Μια σειρά μυστηριωδών επιθέσεων με μαγνητικές νάρκες εναντίον πετρελαιοφόρων έχει κλονίσει τον κόσμο της ναυτιλίας, προκαλώντας εικασίες ότι οι εκρήξεις ήταν μέρος μιας εκστρατείας δολιοφθοράς υποστηριζόμενης από κράτος.
Πέντε πλοία έχουν πληγεί από σκόπιμες εκρήξεις φέτος, με το πιο πρόσφατο περιστατικό να πλημμυρίζει το μηχανοστάσιο του ελληνόκτητου τάνκερ Vilamoura την περασμένη εβδομάδα, καθώς έπλεε ανοιχτά των ακτών της Λιβύης. Όλα τα πλοία είχαν προσεγγίσει ρωσικά λιμάνια μέσα σε λίγες εβδομάδες από τις επιθέσεις, ωθώντας ορισμένους εμπειρογνώμονες ασφαλείας να υποθέσουν ότι η Ουκρανία είχε ανάμειξη στις εκρήξεις. «Ενώ το Κίεβο δεν έχει σχολιάσει τα περιστατικά, οι δυνάμεις ασφαλείας του έχουν ιστορικό μυστικών ενεργειών εναντίον ρωσικών συμφερόντων» επισημαίνεται σε σχετικό δημοσίευμα των Financial Times.
Ένας σύμβουλος ασφαλείας στον κλάδο δήλωσε ότι αρχικά «όλα τα δάχτυλα» έδειχναν την Ουκρανία. Ωστόσο, οι διαφορές στη φύση της επίθεσης στο Vilamoura -το οποίο χτυπήθηκε στην κουβέρτα του και όχι στο πλάι του- έχουν δημιουργήσει άλλες θεωρίες σχετικά με τους πιθανούς σαμποτέρ.
Τέσσερα από τα πλοία είχαν προσεγγίσει λιμάνια στη Λιβύη, μια χώρα που είναι διχασμένη μεταξύ αντίπαλων φατριών που βασίζονται στα έσοδα από τις αποστολές πετρελαίου. Όλα τα δεξαμενόπλοια έχουν επίσης ιστορικό αγκυροβόλησης ανοιχτά της Μάλτας για ανεφοδιασμό.
Στο δημοσίευμα των FT γίνεται αναφορά και στην επίθεση στο ελληνόκτητο Vilamoura την περασμένη εβδομάδα ακολούθησε ένα άλλο σε μεγάλο βαθμό παρόμοιο περιστατικό τον Ιανουάριο και τρία τον Φεβρουάριο. Ενώ τα περισσότερα περιστατικά έχουν συμβεί στη Μεσόγειο, ένα δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε στη Βαλτική Θάλασσα.
Ανησυχίες για τις εκρήξεις
Ο Martin Kelly, επικεφαλής συμβούλων για τους ειδικούς ναυτιλιακής ασφάλειας EOS Risk Group, δήλωσε ότι υπήρχαν μόνο «κάποιες» ομοιότητες μεταξύ του τελευταίου περιστατικού και των προηγούμενων. «Παραμένει μια σειρά εναλλακτικών δυνατοτήτων, συμπεριλαμβανομένων Λιβύων παραγόντων και άλλων κρατικών παραγόντων που έχουν την ικανότητα και πιθανώς το κίνητρο», δήλωσε ο Kelly.
Ακόμη και πριν από την τελευταία έκρηξη, ο Arsenio Dominguez, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, εξέφρασε τον περασμένο μήνα την ανησυχία του για τη σειρά των εκρήξεων.
«Επιβεβαιώνω ότι θα παρακολουθούμε στενά αυτά τα περιστατικά και τις έρευνες σε αυτά», δήλωσε στην επιτροπή ασφαλείας του οργανισμού.
Ελληνικών και κυπριακών συμφερόντων, τα τάνκερ
Τέσσερα από τα πλοία ανήκαν σε γνωστούς Έλληνες και Κύπριους εφοπλιστές.
Ειδικότερα, το Vilamoura, που χτυπήθηκε την περασμένη εβδομάδα, ανήκει στον Όμιλο Cardiff του Γιώργου Οικονόμου, ενός εφοπλιστή.
Το Seacharm, που χτυπήθηκε τον Ιανουάριο ανοιχτά της Τουρκίας, και το Seajewel, που χτυπήθηκε τον Φεβρουάριο στην Ιταλία, ανήκουν και τα δύο στην Thenamaris, έναν μεγάλο ναυτιλιακό όμιλο που ελέγχεται από τον Νικόλα Μαρτίνο.
Το Grace Ferrum, που υπέστη ζημιές ανοιχτά της Λιβύης τον Φεβρουάριο, ανήκει στην Cymare της Κύπρου.
Το Koala υπέστη ζημιές σε έκρηξη στο λιμάνι Ust-Luga της Ρωσίας τον Φεβρουάριο. Το πλοίο τέθηκε υπό κυρώσεις από την ΕΕ τον Μάιο για την ακατάλληλη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα άλλα πλοία παραβίασαν τους κανόνες της G7 μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο που αγοράστηκε για περισσότερα από 60 δολάρια το βαρέλι. Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων υποδηλώνουν ότι τα πλοία που δέχθηκαν επίθεση προσέγγισαν κυρίως ρωσικά λιμάνια που διαχειρίζονται πετρέλαιο που παράγεται στο Καζακστάν, το οποίο δεν υπόκειται σε κυρώσεις.
Η TMS Tankers επιβεβαίωσε ότι το πλοίο της υπέστη «έκρηξη στο μηχανοστάσιο» ενώ μετέφερε 1 εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου που φορτώθηκαν στη Zuwetina της Λιβύης. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί ή ρύπανση. «Το μηχανοστάσιο πλημμύρισε και το πλοίο έχασε την ικανότητα ελιγμών, αλλά η εισροή νερού σταμάτησε και παρέμεινε σταθερό», δήλωσε η εταιρεία.
Η Thenamaris επιβεβαίωσε ότι τα πλοία της είχαν υποστεί νωρίτερα φέτος «περιστατικά ασφαλείας σε διαφορετικά χρονικά σημεία και σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες στη Μεσόγειο Θάλασσα». «Η Thenamaris, πάντα σε συμμόρφωση με τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες και κανονισμούς, έχει συνεργαστεί πλήρως με τις αρμόδιες αρχές για την υποστήριξη των εν εξελίξει ερευνών τους», ανέφερε.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών