Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Ουκρανία στοχοποιεί τους Έλληνες εφοπλιστές - Μυστηριώδεις εκρήξεις σε τάνκερ και ενέδρες – Τελευταίο θύμα ο Χάρης Βαφειάς

Η Ουκρανία στοχοποιεί τους Έλληνες εφοπλιστές - Μυστηριώδεις εκρήξεις σε τάνκερ και ενέδρες – Τελευταίο θύμα ο Χάρης Βαφειάς
Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για «έκρηξη άγνωστης φύσης», που προκάλεσε «μικρή διαρροή υγρής αμμωνίας» κατά τις εργασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Δύο νέα τρομακτικά επεισόδια προστέθηκαν στη μακρά λίστα μυστηριωδών επιθέσεων που έχουν αναστατώσει την ελληνική ναυτιλία και τις αγορές ενέργειας:
Έκρηξη σημειώθηκε στο δεξαμενόπλοιο Eco Wizard, ενώ βρισκόταν στο ρωσικό λιμάνι Ust-Luga, προκαλώντας διαρροή αμμωνίας και βάζοντας σε συναγερμό τις Αρχές…
Το Eco Wizard, συμφερόντων γνωστού Έλληνα εφοπλιστή και ναυπηγημένο μόλις το 2024, έφτασε στο Ust-Luga από την Αμβέρσα στις 3 Ιουλίου, σύμφωνα με στοιχεία του VesselFinder.
Με σημαία Marshall Islands και δυνατότητα μεταφοράς LPG, φέρεται να ανήκει στο λεγόμενο «shadow fleet» της Ρωσίας, το δίκτυο δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιεί η Μόσχα για να παρακάμψει κυρώσεις.
Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για «έκρηξη άγνωστης φύσης», που προκάλεσε «μικρή διαρροή υγρής αμμωνίας» κατά τις εργασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Το πλήρωμα των 23 ατόμων απομακρύνθηκε εσπευσμένα, ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Roman Starovoit, συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη και διέταξε υποθαλάσσια επιθεώρηση του πλοίου.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί, ωστόσο οι φόβοι για μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή ή νέες επιθέσεις είναι διάχυτοι, με τη ρωσική αγορά ενέργειας να δέχεται νέο πλήγμα στη διεθνή εικόνα της.
Παράλληλα, οι αντάρτες Houthis λέγεται ότι χτύπησαν ελληνόκτητο Magic Seas, υπό σημαία Λιβερίας, που έπλεε στα ανοικτά του λιμανιού Χοντάιντα, στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ποιος χτυπά τα ελληνικά πλοία;

Η νέα έκρηξη στο Eco Wizard ακολουθεί μια σειρά περιστατικών που εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για πόλεμο σκιών και δολιοφθορές.
Πέντε ακόμη πλοία έχουν πληγεί φέτος, μεταξύ αυτών το ελληνόκτητο Vilamoura, που υπέστη ζημιές πρόσφατα ανοιχτά της Λιβύης.
Το Vilamoura, συμφερόντων Cardiff Group του Γιώργου Οικονόμου, μετέφερε 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου όταν σημειώθηκε έκρηξη στη μηχανή του.
Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι όλα τα πλοία που επλήγησαν είχαν προηγουμένως επισκεφθεί ρωσικά λιμάνια, προκαλώντας υποψίες για πιθανή ουκρανική εμπλοκή, αν και το Κίεβο τηρεί σιγή ιχθύος.
Την ίδια στιγμή, αναλυτές επισημαίνουν αποκλίσεις στις τεχνικές των επιθέσεων (σε καρίνα ή πλάγια πλευρά των πλοίων), αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εμπλοκής άλλων κρατικών ή παρακρατικών δρώντων με επαγγελματικές δυνατότητες και ισχυρά κίνητρα.

Houthis: Εμείς χτυπήσαμε το ελληνόκτητο πλοίο «Magic Seas» - Είχε αγκυροβολήσει σε λιμάνι του Ισραήλ, το άξιζε

Πάντως, οι αντάρτες Houthis της Υεμένης ανέλαβαν την ευθύνη της χθεσινής (06/07) επίθεσης κατά του ελληνόκτητου εμπορικού πλοίου Magic Seas, υπό σημαία Λιβερίας, που έπλεε στα ανοικτά του λιμανιού Χοντάιντα, στην Ερυθρά Θάλασσα, κατηγορώντας ότι το πλοίο είχε αγκυροβολήσει σε ισραηλινό λιμάνι.
Σύμφωνα με ενημέρωση από την επιχείρηση «Ασπίδες», ως αποτέλεσμα των επιθέσεων, το πλοίο βυθίζεται, ενώ, τα 22 μέλη του πληρώματος (17 υπήκοοι Φιλιππίνων, 1 υπήκοος Ρουμανίας, 1 υπήκοος Βιετνάμ και 3 υπήκοοι Σρι Λάνκα μέλη της ομάδας ασφαλείας) διασώθηκαν από τις δυνάμεις της Ακτοφυλακής της Υεμένης.
Οι Houthis στοχοθέτησαν «το πλοίο στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης, το οποίο ανήκει σε μία εταιρεία που παραβίασε την απαγόρευση εισόδου σε λιμάνια στην κατεχόμενη Παλαιστίνη (σ.σ. Ισραήλ)», ανέφερε ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των ανταρτών.
Η επίθεση έγινε με «τρία drones, πέντε βαλλιστικούς πυραύλους και πυραύλους Κρουζ», συμπλήρωσε.

Στην τροχιά του τρόμου και οι Έλληνες εφοπλιστές

Η κατάσταση προκαλεί τεράστια ανησυχία στους Έλληνες και Κύπριους εφοπλιστές, καθώς τέσσερα από τα δεξαμενόπλοια που επλήγησαν από αγνώστους ανήκουν σε ελληνικά ή κυπριακά συμφέροντα: Vilamoura (Cardiff Group, Γ. Οικονόμου), Seacharm και Seajewel (Thenamaris, Ν. Μαρτίνος), Grace Ferrum (Cymare, Κύπρος), Koala, το οποίο υπέστη έκρηξη επίσης στο Ust-Luga τον Φεβρουάριο και μπήκε στις κυρώσεις της Ε.Ε. λόγω εμπλοκής του με ρωσικό πετρέλαιο.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία παραβίασης της τιμής-οροφής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, αφού πολλά από τα πλοία αυτά μεταφέρουν και καζακικό πετρέλαιο, που δεν υπόκειται σε κυρώσεις.
Παρ’ όλα αυτά, οι σκιές γύρω από τoν… σκιώδη στόλο μεγαλώνουν, εντείνοντας τους φόβους για νέο κύμα περιορισμών στη διεθνή ναυτιλία.
Η έξαρση των επιθέσεων έχει σημάνει καμπανάκι στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), ο οποίος δηλώνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
«Θα παρακολουθούμε στενά αυτά τα περιστατικά και τις έρευνες γύρω από αυτά», δήλωσε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez.
Οι αγορές παραμένουν σε νευρική αναμονή, καθώς το ενδεχόμενο νέων επιθέσεων απειλεί να εκτινάξει το κόστος ασφάλισης πλοίων, τα ναύλα και τελικά τις τιμές του πετρελαίου.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις και η παρατεταμένη αβεβαιότητα για το ποιος βρίσκεται πίσω από τα χτυπήματα δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα ρίσκου, που απειλεί να πυροδοτήσει νέα ενεργειακή κρίση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης