Τελευταία Νέα
Διεθνή

Διαφημιστικό κόλπο η συμφωνία Τουρκίας - Ινδονησίας για το μαχητικό KAAN - Η Τζακάρτα διαψεύδει την υπογραφή

Διαφημιστικό κόλπο η συμφωνία Τουρκίας - Ινδονησίας για το μαχητικό KAAN - Η Τζακάρτα διαψεύδει την υπογραφή
Το τουρκικό μαχητικό KAAN είναι διαφημιστικό τέχνασμα – Η Άγκυρα απέχει πολύ από «υπογραφή ή οριστικοποίηση συμφωνίας» με την Ινδονησία, λέει αναλυτής
Μετά την πανηγυρική ανακοίνωση της Τουρκίας ότι «ολοκλήρωσε» συμφωνία εξαγωγής του μαχητικού αεροσκάφους KAAN με την Ινδονησία, η Άγκυρα δήλωσε πως βρίσκεται σε συζητήσεις με αρκετούς άλλους πιθανούς αγοραστές.
Υπάρχει όμως μια παγίδα: Παρόλο που η Τουρκία βασίζεται σε αυτή την πρώτη συμφωνία ως επιτυχία, η Τζακάρτα δηλώνει ότι δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί κανένα συμβόλαιο για το KAAN.
Ο Mehmet Demiroglu, διευθύνων σύμβουλος της Turkish Aerospace Industries (TAI), δήλωσε πρόσφατα στους δημοσιογράφους στο Paris Air Show 2025 ότι βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις εξαγωγής με πολλές χώρες, προσθέτοντας:
«Δεν θέλω να πω ονόματα, αλλά μπορώ να πω ότι είναι από τον Κόλπο. Τίποτα δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη.
Ελπίζω να έχουμε νέα τόσο μεγάλα όσο αυτά της Ινδονησίας φέτος ή στις αρχές του επόμενου έτους.»
Αν και δεν κατονόμασε τις χώρες του Κόλπου, προηγούμενα δημοσιεύματα έδειξαν ότι η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) έχουν δείξει ενδιαφέρον για το τουρκικό μαχητικό ως εναλλακτική στο αμερικανικό F-35 Lightning II, το οποίο δεν κατάφεραν να αποκτήσουν λόγω επιφυλάξεων της Ουάσινγκτον.

Πέρυσι, τουρκικά μέσα ανέφεραν ότι η Σαουδική Αραβία εξέταζε την αγορά τουλάχιστον 100 μαχητικών KAAN.

Αντιπρόσωποι των δύο πλευρών συναντήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024 για να συζητήσουν διάφορα αμυντικά προγράμματα, συμπεριλαμβανομένου του KAAN. Τα ΗΑΕ έδειξαν ενδιαφέρον κατά την έκθεση IDEX 2025 στο Άμπου Ντάμπι τον Φεβρουάριο του 2025.
Στο πλαίσιο της IDEX 2025, ο διευθύνων σύμβουλος της TAI συζήτησε επίσης την πιθανότητα συμμετοχής της Σαουδικής Αραβίας στο πρόγραμμα KAAN και εξέφρασε την ελπίδα να ενταχθούν και άλλες χώρες, όπως τα ΗΑΕ. Επιπλέον, στενοί σύμμαχοι της Τουρκίας, όπως το Αζερμπαϊτζάν και το Πακιστάν, φέρονται να έχουν δείξει ενδιαφέρον για την απόκτηση του αεροσκάφους.
Στην όγδοη κοινή συνεδρίαση της Πακιστανο-Τουρκικής Βιομηχανικής Έκθεσης, οι δύο πλευρές συζήτησαν τη διμερή αμυντική και βιομηχανική συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης πιθανής συμφωνίας για το μαχητικό πέμπτης γενιάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η Τουρκία καταβάλλει έντονες προσπάθειες για να προωθήσει το αεροσκάφος σε πιθανούς αγοραστές, το εξαγωγικό του μέλλον φάνηκε να αποκτά νέα δυναμική όταν ανακοινώθηκε πως η Ινδονησία υπέγραψε συμφωνία για 48 μαχητικά KAAN.

Η TAI επιχειρεί να εδραιώσει εμπιστοσύνη στο KAAN χρησιμοποιώντας την υποτιθέμενη συμφωνία με την Ινδονησία.

Ο Demiroglu τόνισε στο Paris Air Show πως η παραγγελία της Ινδονησίας είναι «αντανάκλαση της εμπιστοσύνης στην Τουρκία, την τουρκική αεροπορία και το KAAN».
«Όσα κάναμε στο παρελθόν και όσα παραδώσαμε στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις δείχνουν ότι μπορούν να μας εμπιστευθούν.
Η απόφαση της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας να προμηθευτεί το αεροσκάφος αποδεικνύει ότι όλοι μπορούν να εμπιστευθούν αυτό το αεροσκάφος.»
KAAN-TURKEY_1.webp
Η αγορά KAAN από την Ινδονησία δεν έχει οριστικοποιηθεί

Ο Τούρκος πρόεδρος Ερντογάν ανακοίνωσε μέσω X ότι «στο πλαίσιο της συμφωνίας με την αδελφική και φιλική Ινδονησία, θα παραχθούν 48 μαχητικά KAAN στην Τουρκία και θα εξαχθούν στην Ινδονησία», ενώ πρόσθεσε ότι «θα αξιοποιηθούν και οι τοπικές δυνατότητες παραγωγής της Ινδονησίας».
Ωστόσο, σε αντίθεση με όσα μεταδίδουν τουρκικά μέσα, η ινδονησιακή κυβέρνηση ξεκαθάρισε ότι δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί καμία συμφωνία, καθώς ο αριθμός και οι όροι της αγοράς βρίσκονται ακόμα υπό διαπραγμάτευση.
Η εφημερίδα Jakarta Globe ανέφερε ότι ο Υπουργός Άμυνας Sjafrie Sjamsoeddin και ο Γενικός Γραμματέας της τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας Haluk Gorgun υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) στις 11 Ιουνίου για την προμήθεια του αεροσκάφους.

Ωστόσο, εκπρόσωπος του Υπουργείου Άμυνας της Ινδονησίας διευκρίνισε πως δεν έχει υπογραφεί συμφωνία.

«Το MoU δεν καθορίζει τον αριθμό των KAAN που θα αγοράσουμε.
Ο 
αριθμός θα καθοριστεί στη σύμβαση,» δήλωσε ο εκπρόσωπος Frega Ferdinand Wenas Inkiriwang.
«Μπορούμε μόνο να ελπίζουμε ότι ο αριθμός θα καλύπτει τις ανάγκες μας, αλλά αυτό που θέλουμε να τονίσουμε είναι η ευκαιρία για συνεργασία.
Χωρίς συμβόλαιο, δεν υπάρχει νομικά δεσμευτική συμφωνία,» πρόσθεσε.
Ο Frega τόνισε ότι οι 48 μονάδες που ανέφερε ο Ερντογάν αντιστοιχούν στις ανάγκες της ινδονησιακής Πολεμικής Αεροπορίας, όχι στον αριθμό που έχει ήδη συμφωνηθεί για αγορά.
Συνήθως, ένα MoU ανοίγει τον δρόμο για διαπραγματεύσεις, αλλά δεν ισοδυναμεί με συμφωνία αγοράς.
Για παράδειγμα, το 2022 η Ινδονησία υπέγραψε MoU με την Boeing για πιθανή αγορά 24 F-15EX, αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί οριστική συμφωνία.
Ο CEO της TAI δήλωσε πάντως ότι ζητήματα όπως ο αριθμός των αεροσκαφών και η μεταφορά τεχνολογίας έχουν διευθετηθεί και ότι απομένουν κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες.
Ωστόσο, η EurAsian Times δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει ανεξάρτητα αν έχουν πράγματι οριστικοποιηθεί οι όροι μεταφοράς τεχνολογίας ή ο αριθμός αεροσκαφών.

Η Ινδονησία έχει περιορισμένο προϋπολογισμό και πολλές επιλογές

Η προοπτική απόκτησης 48 KAAN από την Ινδονησία έχει προκαλέσει ερωτήματα στους αμυντικούς αναλυτές, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει οικονομικές πιέσεις.
Μετά την ανακοίνωση Erdogan, πολλοί προέβλεψαν ότι αυτό σηματοδοτεί το τέλος της ινδονησιακής συμμετοχής στο νοτιοκορεατικό πρόγραμμα KF-21.
Ωστόσο, την επόμενη κιόλας μέρα, η Ινδονησία υπέγραψε στρατηγική συμφωνία με την Korean Aerospace Industries (KAI), επαναβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της στο KF-21.
Επιπλέον, η Ινδονησία έχει ήδη υπογράψει συμφωνία για 42 γαλλικά μαχητικά Rafale, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για απόκτηση και επιπλέον παρτίδας.

Αυτό δείχνει ότι ο προϋπολογισμός της Ινδονησίας είναι ήδη επιβαρυμένος, ενώ προσπαθεί να αναβαθμίσει μια παλιά πολεμική αεροπορία.

Ο αμυντικός προϋπολογισμός του 2024 ήταν περίπου 9 δισ. δολάρια – και οι ήδη συμφωνημένες αγορές είναι σημαντικά κοστοβόρες.
Η προσθήκη του KAAN θα επιβάρυνε ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό, λόγω του κόστους λειτουργίας πολλών διαφορετικών τύπων αεροσκαφών (εκπαίδευση, συντήρηση, ανταλλακτικά).FCAS-e1750319668906_1.webp

«Εξετάζει» δεν σημαίνει «υπογράφει»

Όταν ρωτήθηκε για την πιθανότητα αγοράς του KAAN, ο δημοσιογράφος και αναλυτής Prakash Nanda δήλωσε στο EurAsian Times:
«Η Ινδονησία έχει περιορισμένο προϋπολογισμό.
Φυσικά και εξετάζει διαθέσιμα μαχητικά, αξιολογώντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
Όμως το ‘εξετάζει’ απέχει πάρα πολύ από το ‘υπογράφει ή οριστικοποιεί συμφωνίες’.»
Σύμφωνα με προηγούμενα δημοσιεύματα, η Ινδονησία εξετάζει επίσης το κινεζικό J-10CE και το ρωσικό Su-35E ως πιθανούς υποψήφιους.
Ο Nanda τόνισε επίσης ότι το KAAN θα φέρει κινητήρες αμερικανικής κατασκευής (GE) για αρκετό καιρό ακόμα, κάτι που περιορίζει την ανεξαρτησία στη χρήση τους από τις αγοραστικές χώρες, αφού απαιτείται έγκριση από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τον Demiroglu, το KAAN αναμένεται να ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις στις αρχές του 2026, με δεύτερο πρωτότυπο στα μέσα του 2026 και τρίτο στις αρχές του 2027.
Η EurAsian Times αναφέρει ότι η Ινδονησία εξετάζει ενεργά την αγορά των Rafale, KAAN, F-15EX, J-10C και Su-35E – αλλά καμία από αυτές τις επιλογές δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης