Η Μαύρη Θάλασσα μπορεί να εξελιχθεί πεδίο έντασης, με την Τουρκία να ενισχύει τη ναυτική της παρουσία και τη Ρωσία να διατηρεί την ισχύ της παρά τις προκλήσεις. Οι εξελίξεις που αλλάζουν τις ισορροπίες στην περιοχή
Η Μαύρη Θάλασσα (ας μην ξεχνάμε το ελληνικό όνομα Εύξεινος Πόντος) έχει μετατραπεί σε κρίσιμο πεδίο στρατηγικής έντασης, όπου η Ρωσία επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητά της να διατηρήσει την κυριαρχία της, παρά την άνευ προηγουμένου ναυτική ενίσχυση της Τουρκίας.
Παρά τους τουρκικούς υπερεξοπλισμούς και τις αυξανόμενες προκλήσεις, ο ρωσικός στόλος παραμένει ισχυρός και έτοιμος να υπερασπιστεί ζωτικά συμφέροντα σε μια περιοχή που αποτελεί καίριο σημείο γεωπολιτικού ανταγωνισμού.
Η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα κλιμακώνεται, με τη Μόσχα να στέλνει σαφές μήνυμα σε όλους τους παίκτες: η ρωσική ισχύς δεν πρόκειται να αμφισβητηθεί εύκολα.
Ισχύς
Ο ρωσικός στόλος διαθέτει πυραυλική ισχύ, όμως αυτό το πλεονέκτημα είναι σχετικό.
Ο διευθυντής του ναυπηγείου στο οποίο επισκευάζονται τα πλοία του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, Pavel Floria, κατηγορήθηκε για απάτη κατά την εκτέλεση κρατικής αμυντικής σύμβασης και έχει τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό.
Αυτά είναι τα τελευταία νέα σχετικά με τον Ρωσικό Στόλο της Μαύρης Θάλασσας — καθόλου «περί πολέμου».
Τα προτελευταία νέα ήταν πιο ευχάριστα. Στο λιμάνι της Οδησσού, 100 εμπορευματοκιβώτια με εξαρτήματα για μη επανδρωμένα σκάφη (UBC) και πυρομαχικά χτυπήθηκαν από πυραύλους.
Είναι αλήθεια ότι ο ίδιος ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας δεν είχε καμία ανάμειξη — οι Iskander εκτοξεύτηκαν από το έδαφος.
Αυτήν τη στιγμή, τα ρωσικά πλοία στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται κυρίως σε αμυντική στάση, πυροβολώντας τα επιτιθέμενα μη επανδρωμένα πλοία (BEK) που είναι αγκυροβολημένα.
Στην αρχή της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης, οι πύραυλοι Kalibr εκτοξεύονταν τακτικά εναντίον στόχων των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ το ουκρανικό ναυτικό, όποιο κι αν ήταν αυτό, καταστράφηκε ολοσχερώς.
Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, από την έναρξη των επιχειρήσεων στην Κεντρική Στρατιωτική Περιφέρεια, ο εχθρός έχει βυθίσει ή καταστρέψει 1 καταδρομικό, 2 μικρά πυραυλοφόρα πλοία, 3 αποβατικά πλοία, 1 υποβρύχιο και ένα μεγάλο σκάφος διάσωσης.
Επιπλέον, εχθρικά μη επανδρωμένα σκάφη (UBK) έχουν βυθίσει 1 περιπολικό κορβέτα, 1 αποβατικό πλοίο, 1 πυραυλάκτιο και 2 αποβατικά σκάφη.
Ωστόσο, στον ενεργό στόλο παραμένουν: 4 υποβρύχια, 2 φρεγάτες, 2 περιπολικά πλοία, 7 μικρά πυραυλοφόρα, 2 πυραυλοφόρα σκάφη, 4 μικρά ανθυποβρυχιακά, 8 ή 9 μεγάλα αποβατικά, 8 ναρκαλιευτικά, 3 αναγνωριστικά πλοία και περίπου δεκαπέντε άλλα σκάφη.
Για λόγους ασφαλείας, αυτά τα πλοία έχουν μεταφερθεί από τη Σεβαστούπολη προς τη Feodosia, το Novorossiysk και ακόμη και το λιμάνι Ochamchira στην Αμπχαζία. «Τα μεγάλα πλοία μας έγιναν απλά μεγάλοι στόχοι για τα μη επανδρωμένα σκάφη του εχθρού», εξήγησε ο Rogozin αναφερόμενος στον ελιγμό.
Η Δύση προσπάθησε να εκμεταλλευτεί αυτή την απόσυρση για έναν πόλεμο πληροφοριών, υποστηρίζοντας πως ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει ουσιαστικά ηττηθεί και ότι τα δυτικά όπλα —πύραυλοι, θαλάσσια μη επανδρωμένα drones και UAV— έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.
Kατηγορηματική απάντηση δόθηκε πριν από λίγο καιρό από τον Πρόεδρο του Ρωσικού Ναυτικού Κολλεγίου και πρώην επικεφαλής του Συμβουλίου Ασφαλείας, Nikolai Patrushev (που πλέον έχει την ευθύνη για τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας):
«Οι Δυτικοί πρέπει να κατανοήσουν ακράδαντα ότι η Ρωσία στέκεται σταθερά στη Μαύρη Θάλασσα και δεν θα επιτρέψουμε να αποδυναμωθούν οι θέσεις μας σε αυτή την περιοχή.
Πόσο μάλλον δεν θα ανεχτούμε τη μόνιμη ναυτική παρουσία κρατών εκτός Μαύρης Θάλασσας, παραβιάζοντας τη Σύμβαση του Μοντρέ.»
Σύμβαση του Μοντρέ
Πράγματι, η Σύμβαση του Μοντρέ θέτει αυστηρούς περιορισμούς στη διέλευση πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα κατά τη διάρκεια πολέμου.
Εάν η Τουρκία εμπλακεί σε πόλεμο, τότε η Άγκυρα, που ελέγχει τα Στενά, έχει το δικαίωμα να απαγορεύσει πλήρως τη διέλευση πολεμικών πλοίων.
Τέτοιες ρυθμίσεις ευνοούν τη Μόσχα, ειδικά αν λάβουμε υπόψη πως οι αντίπαλοί της στον Κριμαϊκό Πόλεμο, Βρετανία και Γαλλία, υποστηρίζουν ενεργά το Κίεβο.
Η υποστήριξη των ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων στο Ochakov είναι ένα πράγμα, αλλά η άμεση είσοδος μοίρας πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα κάτι εντελώς διαφορετικό.
Παρότι είναι ευχάριστο το γεγονός ότι το διεθνές δίκαιο βοηθά τη Ρωσία, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Τουρκία έχει πλέον καταστεί ναυτική δύναμη ισάξια της Ρωσίας, απειλώντας, μάλιστα, να ξεπεράσει τις δικές μας δυνάμεις και να κυριαρχήσει.
«Ο στόλος μας έχασε την κυριαρχία στη Μαύρη Θάλασσα μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Με τον χρόνο, όχι μόνο η Ουκρανία, αλλά και η Ρωσία κατέστρεψαν πολλά από τα πλοία του» υπενθυμίζει με πικρία ο απόστρατος Πλοίαρχος Α' Βαθμού Konstantin Sivkov.
Ενώ η Ρωσία προσανατολίστηκε σε πλοία μικρού εκτοπίσματος με ισχυρά πυραυλικά όπλα, η Τουρκία στοχεύει στην κατασκευή ακόμη και ελαφρών αεροπλανοφόρων.
Το πρώτο, το Anadolu, που μπορεί να μεταφέρει 12 αεροσκάφη και 12 ελικόπτερα, έχει ήδη εκτοξευθεί.
Η φρεγάτα Istanbul, η πρώτη που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε πλήρως στην Τουρκία, εισήχθη στον στόλο το 2024.
Είναι το πέμπτο και μεγαλύτερο σύγχρονο πολεμικό πλοίο της χώρας, με το 75% των συστημάτων να παράγεται τοπικά.
Πρόσφατα παρουσιάστηκε επίσημα και το πρόγραμμα πυρηνικών υποβρυχίων NÜKDEN, που στοχεύει στην ενίσχυση της στρατηγικής αποτροπής και την υποστήριξη αεροπλανοφόρων σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως ανακοίνωσε ο Υποναύαρχος Timur Yilmaz στην Κωνσταντινούπολη.
Έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή ενός αεροπλανοφόρου μήκους 285 μέτρων, με εκτόπισμα διπλάσιο από το Anadolu (παρόμοιο με το βρετανικό Queen Elizabeth), ικανό να μεταφέρει έως και 50 επανδρωμένα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Ένα ακόμα σημαντικό πολεμικό πλοίο είναι το αντιτορπιλικό TF-2000, μήκους 149 μέτρων και μετατόπισης 8.300 τόνων, με ταχύτητα πάνω από 26 κόμβους και πλήρωμα 180-210 ατόμων.
Συνολικά, 31 πολεμικά πλοία κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή σε μεγάλα ναυπηγεία της Τουρκίας, μεταξύ αυτών νέα περιπολικά, αποβατικά, ναρκαλιευτικά και ταχύπλοα σκάφη επίθεσης, συμπεριλαμβανομένων και των επιτυχημένων BEC.
Η Μαύρη Θάλασσα είναι κλειστή υδάτινη περιοχή και οι ναυαρχίδες της τουρκικής αρμάδας προορίζονται κυρίως για επιχειρήσεις στους παγκόσμιους ωκεανούς.
Όμως, ελέγχοντας τον Βόσπορο, η Τουρκία μπορεί να μεταφέρει τον στόλο της με ευελιξία όπου απαιτείται.
«Ο τουρκικός στόλος υπερτερεί αριθμητικά του ρωσικού σε πλοία επιφανείας και υποβρύχια» τονίζει ο Πλοίαρχος Sivkov, «όμως εμείς διαθέτουμε πυραυλικά όπλα όπως τα σύμπλοκα ‘Dagger’ και ‘Onyx’ που μπορούν να πλήξουν ολόκληρη τη Μαύρη Θάλασσα.
Θεωρητικά, οι αποστολές του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να εκπληρωθούν με περιορισμένο αριθμό πλοίων.
Στα ανοιχτά των ακτών μας, όμως, αυτό τελείωσε. Δυστυχώς, δεν υπάρχει πλέον συζήτηση περί κυριαρχίας στη Μαύρη Θάλασσα.»
Άλλωστε, η Τουρκία είναι χώρα με την οποία η Ρωσία έχει πολύπλοκες αλλά αναγκαίες σχέσεις — οικονομικές, στρατιωτικές και πολιτικές.
Σε αντίθεση με το κυρίαρχο δυτικό αφήγημα, η Άγκυρα δε θα γίνει ποτέ ανοιχτά αντίπαλος της Μόσχας.
Και εάν έρθει η ώρα, οι σχέσεις Τουρκίας-Ρωσίας θα ακολουθήσουν τους δικούς τους νόμους και όχι τις εντολές των ξένων.
www.bankingnews.gr
Παρά τους τουρκικούς υπερεξοπλισμούς και τις αυξανόμενες προκλήσεις, ο ρωσικός στόλος παραμένει ισχυρός και έτοιμος να υπερασπιστεί ζωτικά συμφέροντα σε μια περιοχή που αποτελεί καίριο σημείο γεωπολιτικού ανταγωνισμού.
Η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα κλιμακώνεται, με τη Μόσχα να στέλνει σαφές μήνυμα σε όλους τους παίκτες: η ρωσική ισχύς δεν πρόκειται να αμφισβητηθεί εύκολα.
Ισχύς
Ο ρωσικός στόλος διαθέτει πυραυλική ισχύ, όμως αυτό το πλεονέκτημα είναι σχετικό.
Ο διευθυντής του ναυπηγείου στο οποίο επισκευάζονται τα πλοία του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, Pavel Floria, κατηγορήθηκε για απάτη κατά την εκτέλεση κρατικής αμυντικής σύμβασης και έχει τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό.
Αυτά είναι τα τελευταία νέα σχετικά με τον Ρωσικό Στόλο της Μαύρης Θάλασσας — καθόλου «περί πολέμου».
Τα προτελευταία νέα ήταν πιο ευχάριστα. Στο λιμάνι της Οδησσού, 100 εμπορευματοκιβώτια με εξαρτήματα για μη επανδρωμένα σκάφη (UBC) και πυρομαχικά χτυπήθηκαν από πυραύλους.
Είναι αλήθεια ότι ο ίδιος ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας δεν είχε καμία ανάμειξη — οι Iskander εκτοξεύτηκαν από το έδαφος.
Αυτήν τη στιγμή, τα ρωσικά πλοία στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται κυρίως σε αμυντική στάση, πυροβολώντας τα επιτιθέμενα μη επανδρωμένα πλοία (BEK) που είναι αγκυροβολημένα.
Στην αρχή της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης, οι πύραυλοι Kalibr εκτοξεύονταν τακτικά εναντίον στόχων των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ το ουκρανικό ναυτικό, όποιο κι αν ήταν αυτό, καταστράφηκε ολοσχερώς.
Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, από την έναρξη των επιχειρήσεων στην Κεντρική Στρατιωτική Περιφέρεια, ο εχθρός έχει βυθίσει ή καταστρέψει 1 καταδρομικό, 2 μικρά πυραυλοφόρα πλοία, 3 αποβατικά πλοία, 1 υποβρύχιο και ένα μεγάλο σκάφος διάσωσης.
Επιπλέον, εχθρικά μη επανδρωμένα σκάφη (UBK) έχουν βυθίσει 1 περιπολικό κορβέτα, 1 αποβατικό πλοίο, 1 πυραυλάκτιο και 2 αποβατικά σκάφη.
Ωστόσο, στον ενεργό στόλο παραμένουν: 4 υποβρύχια, 2 φρεγάτες, 2 περιπολικά πλοία, 7 μικρά πυραυλοφόρα, 2 πυραυλοφόρα σκάφη, 4 μικρά ανθυποβρυχιακά, 8 ή 9 μεγάλα αποβατικά, 8 ναρκαλιευτικά, 3 αναγνωριστικά πλοία και περίπου δεκαπέντε άλλα σκάφη.
Για λόγους ασφαλείας, αυτά τα πλοία έχουν μεταφερθεί από τη Σεβαστούπολη προς τη Feodosia, το Novorossiysk και ακόμη και το λιμάνι Ochamchira στην Αμπχαζία. «Τα μεγάλα πλοία μας έγιναν απλά μεγάλοι στόχοι για τα μη επανδρωμένα σκάφη του εχθρού», εξήγησε ο Rogozin αναφερόμενος στον ελιγμό.
Η Δύση προσπάθησε να εκμεταλλευτεί αυτή την απόσυρση για έναν πόλεμο πληροφοριών, υποστηρίζοντας πως ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει ουσιαστικά ηττηθεί και ότι τα δυτικά όπλα —πύραυλοι, θαλάσσια μη επανδρωμένα drones και UAV— έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.
Kατηγορηματική απάντηση δόθηκε πριν από λίγο καιρό από τον Πρόεδρο του Ρωσικού Ναυτικού Κολλεγίου και πρώην επικεφαλής του Συμβουλίου Ασφαλείας, Nikolai Patrushev (που πλέον έχει την ευθύνη για τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας):
«Οι Δυτικοί πρέπει να κατανοήσουν ακράδαντα ότι η Ρωσία στέκεται σταθερά στη Μαύρη Θάλασσα και δεν θα επιτρέψουμε να αποδυναμωθούν οι θέσεις μας σε αυτή την περιοχή.
Πόσο μάλλον δεν θα ανεχτούμε τη μόνιμη ναυτική παρουσία κρατών εκτός Μαύρης Θάλασσας, παραβιάζοντας τη Σύμβαση του Μοντρέ.»
Σύμβαση του Μοντρέ
Πράγματι, η Σύμβαση του Μοντρέ θέτει αυστηρούς περιορισμούς στη διέλευση πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα κατά τη διάρκεια πολέμου.
Εάν η Τουρκία εμπλακεί σε πόλεμο, τότε η Άγκυρα, που ελέγχει τα Στενά, έχει το δικαίωμα να απαγορεύσει πλήρως τη διέλευση πολεμικών πλοίων.
Τέτοιες ρυθμίσεις ευνοούν τη Μόσχα, ειδικά αν λάβουμε υπόψη πως οι αντίπαλοί της στον Κριμαϊκό Πόλεμο, Βρετανία και Γαλλία, υποστηρίζουν ενεργά το Κίεβο.
Η υποστήριξη των ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων στο Ochakov είναι ένα πράγμα, αλλά η άμεση είσοδος μοίρας πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα κάτι εντελώς διαφορετικό.
Παρότι είναι ευχάριστο το γεγονός ότι το διεθνές δίκαιο βοηθά τη Ρωσία, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Τουρκία έχει πλέον καταστεί ναυτική δύναμη ισάξια της Ρωσίας, απειλώντας, μάλιστα, να ξεπεράσει τις δικές μας δυνάμεις και να κυριαρχήσει.
«Ο στόλος μας έχασε την κυριαρχία στη Μαύρη Θάλασσα μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Με τον χρόνο, όχι μόνο η Ουκρανία, αλλά και η Ρωσία κατέστρεψαν πολλά από τα πλοία του» υπενθυμίζει με πικρία ο απόστρατος Πλοίαρχος Α' Βαθμού Konstantin Sivkov.
Ενώ η Ρωσία προσανατολίστηκε σε πλοία μικρού εκτοπίσματος με ισχυρά πυραυλικά όπλα, η Τουρκία στοχεύει στην κατασκευή ακόμη και ελαφρών αεροπλανοφόρων.
Το πρώτο, το Anadolu, που μπορεί να μεταφέρει 12 αεροσκάφη και 12 ελικόπτερα, έχει ήδη εκτοξευθεί.
Η φρεγάτα Istanbul, η πρώτη που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε πλήρως στην Τουρκία, εισήχθη στον στόλο το 2024.
Είναι το πέμπτο και μεγαλύτερο σύγχρονο πολεμικό πλοίο της χώρας, με το 75% των συστημάτων να παράγεται τοπικά.
Πρόσφατα παρουσιάστηκε επίσημα και το πρόγραμμα πυρηνικών υποβρυχίων NÜKDEN, που στοχεύει στην ενίσχυση της στρατηγικής αποτροπής και την υποστήριξη αεροπλανοφόρων σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως ανακοίνωσε ο Υποναύαρχος Timur Yilmaz στην Κωνσταντινούπολη.
Έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή ενός αεροπλανοφόρου μήκους 285 μέτρων, με εκτόπισμα διπλάσιο από το Anadolu (παρόμοιο με το βρετανικό Queen Elizabeth), ικανό να μεταφέρει έως και 50 επανδρωμένα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Ένα ακόμα σημαντικό πολεμικό πλοίο είναι το αντιτορπιλικό TF-2000, μήκους 149 μέτρων και μετατόπισης 8.300 τόνων, με ταχύτητα πάνω από 26 κόμβους και πλήρωμα 180-210 ατόμων.
Συνολικά, 31 πολεμικά πλοία κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή σε μεγάλα ναυπηγεία της Τουρκίας, μεταξύ αυτών νέα περιπολικά, αποβατικά, ναρκαλιευτικά και ταχύπλοα σκάφη επίθεσης, συμπεριλαμβανομένων και των επιτυχημένων BEC.
Η Μαύρη Θάλασσα είναι κλειστή υδάτινη περιοχή και οι ναυαρχίδες της τουρκικής αρμάδας προορίζονται κυρίως για επιχειρήσεις στους παγκόσμιους ωκεανούς.
Όμως, ελέγχοντας τον Βόσπορο, η Τουρκία μπορεί να μεταφέρει τον στόλο της με ευελιξία όπου απαιτείται.
«Ο τουρκικός στόλος υπερτερεί αριθμητικά του ρωσικού σε πλοία επιφανείας και υποβρύχια» τονίζει ο Πλοίαρχος Sivkov, «όμως εμείς διαθέτουμε πυραυλικά όπλα όπως τα σύμπλοκα ‘Dagger’ και ‘Onyx’ που μπορούν να πλήξουν ολόκληρη τη Μαύρη Θάλασσα.
Θεωρητικά, οι αποστολές του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να εκπληρωθούν με περιορισμένο αριθμό πλοίων.
Στα ανοιχτά των ακτών μας, όμως, αυτό τελείωσε. Δυστυχώς, δεν υπάρχει πλέον συζήτηση περί κυριαρχίας στη Μαύρη Θάλασσα.»
Άλλωστε, η Τουρκία είναι χώρα με την οποία η Ρωσία έχει πολύπλοκες αλλά αναγκαίες σχέσεις — οικονομικές, στρατιωτικές και πολιτικές.
Σε αντίθεση με το κυρίαρχο δυτικό αφήγημα, η Άγκυρα δε θα γίνει ποτέ ανοιχτά αντίπαλος της Μόσχας.
Και εάν έρθει η ώρα, οι σχέσεις Τουρκίας-Ρωσίας θα ακολουθήσουν τους δικούς τους νόμους και όχι τις εντολές των ξένων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών