Τελευταία Νέα
Διεθνή

Χάος στα λιμάνια της Ευρώπης - Ο «στεγνός» Ρήνος και οι δασμοί Trump φέρνουν την τέλεια καταιγίδα

Χάος στα λιμάνια της Ευρώπης - Ο «στεγνός» Ρήνος και οι δασμοί Trump φέρνουν την τέλεια καταιγίδα
Παράγοντες της αγοράς προειδοποιούν για τον κίνδυνο κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα
Σχετικά Άρθρα

Οι ασταθείς πολιτικές δασμών του Αμερικανού προέδρου, Donald Trump, σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα ποταμών προκαλούν τη χειρότερη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης από την πανδημία του κορωνοϊού, προειδοποιούν ναυτιλιακές και logistics εταιρείες.
Οι φορτηγίδες περιμένουν για μέρες για να παραλάβουν εμπορεύματα και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζουν μεγάλες καθυστερήσεις, με τα προβλήματα -που είναι χειρότερα στα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου- να αναμένεται να επιμείνουν για τουλάχιστον αρκετούς μήνες.
«Όλοι οι μεγάλοι κόμβοι υπερχειλίζουν», δήλωσε ο Caesar Luikenaar, διευθύνων σύμβουλος της WEC Lines, μιας ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα την Ολλανδία. Ένας αριθμός σημαντικών λιμένων σε όλη την Ευρώπη λειτουργούσε στη μέγιστη χωρητικότητά του, είπε ο Luikenaar.
Ο Albert van Ommen, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας logistics Euro-Rijn Group, δήλωσε ότι η παρούσα συμφόρηση είναι χειρότερη από την πανδημία, όταν οι ροές φορτίων παρέμειναν απροσδόκητα ανθεκτικές και υπερέβαλαν τα λιμάνια που αντιμετώπιζαν προβλήματα στελέχωσης.
Τα προβλήματα αποτελούν το τελευταίο πλήγμα σε ένα παγκόσμιο σύστημα logistics που μέχρι πρόσφατα επέτρεπε σε πολλές εταιρείες να διατηρούν ελάχιστα αποθέματα, σίγουρες ότι οι προγραμματισμένες υπηρεσίες αποστολής θα αναπλήρωναν τα αποθέματα τακτικά, με σταθερό χρονοδιάγραμμα.
Μια γερμανική εταιρεία logistics, η Contargo, έχει προειδοποιήσει τους πελάτες ότι οι φορτηγίδες περιμένουν κατά μέσο όρο 66 ώρες για να φορτώσουν εμπορευματοκιβώτια στην Αμβέρσα και 77 ώρες στο Ρότερνταμ. Στις φορτηγίδες προσφέρονται συνήθως σταθερές χρονικές θυρίδες για φόρτωση στα τερματικά εμπορευματοκιβωτίων, για να διασφαλιστεί ότι μπορούν να αφαιρέσουν τα εμπορευματοκιβώτια γρήγορα και αποτελεσματικά.
Ο Casper Ellerbaek, ανώτερο στέλεχος της γερμανικής DHL, δήλωσε ότι οι καθυστερήσεις δεν έχουν ακόμη αναγκάσει κανέναν από τους πελάτες του να διακόψει την παραγωγή λόγω ελλείψεων εξαρτημάτων, αλλά ότι ένα τέτοιο δραματικό σενάριο δεν πρέπει να αποκλειστεί.
Ο Van Ommen δήλωσε ότι στην Αμβέρσα, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης, τα πλοία ξεφορτώνονταν με καθυστέρηση τριών έως πέντε ημερών.
«Όταν συλλέγουμε τα εμπορευματοκιβώτια με φορτηγίδα, δεν μπορούν να φορτώσουν στην ώρα τους επειδή τα θαλάσσια σκάφη δεν είναι στην ώρα τους», δήλωσε ο Van Ommen. «Στο τέλος, ο πελάτης ή ο τελικός χρήστης παίρνει τα πράγματά του αργά».
Οι εταιρείες logistics απέδωσαν την κρίση σε ζητήματα όπως οι απότομες αλλαγές της πολιτικής δασμών των ΗΠΑ υπό τον Trump, που ανάγκασαν τις γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αναθεωρήσουν τα δίκτυά τους για να προσαρμοστούν στις ραγδαία μεταβαλλόμενες παγκόσμιες ροές εμπορίου.

«Στεγνώνει» ο ποταμός Ρήνος

Τα προβλήματα επιδεινώνονται περαιτέρω από τους περιορισμούς στη φόρτωση φορτηγίδων στον ποταμό Ρήνο, αφού η χωρίς βροχές Άνοιξη προκάλεσε πτώση της στάθμης με αποτέλεσμα τα νερά να είναι ασυνήθιστα ρηχά.
Ταυτόχρονα, τα τερματικά αντιμετωπίζουν μια σημαντική αναδιάταξη συμμαχιών μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών αφού η Mediterranean Shipping Company της Ελβετίας και η Maersk της Δανίας, οι δύο μεγαλύτερες γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έληξαν την προηγούμενη συμφωνία συνεργασίας τους. Τέτοιες αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε βραχυπρόθεσμη διαταραχή επειδή ωθούν τις γραμμές να αλλάξουν τα χρονοδιαγράμματά τους ή να στραφούν σε διαφορετικά τερματικά.
Εν τω μεταξύ, τα ευρωπαϊκά λιμάνια αντιμετωπίζουν επίσης αυξημένους όγκους εισαγωγών από την Ασία, καθώς οι υψηλοί δασμοί των ΗΠΑ προκαλούν εκτροπή αγαθών αλλού.
Ο Ellerbaek της DHL απέδωσε την απότομη αύξηση των όγκων εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Ευρώπη -την οποία εκτίμησε ότι έτρεχε περίπου 7% ετησίως- σε αλλαγές στρατηγικής από τους Ασιάτες εξαγωγείς. «Αν κοιτάξετε τα επίπεδα ανάπτυξης στις διάφορες συναλλαγές, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε δει την Ευρώπη να λαμβάνει μεγάλο μερίδιο που ιστορικά θα προοριζόταν για την αγορά των ΗΠΑ», δήλωσε ο Ellerbaek.
Στελέχη του κλάδου δήλωσαν ότι οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών -κυρίως ιδιωτικές εταιρείες που μισθώνουν χώρο αποβάθρας από δημόσιες λιμενικές αρχές- βιάζονται να προσλάβουν νέο προσωπικό και να αγοράσουν νέο εξοπλισμό για να προσπαθήσουν να αμβλύνουν τις πιέσεις.
Η ECT, ένας από τους κύριους φορείς εκμετάλλευσης τερματικών στο Ρότερνταμ, αναγνώρισε ότι η εγκατάσταση ήταν «αρκετά απασχολημένη», αλλά επέμεινε ότι το φαινόμενο ήταν κοινό σε λιμάνια της βόρειας Ευρώπης.
Υπέδειξε τις αλλαγές στις συμμαχίες, την αυξανόμενη ζήτηση και τις «γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες» ως λόγους για τα προβλήματα.
Ο Mark Rosenberg, επικεφαλής εμπορικός διευθυντής για λιμάνια και τερματικά στην DP World του Ντουμπάι, η οποία διαθέτει τερματικά σε τοποθεσίες όπως η Αμβέρσα και το Ρότερνταμ, δήλωσε ότι οι ομάδες της εταιρείας «εργάζονται επιμελώς» για τη διαχείριση της ροής του φορτίου και «την άμβλυνση των διαταραχών όπου είναι δυνατόν». «Η DP World παραμένει δεσμευμένη στη διατήρηση υψηλών επιπέδων υπηρεσιών, στην επένδυση σε χωρητικότητα και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό μας δίκτυο τερματικών για την υποστήριξη των πελατών μας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου μετασχηματισμού σε όλο τον κλάδο», δήλωσε ο Rosenberg.
Η Λιμενική Αρχή της Αμβέρσας-Μπριζ, ο δημόσιος ιδιοκτήτης του λιμανιού, αναγνώρισε ότι υπήρχε «παρατεταμένη, αυξημένη συμφόρηση». «Αυτό οδηγεί σε βραχυπρόθεσμες επιχειρησιακές αναποτελεσματικότητες, αλλά τα συστήματά μας συνεχίζουν να λειτουργούν εντός των προγραμματισμένων αποθεμάτων», πρόσθεσε.

Απαισιοδοξία

Ωστόσο, ορισμένοι στον κλάδο εξέφρασαν απαισιοδοξία ότι η συμφόρηση θα μπορούσε εύκολα να επιλυθεί.
Ο Luikenaar δήλωσε ότι ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες που εξυπηρετούν την τοπική αγορά στην Ευρώπη αναγκάζονται να περάσουν μια εβδομάδα, αντί του κανονικού μέγιστου τριών ημερών, συλλέγοντας εμπορευματοκιβώτια από διάφορα τερματικά στο Ρότερνταμ για διανομή στα λιμάνια της περιοχής.
Είπε ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επιλύσουν όλες τις επενδύσεις σε χωρητικότητα τα προβλήματα. «Αυτό δεν είναι κάτι που εξαφανίζεται εύκολα», πρόσθεσε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης