Οι ενέργειες του Ρότερνταμ αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προετοιμασίας για πόλεμο που εκτυλίσσεται σε όλη την Ευρώπη
Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, ετοιμάζεται για έναν ενδεχόμενο πόλεμο με τη Ρωσία, δημιουργώντας ειδικούς χώρους για πλοία που μεταφέρουν στρατιωτικές προμήθειες και σχεδιάζοντας εναλλακτικές διαδρομές για τα εμπορεύματα, σε περίπτωση που ξεσπάσει πόλεμος.
Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αρχής Λιμένος Ρότερνταμ, Boudewijn Siemons, το λιμάνι συνεργάζεται με το γειτονικό του, το Άντβερπ, για να διαχειριστεί τη μεταφορά βρετανικών, αμερικανικών και καναδικών οχημάτων και προμηθειών.
"Δεν είναι κάθε τερματικός σταθμός κατάλληλος για τη διαχείριση στρατιωτικού φορτίου", ανέφερε σε συνέντευξή του στους Financial Times.
"Αν πρέπει να μεταφερθούν μεγάλες ποσότητες στρατιωτικών αγαθών, θα στραφούμε στο Άντβερπ ή σε άλλα λιμάνια για να αναλάβουν κάποια χωρητικότητα, και το ίδιο θα ισχύει και αντίστροφα.
Δεν μας βλέπουμε πια ως ανταγωνιστές, αλλά συνεργαζόμαστε εκεί όπου μπορούμε".
Ευρύτερη προετοιμασία
Οι ενέργειες του Ρότερνταμ αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προετοιμασίας για πόλεμο που εκτυλίσσεται σε όλη την Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση καταρτίζει ένα σχέδιο εξοπλισμού ύψους έως 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, προσπαθώντας να καταστεί πιο αυτόνομη στον τομέα της άμυνας, ανταποκρινόμενη στις πιέσεις του Αμερικανού προέδρου Donald Trump και για να αποτρέψει την ρωσική επιθετικότητα, καθώς η πλήρης κλίμακας επίθεση του Vladimir Putin στην Ουκρανία εισέρχεται στο τέταρτο έτος της.
Η Ολλανδία, σε συνεργασία με τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ, έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις δαπάνες άμυνας στο 5% του ΑΕΠ.
Τον Μάιο, το υπουργείο Άμυνας της Ολλανδίας ανακοίνωσε ότι το Ρότερνταμ θα πρέπει να διαθέσει χώρο για να φιλοξενήσει πλοία που μεταφέρουν στρατιωτικό φορτίο κατόπιν αιτήματος του ΝΑΤΟ.
Ο Siemons ανέφερε ότι ένα ή περισσότερα πλοία θα ελλιμενίζονται στο λιμάνι για αρκετές εβδομάδες, τέσσερις ή πέντε φορές τον χρόνο, αν και η τοποθεσία μπορεί να αλλάζει.
Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Ρότερνταμ είναι το μόνο σημείο στο λιμάνι όπου μπορεί να πραγματοποιηθεί ασφαλής μεταφορά πυρομαχικών από το ένα πλοίο στο άλλο.
Επίσης, θα διεξάγονται αμφίβιες στρατιωτικές ασκήσεις αρκετές φορές το χρόνο.

Η εμπειρία
Το λιμάνι του Ρότερνταμ έχει χειριστεί όπλα και στρατιωτικό υλικό και στο παρελθόν, με σημαντική αύξηση της ροής κατά τον πόλεμο του Κόλπου το 2003, ενώ ακόμη και στην κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου δεν διέθετε αφιερωμένο λιμάνι για τέτοιες δραστηριότητες.
Αντίθετα, το Άντβερπ, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ, δέχεται τακτικά προμήθειες για τις αμερικανικές δυνάμεις στην Ευρώπη.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ, Mark Rutte, προειδοποίησε τα κράτη-μέλη της Συμμαχίας τον Ιούνιο ότι η Ρωσία θα μπορούσε να επιτεθεί σε κάποιο από αυτά μέχρι το 2030.
Το λιμάνι του Ρότερνταμ εκτείνεται για 42 χιλιόμετρα κατά μήκος του ποταμού Μάγχη στην Ολλανδία και διαχειρίζεται περίπου 436 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως, υποδεχόμενο 28.000 πλοία από τη θάλασσα και 91.000 πλοία από τον ποταμό, προερχόμενα από τη Γερμανία και την ενδοχώρα της Ευρώπης.
Το λιμάνι έχασε περίπου το 8% του εμπορίου του, κυρίως πετρέλαιο, μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ κατά της Ρωσίας.
Ο Siemons πρόσθεσε ότι τα δύο λιμάνια συνεργάζονται επίσης για να ενισχύσουν την αυτονομία της Ευρώπης, με τις ομάδες τους να συνεργάζονται στενότερα σε σειρά θεμάτων, περιλαμβανομένων και των ζητημάτων ανθεκτικότητας.
Ο Siemons τόνισε ότι το ξαφνικό κλείσιμο των ρωσικών ροών πετρελαίου μετά την επίθεση στην Ουκρανία υπήρξε ένα ακόμη μάθημα για τις χώρες της Ευρώπης.
Πρότεινε ότι οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συγκεντρώσουν περισσότερες κρίσιμες προμήθειες, όπως κάνουν με το πετρέλαιο.
Η ΕΕ επέβαλε στα κράτη-μέλη την υποχρέωση να διατηρούν στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου για 90 ημέρες μετά την πετρελαϊκή κρίση του 1973, όταν οι αραβικές χώρες μείωσαν την παραγωγή για να ασκήσουν πίεση στη Δύση στον πόλεμο τους με το Ισραήλ.
Σπάνια υλικά
"Πρέπει να κάνουμε το ίδιο με υλικά όπως ο χαλκός, το λίθιο, το γραφίτη και άλλα κρίσιμα πρώτα υλικά", δήλωσε ο Siemons.
"Το έχουμε με το πετρέλαιο, αλλά δεν το έχουμε ακόμα με το φυσικό αέριο.
Φυσικά, έχουμε κάποια κοιτάσματα αερίου στην Ευρώπη που μπορούν να καλύψουν αυτές τις ανάγκες, αλλά πρέπει να εξετάσουμε ένα ευρύτερο φάσμα στρατηγικής ανθεκτικότητας, επίσης και στα φάρμακα, και να αναρωτηθούμε πώς να το χτίσουμε.
Πόσο ανθεκτική είναι η κοινωνία μας; Και αυτό γίνεται όλο και πιο σημαντικό καθώς ο κόσμος γίνεται πιο ασταθής."
Ο Siemons επεσήμανε ότι περιοχές γύρω από λιμάνια, οι οποίες διαθέτουν καλές δίκτυα διανομής, θα ήταν ιδανικές για τη δημιουργία τέτοιων αποθεμάτων.
Μέρος της στρατηγικής αποθήκευσης πετρελαίου της Ολλανδίας βρίσκεται στο Ρότερνταμ.
www.bankingnews.gr
Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αρχής Λιμένος Ρότερνταμ, Boudewijn Siemons, το λιμάνι συνεργάζεται με το γειτονικό του, το Άντβερπ, για να διαχειριστεί τη μεταφορά βρετανικών, αμερικανικών και καναδικών οχημάτων και προμηθειών.
"Δεν είναι κάθε τερματικός σταθμός κατάλληλος για τη διαχείριση στρατιωτικού φορτίου", ανέφερε σε συνέντευξή του στους Financial Times.
"Αν πρέπει να μεταφερθούν μεγάλες ποσότητες στρατιωτικών αγαθών, θα στραφούμε στο Άντβερπ ή σε άλλα λιμάνια για να αναλάβουν κάποια χωρητικότητα, και το ίδιο θα ισχύει και αντίστροφα.
Δεν μας βλέπουμε πια ως ανταγωνιστές, αλλά συνεργαζόμαστε εκεί όπου μπορούμε".
Ευρύτερη προετοιμασία
Οι ενέργειες του Ρότερνταμ αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προετοιμασίας για πόλεμο που εκτυλίσσεται σε όλη την Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση καταρτίζει ένα σχέδιο εξοπλισμού ύψους έως 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, προσπαθώντας να καταστεί πιο αυτόνομη στον τομέα της άμυνας, ανταποκρινόμενη στις πιέσεις του Αμερικανού προέδρου Donald Trump και για να αποτρέψει την ρωσική επιθετικότητα, καθώς η πλήρης κλίμακας επίθεση του Vladimir Putin στην Ουκρανία εισέρχεται στο τέταρτο έτος της.
Η Ολλανδία, σε συνεργασία με τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ, έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις δαπάνες άμυνας στο 5% του ΑΕΠ.
Τον Μάιο, το υπουργείο Άμυνας της Ολλανδίας ανακοίνωσε ότι το Ρότερνταμ θα πρέπει να διαθέσει χώρο για να φιλοξενήσει πλοία που μεταφέρουν στρατιωτικό φορτίο κατόπιν αιτήματος του ΝΑΤΟ.
Ο Siemons ανέφερε ότι ένα ή περισσότερα πλοία θα ελλιμενίζονται στο λιμάνι για αρκετές εβδομάδες, τέσσερις ή πέντε φορές τον χρόνο, αν και η τοποθεσία μπορεί να αλλάζει.
Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Ρότερνταμ είναι το μόνο σημείο στο λιμάνι όπου μπορεί να πραγματοποιηθεί ασφαλής μεταφορά πυρομαχικών από το ένα πλοίο στο άλλο.
Επίσης, θα διεξάγονται αμφίβιες στρατιωτικές ασκήσεις αρκετές φορές το χρόνο.

Η εμπειρία
Το λιμάνι του Ρότερνταμ έχει χειριστεί όπλα και στρατιωτικό υλικό και στο παρελθόν, με σημαντική αύξηση της ροής κατά τον πόλεμο του Κόλπου το 2003, ενώ ακόμη και στην κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου δεν διέθετε αφιερωμένο λιμάνι για τέτοιες δραστηριότητες.
Αντίθετα, το Άντβερπ, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ, δέχεται τακτικά προμήθειες για τις αμερικανικές δυνάμεις στην Ευρώπη.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ, Mark Rutte, προειδοποίησε τα κράτη-μέλη της Συμμαχίας τον Ιούνιο ότι η Ρωσία θα μπορούσε να επιτεθεί σε κάποιο από αυτά μέχρι το 2030.
Το λιμάνι του Ρότερνταμ εκτείνεται για 42 χιλιόμετρα κατά μήκος του ποταμού Μάγχη στην Ολλανδία και διαχειρίζεται περίπου 436 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως, υποδεχόμενο 28.000 πλοία από τη θάλασσα και 91.000 πλοία από τον ποταμό, προερχόμενα από τη Γερμανία και την ενδοχώρα της Ευρώπης.
Το λιμάνι έχασε περίπου το 8% του εμπορίου του, κυρίως πετρέλαιο, μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ κατά της Ρωσίας.
Ο Siemons πρόσθεσε ότι τα δύο λιμάνια συνεργάζονται επίσης για να ενισχύσουν την αυτονομία της Ευρώπης, με τις ομάδες τους να συνεργάζονται στενότερα σε σειρά θεμάτων, περιλαμβανομένων και των ζητημάτων ανθεκτικότητας.
Ο Siemons τόνισε ότι το ξαφνικό κλείσιμο των ρωσικών ροών πετρελαίου μετά την επίθεση στην Ουκρανία υπήρξε ένα ακόμη μάθημα για τις χώρες της Ευρώπης.
Πρότεινε ότι οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συγκεντρώσουν περισσότερες κρίσιμες προμήθειες, όπως κάνουν με το πετρέλαιο.
Η ΕΕ επέβαλε στα κράτη-μέλη την υποχρέωση να διατηρούν στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου για 90 ημέρες μετά την πετρελαϊκή κρίση του 1973, όταν οι αραβικές χώρες μείωσαν την παραγωγή για να ασκήσουν πίεση στη Δύση στον πόλεμο τους με το Ισραήλ.
Σπάνια υλικά
"Πρέπει να κάνουμε το ίδιο με υλικά όπως ο χαλκός, το λίθιο, το γραφίτη και άλλα κρίσιμα πρώτα υλικά", δήλωσε ο Siemons.
"Το έχουμε με το πετρέλαιο, αλλά δεν το έχουμε ακόμα με το φυσικό αέριο.
Φυσικά, έχουμε κάποια κοιτάσματα αερίου στην Ευρώπη που μπορούν να καλύψουν αυτές τις ανάγκες, αλλά πρέπει να εξετάσουμε ένα ευρύτερο φάσμα στρατηγικής ανθεκτικότητας, επίσης και στα φάρμακα, και να αναρωτηθούμε πώς να το χτίσουμε.
Πόσο ανθεκτική είναι η κοινωνία μας; Και αυτό γίνεται όλο και πιο σημαντικό καθώς ο κόσμος γίνεται πιο ασταθής."
Ο Siemons επεσήμανε ότι περιοχές γύρω από λιμάνια, οι οποίες διαθέτουν καλές δίκτυα διανομής, θα ήταν ιδανικές για τη δημιουργία τέτοιων αποθεμάτων.
Μέρος της στρατηγικής αποθήκευσης πετρελαίου της Ολλανδίας βρίσκεται στο Ρότερνταμ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών