Σε πτωτική πορεία επανήλθαν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη για τον Απρίλιο, υποδηλώνοντας τις πιέσεις που δέχεται ο κλάδος από το συνδυασμό αδύναμης οικονομικής δραστηριότητας, επιφυλακτικότητας των καταναλωτών και γεωπολιτικών εντάσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 0,3% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα 1,08 εκατομμύρια. Οι αγορές-κλειδιά όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψαν πτώση, αντανακλώντας τη διστακτικότητα των καταναλωτών να προχωρήσουν σε μεγάλες αγορές.
Καταναλωτική επιφύλαξη και παγκόσμιες πιέσεις
Η χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που προκαλούν οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ–ΕΕ αλλά και οι εξελίξεις στην Κίνα, επιβαρύνει τον ευρωπαϊκό κλάδο αυτοκινήτου. Κατασκευαστές όπως η Volkswagen, η Volvo και η Mercedes-Benz βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένο ανταγωνισμό σε όλα τα μέτωπα και αναγκάζονται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές κόστους τους.
Τα παραδοσιακά μοντέλα καύσης (βενζίνης και diesel) είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται σημαντικά, εξέλιξη που υπερκάλυψε τις αυξήσεις στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Παρότι οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEVs) αυξήθηκαν κατά 28%, το μερίδιό τους παρέμεινε σχετικά χαμηλό — φτάνοντας μόλις το 17% — αρκετά κάτω από τις προσδοκίες της αγοράς για 30% έως το 2025, σύμφωνα με την BloombergNEF.
Tesla σε πτώση, BYD σε άνοδο
Αξιοσημείωτη είναι η κατρακύλα της Tesla στην Ευρώπη, καθώς οι ταξινομήσεις της μειώθηκαν κατά σχεδόν 50%, αγγίζοντας τα 7.261 οχήματα. Η υποχώρηση του μεριδίου της εταιρείας αποδίδεται όχι μόνο στον αυξανόμενο ανταγωνισμό, αλλά και στην πολιτική τοποθέτηση του Ίλον Μασκ, η οποία έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε ευρωπαϊκούς κύκλους, λόγω της φιλικής του σχέσης με τον Ντόναλντ Τραμπ.
Στον αντίποδα, η κινεζική BYD καταγράφει ιστορικό ορόσημο, καθώς για πρώτη φορά ξεπέρασε την Tesla στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics. Η BYD επωφελείται από τη στρατηγική τιμολόγησης, την ευρεία γκάμα και την ισχυρή υποστήριξη από την κινεζική κυβέρνηση.
Αστάθεια στην αγορά – Επιλεκτική ανάκαμψη υβριδικών
Τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEVs) κατέγραψαν αξιοσημείωτη αύξηση πωλήσεων κατά 31%, προσεγγίζοντας τις 100.000 μονάδες, γεγονός που υποδηλώνει τη συνέχιση της στροφής των καταναλωτών σε λύσεις "γέφυρα" μεταξύ των συμβατικών και των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Stellantis, παρότι διατηρεί σημαντικό αποτύπωμα στην περιοχή, έχασε μερίδιο αγοράς, ενώ συνεχίζεται η αβεβαιότητα γύρω από την επιλογή του επόμενου CEO. Την ίδια στιγμή, κινεζικές φίρμες όπως οι MG και BYD ενισχύουν τη θέση τους, ακόμη και σε τομείς που φάνταζαν "παραδοσιακά ευρωπαϊκοί", όπως τα μικρά βενζινοκίνητα οχήματα.
Προοπτικές και προβληματισμοί
Η αναβολή εφαρμογής των αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανόνων από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχει προσφέρει προσωρινή ανάσα στους κατασκευαστές, χωρίς όμως να επιλύει τα θεμελιώδη προβλήματα της αγοράς: το υψηλό κόστος μετάβασης, την έλλειψη υποδομών φόρτισης, και τη χαμηλή αγοραστική δύναμη σε πολλά κράτη-μέλη.
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, όπου το μείγμα τεχνολογιών, οι πολιτικές αποφάσεις και οι παγκόσμιες ισορροπίες θα κρίνουν τη μακροπρόθεσμη πορεία της βιομηχανίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών