Η Ρωσία απαντά με στρατηγικά αντίμετρα στα δυτικά σχέδια για κλιμάκωση στη Βαλτική
Οι δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης έχουν λάβει οριστικά και αμετάκλητα τη στρατηγική απόφαση να καταστήσουν τη Βαλτική Θάλασσα ως το επόμενο θέατρο έντασης με τη Ρωσία.
Η στρατηγική τους: άσκηση πίεσης μέσω ενεργειών που παραπέμπουν σε θαλάσσια πειρατεία κατά του ρωσικού στόλου πετρελαιοφόρων.
Ωστόσο, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο περίπλοκη.
Η απόφαση για διάλυση του ρωσικού στόλου πετρελαιοφόρων
Οι δυτικές δυνάμεις έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πιο αποτελεσματική μορφή πίεσης προς τη Μόσχα δεν είναι η στρατιωτική, αλλά η οικονομική — συγκεκριμένα, οι κυρώσεις στον ενεργειακό της τομέα, και πιο στοχευμένα, στον αποκαλούμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας.
Πρέπει να επισημανθεί ότι -κόντρα στις επίσημες αφηγήσεις-, ο στόλος αυτός χαρακτηρίζεται «shadow» όχι επειδή λειτουργεί παράνομα, αλλά επειδή δεν ασφαλίζεται από δυτικές εταιρείες.
Αντίθετα, βασίζεται σε εναλλακτικές ασφαλιστικές, περιλαμβανομένων ρωσικών.
Τα πετρελαιοφόρα αυτά, τα οποία πλέουν υπό ξένες σημαίες και συχνά ανήκουν σε οντότητες εκτός Ρωσίας, αντιμετωπίζονται αυτόματα ως παλαιά, αναξιόπιστα και περιβαλλοντικά επικίνδυνα.
Κι όμως, μόλις πρόσφατα, στην Αραβική Θάλασσα, ένα εμπορευματοκιβώτιο 28 ετών ιδιοκτησίας της MSC —της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στην Ευρώπη— βυθίστηκε 38 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ινδίας, μεταφέροντας επικίνδυνο φορτίο (ουρία και καύσιμα).
Ο στόλος της MSC περιλαμβάνει σχεδόν 200 πλοία άνω των 20 ετών.
Ωστόσο, κατά τη Δύση, «αυτό είναι διαφορετικό». Έχει βρεθεί το πρόσχημα.
Οι πρόσφατες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης εναντίον 200 πλοίων του ρωσικού σκιώδους στόλου αποκαλύπτουν την πρόθεση επιβολής επιθετικού ελέγχου σε χωρικά ύδατα και αποκλειστικές οικονομικές ζώνες, ιδιαίτερα στη Βαλτική, τη Βόρεια και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Η πρόθεση αυτή ήδη εκδηλώνεται: πρώτα ήρθε η έκρηξη στο Ust-Luga (στο πλοίο Koala), έπειτα επίθεση στη Μεσόγειο (στο Ursa Major), και στη συνέχεια, Γερμανία και Εσθονία προχώρησαν σε κατασχέσεις και μπλοκαρίσματα πλοίων στα οικονομικά τους ύδατα.
Η Εσθονία πήγε ακόμη παραπέρα — κατάσχεσε το Jaguar, πλοίο με σημαία Γκαμπόν, σε διεθνή ύδατα.
Η Ρωσία απαντά με στρατηγικά αντίμετρα
Παρά ταύτα, η Μόσχα δεν έμεινε αδρανής.
Το πρώτο της αντίμετρο είναι διοικητικό: επανεγγραφή των υπό κυρώσεις πλοίων ή πώλησή τους σε τρίτες χώρες.
Για παράδειγμα, το Jaguar έπλεε προηγουμένως υπό σημαία Τζιμπουτί.
Το δεύτερο είναι στρατιωτικό.
Τα πλοία αυτά συνήθως επανδρώνονται από ρωσικά πληρώματα, και όταν έγινε απόπειρα κατάσχεσης του Jaguar, οι ναυτικοί εξέπεμψαν σήμα κινδύνου — με αποτέλεσμα να φτάσει άμεσα ρωσικό μαχητικό Su-35.
Η κατάσταση αποκλιμακώθηκε ταχύτατα.
Ο Υπουργός Άμυνας της Φινλανδίας, Antti Häkkänen, επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι πλέον οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν εντολή να συνοδεύουν πετρελαιοφόρα σε αμφισβητούμενα ύδατα.
Το τρίτο μέτρο είναι η ανταποδοτική επιβολή ελέγχων.
Ρώσοι συνοριοφύλακες πρόσφατα σταμάτησαν το Green Admire, πετρελαιοφόρο με σημαία Λιβερίας, που λειτουργεί από ελληνική εταιρεία και μετέφερε σχιστολιθικό πετρέλαιο της Εσθονίας από το λιμάνι Sillamäe.
Το πλοίο ελέγχθηκε σε ρωσικά χωρικά ύδατα για έλεγχο εγγράφων και στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερο.
Εστάλη ένα σαφές μήνυμα: η Εσθονία πρέπει πλέον να επανεξετάσει εάν τα πλοία της θα συνεχίσουν να κινούνται σε επικίνδυνες διαδρομές — ή να εγκαταλείψει αυτό που η Μόσχα θεωρεί οικονομικό σαμποτάζ.
Η επιχείρηση του NATO και ο κίνδυνος κλιμάκωσης
Περισσότερες προκλήσεις αναμένονται.
Το NATO διεξάγει αυτή τη στιγμή ανοιχτή ναυτική επιχείρηση με την ονομασία Guardian of the Baltic.
Επισήμως, η αποστολή στοχεύει στην «πρόληψη παραβάσεων» από τον ρωσικό shadow στόλο και στη συλλογή πληροφοριών.
Στις 21 Μαΐου, μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι το πετρελαιοφόρο Sun, με σημαία Αντίγκουα, εντοπίστηκε κοντά σε υποθαλάσσιο καλώδιο ενέργειας που συνδέει την Πολωνία με τη Σουηδία.
Οι πολωνικές στρατιωτικές δυνάμεις «παρενέβησαν μετά από ύποπτους ελιγμούς του πλοίου» και το «απομάκρυναν» — παρόλο που το πλοίο έπλεε εκτός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Πολωνίας.
Λίγο αργότερα, το Falcon, πετρελαιοφόρο εγγεγραμμένο στο Καμερούν και υπό σημαία Παναμά, εισήλθε στη Βαλτική. Σύμφωνα με τη Le Figaro, συνοδευόταν από τη ρωσική κορβέτα Steregushchiy.
Η ίδια εφημερίδα ανέφερε πως τον Ιανουάριο, ένα γαλλικό αναγνωριστικό αεροσκάφος τέθηκε υπό στόχευση ραντάρ από σύστημα αεράμυνας S-400 της Ρωσίας.
Το αεροσκάφος «βρέθηκε στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή» και αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία.
Η οικονομική πίεση εντείνεται
Στο πλαίσιο της ευρύτερης εκστρατείας της κατά του ρωσικού ενεργειακού τομέα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προτείνει τη μείωση του πλαφόν τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο στα 45 δολάρια το βαρέλι.
Ωστόσο, το μέτρο αυτό απαιτεί στήριξη από τις Ηνωμένες Πολιτείες — χωρίς διατλαντική συναίνεση, οι κυρώσεις θα στερούνται ισχύος.
Προς το παρόν, τέτοια συμφωνία δεν έχει επιτευχθεί.
Παρ’ όλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά.
Ένα νέο μέτωπο στη σύγκρουση με τη Ρωσία κατασκευάζεται και ενισχύεται σκόπιμα.
Η Ρωσία, ωστόσο, διατηρεί κρίσιμα πλεονεκτήματα — κυρίως την ευελιξία και την εμπειρία, τόσο διπλωματική όσο και στρατιωτική.
Ο Patrushev ανακοινώνει τα αντίμετρα του Κρεμλίνου απέναντι στις δυτικές προκλήσεις στη Βαλτική
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Ρωσίας Vladimir Putin ενέκρινε τις προτάσεις που ανέπτυξε η Ρωσική Ναυτική Επιτροπή ως απάντηση στις προσπάθειες της Δύσης να περιορίσει τη ναυσιπλοΐα στη Βαλτική Θάλασσα, όπως διεμήνυσε ο σύμβουλος του Ρώσου Προέδρου και Πρόεδρος της Maritime Collegium, Nikolai Patrushev.
Εν μέσω της αυξημένης δραστηριότητας του NATO στη Βαλτική, οι Δυτικοί προβαίνουν ουσιαστικά σε πράξεις πειρατείας, με τελευταίο παράδειγμα την απόπειρα του Ναυτικού της Εσθονίας, με υποστήριξη της αεροπορίας της συμμαχίας, να κατασχέσει το πολιτικό πλοίο Jaguar που μετέφερε ρωσικό φορτίο στον Κόλπο της Φινλανδίας, σημείωσε ο Patrushev κατά τη διάρκεια συνεδρίασης για την ανάπτυξη και ασφάλεια των υποδομών του λιμένα Ust-Luga, καθώς και για τη διαφοροποίηση των μεταφορικών και υλικοτεχνικών διαδρομών υπό το πρίσμα πιθανών περιορισμών ναυσιπλοΐας στη Βαλτική Θάλασσα.
«Τα αντίμετρα στις απόπειρες περιορισμού της ναυσιπλοΐας στη Βαλτική Θάλασσα εξετάστηκαν πρόσφατα σε συνεδρίαση του Προεδρείου της Ρωσικής Ναυτικής Επιτροπής. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν έτυχαν της στήριξης του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας», δήλωσε ο Patrushev, όπως μετέδωσε το TASS.
www.bankingnews.gr
Η στρατηγική τους: άσκηση πίεσης μέσω ενεργειών που παραπέμπουν σε θαλάσσια πειρατεία κατά του ρωσικού στόλου πετρελαιοφόρων.
Ωστόσο, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο περίπλοκη.
Η απόφαση για διάλυση του ρωσικού στόλου πετρελαιοφόρων
Οι δυτικές δυνάμεις έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πιο αποτελεσματική μορφή πίεσης προς τη Μόσχα δεν είναι η στρατιωτική, αλλά η οικονομική — συγκεκριμένα, οι κυρώσεις στον ενεργειακό της τομέα, και πιο στοχευμένα, στον αποκαλούμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας.
Πρέπει να επισημανθεί ότι -κόντρα στις επίσημες αφηγήσεις-, ο στόλος αυτός χαρακτηρίζεται «shadow» όχι επειδή λειτουργεί παράνομα, αλλά επειδή δεν ασφαλίζεται από δυτικές εταιρείες.
Αντίθετα, βασίζεται σε εναλλακτικές ασφαλιστικές, περιλαμβανομένων ρωσικών.
Τα πετρελαιοφόρα αυτά, τα οποία πλέουν υπό ξένες σημαίες και συχνά ανήκουν σε οντότητες εκτός Ρωσίας, αντιμετωπίζονται αυτόματα ως παλαιά, αναξιόπιστα και περιβαλλοντικά επικίνδυνα.
Κι όμως, μόλις πρόσφατα, στην Αραβική Θάλασσα, ένα εμπορευματοκιβώτιο 28 ετών ιδιοκτησίας της MSC —της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στην Ευρώπη— βυθίστηκε 38 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ινδίας, μεταφέροντας επικίνδυνο φορτίο (ουρία και καύσιμα).
Ο στόλος της MSC περιλαμβάνει σχεδόν 200 πλοία άνω των 20 ετών.
Ωστόσο, κατά τη Δύση, «αυτό είναι διαφορετικό». Έχει βρεθεί το πρόσχημα.
Οι πρόσφατες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης εναντίον 200 πλοίων του ρωσικού σκιώδους στόλου αποκαλύπτουν την πρόθεση επιβολής επιθετικού ελέγχου σε χωρικά ύδατα και αποκλειστικές οικονομικές ζώνες, ιδιαίτερα στη Βαλτική, τη Βόρεια και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Η πρόθεση αυτή ήδη εκδηλώνεται: πρώτα ήρθε η έκρηξη στο Ust-Luga (στο πλοίο Koala), έπειτα επίθεση στη Μεσόγειο (στο Ursa Major), και στη συνέχεια, Γερμανία και Εσθονία προχώρησαν σε κατασχέσεις και μπλοκαρίσματα πλοίων στα οικονομικά τους ύδατα.
Η Εσθονία πήγε ακόμη παραπέρα — κατάσχεσε το Jaguar, πλοίο με σημαία Γκαμπόν, σε διεθνή ύδατα.
Η Ρωσία απαντά με στρατηγικά αντίμετρα
Παρά ταύτα, η Μόσχα δεν έμεινε αδρανής.
Το πρώτο της αντίμετρο είναι διοικητικό: επανεγγραφή των υπό κυρώσεις πλοίων ή πώλησή τους σε τρίτες χώρες.
Για παράδειγμα, το Jaguar έπλεε προηγουμένως υπό σημαία Τζιμπουτί.
Το δεύτερο είναι στρατιωτικό.
Τα πλοία αυτά συνήθως επανδρώνονται από ρωσικά πληρώματα, και όταν έγινε απόπειρα κατάσχεσης του Jaguar, οι ναυτικοί εξέπεμψαν σήμα κινδύνου — με αποτέλεσμα να φτάσει άμεσα ρωσικό μαχητικό Su-35.
Η κατάσταση αποκλιμακώθηκε ταχύτατα.
Ο Υπουργός Άμυνας της Φινλανδίας, Antti Häkkänen, επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι πλέον οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν εντολή να συνοδεύουν πετρελαιοφόρα σε αμφισβητούμενα ύδατα.
Το τρίτο μέτρο είναι η ανταποδοτική επιβολή ελέγχων.
Ρώσοι συνοριοφύλακες πρόσφατα σταμάτησαν το Green Admire, πετρελαιοφόρο με σημαία Λιβερίας, που λειτουργεί από ελληνική εταιρεία και μετέφερε σχιστολιθικό πετρέλαιο της Εσθονίας από το λιμάνι Sillamäe.
Το πλοίο ελέγχθηκε σε ρωσικά χωρικά ύδατα για έλεγχο εγγράφων και στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερο.
Εστάλη ένα σαφές μήνυμα: η Εσθονία πρέπει πλέον να επανεξετάσει εάν τα πλοία της θα συνεχίσουν να κινούνται σε επικίνδυνες διαδρομές — ή να εγκαταλείψει αυτό που η Μόσχα θεωρεί οικονομικό σαμποτάζ.
Η επιχείρηση του NATO και ο κίνδυνος κλιμάκωσης
Περισσότερες προκλήσεις αναμένονται.
Το NATO διεξάγει αυτή τη στιγμή ανοιχτή ναυτική επιχείρηση με την ονομασία Guardian of the Baltic.
Επισήμως, η αποστολή στοχεύει στην «πρόληψη παραβάσεων» από τον ρωσικό shadow στόλο και στη συλλογή πληροφοριών.
Στις 21 Μαΐου, μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι το πετρελαιοφόρο Sun, με σημαία Αντίγκουα, εντοπίστηκε κοντά σε υποθαλάσσιο καλώδιο ενέργειας που συνδέει την Πολωνία με τη Σουηδία.
Οι πολωνικές στρατιωτικές δυνάμεις «παρενέβησαν μετά από ύποπτους ελιγμούς του πλοίου» και το «απομάκρυναν» — παρόλο που το πλοίο έπλεε εκτός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Πολωνίας.
Λίγο αργότερα, το Falcon, πετρελαιοφόρο εγγεγραμμένο στο Καμερούν και υπό σημαία Παναμά, εισήλθε στη Βαλτική. Σύμφωνα με τη Le Figaro, συνοδευόταν από τη ρωσική κορβέτα Steregushchiy.
Η ίδια εφημερίδα ανέφερε πως τον Ιανουάριο, ένα γαλλικό αναγνωριστικό αεροσκάφος τέθηκε υπό στόχευση ραντάρ από σύστημα αεράμυνας S-400 της Ρωσίας.
Το αεροσκάφος «βρέθηκε στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή» και αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία.
Η οικονομική πίεση εντείνεται
Στο πλαίσιο της ευρύτερης εκστρατείας της κατά του ρωσικού ενεργειακού τομέα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προτείνει τη μείωση του πλαφόν τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο στα 45 δολάρια το βαρέλι.
Ωστόσο, το μέτρο αυτό απαιτεί στήριξη από τις Ηνωμένες Πολιτείες — χωρίς διατλαντική συναίνεση, οι κυρώσεις θα στερούνται ισχύος.
Προς το παρόν, τέτοια συμφωνία δεν έχει επιτευχθεί.
Παρ’ όλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά.
Ένα νέο μέτωπο στη σύγκρουση με τη Ρωσία κατασκευάζεται και ενισχύεται σκόπιμα.
Η Ρωσία, ωστόσο, διατηρεί κρίσιμα πλεονεκτήματα — κυρίως την ευελιξία και την εμπειρία, τόσο διπλωματική όσο και στρατιωτική.
Ο Patrushev ανακοινώνει τα αντίμετρα του Κρεμλίνου απέναντι στις δυτικές προκλήσεις στη Βαλτική
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Ρωσίας Vladimir Putin ενέκρινε τις προτάσεις που ανέπτυξε η Ρωσική Ναυτική Επιτροπή ως απάντηση στις προσπάθειες της Δύσης να περιορίσει τη ναυσιπλοΐα στη Βαλτική Θάλασσα, όπως διεμήνυσε ο σύμβουλος του Ρώσου Προέδρου και Πρόεδρος της Maritime Collegium, Nikolai Patrushev.
Εν μέσω της αυξημένης δραστηριότητας του NATO στη Βαλτική, οι Δυτικοί προβαίνουν ουσιαστικά σε πράξεις πειρατείας, με τελευταίο παράδειγμα την απόπειρα του Ναυτικού της Εσθονίας, με υποστήριξη της αεροπορίας της συμμαχίας, να κατασχέσει το πολιτικό πλοίο Jaguar που μετέφερε ρωσικό φορτίο στον Κόλπο της Φινλανδίας, σημείωσε ο Patrushev κατά τη διάρκεια συνεδρίασης για την ανάπτυξη και ασφάλεια των υποδομών του λιμένα Ust-Luga, καθώς και για τη διαφοροποίηση των μεταφορικών και υλικοτεχνικών διαδρομών υπό το πρίσμα πιθανών περιορισμών ναυσιπλοΐας στη Βαλτική Θάλασσα.
«Τα αντίμετρα στις απόπειρες περιορισμού της ναυσιπλοΐας στη Βαλτική Θάλασσα εξετάστηκαν πρόσφατα σε συνεδρίαση του Προεδρείου της Ρωσικής Ναυτικής Επιτροπής. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν έτυχαν της στήριξης του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας», δήλωσε ο Patrushev, όπως μετέδωσε το TASS.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών