Οι αμυντικές προμήθειες στην Ινδία θεωρούνται όλο και περισσότερο ως κατευθυνόμενες από γεωπολιτικά μηνύματα, παρά από οικονομικές ή στρατιωτικές ανάγκες.
Η Ινδία ετοιμάζει μια ανατροπή-βόμβα στην αμυντική της στρατηγική, καθώς φέρεται να αρνείται να αγοράσει τα F-35A των ΗΠΑ και τα Su-57E της Ρωσίας!
Σε μια κίνηση που μοιάζει με διπλωματικό θρίλερ, το Νέο Δελχί φαίνεται έτοιμο να προχωρήσει σε μια μυστική συμφωνία για stealth μαχητικά που βασίζονται στο αμφιλεγόμενο FGFA (σ.σ. Μαχητικό Αεροσκάφος Πέμπτης Γενιάς), αποδεικνύοντας πως το παιχνίδι εξουσίας στο παγκόσμιο αεροπορικό πεδίο είναι πιο σκληρό και επικίνδυνο από ποτέ.
Τι κρύβεται πίσω από αυτή την κίνηση και ποιος είναι ο νικητής και ποιος ο χαμένος;
Η απάντηση ίσως αλλάξει για πάντα τον χάρτη της παγκόσμιας αεροπορικής ισχύος.
Stealth μαχητικά
Σύμφωνα με ένα - ανεπιβεβαίωτο - δημοσίευμα η Ινδία ενδέχεται να προμηθευτεί stealth μαχητικά από συμμαχική χώρα για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας της (IAF).
Αν και το δημοσίευμα στερείται αποδεικτικών στοιχείων, φαίνεται αξιόπιστο διότι έχει λογική.
Ωστόσο, η λογική δεν θεωρείται γενικά ο κύριος κινητήριος μοχλός των αποφάσεων στο Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας.
Τα τελευταία χρόνια, οι αμυντικές προμήθειες στην Ινδία θεωρούνται όλο και περισσότερο ως κατευθυνόμενες από γεωπολιτικά μηνύματα, παρά από οικονομικές ή στρατιωτικές ανάγκες.
Γεωπολιτικές Επιταγές
Δεδομένης της πολύπλευρης ινδικής στρατηγικής γεωπολιτικής, είναι πιθανό να αναγκαστεί να προμηθευτεί - ή μάλλον να μισθώσει - μαχητικά F-35A ώστε να διατηρήσει την εύνοια των ΗΠΑ και, με αυτόν τον τρόπο, να εξασφαλίσει τη συνέχιση της ρωσικής συνεργασίας στο πρόγραμμα αναβάθμισης του Su-30MKI.
Χωρίς μια τέτοια εξισορροπητική κίνηση, η Ινδία θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με τιμωρητικούς δασμούς και κυρώσεις από τον λεγόμενο «Shylock Sam» (σ.σ. σαρκαστικός, υποτιμητικός όρος για τις ΗΠΑ).
Πιέσεις και περιορισμοί
Ωστόσο, μια συμφωνία για τα F-35A πιθανότατα θα περιλάμβανε σοβαρούς περιορισμούς - κυρίως την απαίτηση από τις ΗΠΑ να εγκαταλείψει η Ινδία τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας S-400 και να στραφεί στο αμερικανικό σύστημα THAAD.
Δυστυχώς, η Ινδία δεν διαθέτει τους οικονομικούς πόρους για την ανάπτυξη συστοιχιών THAAD σε όλο το μήκος των συνόρων της.
Πρόσφατα, σε συνέδριο και μιλώντας για τις καθυστερήσεις στην παράδοση του LCA Mk-1A από την HAL, ο Αρχηγός της IAF (Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας) χρησιμοποίησε μια ατάκα από κινηματογραφική ταινία: «Μόλις δεσμευτώ για κάτι, δεν ακούω ούτε τον ίδιο μου τον εαυτό μετά».
Αν του ζητούσαν να δημιουργήσει κενό στην αεράμυνα της Ινδίας μόνο και μόνο για να φιλοξενηθούν μισθωμένα F-35A, ο Αρχηγός της IAF δύσκολα θα έβρισκε αντίστοιχη κινηματογραφική ατάκα για να εκφράσει την απογοήτευσή του.

Θέλει διθέσιο Su-57
Τώρα, ας υποθέσουμε ότι οι ΗΠΑ, διαπιστώνοντας αντίσταση από μια πιεσμένη Ινδία, αποσύρθηκαν ευγενικά από την εξίσωση των stealth μαχητικών και άφησαν άτυπα περιθώριο στο Νέο Δελχί να προμηθευτεί Su-57 από τη Ρωσία.
Είναι αμφίβολο όμως αν η IAF θα επιλέξει το Su-57 όπως είναι τώρα.
Η απαίτηση της IAF δεν είναι απλώς για ένα stealth μαχητικό — είναι συγκεκριμένα για ένα διθέσιο, δικινητήριο stealth μαχητικό.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι το πρόγραμμα Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA), το οποίο Ινδία και Ρωσία σχεδίαζαν να συν-αναπτύξουν, βασιζόταν σε διθέσια έκδοση του Su-57.
Ωστόσο, η Ινδία αποσύρθηκε από το πρόγραμμα επικαλούμενη κρίσιμες ελλείψεις, όπως η απουσία supercruise και η μη αποδεδειγμένη επιχειρησιακή ικανότητα του αεροσκάφους.
Παρόλα αυτά, η Ινδία δεν έκλεισε εντελώς την πόρτα.
Ανέστειλε τη συμμετοχή της, αλλά διατήρησε την επιλογή μελλοντικής προμήθειας.
Το ιστορικό
Τον Ιούλιο του 2018, η τότε Υπουργός Άμυνας Nirmala Sitharaman δήλωσε στο Business Standard:
«Τον Φεβρουάριο, ενημερώσαμε τους Ρώσους ότι μπορούν να συνεχίσουν την ανάπτυξη του μαχητικού χωρίς εμάς.
Αλλά η επιλογή παραμένει και μπορούμε να επιστρέψουμε αργότερα και να ζητήσουμε να το αγοράσουμε».
Ένα χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο του 2019, ο Αρχηγός της Αεροπορίας, Air Chief Marshal B.S. Dhanoa, δήλωσε στην Krasnaya Zvezda (επίσημη εφημερίδα των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων) ότι η Ινδία θα λάβει απόφαση για το Su-57 αφού το δει εν δράσει και αφού η Ρωσία το παρουσιάσει στην Ινδία.
Έκτοτε, το Su-57 έχει χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά σε ζώνες σύγκρουσης και, σύμφωνα με ρωσικές και δυτικές αναφορές, η απόδοσή του ήταν αξιόλογη.
Επίσης, η έλλειψη δυνατότητας supercruise αντιμετωπίζεται: ο δεύτερης φάσης κινητήρας (πέμπτης γενιάς), με την ονομασία Izdeliye 30, βρίσκεται σε δοκιμές πτήσης.
Τα Su-57 που παραδίδονται από τα μέσα της δεκαετίας του 2020 και μετά αναμένεται να φέρουν αυτόν τον κινητήρα.
Η Ρωσία παρουσίασε το αεροσκάφος και στην Aero India 2025, στην Μπανγκαλόρ.
Η διθέσια έκδοση
Τον Ιούνιο του 2021, ο Ρώσος Αντιπρόεδρος Yuri Borisov ανακοίνωσε σχέδια για ανάπτυξη διθέσιας έκδοσης του Su-57, τονίζοντας ότι αυτό θα αυξήσει τη χρηστικότητα του αεροσκάφους και την ελκυστικότητά του σε ξένους αγοραστές.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Russian United Aircraft Corporation κατοχύρωσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για πολυλειτουργικό διθέσιο stealth αεροσκάφος, που αναγνωρίζεται εύκολα ως έκδοση του Su-57.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ρωσική Αεροδιαστημική Δύναμη (VKS) δεν είχε δείξει ποτέ ενδιαφέρον για διθέσια έκδοση.
Η ανάπτυξη προωθήθηκε αποκλειστικά για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του προγράμματος FGFA.
Γιατί είναι σημαντικό το διθέσιο;
Η διθέσια έκδοση του Su-57 προσφέρει πλεονεκτήματα που ταιριάζουν στις ανάγκες της IAF:
- Ευκολότερη εκπαίδευση πιλότων: Όπως με τα Su-30MKI, η παρουσία δεύτερου χειριστή διευκολύνει τη μετάβαση και εκπαίδευση.
- Διαχείριση αποστολής: Ο δεύτερος χειριστής μπορεί να χειρίζεται συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, data fusion κ.λπ.
- Έλεγχος UAV: Σχεδιάζεται να λειτουργεί ως «μητρικό» σκάφος για drone όπως το S-70 Okhotnik.
- Κέντρο Διοίκησης Μάχης: Μπορεί να λειτουργεί ως αερομεταφερόμενο κέντρο διοίκησης για συνδυασμένα σμήνη.
- Ενισχυμένη ισχύς πλήγματος: Η διανομή ρόλων πτήσης/οπλικών συστημάτων βελτιώνει την απόδοση σε αποστολές βαθιάς διείσδυσης.
Το συνολικό σκεπτικό
Η ανάγκη της Ινδίας για μαχητικό πέμπτης γενιάς είναι και επείγουσα και συγκεκριμένη.
Παρά την αποχώρηση από το πρόγραμμα FGFA το 2018, η IAF παρακολουθεί στενά την πρόοδο του Su-57.
Η ανάπτυξη της διθέσιας έκδοσης (μέσω διπλώματος ευρεσιτεχνίας και δηλώσεων αξιωματούχων) θα μπορούσε να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον της Ινδίας για την πλατφόρμα.
Καθώς το δικό της AMCA αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία όχι πριν το 2035, το διθέσιο Su-57 προσφέρει στρατηγική ενδιάμεση λύση χωρίς να υπονομεύει τις μακροπρόθεσμες εγχώριες φιλοδοξίες.
Επιπλέον, η Ρωσία ίσως προσφέρει και βιομηχανική συμμετοχή, π.χ. συναρμολόγηση με άδεια, υποδομές υποστήριξης και πιθανή προσαρμογή ηλεκτρονικών συστημάτων, κάτι που είναι ελκυστικό τόσο για την IAF όσο και για τη βιομηχανία άμυνας της Ινδίας.
Καθώς το πρόγραμμα MRFA για 114 μαχητικά καθυστερεί, μια περιορισμένη παραγγελία (18-24 μονάδες) διθέσιων Su-57 μπορεί να καλύψει το κενό, προσφέροντας προηγμένες δυνατότητες εν αναμονή των AMCA και MRFA.
www.bankingnews.gr
Σε μια κίνηση που μοιάζει με διπλωματικό θρίλερ, το Νέο Δελχί φαίνεται έτοιμο να προχωρήσει σε μια μυστική συμφωνία για stealth μαχητικά που βασίζονται στο αμφιλεγόμενο FGFA (σ.σ. Μαχητικό Αεροσκάφος Πέμπτης Γενιάς), αποδεικνύοντας πως το παιχνίδι εξουσίας στο παγκόσμιο αεροπορικό πεδίο είναι πιο σκληρό και επικίνδυνο από ποτέ.
Τι κρύβεται πίσω από αυτή την κίνηση και ποιος είναι ο νικητής και ποιος ο χαμένος;
Η απάντηση ίσως αλλάξει για πάντα τον χάρτη της παγκόσμιας αεροπορικής ισχύος.
Stealth μαχητικά
Σύμφωνα με ένα - ανεπιβεβαίωτο - δημοσίευμα η Ινδία ενδέχεται να προμηθευτεί stealth μαχητικά από συμμαχική χώρα για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας της (IAF).
Αν και το δημοσίευμα στερείται αποδεικτικών στοιχείων, φαίνεται αξιόπιστο διότι έχει λογική.
Ωστόσο, η λογική δεν θεωρείται γενικά ο κύριος κινητήριος μοχλός των αποφάσεων στο Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας.
Τα τελευταία χρόνια, οι αμυντικές προμήθειες στην Ινδία θεωρούνται όλο και περισσότερο ως κατευθυνόμενες από γεωπολιτικά μηνύματα, παρά από οικονομικές ή στρατιωτικές ανάγκες.
Γεωπολιτικές Επιταγές
Δεδομένης της πολύπλευρης ινδικής στρατηγικής γεωπολιτικής, είναι πιθανό να αναγκαστεί να προμηθευτεί - ή μάλλον να μισθώσει - μαχητικά F-35A ώστε να διατηρήσει την εύνοια των ΗΠΑ και, με αυτόν τον τρόπο, να εξασφαλίσει τη συνέχιση της ρωσικής συνεργασίας στο πρόγραμμα αναβάθμισης του Su-30MKI.
Χωρίς μια τέτοια εξισορροπητική κίνηση, η Ινδία θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με τιμωρητικούς δασμούς και κυρώσεις από τον λεγόμενο «Shylock Sam» (σ.σ. σαρκαστικός, υποτιμητικός όρος για τις ΗΠΑ).
Πιέσεις και περιορισμοί
Ωστόσο, μια συμφωνία για τα F-35A πιθανότατα θα περιλάμβανε σοβαρούς περιορισμούς - κυρίως την απαίτηση από τις ΗΠΑ να εγκαταλείψει η Ινδία τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας S-400 και να στραφεί στο αμερικανικό σύστημα THAAD.
Δυστυχώς, η Ινδία δεν διαθέτει τους οικονομικούς πόρους για την ανάπτυξη συστοιχιών THAAD σε όλο το μήκος των συνόρων της.
Πρόσφατα, σε συνέδριο και μιλώντας για τις καθυστερήσεις στην παράδοση του LCA Mk-1A από την HAL, ο Αρχηγός της IAF (Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας) χρησιμοποίησε μια ατάκα από κινηματογραφική ταινία: «Μόλις δεσμευτώ για κάτι, δεν ακούω ούτε τον ίδιο μου τον εαυτό μετά».
Αν του ζητούσαν να δημιουργήσει κενό στην αεράμυνα της Ινδίας μόνο και μόνο για να φιλοξενηθούν μισθωμένα F-35A, ο Αρχηγός της IAF δύσκολα θα έβρισκε αντίστοιχη κινηματογραφική ατάκα για να εκφράσει την απογοήτευσή του.
Θέλει διθέσιο Su-57
Τώρα, ας υποθέσουμε ότι οι ΗΠΑ, διαπιστώνοντας αντίσταση από μια πιεσμένη Ινδία, αποσύρθηκαν ευγενικά από την εξίσωση των stealth μαχητικών και άφησαν άτυπα περιθώριο στο Νέο Δελχί να προμηθευτεί Su-57 από τη Ρωσία.
Είναι αμφίβολο όμως αν η IAF θα επιλέξει το Su-57 όπως είναι τώρα.
Η απαίτηση της IAF δεν είναι απλώς για ένα stealth μαχητικό — είναι συγκεκριμένα για ένα διθέσιο, δικινητήριο stealth μαχητικό.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι το πρόγραμμα Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA), το οποίο Ινδία και Ρωσία σχεδίαζαν να συν-αναπτύξουν, βασιζόταν σε διθέσια έκδοση του Su-57.
Ωστόσο, η Ινδία αποσύρθηκε από το πρόγραμμα επικαλούμενη κρίσιμες ελλείψεις, όπως η απουσία supercruise και η μη αποδεδειγμένη επιχειρησιακή ικανότητα του αεροσκάφους.
Παρόλα αυτά, η Ινδία δεν έκλεισε εντελώς την πόρτα.
Ανέστειλε τη συμμετοχή της, αλλά διατήρησε την επιλογή μελλοντικής προμήθειας.
Το ιστορικό
Τον Ιούλιο του 2018, η τότε Υπουργός Άμυνας Nirmala Sitharaman δήλωσε στο Business Standard:
«Τον Φεβρουάριο, ενημερώσαμε τους Ρώσους ότι μπορούν να συνεχίσουν την ανάπτυξη του μαχητικού χωρίς εμάς.
Αλλά η επιλογή παραμένει και μπορούμε να επιστρέψουμε αργότερα και να ζητήσουμε να το αγοράσουμε».
Ένα χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο του 2019, ο Αρχηγός της Αεροπορίας, Air Chief Marshal B.S. Dhanoa, δήλωσε στην Krasnaya Zvezda (επίσημη εφημερίδα των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων) ότι η Ινδία θα λάβει απόφαση για το Su-57 αφού το δει εν δράσει και αφού η Ρωσία το παρουσιάσει στην Ινδία.
Έκτοτε, το Su-57 έχει χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά σε ζώνες σύγκρουσης και, σύμφωνα με ρωσικές και δυτικές αναφορές, η απόδοσή του ήταν αξιόλογη.
Επίσης, η έλλειψη δυνατότητας supercruise αντιμετωπίζεται: ο δεύτερης φάσης κινητήρας (πέμπτης γενιάς), με την ονομασία Izdeliye 30, βρίσκεται σε δοκιμές πτήσης.
Τα Su-57 που παραδίδονται από τα μέσα της δεκαετίας του 2020 και μετά αναμένεται να φέρουν αυτόν τον κινητήρα.
Η Ρωσία παρουσίασε το αεροσκάφος και στην Aero India 2025, στην Μπανγκαλόρ.
Η διθέσια έκδοση
Τον Ιούνιο του 2021, ο Ρώσος Αντιπρόεδρος Yuri Borisov ανακοίνωσε σχέδια για ανάπτυξη διθέσιας έκδοσης του Su-57, τονίζοντας ότι αυτό θα αυξήσει τη χρηστικότητα του αεροσκάφους και την ελκυστικότητά του σε ξένους αγοραστές.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Russian United Aircraft Corporation κατοχύρωσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για πολυλειτουργικό διθέσιο stealth αεροσκάφος, που αναγνωρίζεται εύκολα ως έκδοση του Su-57.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ρωσική Αεροδιαστημική Δύναμη (VKS) δεν είχε δείξει ποτέ ενδιαφέρον για διθέσια έκδοση.
Η ανάπτυξη προωθήθηκε αποκλειστικά για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του προγράμματος FGFA.
Γιατί είναι σημαντικό το διθέσιο;
Η διθέσια έκδοση του Su-57 προσφέρει πλεονεκτήματα που ταιριάζουν στις ανάγκες της IAF:
- Ευκολότερη εκπαίδευση πιλότων: Όπως με τα Su-30MKI, η παρουσία δεύτερου χειριστή διευκολύνει τη μετάβαση και εκπαίδευση.
- Διαχείριση αποστολής: Ο δεύτερος χειριστής μπορεί να χειρίζεται συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, data fusion κ.λπ.
- Έλεγχος UAV: Σχεδιάζεται να λειτουργεί ως «μητρικό» σκάφος για drone όπως το S-70 Okhotnik.
- Κέντρο Διοίκησης Μάχης: Μπορεί να λειτουργεί ως αερομεταφερόμενο κέντρο διοίκησης για συνδυασμένα σμήνη.
- Ενισχυμένη ισχύς πλήγματος: Η διανομή ρόλων πτήσης/οπλικών συστημάτων βελτιώνει την απόδοση σε αποστολές βαθιάς διείσδυσης.
Το συνολικό σκεπτικό
Η ανάγκη της Ινδίας για μαχητικό πέμπτης γενιάς είναι και επείγουσα και συγκεκριμένη.
Παρά την αποχώρηση από το πρόγραμμα FGFA το 2018, η IAF παρακολουθεί στενά την πρόοδο του Su-57.
Η ανάπτυξη της διθέσιας έκδοσης (μέσω διπλώματος ευρεσιτεχνίας και δηλώσεων αξιωματούχων) θα μπορούσε να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον της Ινδίας για την πλατφόρμα.
Καθώς το δικό της AMCA αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία όχι πριν το 2035, το διθέσιο Su-57 προσφέρει στρατηγική ενδιάμεση λύση χωρίς να υπονομεύει τις μακροπρόθεσμες εγχώριες φιλοδοξίες.
Επιπλέον, η Ρωσία ίσως προσφέρει και βιομηχανική συμμετοχή, π.χ. συναρμολόγηση με άδεια, υποδομές υποστήριξης και πιθανή προσαρμογή ηλεκτρονικών συστημάτων, κάτι που είναι ελκυστικό τόσο για την IAF όσο και για τη βιομηχανία άμυνας της Ινδίας.
Καθώς το πρόγραμμα MRFA για 114 μαχητικά καθυστερεί, μια περιορισμένη παραγγελία (18-24 μονάδες) διθέσιων Su-57 μπορεί να καλύψει το κενό, προσφέροντας προηγμένες δυνατότητες εν αναμονή των AMCA και MRFA.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών