιρεία του ιδρυτή του Spotify, Daniel Ek, ανεβάζοντας την αποτίμηση της Helsing στα 12 δισ. ευρώ, εν μέσω αυξημένου ενδιαφέροντος των επενδυτών για τον αμυντικό κλάδο.
Η Helsing ξεκίνησε επικεντρωμένη αποκλειστικά στην ανάπτυξη λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης για υφισμένα και μελλοντικά οπλικά συστήματα, όμως πλέον έχει επεκταθεί και στην παραγωγή δικών της drones, καθώς και μη επανδρωμένων υποβρύχιων σκαφών.
Παρότι ιδρύθηκε από τρεις Γερμανούς, η Helsing διατηρεί γραφεία στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Μόναχο και το Βερολίνο, επιδιώκοντας να προβάλλεται ως μια πανευρωπαϊκή εταιρεία, τη στιγμή που η ήπειρος προσπαθεί να ενισχύσει τις αμυντικές της δυνατότητες και να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή.
Η εκρηκτική ανάπτυξη της βιομηχανίας αυτόνομων όπλων εγείρει, ωστόσο, σοβαρά ζητήματα ηθικής, λογοδοσίας και προβληματισμούς για το μέλλον του πολέμου.
Οι άνθρωποι στο κέντρο
Ο Antoine Bordes, αντιπρόεδρος τεχνητής νοημοσύνης της Helsing, διαβεβαίωσε ότι οι άνθρωποι παραμένουν πάντα στο κέντρο των αποφάσεων που αφορούν τη χρήση των οπλικών συστημάτων και του λογισμικού της εταιρείας.
Τόνισε όμως πως η Ευρώπη δεν πρέπει να διστάσει να αναπτύξει τεχνολογίες αυτόνομου πλήγματος. «Αν δεν το κάνουμε στην Ευρώπη, με τις δικές μας αξίες, θα το κάνουν άλλοι αλλού», υπογράμμισε.
Παρ’ όλα αυτά, ο Simon Brünjes, επικεφαλής του τμήματος της Helsing που κατασκευάζει ένοπλα drones τα οποία επιχειρούν στην Ουκρανία, δήλωσε ότι η εταιρεία δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε πλήρως αυτόνομα φονικά drones, τα οποία θα αποφασίζουν μόνα τους τι θα πλήξουν και πότε.
Σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Ουκρανία, ο Brünjes είπε πως διαπίστωσε ότι νηπιαγωγεία και άλλες υποδομές πολιτών βρίσκονται συχνά πολύ κοντά στη γραμμή του μετώπου.
«Σε ένα τέτοιο περιβάλλον θέλουμε να είναι άνθρωπος αυτός που θα παίρνει την τελική απόφαση», τόνισε.
«Σε άλλα σενάρια —όπως σε έναν ολοκληρωτικό πόλεμο με τη Ρωσία ή την Κίνα— το ερώτημα είναι διαφορετικό».
Η Helsing, η οποία έχει συνάψει συμφωνίες για την προμήθεια συνολικά 10.000 drones στην Ουκρανία, έχει δεχτεί ορισμένες επικρίσεις από ουκρανικές δυνάμεις για τις επιδόσεις και το κόστος του λογισμικού Altra, αλλά και του drone HF-1, ενός «καμικάζι» μοντέλου που καταστρέφεται κατά την πρόσκρουση στον στόχο του.
Ο Brünjes παραδέχθηκε ότι το HF-1 έχει «ταβάνι δυνατοτήτων», εξέφρασε όμως την πεποίθηση ότι το HX-2, το διάδοχο μοντέλο που δοκιμάζεται ήδη στην Ουκρανία, θα σημάνει σημαντική βελτίωση.
Η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η τεχνολογία και οι τεράστιες επενδύσεις στον κλάδο προοιωνίζονται μια ριζική αλλαγή στο τοπίο της άμυνας στην Ευρώπη και παγκοσμίως — με όλο το βάρος της τεχνολογικής προόδου, αλλά και τις μεγάλες ηθικές και γεωπολιτικές της συνέπειες.
www.bankingnews.gr
Η Helsing, εταιρεία παραγωγής drones και λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης, ολοκλήρωσε τον Μάιο και τον Ιούνιο δύο δοκιμαστικές πτήσεις μαχητικού Gripen E της σουηδικής Saab πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα, κατά τις οποίες το αεροσκάφος τέθηκε υπό τον πλήρη έλεγχο του λογισμικού της εταιρείας.
Η Stephanie Lingemann, διευθύντρια του τομέα αεροπορίας της Helsing, ανέφερε πως τα πειράματα, στα οποία πάντως υπήρχε και πιλότος ασφαλείας εντός του αεροσκάφους για κάθε ενδεχόμενο, αποδεικνύουν πόσο γρήγορα εξελίσσεται η τεχνολογία.
Η ενσωμάτωσή της σε επιχειρησιακές συνθήκες από τις πολεμικές αεροπορίες είναι, όπως είπε, θέμα «ετών και όχι δεκαετιών».
«Το περιμένουμε μέσα σε αυτήν τη δεκαετία», τόνισε από τα γραφεία της εταιρείας στο Μόναχο.
Ενδεικτικό της δυναμικής είναι ότι ενώ οι κορυφαίοι πιλότοι μαχητικών συγκεντρώνουν περίπου 5.000 ώρες πτήσης σε όλη την καριέρα τους, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης Centaur της Helsing χρειάστηκε μόλις 72 ώρες για να αποκτήσει το ισοδύναμο εμπειρίας ενός εκατομμυρίου ωρών πτήσης.
«Μπορείς να φτάσεις σε υπεράνθρωπη απόδοση πολύ γρήγορα, να αντιδράς σε νέες καταστάσεις, και χωρίς να θέτεις τους πιλότους σε κίνδυνο», εξηγεί η Lingemann.
«Γι’ αυτό πρόκειται για μια επαναστατική τεχνολογία».
Σε παγκόσμιο επίπεδο, στρατοί από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα εργάζονται τόσο πάνω στην προσαρμογή υπαρχόντων μαχητικών αεροσκαφών όσο και στην ανάπτυξη νέων, μη επανδρωμένων σκαφών, τα λεγόμενα «loyal wingmen», τα οποία θα επιχειρούν παράλληλα με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, ενισχύοντας τις επιχειρησιακές δυνατότητες.
Η τάση αυτή συνιστά «μια αλλαγή παραδείγματος στις αεροπορικές επιχειρήσεις παγκοσμίως», όπως σημειώνει ο συνταγματάρχης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Kevin Anderson, σε πρόσφατο άρθρο του για το Joint Air Power Competence Centre, το think tank του ΝΑΤΟ.
Στην ερώτηση αν η νέα τεχνολογία θα καταργήσει εντελώς τα παραδοσιακά μαχητικά αεροσκάφη, η Lingemann απάντησε ότι αναμένει μια μακρά μεταβατική περίοδο.
Προέβλεψε πως οι πιλότοι αρχικά θα πετούν σε συνεργασία με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο θα τους βοηθά σε περίπλοκους ελιγμούς και στον εντοπισμό απειλών.
«Πιστεύω πως θα περάσουν δεκαετίες όπου θα βλέπουμε και τα δύο μοντέλα να συνυπάρχουν», είπε. «Σταδιακά όμως οι χειριστές, όπως συνέβη και με τα drones, θα αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους».
Ποια είναι η Helsing
Η Helsing ιδρύθηκε μόλις πριν τέσσερα χρόνια, αλλά εξελίχθηκε θεαματική σε έναν από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς παίκτες της Ευρώπης, εν μέσω της πολεμικής σύγκρουσης στην Ουκρανία και της σταδιακής απομάκρυνσης των ΗΠΑ από τα ζητήματα ευρωπαϊκής ασφάλειας, που πυροδότησαν νέο κύμα επανεξοπλισμού στην ήπειρο.
Η εταιρεία συγκέντρωσε τον Ιούνιο κεφάλαια ύψους 600 εκατ. ευρώ, σε γύρο χρηματοδότησης που ηγήθηκε η επενδυτική εταιρεία του ιδρυτή του Spotify, Daniel Ek, ανεβάζοντας την αποτίμηση της Helsing στα 12 δισ. ευρώ, εν μέσω αυξημένου ενδιαφέροντος των επενδυτών για τον αμυντικό κλάδο.
Η Helsing ξεκίνησε επικεντρωμένη αποκλειστικά στην ανάπτυξη λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης για υφισμένα και μελλοντικά οπλικά συστήματα, όμως πλέον έχει επεκταθεί και στην παραγωγή δικών της drones, καθώς και μη επανδρωμένων υποβρύχιων σκαφών.
Παρότι ιδρύθηκε από τρεις Γερμανούς, η Helsing διατηρεί γραφεία στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Μόναχο και το Βερολίνο, επιδιώκοντας να προβάλλεται ως μια πανευρωπαϊκή εταιρεία, τη στιγμή που η ήπειρος προσπαθεί να ενισχύσει τις αμυντικές της δυνατότητες και να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή.
Η εκρηκτική ανάπτυξη της βιομηχανίας αυτόνομων όπλων εγείρει, ωστόσο, σοβαρά ζητήματα ηθικής, λογοδοσίας και προβληματισμούς για το μέλλον του πολέμου.
Οι άνθρωποι στο κέντρο
Ο Antoine Bordes, αντιπρόεδρος τεχνητής νοημοσύνης της Helsing, διαβεβαίωσε ότι οι άνθρωποι παραμένουν πάντα στο κέντρο των αποφάσεων που αφορούν τη χρήση των οπλικών συστημάτων και του λογισμικού της εταιρείας.
Τόνισε όμως πως η Ευρώπη δεν πρέπει να διστάσει να αναπτύξει τεχνολογίες αυτόνομου πλήγματος. «Αν δεν το κάνουμε στην Ευρώπη, με τις δικές μας αξίες, θα το κάνουν άλλοι αλλού», υπογράμμισε.
Παρ’ όλα αυτά, ο Simon Brünjes, επικεφαλής του τμήματος της Helsing που κατασκευάζει ένοπλα drones τα οποία επιχειρούν στην Ουκρανία, δήλωσε ότι η εταιρεία δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε πλήρως αυτόνομα φονικά drones, τα οποία θα αποφασίζουν μόνα τους τι θα πλήξουν και πότε.
Σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Ουκρανία, ο Brünjes είπε πως διαπίστωσε ότι νηπιαγωγεία και άλλες υποδομές πολιτών βρίσκονται συχνά πολύ κοντά στη γραμμή του μετώπου.
«Σε ένα τέτοιο περιβάλλον θέλουμε να είναι άνθρωπος αυτός που θα παίρνει την τελική απόφαση», τόνισε.
«Σε άλλα σενάρια —όπως σε έναν ολοκληρωτικό πόλεμο με τη Ρωσία ή την Κίνα— το ερώτημα είναι διαφορετικό».
Η Helsing, η οποία έχει συνάψει συμφωνίες για την προμήθεια συνολικά 10.000 drones στην Ουκρανία, έχει δεχτεί ορισμένες επικρίσεις από ουκρανικές δυνάμεις για τις επιδόσεις και το κόστος του λογισμικού Altra, αλλά και του drone HF-1, ενός «καμικάζι» μοντέλου που καταστρέφεται κατά την πρόσκρουση στον στόχο του.
Ο Brünjes παραδέχθηκε ότι το HF-1 έχει «ταβάνι δυνατοτήτων», εξέφρασε όμως την πεποίθηση ότι το HX-2, το διάδοχο μοντέλο που δοκιμάζεται ήδη στην Ουκρανία, θα σημάνει σημαντική βελτίωση.
Η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η τεχνολογία και οι τεράστιες επενδύσεις στον κλάδο προοιωνίζονται μια ριζική αλλαγή στο τοπίο της άμυνας στην Ευρώπη και παγκοσμίως — με όλο το βάρος της τεχνολογικής προόδου, αλλά και τις μεγάλες ηθικές και γεωπολιτικές της συνέπειες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών