Ένα... νόμιμο «παραθυράκι» για να ξεγλιστρήσουν από τους δασμούς έχουν εντοπίσει οι μεγάλες επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες τον «κανόνα της πρώτης πώλησης». Πρόκειται για ένα κανόνα που -σύμφωνα με την αμερικανική τελωνειακή νομοθεσία- επιτρέπει στους εισαγωγείς των ΗΠΑ να χρησιμοποιούν την τιμή της αρχικής συναλλαγής για τον υπολογισμό των τελωνειακών δασμών. Και παρ' όλο που η χρήση του κανόνα είναι απολύτως νόμιμη, ενδέχεται να υπονομεύει τις προσπάθειες της κυβέρνησης Trump να αυξήσει τα έσοδα από δασμούς και να ενισχύσει την επαναβιομηχάνιση των ΗΠΑ.
Παράδειγμα
Για παράδειγμα, ένας Κινέζος κατασκευαστής πουλάει ένα μπλουζάκι σε έναν έμπορο στο Χονγκ Κονγκ για 5 δολάρια. Ο έμπορος αυτός στη συνέχεια το πουλάει σε έναν Αμερικανό λιανοπωλητή για 10 δολάρια, ο οποίος το μεταπωλεί στους καταναλωτές για 40 δολάρια. Με βάση τον κανόνα της πρώτης πώλησης, ο Αμερικανός λιανοπωλητής μπορεί να πληρώσει τον εισαγωγικό δασμό βάσει της αρχικής τιμής των 5 δολαρίων, παρακάμπτοντας έτσι το κόστος που σχετίζεται με το κέρδος του μεσάζοντα.
«Αυτό που επιτρέπουν οι κανονισμοί είναι να χρησιμοποιήσεις την αρχική τιμή πώλησης από το εργοστάσιο προς τον έμπορο για να καθορίσεις τη βάση υπολογισμού του δασμού», δήλωσε στο CNBC ο Brian Gleicher, ανώτερος νομικός και μέλος της Miller & Chevalier Chartered.
Πώς λειτουργεί
Ο κανόνας της πρώτης πώλησης ισχύει από το 1988, αλλά επανήλθε στο προσκήνιο κατά την πρώτη προεδρία του Donald Trump στις ΗΠΑ και τώρα με το νέο κύμα δασμών.
«Όταν τέθηκαν σε ισχύ οι δασμοί 25% [στην Κίνα το 2018], τότε άρχισαν να έρχονται τα πρώτα τηλεφωνήματα. Τώρα, με τους νέους δασμούς, ο κανόνας της πρώτης πώλησης επανέρχεται στο προσκήνιο», δήλωσε ο Sid Paruthi, εταίρος της αμερικανικής συμβουλευτικής εταιρείας Moss Adams. «Υπάρχει εδώ και πολύ καιρό, αλλά τώρα όλοι αρχίζουν να τον εξετάζουν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον», πρόσθεσε ο Gleicher.
Τα κριτήρια
Ωστόσο, για να εφαρμόσει μια επιχείρηση τον κανόνα, πρέπει να πληρούνται τα εξής κριτήρια:
- Να υπάρχουν τουλάχιστον δύο πωλήσεις: μία από έναν παραγωγό στο εξωτερικό και μία ή περισσότερες από μεσάζοντες
- Οι συναλλαγές πρέπει να γίνονται σε καθεστώς ελεύθερης διαπραγμάτευσης μεταξύ ανεξάρτητων και μη συνδεδεμένων μερών
- Πρέπει να υπάρχει απόδειξη ότι το προϊόν προοριζόταν εξαρχής για τις ΗΠΑ
- Πρέπει να υπάρχει τεκμηρίωση της αρχικής τιμής πώλησης
Για ορισμένες εταιρείες, αυτό είναι ευκολότερο στη θεωρία παρά στην πράξη.
Κανονικά, ο εισαγωγικός δασμός υπολογίζεται βάσει της τιμής εισαγωγής, οπότε ο εισαγωγέας φέρει το βάρος της απόδειξης της αρχικής τιμής -κάτι που ο προμηθευτής μπορεί να μην θέλει να αποκαλύψει.
«Αν είστε εισαγωγέας, πρέπει να εξασφαλίσετε την τιμή της πρώτης πώλησης. Πρέπει να έχετε τα δεδομένα», ανέφερε ο Gleicher. «Οι προμηθευτές μπορεί να μην θέλουν να δώσουν αυτές τις πληροφορίες».
Ο Rich Taylor, σύμβουλος επιχειρηματικής ανάπτυξης με βάση τη Νινγκμπό της Κίνας, που συμβουλεύει εταιρείες του Fortune 500 για τον κανόνα της πρώτης πώλησης από την πρώτη προεδρία Trump, τόνισε ότι «πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ όλων των μερών» λόγω των σχετικών κινδύνων.
Τα οφέλη
Παρά τις πρόσθετες πολυπλοκότητες, τα πιθανά οφέλη από τη μείωση κόστους κάνουν την προσπάθεια να αξίζει.
«[Οι προμηθευτές] διατηρούν τον πελάτη τους. Του δείχνουν ότι κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν το κόστος του», είπε ο Taylor.
«Αν δεν το χρησιμοποιήσεις, τότε το τελικό κόστος ανεβαίνει. Κι αν ο ανταγωνιστής σου χρησιμοποιεί τον κανόνα, χάνεις το πλεονέκτημα».
Ποιοι χρησιμοποιούν τον κανόνα
Οι επιχειρήσεις φαίνεται πως το συνειδητοποιούν αυτό.
Αν και ο κανόνας της πρώτης πώλησης μπορεί να εφαρμοστεί ευρέως σε διάφορα προϊόντα και βιομηχανίες, είναι ιδιαίτερα χρήσιμος σε προϊόντα υψηλής αξίας και πολυτελείας, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι μεγαλύτερα.
Τον περασμένο μήνα, ο ιταλικός οίκος πολυτελείας Moncler ανέφερε ότι ο κανόνας της πρώτης πώλησης προσφέρει «σημαντικό όφελος» στη διαμόρφωση του κόστους του.
«Το κόστος της πρώτης πώλησης -φυσικά το βιομηχανικό κόστος- είναι πολύ χαμηλότερο από την τιμή λιανικής και περίπου στο 50% της ενδοεταιρικής τιμής. Άρα φυσικά, είναι σημαντικό όφελος», είπε στους επενδυτές ο Luciano Santel υψηλόβαθμο στέλεχος της Moncler, σε τηλεδιάσκεψη για τα οικονομικά αποτελέσματα στις 16 Απριλίου.
Η ελβετική βιοτεχνολογική εταιρεία Kuros Biosciences ανακοίνωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι προσαρμόζει τις επιχειρησιακές της διαδικασίες ώστε να μπορέσει να εφαρμόσει τον κανόνα.
«Αυτό που θα κάνουμε τώρα είναι να μεταφέρουμε το χονδρεμπορικό μας κέντρο στη Ζυρίχη... κάτι που στην ουσία σημαίνει ότι μπορούμε να εφαρμόσουμε τον λεγόμενο κανόνα της πρώτης πώλησης», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Daniel Geiger στις 13 Μαΐου.
Κατά τις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου, η αμερικανική εταιρεία μπάρμπεκιου Traeger και η βιομηχανική επιχείρηση Fictiv ανέφεραν επίσης τον κανόνα της πρώτης πώλησης ως «μέσο διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας» και «ελαχιστοποίησης του κόστους δασμών και τελών», αντίστοιχα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών