Κάτι δείχνει να πηγαίνει στραβά στη μαχητική επιχειρησιακή δράση της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας
Η Πολεμική Αεροπορία της Ουκρανίας επιβεβαίωσε την απώλεια ενός ακόμη μαχητικού αεροσκάφους F-16 Fighting Falcon, ανεβάζοντας τον αριθμό των αμερικανικής κατασκευής μαχητικών που έχουν χαθεί σε ουκρανικό έδαφος σε τρία.
Είναι αξιοσημείωτο ότι κανένα από αυτά τα αμερικανικά «υπερόπλα» δεν ενεπλάκη σε αερομαχία με τα ρωσικά μαχητικά.
«Στις 16 Μαΐου 2025, περίπου στις 03:30, χάθηκε η επαφή με το μαχητικό F-16», ανακοίνωσε στο Telegram η Πολεμική Αεροπορία της Ουκρανίας.
«Προέκυψε έκτακτη κατάσταση»
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ουκρανικής Αεροπορίας, το περιστατικό συνέβη περίπου στις 03:30 τα ξημερώματα, κατά τη διάρκεια απόκρουσης ρωσικής αεροπορικής επίθεσης.
Ο πιλότος του μαχητικού φέρεται να αντιμετώπισε «έκτακτη κατάσταση» και να κατάφερε να απομακρύνει το αεροσκάφος από κατοικημένη περιοχή πριν εκτιναχθεί.
Ο ίδιος εντοπίστηκε σώος από τις υπηρεσίες διάσωσης.
Για τη διερεύνηση των αιτιών του αεροπορικού συμβάντος, ορίστηκε ειδική επιτροπή από τις Ουκρανικές Αεροπορικές Δυνάμεις, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες της.
Ασυνήθιστες διατυπώσεις
Ωστόσο, παρατηρούνται ορισμένες ασυνήθιστες διατυπώσεις στις επίσημες ανακοινώσεις.
Για παράδειγμα ερωτήματα γεννά η επίσημη ανακοίνωση, η οποία αναφέρει ότι «χάθηκε η επαφή με το αεροσκάφος», σαν να επρόκειτο για κάποιον μη επανδρωμένο διαστημικό δορυφόρο και όχι για επανδρωμένο αεροσκάφος, του οποίου ο πιλότος επέζησε.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι μέχρι και την τελευταία στιγμή ο Ουκρανός πιλότος επικοινωνούσε μέσω ραδιοσυχνοτήτων με το κέντρο ελέγχου, λάμβανε οδηγίες και ενημέρωνε για την αποστολή του.
Είναι πιθανό μάλιστα να ανέφερε και τους λόγους εγκατάλειψης του αεροσκάφους, όπως «βλάβη κινητήρα» ή «πλήγμα από αντιαεροπορικό πύραυλο».
Είναι κατανοητό ότι εν καιρώ πολέμου δεν ανακοινώνονται λεπτομέρειες, αλλά παραμένει αξιοσημείωτο.
Τι ακριβώς συνέβη;
Οι Ουκρανοί αναφέρουν ότι υπήρξε «έκτακτη κατάσταση» και ότι ο πιλότος απομάκρυνε το αεροσκάφος από κατοικημένη περιοχή.
Αυτό υποδηλώνει πως το αεροσκάφος βρισκόταν ακόμη υπό έλεγχο – δηλαδή η κατάσταση δεν ήταν τόσο κρίσιμη ώστε να απαιτεί άμεση εγκατάλειψή του.
Φυσικά, παρουσιάζουν τον πιλότο ως ήρωα, αλλά αξίζει να αναλογιστεί κανείς τις συνθήκες: η ώρα ήταν 03:30 τα ξημερώματα – μόλις άρχιζε να χαράζει.
Πώς διέκρινε κατοικημένη περιοχή;
Ποιο ήταν το υψόμετρο και ποιες οι καιρικές συνθήκες εκείνη την ώρα;
Αν υπήρχε πλήρης νέφωση, ίσως να μην έβλεπε τίποτα.
Αναλυτές εκτιμούν ότι το περιστατικό μπορεί να σχετίζεται με ρωσικά αντιαεροπορικά πυραυλικά πλήγματα.
Η πιθανότητα το F-16 να καταρρίφθηκε από πύραυλο εδάφους-αέρος δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Σε ανάλογες περιπτώσεις, πλήγμα από εκρηκτική κεφαλή ή από θραύσματα σε απόσταση 15-20 μέτρων μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στο αεροσκάφος, επιτρέποντας στον πιλότο να εκτιναχθεί, όπως φέρεται να συνέβη και εδώ.
Η τρίτη πτώση
Πρόκειται για το τρίτο καταγεγραμμένο περιστατικό απώλειας F-16 από την Ουκρανία.
Το πρώτο σημειώθηκε τον Αύγουστο του 2024 – πιθανόν λόγω σφάλματος πιλότου ή φίλιας κατάρριψης από σύστημα Patriot.
Το δεύτερο καταγράφηκε τον Απρίλιο του 2025, με τη Ρωσία να ανακοινώνει την κατάρριψη F-16 με αντιαεροπορικά συστήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι μέχρι στιγμής τα ουκρανικά F-16 δεν έχουν εμπλακεί σε αερομαχίες με ρωσικά Su-30 ή Su-35, ούτε έχουν ανακοινώσει καταρρίψεις ρωσικών αεροσκαφών.
Αντίθετα, οι τρεις απώλειες σε σύντομο χρονικό διάστημα προκαλούν προβληματισμό για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα της ουκρανικής Αεροπορίας και τη χρήση των προηγμένων αυτών αμερικανικών μαχητικών σε πολεμικές συνθήκες.
Η επιτροπή που έχει ορίσει η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία ερευνά τις συνθήκες του περιστατικού.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακοινωθεί περισσότερες λεπτομέρειες για την αιτία της «έκτακτης κατάστασης» ή το ακριβές σημείο της πτώσης του αεροσκάφους.
Κάτι δείχνει να πηγαίνει στραβά στη μαχητική επιχειρησιακή δράση της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
www.bankingnews.gr
Είναι αξιοσημείωτο ότι κανένα από αυτά τα αμερικανικά «υπερόπλα» δεν ενεπλάκη σε αερομαχία με τα ρωσικά μαχητικά.
«Στις 16 Μαΐου 2025, περίπου στις 03:30, χάθηκε η επαφή με το μαχητικό F-16», ανακοίνωσε στο Telegram η Πολεμική Αεροπορία της Ουκρανίας.
«Προέκυψε έκτακτη κατάσταση»
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ουκρανικής Αεροπορίας, το περιστατικό συνέβη περίπου στις 03:30 τα ξημερώματα, κατά τη διάρκεια απόκρουσης ρωσικής αεροπορικής επίθεσης.
Ο πιλότος του μαχητικού φέρεται να αντιμετώπισε «έκτακτη κατάσταση» και να κατάφερε να απομακρύνει το αεροσκάφος από κατοικημένη περιοχή πριν εκτιναχθεί.
Ο ίδιος εντοπίστηκε σώος από τις υπηρεσίες διάσωσης.
Για τη διερεύνηση των αιτιών του αεροπορικού συμβάντος, ορίστηκε ειδική επιτροπή από τις Ουκρανικές Αεροπορικές Δυνάμεις, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες της.
Ασυνήθιστες διατυπώσεις
Ωστόσο, παρατηρούνται ορισμένες ασυνήθιστες διατυπώσεις στις επίσημες ανακοινώσεις.
Για παράδειγμα ερωτήματα γεννά η επίσημη ανακοίνωση, η οποία αναφέρει ότι «χάθηκε η επαφή με το αεροσκάφος», σαν να επρόκειτο για κάποιον μη επανδρωμένο διαστημικό δορυφόρο και όχι για επανδρωμένο αεροσκάφος, του οποίου ο πιλότος επέζησε.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι μέχρι και την τελευταία στιγμή ο Ουκρανός πιλότος επικοινωνούσε μέσω ραδιοσυχνοτήτων με το κέντρο ελέγχου, λάμβανε οδηγίες και ενημέρωνε για την αποστολή του.
Είναι πιθανό μάλιστα να ανέφερε και τους λόγους εγκατάλειψης του αεροσκάφους, όπως «βλάβη κινητήρα» ή «πλήγμα από αντιαεροπορικό πύραυλο».
Είναι κατανοητό ότι εν καιρώ πολέμου δεν ανακοινώνονται λεπτομέρειες, αλλά παραμένει αξιοσημείωτο.
Τι ακριβώς συνέβη;
Οι Ουκρανοί αναφέρουν ότι υπήρξε «έκτακτη κατάσταση» και ότι ο πιλότος απομάκρυνε το αεροσκάφος από κατοικημένη περιοχή.
Αυτό υποδηλώνει πως το αεροσκάφος βρισκόταν ακόμη υπό έλεγχο – δηλαδή η κατάσταση δεν ήταν τόσο κρίσιμη ώστε να απαιτεί άμεση εγκατάλειψή του.
Φυσικά, παρουσιάζουν τον πιλότο ως ήρωα, αλλά αξίζει να αναλογιστεί κανείς τις συνθήκες: η ώρα ήταν 03:30 τα ξημερώματα – μόλις άρχιζε να χαράζει.
Πώς διέκρινε κατοικημένη περιοχή;
Ποιο ήταν το υψόμετρο και ποιες οι καιρικές συνθήκες εκείνη την ώρα;
Αν υπήρχε πλήρης νέφωση, ίσως να μην έβλεπε τίποτα.
Αναλυτές εκτιμούν ότι το περιστατικό μπορεί να σχετίζεται με ρωσικά αντιαεροπορικά πυραυλικά πλήγματα.
Η πιθανότητα το F-16 να καταρρίφθηκε από πύραυλο εδάφους-αέρος δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Σε ανάλογες περιπτώσεις, πλήγμα από εκρηκτική κεφαλή ή από θραύσματα σε απόσταση 15-20 μέτρων μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στο αεροσκάφος, επιτρέποντας στον πιλότο να εκτιναχθεί, όπως φέρεται να συνέβη και εδώ.
Η τρίτη πτώση
Πρόκειται για το τρίτο καταγεγραμμένο περιστατικό απώλειας F-16 από την Ουκρανία.
Το πρώτο σημειώθηκε τον Αύγουστο του 2024 – πιθανόν λόγω σφάλματος πιλότου ή φίλιας κατάρριψης από σύστημα Patriot.
Το δεύτερο καταγράφηκε τον Απρίλιο του 2025, με τη Ρωσία να ανακοινώνει την κατάρριψη F-16 με αντιαεροπορικά συστήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι μέχρι στιγμής τα ουκρανικά F-16 δεν έχουν εμπλακεί σε αερομαχίες με ρωσικά Su-30 ή Su-35, ούτε έχουν ανακοινώσει καταρρίψεις ρωσικών αεροσκαφών.
Αντίθετα, οι τρεις απώλειες σε σύντομο χρονικό διάστημα προκαλούν προβληματισμό για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα της ουκρανικής Αεροπορίας και τη χρήση των προηγμένων αυτών αμερικανικών μαχητικών σε πολεμικές συνθήκες.
Η επιτροπή που έχει ορίσει η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία ερευνά τις συνθήκες του περιστατικού.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακοινωθεί περισσότερες λεπτομέρειες για την αιτία της «έκτακτης κατάστασης» ή το ακριβές σημείο της πτώσης του αεροσκάφους.
Κάτι δείχνει να πηγαίνει στραβά στη μαχητική επιχειρησιακή δράση της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών