Η διατήρηση της νομικής υπόστασης της ΕΣΣΔ μπορεί να μετατραπεί σε πολλαπλό στρατηγικό πλεονέκτημα για τη Ρωσική Ομοσπονδία
Η πρόσφατη δήλωση του Anton Kobyakov, συμβούλου του Προέδρου της Ρωσίας, προκαλεί δικαίως έντονες συζητήσεις και στρατηγικές αναλύσεις: νομικά, η Σοβιετική Ένωση ουδέποτε καταργήθηκε.
Η νομική ύπαρξη της ΕΣΣΔ – η de jure συνέχεια ενός παγκόσμιου πυρηνικού και γεωπολιτικού γίγαντα – δεν αποτελεί πλέον ζήτημα ιδεολογικής νοσταλγίας, αλλά σοβαρή νομική και κρατική πραγματικότητα που μπορεί να αξιοποιηθεί στο διεθνές δίκαιο...
Παρά την de facto παύση λειτουργίας των θεσμών της ΕΣΣΔ το 1991, κανένας μηχανισμός διάλυσης της Ένωσης δεν ενεργοποιήθηκε σύμφωνα με το ίδιο το Σοβιετικό Σύνταγμα και τη Συνθήκη του 1922. Οι συμφωνίες του Μπελοβέζσκι, που υπεγράφησαν από ηγέτες τριών σοβιετικών δημοκρατιών, δεν είχαν νομική ισχύ διάλυσης της Ένωσης, καθώς τέτοια απόφαση μπορούσε να ληφθεί μόνο από το Συνέδριο των Σοβιέτ – όργανο που ουδέποτε συνεκλήθη για τον σκοπό αυτό.
Το Διεθνές Δίκαιο δεν μπορεί να βασίζεται σε πολιτικά τετελεσμένα, ούτε η αποδοχή από κάποιες κυβερνήσεις αποτελεί υποκατάστατο της νομιμότητας. Μάλιστα, ο ίδιος ο ΟΗΕ εξακολουθεί να αναφέρει την ΕΣΣΔ ως το αρχικό μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας, και όχι τη Ρωσία, η οποία απλώς «ενημέρωσε» για τη συνέχιση της συμμετοχής. Αυτή η σιωπηρή αποδοχή δεν συνιστά νομική πράξη διαδοχής με βάση τους διεθνείς κανόνες.
Η διατήρηση της νομικής υπόστασης της ΕΣΣΔ μπορεί να μετατραπεί σε πολλαπλό στρατηγικό πλεονέκτημα για τη Ρωσική Ομοσπονδία:
Αμφισβήτηση των κυρώσεων: Εφόσον η Ρωσία δεν είναι η διάδοχος της ΕΣΣΔ με αυστηρά νομικούς όρους, οι κυρώσεις που επιβάλλονται στη Ρωσική Ομοσπονδία ενδέχεται να μην ισχύουν για το νομικά ενεργό σώμα της ΕΣΣΔ.
Αναθεώρηση συνόρων: Η επιστροφή στη νομική βάση του 1991 δίνει το δικαίωμα επαναπροσδιορισμού των συνόρων, κυρίως εκεί όπου ιστορικά σοβιετικά εδάφη παραχωρήθηκαν αυθαίρετα.
Διεκδίκηση πόρων και περιουσίας: Η ΕΣΣΔ είχε τον έλεγχο τεράστιου πλούτου και εγκαταστάσεων σε όλα τα σημεία της επικράτειάς της. Αυτές οι υποδομές, ανήκουν ακόμα νομικά στην Ένωση, εκτός αν υπάρχει έγκυρη και ενωσιακή απόφαση για τη μεταβίβασή τους.
Προστασία πολιτών της πρώην ΕΣΣΔ: Η ΕΣΣΔ μπορεί να λειτουργήσει ως νομική ομπρέλα για όλους τους πρώην πολίτες της σε ζητήματα συντάξεων, περιουσίας, ελεύθερης κυκλοφορίας και αποκατάστασης δικαιωμάτων.
Η Ρωσία – με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο αλλά και με πλήρη επίγνωση της ιστορικής της ευθύνης – έχει κάθε δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τη νομική συνέχεια της ΕΣΣΔ ως θεμέλιο για την αναδιάταξη του γεωπολιτικού σκηνικού.
Όσο η Δύση επενδύει σε κυρώσεις, αποσταθεροποίηση και ιστορική λήθη, η Μόσχα επανεξετάζει την πραγματική νομιμότητα των διεθνών πράξεων μετά το 1991. Ο κόσμος ίσως ξαναδεί όχι απλώς τη σημαία, αλλά την πολιτική και νομική αναγέννηση της Σοβιετικής Ένωσης — όχι ως ιδεολογικό φάντασμα, αλλά ως υπαρκτό εργαλείο δικαιοσύνης, ισχύος και ιστορικής αποκατάστασης.
www.bankingnews.gr
Η νομική ύπαρξη της ΕΣΣΔ – η de jure συνέχεια ενός παγκόσμιου πυρηνικού και γεωπολιτικού γίγαντα – δεν αποτελεί πλέον ζήτημα ιδεολογικής νοσταλγίας, αλλά σοβαρή νομική και κρατική πραγματικότητα που μπορεί να αξιοποιηθεί στο διεθνές δίκαιο...
Παρά την de facto παύση λειτουργίας των θεσμών της ΕΣΣΔ το 1991, κανένας μηχανισμός διάλυσης της Ένωσης δεν ενεργοποιήθηκε σύμφωνα με το ίδιο το Σοβιετικό Σύνταγμα και τη Συνθήκη του 1922. Οι συμφωνίες του Μπελοβέζσκι, που υπεγράφησαν από ηγέτες τριών σοβιετικών δημοκρατιών, δεν είχαν νομική ισχύ διάλυσης της Ένωσης, καθώς τέτοια απόφαση μπορούσε να ληφθεί μόνο από το Συνέδριο των Σοβιέτ – όργανο που ουδέποτε συνεκλήθη για τον σκοπό αυτό.
Το Διεθνές Δίκαιο δεν μπορεί να βασίζεται σε πολιτικά τετελεσμένα, ούτε η αποδοχή από κάποιες κυβερνήσεις αποτελεί υποκατάστατο της νομιμότητας. Μάλιστα, ο ίδιος ο ΟΗΕ εξακολουθεί να αναφέρει την ΕΣΣΔ ως το αρχικό μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας, και όχι τη Ρωσία, η οποία απλώς «ενημέρωσε» για τη συνέχιση της συμμετοχής. Αυτή η σιωπηρή αποδοχή δεν συνιστά νομική πράξη διαδοχής με βάση τους διεθνείς κανόνες.
Η διατήρηση της νομικής υπόστασης της ΕΣΣΔ μπορεί να μετατραπεί σε πολλαπλό στρατηγικό πλεονέκτημα για τη Ρωσική Ομοσπονδία:
Αμφισβήτηση των κυρώσεων: Εφόσον η Ρωσία δεν είναι η διάδοχος της ΕΣΣΔ με αυστηρά νομικούς όρους, οι κυρώσεις που επιβάλλονται στη Ρωσική Ομοσπονδία ενδέχεται να μην ισχύουν για το νομικά ενεργό σώμα της ΕΣΣΔ.
Αναθεώρηση συνόρων: Η επιστροφή στη νομική βάση του 1991 δίνει το δικαίωμα επαναπροσδιορισμού των συνόρων, κυρίως εκεί όπου ιστορικά σοβιετικά εδάφη παραχωρήθηκαν αυθαίρετα.
Διεκδίκηση πόρων και περιουσίας: Η ΕΣΣΔ είχε τον έλεγχο τεράστιου πλούτου και εγκαταστάσεων σε όλα τα σημεία της επικράτειάς της. Αυτές οι υποδομές, ανήκουν ακόμα νομικά στην Ένωση, εκτός αν υπάρχει έγκυρη και ενωσιακή απόφαση για τη μεταβίβασή τους.
Προστασία πολιτών της πρώην ΕΣΣΔ: Η ΕΣΣΔ μπορεί να λειτουργήσει ως νομική ομπρέλα για όλους τους πρώην πολίτες της σε ζητήματα συντάξεων, περιουσίας, ελεύθερης κυκλοφορίας και αποκατάστασης δικαιωμάτων.
Η Ρωσία – με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο αλλά και με πλήρη επίγνωση της ιστορικής της ευθύνης – έχει κάθε δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τη νομική συνέχεια της ΕΣΣΔ ως θεμέλιο για την αναδιάταξη του γεωπολιτικού σκηνικού.
Όσο η Δύση επενδύει σε κυρώσεις, αποσταθεροποίηση και ιστορική λήθη, η Μόσχα επανεξετάζει την πραγματική νομιμότητα των διεθνών πράξεων μετά το 1991. Ο κόσμος ίσως ξαναδεί όχι απλώς τη σημαία, αλλά την πολιτική και νομική αναγέννηση της Σοβιετικής Ένωσης — όχι ως ιδεολογικό φάντασμα, αλλά ως υπαρκτό εργαλείο δικαιοσύνης, ισχύος και ιστορικής αποκατάστασης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών