Η στρατηγική της Ιταλίας για το ΝΑΤΟ προβλέπει γέφυρα 13,5 δις. ευρώ για τη Σικελία
Η κυβέρνηση της Giorgia Meloni προωθεί την κατασκευή μιας φιλόδοξης γέφυρας 13,5 δισ. ευρώ πάνω από το Στενό της Μεσσίνας, στο πλαίσιο της προσπάθειας της Ιταλίας να ανταποκριθεί στον νέο στόχο δαπανών του ΝΑΤΟ.
Ο γιγαντιαίος αυτός σχεδιασμός, που θα δημιουργήσει τη μεγαλύτερη αναρτημένη γέφυρα στον κόσμο, προτάσσεται πλέον και ως στρατιωτικό έργο — παράλληλα με τον οικονομικό του ρόλο.
Η Ιταλία, που πέρυσι δαπάνησε μόλις το 1,49% του ΑΕΠ για στρατιωτικές δαπάνες, αντιμετωπίζει πλέον το δύσκολο στόχο να αυξήσει το ποσοστό αυτό στο 5% έως το 2035.
Η γέφυρα φαίνεται πως θα μπορούσε να βοηθήσει την χώρα να πετύχει αυτόν τον στόχο, καθώς μέρος του απαιτούμενου ποσοστού αφορά επενδύσεις σε στρατηγική υποδομή, πέρα από τις καθαρά αμυντικές δαπάνες.
Οι αντιπρόεδροι της κυβέρνησης, υπουργοί Εξωτερικών και Υποδομών, Antonio Tajani και Matteo Salvini, υπογραμμίζουν τη στρατηγική σημασία της γέφυρας για το ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με επίσημο κυβερνητικό έγγραφο του Απριλίου, η γέφυρα «θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην άμυνα και την ασφάλεια, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των ιταλικών ενόπλων δυνάμεων και των συμμάχων του ΝΑΤΟ».
Εκκρεμεί η απόφαση
Παρότι δεν έχει ληφθεί ακόμα επίσημη απόφαση για την ένταξη του έργου σε καθεστώς «ασφαλείας», κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι σύντομα θα γίνουν συζητήσεις για την αξιολόγηση της εφικτότητας αυτής της κίνησης.
Η αναγνώριση της γέφυρας ως στρατιωτικού έργου θα μπορούσε να ξεπεράσει γραφειοκρατικά εμπόδια, νομικές διαμάχες με τοπικές αρχές και να διευκολύνει τη συγκέντρωση χρηματοδότησης.
Το έργο, με κεντρικό άνοιγμα 3,3 χιλιομέτρων, έχει συζητηθεί εδώ και δεκαετίες, αλλά η κατασκευή του έχει αναβληθεί επανειλημμένα λόγω κόστους, των σεισμικών κινδύνων και των κοινωνικών αντιδράσεων για εκκενώσεις πληθυσμών.
Παράλληλα, η Ιταλία έχει ζητήσει την ένταξη του έργου στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τη στρατιωτική κινητικότητα, καθώς θεωρεί πως η γέφυρα «θα αποτελέσει βασική υποδομή για τη μεταφορά δυνάμεων του ΝΑΤΟ από τη Βόρεια Ευρώπη προς τη Μεσόγειο».
Ωστόσο, το έργο δεν περιλαμβάνεται επίσημα στο μοναδικό στρατιωτικό διάδρομο κινητικότητας του ΝΑΤΟ που διασχίζει την Ιταλία, ούτε έχει επιβεβαιωθεί αν το Στενό της Μεσσίνας είναι μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου στρατιωτικής κινητικότητας.

Αβέβαιη η έγκριση
Η στάση των ΗΠΑ παραμένει αβέβαιη, με τους συνεργάτες του Προέδρου Trump, που έχει δείξει προτίμηση σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα, να μην έχουν ακόμα εκφράσει σαφή γνώμη.
Στην πολιτική σκηνή, ο υπουργός Εξωτερικών Tayani προωθεί σθεναρά την ιδέα, υπογραμμίζοντας πως η ασφάλεια περιλαμβάνει περισσότερα από τα άρματα μάχης και πως η γέφυρα αποτελεί στρατηγική υποδομή καθώς η Σικελία θεωρείται πλατφόρμα του ΝΑΤΟ.
Ο Matteo Salvini, αρχηγός της Λέγκας και επίσης αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, βλέπει το έργο ως ευκαιρία να μετατρέψει το κόμμα του σε πανεθνική πολιτική δύναμη, με έμφαση σε μεγάλα έργα στη νότια Ιταλία.
Ο ίδιος πιέζει για επιτάχυνση της διαδικασίας και αναμένει τελική έγκριση μέσα στον Ιούλιο.
Ωστόσο, η αντιπολίτευση κατακεραυνώνει το σχέδιο, χαρακτηρίζοντάς το ως «κοροϊδία» των πολιτών και των δεσμεύσεων του ΝΑΤΟ.
Παρά τις αντιδράσεις, η κυβέρνηση παραμένει αποφασισμένη να προχωρήσει, με τον Tayani να προτείνει μάλιστα η γέφυρα να ονομαστεί «Γέφυρα Berlusconi», προς τιμήν του πρώην πρωθυπουργού που συνδέθηκε με σκανδαλώδεις ιστορίες και μακροχρόνιες δικαστικές μάχες.
Η Ιταλία φαίνεται έτοιμη να ποντάρει στη γέφυρα του Στενού της Μεσσίνας όχι μόνο ως τεχνικό και οικονομικό έργο, αλλά και ως στρατηγικό εργαλείο που θα ενισχύσει τη θέση της στο ΝΑΤΟ και στην ευρύτερη γεωπολιτική σκακιέρα της Ευρώπης.
www.bankingnews.gr
Ο γιγαντιαίος αυτός σχεδιασμός, που θα δημιουργήσει τη μεγαλύτερη αναρτημένη γέφυρα στον κόσμο, προτάσσεται πλέον και ως στρατιωτικό έργο — παράλληλα με τον οικονομικό του ρόλο.
Η Ιταλία, που πέρυσι δαπάνησε μόλις το 1,49% του ΑΕΠ για στρατιωτικές δαπάνες, αντιμετωπίζει πλέον το δύσκολο στόχο να αυξήσει το ποσοστό αυτό στο 5% έως το 2035.
Η γέφυρα φαίνεται πως θα μπορούσε να βοηθήσει την χώρα να πετύχει αυτόν τον στόχο, καθώς μέρος του απαιτούμενου ποσοστού αφορά επενδύσεις σε στρατηγική υποδομή, πέρα από τις καθαρά αμυντικές δαπάνες.
Οι αντιπρόεδροι της κυβέρνησης, υπουργοί Εξωτερικών και Υποδομών, Antonio Tajani και Matteo Salvini, υπογραμμίζουν τη στρατηγική σημασία της γέφυρας για το ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με επίσημο κυβερνητικό έγγραφο του Απριλίου, η γέφυρα «θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην άμυνα και την ασφάλεια, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των ιταλικών ενόπλων δυνάμεων και των συμμάχων του ΝΑΤΟ».
Εκκρεμεί η απόφαση
Παρότι δεν έχει ληφθεί ακόμα επίσημη απόφαση για την ένταξη του έργου σε καθεστώς «ασφαλείας», κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι σύντομα θα γίνουν συζητήσεις για την αξιολόγηση της εφικτότητας αυτής της κίνησης.
Η αναγνώριση της γέφυρας ως στρατιωτικού έργου θα μπορούσε να ξεπεράσει γραφειοκρατικά εμπόδια, νομικές διαμάχες με τοπικές αρχές και να διευκολύνει τη συγκέντρωση χρηματοδότησης.
Το έργο, με κεντρικό άνοιγμα 3,3 χιλιομέτρων, έχει συζητηθεί εδώ και δεκαετίες, αλλά η κατασκευή του έχει αναβληθεί επανειλημμένα λόγω κόστους, των σεισμικών κινδύνων και των κοινωνικών αντιδράσεων για εκκενώσεις πληθυσμών.
Παράλληλα, η Ιταλία έχει ζητήσει την ένταξη του έργου στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τη στρατιωτική κινητικότητα, καθώς θεωρεί πως η γέφυρα «θα αποτελέσει βασική υποδομή για τη μεταφορά δυνάμεων του ΝΑΤΟ από τη Βόρεια Ευρώπη προς τη Μεσόγειο».
Ωστόσο, το έργο δεν περιλαμβάνεται επίσημα στο μοναδικό στρατιωτικό διάδρομο κινητικότητας του ΝΑΤΟ που διασχίζει την Ιταλία, ούτε έχει επιβεβαιωθεί αν το Στενό της Μεσσίνας είναι μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου στρατιωτικής κινητικότητας.

Αβέβαιη η έγκριση
Η στάση των ΗΠΑ παραμένει αβέβαιη, με τους συνεργάτες του Προέδρου Trump, που έχει δείξει προτίμηση σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα, να μην έχουν ακόμα εκφράσει σαφή γνώμη.
Στην πολιτική σκηνή, ο υπουργός Εξωτερικών Tayani προωθεί σθεναρά την ιδέα, υπογραμμίζοντας πως η ασφάλεια περιλαμβάνει περισσότερα από τα άρματα μάχης και πως η γέφυρα αποτελεί στρατηγική υποδομή καθώς η Σικελία θεωρείται πλατφόρμα του ΝΑΤΟ.
Ο Matteo Salvini, αρχηγός της Λέγκας και επίσης αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, βλέπει το έργο ως ευκαιρία να μετατρέψει το κόμμα του σε πανεθνική πολιτική δύναμη, με έμφαση σε μεγάλα έργα στη νότια Ιταλία.
Ο ίδιος πιέζει για επιτάχυνση της διαδικασίας και αναμένει τελική έγκριση μέσα στον Ιούλιο.
Ωστόσο, η αντιπολίτευση κατακεραυνώνει το σχέδιο, χαρακτηρίζοντάς το ως «κοροϊδία» των πολιτών και των δεσμεύσεων του ΝΑΤΟ.
Παρά τις αντιδράσεις, η κυβέρνηση παραμένει αποφασισμένη να προχωρήσει, με τον Tayani να προτείνει μάλιστα η γέφυρα να ονομαστεί «Γέφυρα Berlusconi», προς τιμήν του πρώην πρωθυπουργού που συνδέθηκε με σκανδαλώδεις ιστορίες και μακροχρόνιες δικαστικές μάχες.
Η Ιταλία φαίνεται έτοιμη να ποντάρει στη γέφυρα του Στενού της Μεσσίνας όχι μόνο ως τεχνικό και οικονομικό έργο, αλλά και ως στρατηγικό εργαλείο που θα ενισχύσει τη θέση της στο ΝΑΤΟ και στην ευρύτερη γεωπολιτική σκακιέρα της Ευρώπης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών