Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του Trump για μια «Νέα Πολεμική Αεροπορία» βάζει στο επίκεντρο το F-55 και το F-47 6ης γενιάς
Δύο μήνες αφότου έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη του νέου μαχητικού F-47, ο Donald Trump αιφνιδίασε ξανά στις 15 Μαΐου, δηλώνοντας ότι επιθυμεί την κατασκευή μιας εκδοχής του F-35 με διπλό κινητήρα, η οποία πιθανότατα θα ονομαστεί F-55.
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ αποκάλυψε το ενδιαφέρον του για την ανάπτυξη μιας αναβαθμισμένης παραλλαγής του F-35 Lightning II με δύο κινητήρες, τονίζοντας ότι το νέο αεροσκάφος θα ονομαστεί «F-55».
Πρόσθεσε επίσης ότι μια αντίστοιχη εκσυγχρονισμένη εκδοχή του F-22 θα φέρει την ονομασία «F-22 Super».
Όπως ανέφερε, έχει ήδη ζητήσει από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ να «επαναξιολογήσουν το F-35».
Μιλώντας από το Κατάρ, στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση πώλησης αεροσκαφών της Boeing και κινητήρων GE Aerospace στην Qatar Airways, ο Trump δήλωσε:
«Κάνουμε μια απλή αναβάθμιση, αλλά παράλληλα προχωρούμε και στο F-55. Εγώ θα το ονομάσω F-55, και πρόκειται για μια σημαντική αναβάθμιση, με δύο κινητήρες, γιατί το F-35 έχει έναν μόνο κινητήρα. Δεν μου αρέσουν τα μονοκινητήρια αεροσκάφη.»
Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του Trump για μια «Νέα Πολεμική Αεροπορία» βάζει στο επίκεντρο το F-55 και το F-47 6ης γενιάς

Συμπλήρωσε πως «αν πετύχουμε σωστή τιμολόγηση –πρέπει να είναι σωστή η τιμή– τότε το F-55 θα έχει δύο κινητήρες και super αναβάθμιση του F-35».
Πρόκειται για την πρώτη φορά που Πρόεδρος των ΗΠΑ μιλά για δικινητήρια εκδοχή του F-35, καθώς το αεροσκάφος έχει σχεδιαστεί εξαρχής ως μονοκινητήριο stealth μαχητικό με κινητήρα Pratt & Whitney F135.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται σχεδόν δύο μήνες αφότου ο Trump ανέθεσε στην Boeing την ανάπτυξη του F-47.
Σύμφωνα με τον Αρχηγό της USAF, Στρατηγό David Allvin, το F-47 αναμένεται να είναι επιχειρησιακό έως το 2029, δηλαδή πριν την ολοκλήρωση της θητείας Trump, γεγονός που γεννά ερωτήματα για την ανάγκη ύπαρξης ακόμη ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς.
Στην ίδια συνέντευξη Τύπου, ο Trump ανέδειξε το ζήτημα της ασφάλειας που προσφέρουν δύο κινητήρες έναντι ενός.
Ένα πιθανό πλεονέκτημα του F-35 με δύο κινητήρες είναι η αυξημένη ώση, που ίσως βελτιώσει την απόδοση, το ύψος πτήσης, την ταχύτητα ή ακόμη και τη μεταφορική ικανότητα όπλων.
Ως παράδειγμα, ανέφερε το κινεζικό J-35A –μια σχεδίαση εμπνευσμένη, όπως πιστεύεται, από το F-35– το οποίο φέρει δύο κινητήρες. Α
ντιθέτως, το υπάρχον πρόγραμμα αναβάθμισης Block 4 της Lockheed Martin, που βασίζεται στην τεχνολογική αναβάθμιση TR3, δεν περιλαμβάνει αλλαγές στο σύστημα πρόωσης.
Η ενσωμάτωση δεύτερου κινητήρα στο F-35 θα απαιτούσε πλήρη επανασχεδίαση ή δημιουργία εντελώς νέου τύπου.
Ο παγίδες του F-55: Ένα ... πιο αργό και βαρύ F-35 στα σκαριά;

Ωστόσο, τα μειονεκτήματα ενός δικινητήριου F-35 υπερβαίνουν τα πιθανά οφέλη.
Το F-55 θα μπορούσε να είναι βαρύτερο, λιγότερο ευέλικτο και κυρίως να διαλύσει την κοινή σχεδίαση μεταξύ των εκδόσεων F-35A (USAF), F-35B (USMC) και F-35C (US Navy).
Ειδικά η έκδοση STOVL (κάθετης απογείωσης/προσγείωσης) του F-35B είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσαρμοστεί σε δικινητήριο σχέδιο.
Παράλληλα, το κόστος του προγράμματος F-35 –ήδη το πιο ακριβό στρατιωτικό πρόγραμμα στην ιστορία των ΗΠΑ με εκτιμώμενο κόστος άνω των 2 τρισ. δολαρίων σύμφωνα με το Government Accountability Office– θα εκτοξευόταν περαιτέρω.
Το F-55, αν υλοποιηθεί, θα αποτελέσει άμεσο ανταγωνιστή του νέου F-47 της Boeing για το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD), του οποίου τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά stealth το καθιστούν κορυφαίο υποψήφιο.
Η δήλωση Trump γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα με δεδομένο ότι πριν λίγους μήνες ο Elon Musk, επικεφαλής του Department of Government Efficiency (DOGE), είχε χαρακτηρίσει το F-35 «ακριβό, περίπλοκο και σύντομα παρωχημένο στην εποχή των drones».
Παράλληλα, σε μια περίοδο όπου χώρες όπως η Κίνα δοκιμάζουν ήδη πρωτότυπα μαχητικών έκτης γενιάς, τίθεται το ερώτημα αν είναι στρατηγικά συνετό να αναπτυχθεί νέα έκδοση πέμπτης γενιάς αντί να επιταχυνθεί το πέρασμα στην επόμενη τεχνολογική βαθμίδα.
Μια δεύτερη ζωή «ομορφότερο μαχητικό στον κόσμο»;

Ο CEO της Lockheed Martin, Jim Taiclet, δήλωσε πρόσφατα ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να αναβαθμίσει το F-35 με ενσωμάτωση του 80% της τεχνολογίας έκτης γενιάς από το NGAD σε κόστος μειωμένο στο ήμισυ.
Αυτή η εκδοχή θα ονομαστεί «πέμπτης γενιάς plus».
Ωστόσο, δεν ανέφερε ποτέ ανάπτυξη δικινητήριας εκδοχής.
Αν το σχέδιο F-55 προχωρήσει, θα σημάνει την επάνοδο της Lockheed Martin στο κέντρο των εξελίξεων, μετά την ήττα της από την Boeing στο πρόγραμμα NGAD.
Πέρα από το F-35, ο Donald Trump αναφέρθηκε και στο F-22, λέγοντας πως αυτό θα δεχθεί ένα «super upgrade».
Χαρακτήρισε το F-22 «το ομορφότερο μαχητικό στον κόσμο» και υπογράμμισε ότι «θα προχωρήσουμε στο F-22 Super», χωρίς να δώσει τεχνικές λεπτομέρειες.
Το F-22 έχει αποσυρθεί από τη γραμμή παραγωγής και αναμένεται να αντικατασταθεί από το F-47.
Ωστόσο, τόσο το Πεντάγωνο όσο και η Lockheed Martin συνεχίζουν να το εκσυγχρονίζουν με προηγμένους πυραύλους, IR συστήματα σκόπευσης, αόρατες εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου και νέο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, με στόχο τη διατήρηση της υπεροχής του μέχρι και τη δεκαετία του 2040.
Δεν είναι σαφές αν ο Trump αναφερόταν σε αυτά τα υφιστάμενα προγράμματα ή σε κάτι ριζικά νέο.
Μετά τις δηλώσεις Trump, η Lockheed Martin –κατασκευάστρια τόσο του F-35 όσο και του F-22– εξέδωσε ανακοίνωση ευχαριστώντας τον Πρόεδρο για τη στήριξή του και επισημαίνοντας ότι θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με την κυβέρνηση για την επίτευξη της αεροπορικής κυριαρχίας των ΗΠΑ.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως οι αποκαλύψεις για τα νέα σχέδια Trump έρχονται λίγες μόνο εβδομάδες μετά την αποκάλυψη ότι ένα F-35 παραλίγο να καταρριφθεί από πυραυλική επίθεση των Houthis στην Υεμένη.
www.bankingnews.gr
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ αποκάλυψε το ενδιαφέρον του για την ανάπτυξη μιας αναβαθμισμένης παραλλαγής του F-35 Lightning II με δύο κινητήρες, τονίζοντας ότι το νέο αεροσκάφος θα ονομαστεί «F-55».
Πρόσθεσε επίσης ότι μια αντίστοιχη εκσυγχρονισμένη εκδοχή του F-22 θα φέρει την ονομασία «F-22 Super».
Όπως ανέφερε, έχει ήδη ζητήσει από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ να «επαναξιολογήσουν το F-35».
Μιλώντας από το Κατάρ, στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση πώλησης αεροσκαφών της Boeing και κινητήρων GE Aerospace στην Qatar Airways, ο Trump δήλωσε:
«Κάνουμε μια απλή αναβάθμιση, αλλά παράλληλα προχωρούμε και στο F-55. Εγώ θα το ονομάσω F-55, και πρόκειται για μια σημαντική αναβάθμιση, με δύο κινητήρες, γιατί το F-35 έχει έναν μόνο κινητήρα. Δεν μου αρέσουν τα μονοκινητήρια αεροσκάφη.»
Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του Trump για μια «Νέα Πολεμική Αεροπορία» βάζει στο επίκεντρο το F-55 και το F-47 6ης γενιάς

Συμπλήρωσε πως «αν πετύχουμε σωστή τιμολόγηση –πρέπει να είναι σωστή η τιμή– τότε το F-55 θα έχει δύο κινητήρες και super αναβάθμιση του F-35».
Πρόκειται για την πρώτη φορά που Πρόεδρος των ΗΠΑ μιλά για δικινητήρια εκδοχή του F-35, καθώς το αεροσκάφος έχει σχεδιαστεί εξαρχής ως μονοκινητήριο stealth μαχητικό με κινητήρα Pratt & Whitney F135.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται σχεδόν δύο μήνες αφότου ο Trump ανέθεσε στην Boeing την ανάπτυξη του F-47.
Σύμφωνα με τον Αρχηγό της USAF, Στρατηγό David Allvin, το F-47 αναμένεται να είναι επιχειρησιακό έως το 2029, δηλαδή πριν την ολοκλήρωση της θητείας Trump, γεγονός που γεννά ερωτήματα για την ανάγκη ύπαρξης ακόμη ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς.
Στην ίδια συνέντευξη Τύπου, ο Trump ανέδειξε το ζήτημα της ασφάλειας που προσφέρουν δύο κινητήρες έναντι ενός.
Ένα πιθανό πλεονέκτημα του F-35 με δύο κινητήρες είναι η αυξημένη ώση, που ίσως βελτιώσει την απόδοση, το ύψος πτήσης, την ταχύτητα ή ακόμη και τη μεταφορική ικανότητα όπλων.
Ως παράδειγμα, ανέφερε το κινεζικό J-35A –μια σχεδίαση εμπνευσμένη, όπως πιστεύεται, από το F-35– το οποίο φέρει δύο κινητήρες. Α
ντιθέτως, το υπάρχον πρόγραμμα αναβάθμισης Block 4 της Lockheed Martin, που βασίζεται στην τεχνολογική αναβάθμιση TR3, δεν περιλαμβάνει αλλαγές στο σύστημα πρόωσης.
Η ενσωμάτωση δεύτερου κινητήρα στο F-35 θα απαιτούσε πλήρη επανασχεδίαση ή δημιουργία εντελώς νέου τύπου.
Ο παγίδες του F-55: Ένα ... πιο αργό και βαρύ F-35 στα σκαριά;

Ωστόσο, τα μειονεκτήματα ενός δικινητήριου F-35 υπερβαίνουν τα πιθανά οφέλη.
Το F-55 θα μπορούσε να είναι βαρύτερο, λιγότερο ευέλικτο και κυρίως να διαλύσει την κοινή σχεδίαση μεταξύ των εκδόσεων F-35A (USAF), F-35B (USMC) και F-35C (US Navy).
Ειδικά η έκδοση STOVL (κάθετης απογείωσης/προσγείωσης) του F-35B είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσαρμοστεί σε δικινητήριο σχέδιο.
Παράλληλα, το κόστος του προγράμματος F-35 –ήδη το πιο ακριβό στρατιωτικό πρόγραμμα στην ιστορία των ΗΠΑ με εκτιμώμενο κόστος άνω των 2 τρισ. δολαρίων σύμφωνα με το Government Accountability Office– θα εκτοξευόταν περαιτέρω.
Το F-55, αν υλοποιηθεί, θα αποτελέσει άμεσο ανταγωνιστή του νέου F-47 της Boeing για το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD), του οποίου τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά stealth το καθιστούν κορυφαίο υποψήφιο.
Η δήλωση Trump γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα με δεδομένο ότι πριν λίγους μήνες ο Elon Musk, επικεφαλής του Department of Government Efficiency (DOGE), είχε χαρακτηρίσει το F-35 «ακριβό, περίπλοκο και σύντομα παρωχημένο στην εποχή των drones».
Παράλληλα, σε μια περίοδο όπου χώρες όπως η Κίνα δοκιμάζουν ήδη πρωτότυπα μαχητικών έκτης γενιάς, τίθεται το ερώτημα αν είναι στρατηγικά συνετό να αναπτυχθεί νέα έκδοση πέμπτης γενιάς αντί να επιταχυνθεί το πέρασμα στην επόμενη τεχνολογική βαθμίδα.
Μια δεύτερη ζωή «ομορφότερο μαχητικό στον κόσμο»;
Ο CEO της Lockheed Martin, Jim Taiclet, δήλωσε πρόσφατα ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να αναβαθμίσει το F-35 με ενσωμάτωση του 80% της τεχνολογίας έκτης γενιάς από το NGAD σε κόστος μειωμένο στο ήμισυ.
Αυτή η εκδοχή θα ονομαστεί «πέμπτης γενιάς plus».
Ωστόσο, δεν ανέφερε ποτέ ανάπτυξη δικινητήριας εκδοχής.
Αν το σχέδιο F-55 προχωρήσει, θα σημάνει την επάνοδο της Lockheed Martin στο κέντρο των εξελίξεων, μετά την ήττα της από την Boeing στο πρόγραμμα NGAD.
Πέρα από το F-35, ο Donald Trump αναφέρθηκε και στο F-22, λέγοντας πως αυτό θα δεχθεί ένα «super upgrade».
Χαρακτήρισε το F-22 «το ομορφότερο μαχητικό στον κόσμο» και υπογράμμισε ότι «θα προχωρήσουμε στο F-22 Super», χωρίς να δώσει τεχνικές λεπτομέρειες.
Το F-22 έχει αποσυρθεί από τη γραμμή παραγωγής και αναμένεται να αντικατασταθεί από το F-47.
Ωστόσο, τόσο το Πεντάγωνο όσο και η Lockheed Martin συνεχίζουν να το εκσυγχρονίζουν με προηγμένους πυραύλους, IR συστήματα σκόπευσης, αόρατες εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου και νέο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, με στόχο τη διατήρηση της υπεροχής του μέχρι και τη δεκαετία του 2040.
Δεν είναι σαφές αν ο Trump αναφερόταν σε αυτά τα υφιστάμενα προγράμματα ή σε κάτι ριζικά νέο.
Μετά τις δηλώσεις Trump, η Lockheed Martin –κατασκευάστρια τόσο του F-35 όσο και του F-22– εξέδωσε ανακοίνωση ευχαριστώντας τον Πρόεδρο για τη στήριξή του και επισημαίνοντας ότι θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με την κυβέρνηση για την επίτευξη της αεροπορικής κυριαρχίας των ΗΠΑ.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως οι αποκαλύψεις για τα νέα σχέδια Trump έρχονται λίγες μόνο εβδομάδες μετά την αποκάλυψη ότι ένα F-35 παραλίγο να καταρριφθεί από πυραυλική επίθεση των Houthis στην Υεμένη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών