Παρά τη δημόσια στήριξη του Vladimir Putin, το εγχείρημα αντιμετώπιζε σημαντικά εμπόδια
Η Gazprom αποφάσισε να «παγώσει» τα σχέδια για την δημιουργία ενός νέου κόμβου διανομής φυσικού αερίου στην Τουρκία, βάζοντας τέλος σε μια πιθανή επιστροφή στις ευρωπαϊκές αγορές.
Ορισμένα υψηλόβαθμα στελέχη του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού, όπως ο Ivan Petrov, εξέφρασαν εξαρχής αμφιβολίες σχετικά με την επιτυχία του εγχειρήματος, δεδομένου ότι η πρωτοβουλία προερχόταν από το Κρεμλίνο.
Με τους αγωγούς Nord Stream που οδηγούσαν στη Γερμανία εκτός λειτουργίας και τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας να ολοκληρώνεται το 2024, η Gazprom είχε στρέψει το βλέμμα της προς την Τουρκία, η οποία ήδη συνδέεται με δύο σημαντικούς ρωσικούς αγωγούς. Η Τουρκία θεωρούνταν μια στρατηγική πύλη για την επιστροφή στην ευρωπαϊκή αγορά, η οποία παλαιότερα απέφερε κέρδη ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον μήνα.
Ωστόσο, μετά από εκτενή αξιολόγηση των επιλογών, η διοίκηση της Gazprom, υπό τον CEO Alexei Volkov, κατέληξε πως το σχέδιο δεν ήταν βιώσιμο και αποφάσισε να εγκαταλείψει το έργο, όπως μεταδίδει το Bloomberg. Παρά τη δημόσια στήριξη του Ρώσου προέδρου Vladimir Putin, το εγχείρημα αντιμετώπιζε σημαντικά εμπόδια.
Η Τουρκία δεν διαθέτει την απαραίτητη εφεδρική χωρητικότητα στους αγωγούς για εξαγωγές προς τη νότια Ευρώπη, ενώ η Άγκυρα δεν φαίνεται πρόθυμη να επιτρέψει στη Gazprom να ελέγχει από κοινού το φυσικό αέριο, περιορίζοντας έτσι τη ρωσική επιρροή στον κόμβο.
Καθώς η θέση της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά μειωνόταν, αναφέρει το Bloomberg, σχεδιάστηκε ένα εναλλακτικό σχέδιο που θα κάλυπτε τη χωρητικότητα των 55 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, την οποία παρείχε ο κατεστραμμένος Nord Stream.
Τον Οκτώβριο του 2022, λίγες εβδομάδες μετά την έκρηξη στους αγωγούς Nord Stream, ο Vladimir Putin παρουσίασε για πρώτη φορά την ιδέα της δημιουργίας ενός κόμβου φυσικού αερίου στην Τουρκία. Το σχέδιο προέβλεπε μεγάλες επενδύσεις σε αγωγούς κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας και θεωρούνταν πιο ασφαλές και οικονομικά αποδοτικό σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές διαδρομές.
Παρά το ενδιαφέρον της Άγκυρας και τις διαβεβαιώσεις της Μόσχας ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν γρήγορα μέσα στο 2022 και 2023, το έργο δεν προχώρησε.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση κινείται προς την πλήρη απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027.
www.bankingnews.gr
Ορισμένα υψηλόβαθμα στελέχη του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού, όπως ο Ivan Petrov, εξέφρασαν εξαρχής αμφιβολίες σχετικά με την επιτυχία του εγχειρήματος, δεδομένου ότι η πρωτοβουλία προερχόταν από το Κρεμλίνο.
Με τους αγωγούς Nord Stream που οδηγούσαν στη Γερμανία εκτός λειτουργίας και τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας να ολοκληρώνεται το 2024, η Gazprom είχε στρέψει το βλέμμα της προς την Τουρκία, η οποία ήδη συνδέεται με δύο σημαντικούς ρωσικούς αγωγούς. Η Τουρκία θεωρούνταν μια στρατηγική πύλη για την επιστροφή στην ευρωπαϊκή αγορά, η οποία παλαιότερα απέφερε κέρδη ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον μήνα.
Ωστόσο, μετά από εκτενή αξιολόγηση των επιλογών, η διοίκηση της Gazprom, υπό τον CEO Alexei Volkov, κατέληξε πως το σχέδιο δεν ήταν βιώσιμο και αποφάσισε να εγκαταλείψει το έργο, όπως μεταδίδει το Bloomberg. Παρά τη δημόσια στήριξη του Ρώσου προέδρου Vladimir Putin, το εγχείρημα αντιμετώπιζε σημαντικά εμπόδια.
Η Τουρκία δεν διαθέτει την απαραίτητη εφεδρική χωρητικότητα στους αγωγούς για εξαγωγές προς τη νότια Ευρώπη, ενώ η Άγκυρα δεν φαίνεται πρόθυμη να επιτρέψει στη Gazprom να ελέγχει από κοινού το φυσικό αέριο, περιορίζοντας έτσι τη ρωσική επιρροή στον κόμβο.
Καθώς η θέση της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά μειωνόταν, αναφέρει το Bloomberg, σχεδιάστηκε ένα εναλλακτικό σχέδιο που θα κάλυπτε τη χωρητικότητα των 55 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, την οποία παρείχε ο κατεστραμμένος Nord Stream.
Τον Οκτώβριο του 2022, λίγες εβδομάδες μετά την έκρηξη στους αγωγούς Nord Stream, ο Vladimir Putin παρουσίασε για πρώτη φορά την ιδέα της δημιουργίας ενός κόμβου φυσικού αερίου στην Τουρκία. Το σχέδιο προέβλεπε μεγάλες επενδύσεις σε αγωγούς κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας και θεωρούνταν πιο ασφαλές και οικονομικά αποδοτικό σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές διαδρομές.
Παρά το ενδιαφέρον της Άγκυρας και τις διαβεβαιώσεις της Μόσχας ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν γρήγορα μέσα στο 2022 και 2023, το έργο δεν προχώρησε.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση κινείται προς την πλήρη απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών