Το πρώτο διθέσιο stalth 5ης γενιάς στον κόσμο ενταφιάζει τους ανταγωνιστές του εξ Αμερικής
Το κινεζικό J-20S — το πρώτο διθέσιο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς στον κόσμο — έχει φωτογραφηθεί ευρέως κατά τη διάρκεια της πτήσης του πάνω από την Κίνα αυτόν τον μήνα, με αποτέλσμα να ξεσπάσει όργιο φημολογίας για πιθανή ενεργοποίησή του από την Πολεμική Αεροπορία του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας (PLAAF).
Οι εικόνες του J-20A, του J-20S και των τελευταίων αεροσκαφών πέμπτης γενιάς της PLAAF, του J-35A και της ναυτικής παραλλαγής του, του J-35, εμφανίζονται τακτικά στα κινεζικά social media από την αρχή του Ιουλίου.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, παρατηρητές στρατιωτικών δραστηριοτήτων της PLA ανέφεραν ότι το J-35A έχει ενταχθεί στην 1η Αεροπορική Ταξιαρχία της PLAAF, κάνοντας την Κίνα τη δεύτερη χώρα στον κόσμο που διαθέτει δύο μαχητικά αεροσκάφη stealth.
Αν και δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα, η εμφάνιση του πιο πρόσφατου J-20S θεωρείται ευρέως ότι συνδέεται με την ένταξή του στην υπηρεσία, γεγονός που θα επεκτείνει περαιτέρω τη δύναμη της αεροπορίας της Κίνας.
Ο Παντοδύναμος Δράκος εντάσσεται στην 172η Ταξιαρχία Αεροπορίας
Μία από τις πολλές εικόνες που δημοσιεύθηκαν online δείχνει το J-20S με έναν πενταψήφιο σειριακό αριθμό που συνδέεται με την 172η Αεροπορική Ταξιαρχία, μια πρώτη γραμμή μονάδας της PLAAF, καθώς και το εθνικό έμβλημα.
Αυτή η εικόνα ερμηνεύθηκε ως απόδειξη ότι το αεροσκάφος είτε είναι ήδη επιχειρησιακό, είτε πρόκειται να ενταχθεί στην υπηρεσία πολύ σύντομα.
Η 172η Αεροπορική Ταξιαρχία εδρεύει στην επαρχία Χεμπέι και λειτουργεί τόσο ως μονάδα προηγμένης εκπαίδευσης όσο και ως μονάδα εφεδρείας μάχης.
Στην πραγματικότητα, ήταν η πρώτη μονάδα που παρέλαβε το J-20 Mighty Dragon.
Η Κίνα παρουσίασε ένα κλιμακωτό μοντέλο του J-20S στην έκθεση Airshow China 2024.
Το αεροσκάφος βασίζεται στο J-20 Mighty Dragon, το οποίο έχει μαζική παραγωγή και έχει αναπτυχθεί σε όλες τις πέντε μεγάλες διοικήσεις της Κίνας.
Σύμφωνα με ειδικούς, το εμπρός μέρος του αεροσκάφους J-20 έχει τροποποιηθεί για να φιλοξενήσει ένα δεύτερο μέλος του πληρώματος.
Η μύτη έχει επανασχεδιαστεί σε σύγκριση με τα προηγούμενα μοντέλα J-20S.
Επιπλέον, το «ανάχωμα» πίσω από το πιλοτήριο του J-20S σε σύγκριση με το J-20 ενδέχεται να είναι ένας ευκολότερος τρόπος για να διακριθούν οι δύο παραλλαγές, όπως επισημαίνει ένας δημοφιλής αναλυτής της PLA, ο οποίος χρησιμοποιεί το όνομα «Hurin» στο X.
Εξοπλισμένο με τα πλέον προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα

Σημειωτέον ότι το J-20S διαθέτει ένα πιο προηγμένο ηλεκτροοπτικό σύστημα εγκατεστημένο κάτω από τo εμπρόσθιο τμήμα του.
Το νέο σύστημα παρέχει κάλυψη 360 μοιρών και είναι παρόμοιο με το Σύστημα Ηλεκτρο-Οπτικής Στόχευσης (EOTS) του F-35, όπως επισημαίνουν πολλοί παρατηρητές της PLA.
Πιθανότατα τροφοδοτείται από τον εγχώριο κινητήρα WS10C2.
Η επιχειρησιακή ένταξη του J-20S θα σηματοδοτήσει μια καθοριστική στιγμή για την αεροπορία της PLA, κυρίως επειδή το αεροσκάφος δεν έχει ανάλογο στον κόσμο.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό επίτευγμα για μια χώρα όπως η Κίνα, η οποία ενέταξε το πρώτο της αεροσκάφος stealth λιγότερο από μια δεκαετία πριν, δημιουργώντας μια καλύτερη, διθέσια παραλλαγή αυτού του αεροσκάφους.
Το πρώτο διθέσιο stalth 5ης γενιάς στον κόσμο ενταφιάζει τον ανταγωνισμό

Με τη σειρά τους, και οι Ρώσοι έχουν δηλώσει ότι είναι πρόθυμοι να αναπτύξουν μια διθέσια παραλλαγή του Su-57, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από έναν βετεράνο της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας και στρατιωτικό αναλυτή, τον Σμήναρχο Vijainder K. Thakur (ε.α.), σε άρθρο του για το EurAsian Times.
Εστίασε στο γεγονός ότι η Ρωσική Εταιρεία Ενωμένων Αεροσκαφών (UAC) δημοσίευσε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για ένα Πολυλειτουργικό διθέσιο αεροσκάφος stealth το 2023, το οποίο ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο ως Su-57. Ωστόσο, η πρόοδος ήταν αργή.
Εν τω μεταξύ, η κύρια αντίπαλος της Κίνας, οι ΗΠΑ, δεν διαθέτουν διθέσιο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, παρά το γεγονός ότι ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που ανέπτυξε αεροσκάφος stealth.
Ούτε το εμβληματικό F-117, ούτε το F-22 Raptor, ούτε το F-35 Lightning II διαθέτουν διθέσιες παραλλαγές.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ενός διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους

Ιστορικά, τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς των ΗΠΑ προτεραιοποίησαν τις μονοθέσιες διατάξεις για να μειώσουν την επιφάνεια διάτρησης από ραντάρ (RCS) και το βάρος, ακολουθώντας τις απαιτήσεις για stealth και ευελιξία.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ έχουν επενδύσει σε προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και δικτύωση για να επιτρέψουν τη λειτουργία από έναν μόνο πιλότο, επιτρέποντας σε έναν μόνο πιλότο να διαχειρίζεται περίπλοκες αρμοδιότητες που συνήθως θα εκτελούσε ένα διθέσιο σχέδιο, όπως η συγχώνευση δεδομένων και ο συντονισμός drones.
Παρόλα αυτά, μια διθέσια παραλλαγή stealth αεροσκάφους προσφέρει κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Για παράδειγμα, διευκολύνει την εκπαίδευση και τη μετάβαση των πιλότων, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα εξελιγμένα συστήματα πέμπτης γενιάς.
Επιπλέον, η ανάθεση στο δεύτερο μέλος του πληρώματος ρόλων όπως η διαχείριση σύνθετων συστημάτων, η συγχώνευση δεδομένων και οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου θα μπορούσε να βελτιώσει τη συνολική απόδοση της αποστολής σε ένα δικτυοκεντρικό και δεδομενοκεντρικό περιβάλλον μάχης.
Το διθέσιο stealth μαχητικό θα μπορούσε να επιτύχει μεγαλύτερη ικανότητα ως αεροσκάφος βαθέων κτυπημάτων όταν ο ένας πιλότος επικεντρώνεται στην πτήση και ο άλλος στα συστήματα όπλων.
Αυτό ίσως να είναι κρίσιμο εάν ο εχθρός διαθέτει αεροπορικό χώρο, ο οποίος φυλάσσεται από προηγμένα συστήματα επιφανείας-αέρος.
www.bankingnews.gr
Οι εικόνες του J-20A, του J-20S και των τελευταίων αεροσκαφών πέμπτης γενιάς της PLAAF, του J-35A και της ναυτικής παραλλαγής του, του J-35, εμφανίζονται τακτικά στα κινεζικά social media από την αρχή του Ιουλίου.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, παρατηρητές στρατιωτικών δραστηριοτήτων της PLA ανέφεραν ότι το J-35A έχει ενταχθεί στην 1η Αεροπορική Ταξιαρχία της PLAAF, κάνοντας την Κίνα τη δεύτερη χώρα στον κόσμο που διαθέτει δύο μαχητικά αεροσκάφη stealth.
J-20A/AS is in service Finally ?
— Húrin (@Hurin92) July 4, 2025
Darker RAM coating
360° EOTS
WS10CXX engine (?)
78xxx should be 176th
cc @Alfa_Particle pic.twitter.com/q2Lwk3qkaP
Αν και δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα, η εμφάνιση του πιο πρόσφατου J-20S θεωρείται ευρέως ότι συνδέεται με την ένταξή του στην υπηρεσία, γεγονός που θα επεκτείνει περαιτέρω τη δύναμη της αεροπορίας της Κίνας.
Ο Παντοδύναμος Δράκος εντάσσεται στην 172η Ταξιαρχία Αεροπορίας
Μία από τις πολλές εικόνες που δημοσιεύθηκαν online δείχνει το J-20S με έναν πενταψήφιο σειριακό αριθμό που συνδέεται με την 172η Αεροπορική Ταξιαρχία, μια πρώτη γραμμή μονάδας της PLAAF, καθώς και το εθνικό έμβλημα.
Αυτή η εικόνα ερμηνεύθηκε ως απόδειξη ότι το αεροσκάφος είτε είναι ήδη επιχειρησιακό, είτε πρόκειται να ενταχθεί στην υπηρεσία πολύ σύντομα.
Interesting ?
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) July 4, 2025
As suspected this morning with the first still blurry photos, the J-20S not only carries PLAAF markings, but also a 5-digit serial number on the tail, with the 78xxx (?) being most likely one of the FTTB units like the 176th or 172nd Air Brigade. https://t.co/cUC0DGmf7e
Η 172η Αεροπορική Ταξιαρχία εδρεύει στην επαρχία Χεμπέι και λειτουργεί τόσο ως μονάδα προηγμένης εκπαίδευσης όσο και ως μονάδα εφεδρείας μάχης.
Στην πραγματικότητα, ήταν η πρώτη μονάδα που παρέλαβε το J-20 Mighty Dragon.
Η Κίνα παρουσίασε ένα κλιμακωτό μοντέλο του J-20S στην έκθεση Airshow China 2024.
Το αεροσκάφος βασίζεται στο J-20 Mighty Dragon, το οποίο έχει μαζική παραγωγή και έχει αναπτυχθεί σε όλες τις πέντε μεγάλες διοικήσεις της Κίνας.
Σύμφωνα με ειδικούς, το εμπρός μέρος του αεροσκάφους J-20 έχει τροποποιηθεί για να φιλοξενήσει ένα δεύτερο μέλος του πληρώματος.
Η μύτη έχει επανασχεδιαστεί σε σύγκριση με τα προηγούμενα μοντέλα J-20S.
Επιπλέον, το «ανάχωμα» πίσω από το πιλοτήριο του J-20S σε σύγκριση με το J-20 ενδέχεται να είναι ένας ευκολότερος τρόπος για να διακριθούν οι δύο παραλλαγές, όπως επισημαίνει ένας δημοφιλής αναλυτής της PLA, ο οποίος χρησιμοποιεί το όνομα «Hurin» στο X.
Εξοπλισμένο με τα πλέον προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα

Σημειωτέον ότι το J-20S διαθέτει ένα πιο προηγμένο ηλεκτροοπτικό σύστημα εγκατεστημένο κάτω από τo εμπρόσθιο τμήμα του.
Το νέο σύστημα παρέχει κάλυψη 360 μοιρών και είναι παρόμοιο με το Σύστημα Ηλεκτρο-Οπτικής Στόχευσης (EOTS) του F-35, όπως επισημαίνουν πολλοί παρατηρητές της PLA.
Πιθανότατα τροφοδοτείται από τον εγχώριο κινητήρα WS10C2.
Η επιχειρησιακή ένταξη του J-20S θα σηματοδοτήσει μια καθοριστική στιγμή για την αεροπορία της PLA, κυρίως επειδή το αεροσκάφος δεν έχει ανάλογο στον κόσμο.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό επίτευγμα για μια χώρα όπως η Κίνα, η οποία ενέταξε το πρώτο της αεροσκάφος stealth λιγότερο από μια δεκαετία πριν, δημιουργώντας μια καλύτερη, διθέσια παραλλαγή αυτού του αεροσκάφους.
Το πρώτο διθέσιο stalth 5ης γενιάς στον κόσμο ενταφιάζει τον ανταγωνισμό

Με τη σειρά τους, και οι Ρώσοι έχουν δηλώσει ότι είναι πρόθυμοι να αναπτύξουν μια διθέσια παραλλαγή του Su-57, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από έναν βετεράνο της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας και στρατιωτικό αναλυτή, τον Σμήναρχο Vijainder K. Thakur (ε.α.), σε άρθρο του για το EurAsian Times.
Εστίασε στο γεγονός ότι η Ρωσική Εταιρεία Ενωμένων Αεροσκαφών (UAC) δημοσίευσε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για ένα Πολυλειτουργικό διθέσιο αεροσκάφος stealth το 2023, το οποίο ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο ως Su-57. Ωστόσο, η πρόοδος ήταν αργή.
Εν τω μεταξύ, η κύρια αντίπαλος της Κίνας, οι ΗΠΑ, δεν διαθέτουν διθέσιο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, παρά το γεγονός ότι ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που ανέπτυξε αεροσκάφος stealth.
Ούτε το εμβληματικό F-117, ούτε το F-22 Raptor, ούτε το F-35 Lightning II διαθέτουν διθέσιες παραλλαγές.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ενός διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους

Ιστορικά, τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς των ΗΠΑ προτεραιοποίησαν τις μονοθέσιες διατάξεις για να μειώσουν την επιφάνεια διάτρησης από ραντάρ (RCS) και το βάρος, ακολουθώντας τις απαιτήσεις για stealth και ευελιξία.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ έχουν επενδύσει σε προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και δικτύωση για να επιτρέψουν τη λειτουργία από έναν μόνο πιλότο, επιτρέποντας σε έναν μόνο πιλότο να διαχειρίζεται περίπλοκες αρμοδιότητες που συνήθως θα εκτελούσε ένα διθέσιο σχέδιο, όπως η συγχώνευση δεδομένων και ο συντονισμός drones.
Παρόλα αυτά, μια διθέσια παραλλαγή stealth αεροσκάφους προσφέρει κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Για παράδειγμα, διευκολύνει την εκπαίδευση και τη μετάβαση των πιλότων, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα εξελιγμένα συστήματα πέμπτης γενιάς.
Επιπλέον, η ανάθεση στο δεύτερο μέλος του πληρώματος ρόλων όπως η διαχείριση σύνθετων συστημάτων, η συγχώνευση δεδομένων και οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου θα μπορούσε να βελτιώσει τη συνολική απόδοση της αποστολής σε ένα δικτυοκεντρικό και δεδομενοκεντρικό περιβάλλον μάχης.
Το διθέσιο stealth μαχητικό θα μπορούσε να επιτύχει μεγαλύτερη ικανότητα ως αεροσκάφος βαθέων κτυπημάτων όταν ο ένας πιλότος επικεντρώνεται στην πτήση και ο άλλος στα συστήματα όπλων.
Αυτό ίσως να είναι κρίσιμο εάν ο εχθρός διαθέτει αεροπορικό χώρο, ο οποίος φυλάσσεται από προηγμένα συστήματα επιφανείας-αέρος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών