Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια «αναγέννηση» της τεχνολογίας των ekranoplan, με σκοπό τη μεταφορά φορτίων ή προσωπικού σε μεγάλες αποστάσεις, με υψηλή ταχύτητα και αποδοτικότητα
Για πρώτη φορά έχουμε πλήρη εικόνα του μυστηριώδους wing-in-ground effect (WIG) αεροσκάφους της Κίνας – ενός τύπου που εκμεταλλεύεται το φαινόμενο εδάφους για πτήση σε χαμηλό ύψος πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Το όχημα αυτό εντοπίστηκε αρχικά από τον αναλυτή υποβρύχιου πολέμου HI Sutton, του οποίου την ανάλυση δημοσίευσε το Naval News.
Στην αρχική φωτογραφία, το ρύγχος του αεροσκάφους ήταν καλυμμένο, αλλά πλέον έχουμε σαφέστερη εικόνα: πρόκειται για ένα αμφίβιο σκάφος με σκαφοειδή άτρακτο, σταθμευμένο σε αποβάθρα στη Θάλασσα Bohai, στο βορειοδυτικό άκρο της Κίτρινης Θάλασσας.
Η Σοβιετική Ένωση είχε πρωτοστατήσει στην πειραματική χρήση μεγάλων WIG αεροσκαφών, γνωστών ως Ekranoplans, τα οποία ποτέ δεν απέκτησαν μαζική επιχειρησιακή αξιοποίηση.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια «αναγέννηση» της τεχνολογίας, με σκοπό τη μεταφορά φορτίων ή προσωπικού σε μεγάλες αποστάσεις, με υψηλή ταχύτητα και αποδοτικότητα.
Οι ΗΠΑ αναπτύσσουν ήδη το Liberty Lifter, με σκοπό να εξυπηρετήσει ανάγκες logistics στον Ειρηνικό, ένα πεδίο όπου οι αποστάσεις δημιουργούν σοβαρές προκλήσεις για το Πεντάγωνο.

Η κινεζική απάντηση στο Liberty Lifter;
Το νέο κινεζικό αεροσκάφος, παρότι ανεπιβεβαίωτο, φαίνεται να έχει παρόμοια κλίμακα με το ήδη γνωστό AG600, ένα αμφίβιο αεροσκάφος της Κίνας σχεδιασμένο για επιχειρήσεις ανεφοδιασμού, έρευνας-διάσωσης και αποστολές στη Νότια Σινική Θάλασσα.
Το νέο WIG craft δείχνει ιδανικό για παρόμοιες παράκτιες αποστολές.
Πετώντας χαμηλά, το αεροσκάφος εκμεταλλεύεται το «μαξιλάρι» αέρα πάνω από το νερό, αυξάνοντας την άντωση και μειώνοντας την αντίσταση.
Παράλληλα, μένει κάτω από τον ορίζοντα των επίγειων ραντάρ.
Ως αεροσκάφος (και όχι πλοίο), δεν κινδυνεύει από νάρκες ή υποβρύχια, καθιστώντας το ιδανικό για περιοχές όπου η απειλή θεωρείται χαμηλή.
Δεν πρόκειται για όπλο πρώτης γραμμής σε μια μετωπική σύγκρουση, ωστόσο, σε ένα υποθετικό σενάριο σύγκρουσης ΗΠΑ–Κίνας, η Κίνα θα επιχειρούσε κοντά στην επικράτειά της.
Έτσι, τέτοιου τύπου οχήματα μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμα, προσφέροντας υποστήριξη σε απομακρυσμένες περιοχές, περισυλλογή προσωπικού και ενδεχομένως εφαρμογές θαλάσσιας επιτήρησης ή ανθυποβρυχιακού πολέμου.
Αεροπλάνο με... τουρμπίνες ή έλικες;
Η μεγαλύτερη απορία γύρω από το νέο σκάφος είναι ο τύπος πρόωσης.
Υπάρχουν ενδείξεις για τζετ κινητήρες, καθώς οι πίσω απολήξεις φαίνονται υπερμεγέθεις για ελικοφόρους.
Ωστόσο, κάποιες λεπτομέρειες στις εισαγωγές αέρα και στην εμπρόσθια όψη αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο χρήσης έλικων ή ακόμη και υβριδικού-ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης — κάτι που θα ταίριαζε με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τις τεχνολογικές τάσεις του είδους.
Προς το παρόν, οι διαθέσιμες φωτογραφίες είναι χαμηλής ανάλυσης, και το ερώτημα παραμένει αναπάντητο.
Κατά τα άλλα, η σχεδίαση περιλαμβάνει ένα μεγάλο ενιαίο V-ουραίο πτέρωμα, φτερά με εξωτερικά πλωτήρες στις άκρες και μικρότερους σπονσόνες στο μέσο της γάστρας.
Το ρύγχος έχει εξαιρετικά μοντέρνα σχεδίαση για αεροδυναμική απόδοση, ενώ πιθανόν να χρησιμοποιούνται σύνθετα υλικά για μείωση βάρους, βελτιωμένη αεροδυναμική και περιορισμένο ίχνος.
Παρατηρείται επίσης κλασική σκαφοειδής γάστρα τύπου "flying boat" και μεγάλη πλευρική πόρτα — χρήσιμη για μεταφορά φορτίου ή διάσωση προσωπικού.

Πρωτότυπο ή προάγγελος μεγαλύτερου προγράμματος;
Δεν αποκλείεται το συγκεκριμένο αεροσκάφος να είναι τεχνολογικός επιδεικτικός τύπος (technology demonstrator), πιθανόν σε υποκλίμακα, για δοκιμή σχεδιαστικών στοιχείων που θα αξιοποιηθούν σε μεγαλύτερες πλατφόρμες.
Είναι χαρακτηριστική η ομοιότητά του με το Liberty Lifter που αναπτύσσει το Pentagon — και το οποίο στοχεύει στην κάλυψη αποστολών μεγάλης εμβέλειας από θαλάσσια βάση.
Ο HI Sutton, που το εντόπισε πρώτος, το αποκαλεί «Bohai Sea Monster».
Όπως συνηθίζεται σε περιπτώσεις «διαρροών» από την Κίνα, αναμένεται σύντομα να εμφανιστούν φωτογραφίες υψηλότερης ανάλυσης, που ίσως αποκαλύψουν περισσότερα για τον ρόλο και τις δυνατότητες του αεροσκάφους.

www.bankingnews.gr
Το όχημα αυτό εντοπίστηκε αρχικά από τον αναλυτή υποβρύχιου πολέμου HI Sutton, του οποίου την ανάλυση δημοσίευσε το Naval News.
Στην αρχική φωτογραφία, το ρύγχος του αεροσκάφους ήταν καλυμμένο, αλλά πλέον έχουμε σαφέστερη εικόνα: πρόκειται για ένα αμφίβιο σκάφος με σκαφοειδή άτρακτο, σταθμευμένο σε αποβάθρα στη Θάλασσα Bohai, στο βορειοδυτικό άκρο της Κίτρινης Θάλασσας.
Η Σοβιετική Ένωση είχε πρωτοστατήσει στην πειραματική χρήση μεγάλων WIG αεροσκαφών, γνωστών ως Ekranoplans, τα οποία ποτέ δεν απέκτησαν μαζική επιχειρησιακή αξιοποίηση.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια «αναγέννηση» της τεχνολογίας, με σκοπό τη μεταφορά φορτίων ή προσωπικού σε μεγάλες αποστάσεις, με υψηλή ταχύτητα και αποδοτικότητα.
Οι ΗΠΑ αναπτύσσουν ήδη το Liberty Lifter, με σκοπό να εξυπηρετήσει ανάγκες logistics στον Ειρηνικό, ένα πεδίο όπου οι αποστάσεις δημιουργούν σοβαρές προκλήσεις για το Πεντάγωνο.

Η κινεζική απάντηση στο Liberty Lifter;
Το νέο κινεζικό αεροσκάφος, παρότι ανεπιβεβαίωτο, φαίνεται να έχει παρόμοια κλίμακα με το ήδη γνωστό AG600, ένα αμφίβιο αεροσκάφος της Κίνας σχεδιασμένο για επιχειρήσεις ανεφοδιασμού, έρευνας-διάσωσης και αποστολές στη Νότια Σινική Θάλασσα.
Το νέο WIG craft δείχνει ιδανικό για παρόμοιες παράκτιες αποστολές.
Πετώντας χαμηλά, το αεροσκάφος εκμεταλλεύεται το «μαξιλάρι» αέρα πάνω από το νερό, αυξάνοντας την άντωση και μειώνοντας την αντίσταση.
Παράλληλα, μένει κάτω από τον ορίζοντα των επίγειων ραντάρ.
Ως αεροσκάφος (και όχι πλοίο), δεν κινδυνεύει από νάρκες ή υποβρύχια, καθιστώντας το ιδανικό για περιοχές όπου η απειλή θεωρείται χαμηλή.
Δεν πρόκειται για όπλο πρώτης γραμμής σε μια μετωπική σύγκρουση, ωστόσο, σε ένα υποθετικό σενάριο σύγκρουσης ΗΠΑ–Κίνας, η Κίνα θα επιχειρούσε κοντά στην επικράτειά της.
Έτσι, τέτοιου τύπου οχήματα μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμα, προσφέροντας υποστήριξη σε απομακρυσμένες περιοχές, περισυλλογή προσωπικού και ενδεχομένως εφαρμογές θαλάσσιας επιτήρησης ή ανθυποβρυχιακού πολέμου.
Αεροπλάνο με... τουρμπίνες ή έλικες;
Η μεγαλύτερη απορία γύρω από το νέο σκάφος είναι ο τύπος πρόωσης.
Υπάρχουν ενδείξεις για τζετ κινητήρες, καθώς οι πίσω απολήξεις φαίνονται υπερμεγέθεις για ελικοφόρους.
Ωστόσο, κάποιες λεπτομέρειες στις εισαγωγές αέρα και στην εμπρόσθια όψη αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο χρήσης έλικων ή ακόμη και υβριδικού-ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης — κάτι που θα ταίριαζε με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τις τεχνολογικές τάσεις του είδους.
Προς το παρόν, οι διαθέσιμες φωτογραφίες είναι χαμηλής ανάλυσης, και το ερώτημα παραμένει αναπάντητο.
Κατά τα άλλα, η σχεδίαση περιλαμβάνει ένα μεγάλο ενιαίο V-ουραίο πτέρωμα, φτερά με εξωτερικά πλωτήρες στις άκρες και μικρότερους σπονσόνες στο μέσο της γάστρας.
Το ρύγχος έχει εξαιρετικά μοντέρνα σχεδίαση για αεροδυναμική απόδοση, ενώ πιθανόν να χρησιμοποιούνται σύνθετα υλικά για μείωση βάρους, βελτιωμένη αεροδυναμική και περιορισμένο ίχνος.
Παρατηρείται επίσης κλασική σκαφοειδής γάστρα τύπου "flying boat" και μεγάλη πλευρική πόρτα — χρήσιμη για μεταφορά φορτίου ή διάσωση προσωπικού.

Πρωτότυπο ή προάγγελος μεγαλύτερου προγράμματος;
Δεν αποκλείεται το συγκεκριμένο αεροσκάφος να είναι τεχνολογικός επιδεικτικός τύπος (technology demonstrator), πιθανόν σε υποκλίμακα, για δοκιμή σχεδιαστικών στοιχείων που θα αξιοποιηθούν σε μεγαλύτερες πλατφόρμες.
Είναι χαρακτηριστική η ομοιότητά του με το Liberty Lifter που αναπτύσσει το Pentagon — και το οποίο στοχεύει στην κάλυψη αποστολών μεγάλης εμβέλειας από θαλάσσια βάση.
Ο HI Sutton, που το εντόπισε πρώτος, το αποκαλεί «Bohai Sea Monster».
Όπως συνηθίζεται σε περιπτώσεις «διαρροών» από την Κίνα, αναμένεται σύντομα να εμφανιστούν φωτογραφίες υψηλότερης ανάλυσης, που ίσως αποκαλύψουν περισσότερα για τον ρόλο και τις δυνατότητες του αεροσκάφους.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών