Η νέα πατέντα και τα «ναρκο-υποβρύχια» που προκάλεσαν την παγκόσμια έκρηξη της κοκαΐνης
Ένας ισχυρός παραπόταμος στον διογκούμενο παγκόσμιο αγωγό κοκαΐνης ξεκινά από τα βουνά της επαρχίας Κάουκα, όπου σχεδόν κάθε καλλιεργήσιμη γη είναι φυτεμένη με φύλλα κόκας, αναφέρει σε αποκαλυπτικό ρεπορτάζ η Wall Street Journal.
Στο αγρόκτημα των 10 στρεμμάτων του Cesar Rosero, οι θάμνοι κόκας αναπτύσσονται και φτάνουν σε ύψος μέχρι και δύο μέτρα.
«Είμαστε απόλυτα ευγνώμονες γι’ αυτό το φυτό», λέει ο αγρότης, καθώς περπατά ανάμεσα στα φυτά χαϊδεύοντας απαλά τα ζωηρά πράσινα φύλλα.
Ο Rosero και άλλοι καλλιεργητές κόκας καυχιούνται ότι τα φυτά τους είναι ανθεκτικά στα παράσιτα και αποδίδουν περισσότερο από το ψυχοδραστικό αλκαλοειδές που κρατά περίπου 20 εκατομμύρια χρήστες κοκαΐνης παγκοσμίως «πιστούς» στο προϊόν.

Μία τυπική σακούλα 25 λιβρών αποξηραμένων φύλλων κόκας μπορεί πλέον να αποδώσει 25 γραμμάρια αλκαλοειδούς, έναντι 18 γραμμαρίων παλαιότερα, λέει ο Rosero.
«Έχουμε καλύτερες αποδόσεις επειδή η τεχνολογία και η επιστήμη έχουν προοδεύσει» εξηγεί.
Σύμφωνα με Αμερικανούς και διεθνείς αξιωματούχους κατά των ναρκωτικών, η προσφορά κοκαΐνης βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία.
Ο ΟΗΕ εκτίμησε το φθινόπωρο ότι η ετήσια παραγωγή κοκαΐνης στην Κολομβία φτάνει τους 3.000 τόνους – περίπου οκτώ φορές πάνω σε σχέση με το 2012, όταν οι επιχειρήσεις κατάσχεσης ήταν στην κορύφωσή τους.
Η χαλάρωση των μέτρων κατά των ναρκωτικών στην Κολομβία, σε συνδυασμό με τη μαζική καλλιέργεια κόκας, τις βελτιώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη σταθερή παγκόσμια ζήτηση, έχουν εκτινάξει το εμπόριο κοκαΐνης σε νέα ύψη.
Το φαράγγι Μικάι και 14 παρόμοιες περιοχές παράγουν το 40% της κοκαΐνης της Κολομβίας.
Εκεί οι σοδειές δεν είναι απλώς από τις καλύτερες στον κόσμο• είναι και πολύ περισσότερες.
Ο 64χρονος Rosero συγκομίζει πέντε φορές τον χρόνο – παλαιότερα ήταν μόλις τρεις.

Μεταφορά με υποβρύχια
Για να ενισχύσουν την εφοδιαστική αλυσίδα, εγκληματικές οργανώσεις και συνεργάτες τους έχουν αναπτύξει «ναυτικές δυνάμεις κοκαΐνης», χρησιμοποιώντας ημιβυθιζόμενα «ναρκο-υποβρύχια» για μεγαλύτερες μεταφορές σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, τον Οκτώβριο, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ κατέσχεσε πέντε τόνους κοκαΐνης σε ένα σκάφος 27 μέτρων που κινούνταν επιφανειακά στον ωκεανό κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού 9.000 μιλίων από την Κολομβία προς την Αυστραλία.
Η αξία του φορτίου υπολογίστηκε σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.
«Γι’ αυτό οι έμποροι παίρνουν μεγαλύτερα ρίσκα και βλέπουμε κατασχέσεις οκτώ ή εννέα τόνων», λέει ο Matt Donahue, πρώην επικεφαλής των παγκόσμιων επιχειρήσεων της DEA. «Δεν τους νοιάζει πλέον αν χάσουν φορτία. Έχουν πάρα πολλά.»


Η παγκόσμια αναζωπύρωση της κοκαΐνης αποτελεί πρόκληση για την κυβέρνηση Trump, που θέλει να αποτρέψει την είσοδο ναρκωτικών από τη Λατινική Αμερική στις ΗΠΑ.
Η Τελωνειακή Υπηρεσία ανέφερε ότι κατασχέθηκαν 10 τόνοι κοκαΐνης στα σύνορα για το εξάμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου, έναντι 12,5 τόνων για ολόκληρο το οικονομικό έτος 2022.
Η χρήση κοκαΐνης στις ΗΠΑ έχει μείνει σχετικά σταθερή την τελευταία δεκαετία, αλλά έχουν αλλάξει ο τρόπος διακίνησης και η σύνθεση του προϊόντος: οι έμποροι δέχονται παραγγελίες μέσω μηνυμάτων και κάνουν κατ’ οίκον παραδόσεις.
Εργαστηριακές αναλύσεις της κυβέρνησης διαπίστωσαν ότι το 25% της κοκαΐνης που πωλείται στον δρόμο περιέχει φαιντανύλη, ένα ιδιαίτερα εθιστικό συνθετικό οπιοειδές, σύμφωνα με τον υπηρεσιακό διευθυντή της DEA, Derek Maltz.
«Η απειλή της κοκαΐνης για τις ΗΠΑ και τους παγκόσμιους εταίρους μας αυξάνεται συνεχώς», είπε ο Maltz.

Ενισχυμένη παραγωγή
Η κόκα που συγκομίζεται από τον Rosero και άλλους στην περιοχή Μικάι της Κολομβίας μεταφέρεται σε υπαίθρια εργαστήρια, όπου οι εργάτες μετατρέπουν τα αποξηραμένα φύλλα κόκας σε πιο ισχυρό παράγωγο, μια ουσία που ονομάζεται «πάστα κόκας».
Σε ένα εργαστήριο δίπλα στον δρόμο, άντρες με ψηλές λαστιχένιες μπότες αλέθουν τα φύλλα σε σκόνη με τα πόδια τους.
Τα αναμειγνύουν με βενζίνη, ασβέστη, θειικό οξύ και άλλα συστατικά σε βαρέλια για να απομακρύνουν το αλκαλοειδές.

«Η βενζίνη είναι αυτή που απομακρύνει το αλκαλοειδές», λέει στη Wall Street Journal ο 41χρονος εργάτης Daimer Mosquera.
Στα πιο εξελιγμένα εργαστήρια κοντά στην ακτή του Ειρηνικού, οι χημικοί καθαρίζουν τη βάση κόκας για να παρασκευάσουν την κοκαΐνη σε σκόνη.
Τα εργαστήρια της Κολομβίας χρησιμοποιούσαν κάποτε τρία κιλά από πάστα κόκας για να παρασκευάσουν ένα κιλό κοκαΐνης.
Τώρα, τα εργαστήρια χρειάζονται μόνο ένα κιλό βάσης για να παρασκευάσουν ένα κιλό κοκαΐνης.
Οι παγκόσμιοι αξιωματούχοι κατά των ναρκωτικών ανησυχούν για τις προόδους στην παραγωγή που εξαπλώνονται πέρα από την Κολομβία.
Μικρές εκτάσεις με φυτά έχουν εντοπιστεί σε απομακρυσμένες περιοχές του Μεξικού, της Γουατεμάλας και της Ονδούρας, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
Έχουν ανακαλυφθεί εργαστήρια επεξεργασίας κοκαΐνης στη Σενεγάλη, το Νίγηρα, το Βέλγιο, την Ισπανία και αλλού.
Οι διακινητές έχουν μάθει να λαθρεμπορεύουν την πάστα κόκας διαλύοντας χημικά σε καθημερινά αντικείμενα – ρούχα, δέρματα ζώων, καουτσούκ, κερί μέλισσας, λιπάσματα και ακόμη και μπογιά.
Οι χημικοί που εργάζονται για τις εγκληματικές ομάδες αργότερα την εξάγουν.
Οι ΗΠΑ παραμένουν ο μεγαλύτερος καταναλωτής κοκαΐνης στον κόσμο, αλλά οι τεχνικές παραγωγής και τα δίκτυα διανομής φτάνουν σε νέους πελάτες στην Ασία, την Αφρική και άλλες περιοχές.
Εκτιμάται ότι 23 εκατομμύρια άνθρωποι «ήπιαν» κοκαΐνη το 2022, σύμφωνα με μια αναφορά του ΟΗΕ το 2023.

Τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα δείχνουν ότι το 2016 ο αριθμός ήταν 18 εκατομμύρια.
«Υπάρχει διαφοροποίηση στην παγκόσμια κατανάλωση κοκαΐνης, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό», δήλωσε ο Λεονάρντο Κορέα, ο οποίος επιβλέπει την έρευνα για το εμπόριο κοκαΐνης στην Κολομβία για τον ΟΗΕ.
«Υπάρχει δυνατότητα επέκτασης, και δεν ξέρουμε πόσο θα αυξηθεί.»
Αίτια
Με τη βοήθεια δισεκατομμυρίων δολαρίων αμερικανικής βοήθειας, οι αξιωματούχοι κατά των ναρκωτικών στην Κολομβία και οι Αμερικανοί ομόλογοί τους είχαν περιορίσει την παραγωγή κοκαΐνης πριν από περίπου δώδεκα χρόνια.
Η εναέρια απολύμανση είχε μειώσει την καλλιέργεια κόκας κατά 70% το 2012 σε σχέση με την κορύφωσή της το 2000, όταν ξεκίνησε το Σχέδιο Κολομβία.
«Όλοι χτυπούσαμε τα χέρια μας στην πλάτη.
Η Κολομβία ήταν μια ιστορία επιτυχίας», θυμάται ο William Brownfield, πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Κολομβία.
Ο Rosero, ο αγρότης, θυμάται τα αεροσκάφη με ένα κινητήρα που έριχναν το αποφυλλωτικό φυτοφάρμακο γλυφοσάτη σχεδόν σε κάθε τοπικό αγρόκτημα κόκας, αναγκάζοντας τους περισσότερους γείτονές του να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια.
«Γιατί να συνεχίσουμε να χάνουμε χρόνο και χρήματα;», λέει.
Υπό την πίεση της κοινής γνώμης, η Κολομβία απαγόρευσε τη ρίψη φυτοφαρμάκων το 2015.
Αξιωματούχοι των ΗΠΑ που σχεδίασαν το πρόγραμμα κατά της κοκαΐνης λένε ότι το τέλος των προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας εκρίζωσης των καλλιεργειών επέτρεψε την αναζωογόνηση των ομάδων διακίνησης ναρκωτικών της Κολομβίας.
Οι Αμερικανοί στράφηκαν στην καταπολέμηση των πολύ εθιστικών ναρκωτικών όπως η φαιντανύλη και η μεθαμφεταμίνη από το Μεξικό.
Ο Luis Alberto Moreno, ο Κολομβιανός πρεσβευτής στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Σχεδίου Κολομβία, είπε ότι το εμπόριο κοκαΐνης είναι ένα από εκείνα τα εγκληματικά φαινόμενα που «την στιγμή που χαλαρώνεις, επιστρέφουν με εκδίκηση».

Η σημερινή κυβέρνηση της Κολομβίας λέει ότι στοχεύει πλέον τα εργαστήρια επεξεργασίας κοκαΐνης και τα δίκτυα μεταφοράς.
Με την αμερικανική βοήθεια, η Κολομβία κατέσχεσε 883 τόνους κοκαΐνης πέρυσι, σύμφωνα με τον στρατό της χώρας.
Οι Κολομβιανοί αξιωματούχοι λένε ότι θέλουν να απομακρύνουν περίπου 230.000 οικογένειες από την καλλιέργεια κόκας προς νόμιμες καλλιέργειες, προσφέροντας κυβερνητικές επιδοτήσεις και τεχνικές συμβουλές.
Ωστόσο, η χώρα δεν έχει ακόμη τα μέσα για να στηρίξει όλους τους αγρότες που εξαρτώνται από την πώληση φύλλων κόκας, λέει η Γκλόρια Μιράντα, επικεφαλής του προγράμματος αντικατάστασης καλλιεργειών της Κολομβίας. «Αυτό θα πάρει χρόνο», λέει.
Ο Anibal Hoyos είναι ανάμεσα στους αγρότες της κοιλάδας Μικάι που περιμένουν τέτοια κυβερνητική βοήθεια.
Καλλιεργεί νόμιμες καλλιέργειες κυρίως για να θρέψει την οικογένειά του.
Άλλες καλλιέργειες όπως ο κακαόκαρπος, που χρησιμοποιείται για την παραγωγή σοκολάτας, και ο καφές χρειάζονται έναν χρόνο για να συγκομιστούν, ενώ ο Χόγιος συγκομίζει κόκα κάθε τρεις μήνες.
«Γι’ αυτό ο αγρότης φυτεύει κόκα», λέει ο Anibal Hoyos. Οι διάφορες ποικιλίες που καλλιεργούνται στην ορεινή περιοχή έχουν παρατσούκλια όπως «μικρό πουλί», «γαύα», «περουβιανή» και «βολονιανή».
Η οικονομία των πόλεων στην κοιλάδα Μικάι βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στο εμπόριο κοκαΐνης, το οποίο στηρίζει ξενοδοχεία, καταστήματα μοτοσυκλετών και αγροτικές επιχειρήσεις.
«Είμαστε κατακλυσμένοι από κόκα», λέει ο 41χρονος αγρότης Luis Cordoba στην WSJ, ο οποίος χρησιμοποιεί μια μηχανή με βενζινοκινητήρα που κατασκεύασε για να αφαιρεί τα φύλλα κόκας από τα κλαδιά αντί να το κάνει χειρωνακτικά.
Μεγάλης κλίμακας διακίνηση
Το κύμα κοκαΐνης που φεύγει από την Κολομβία πλημμυρίζει πόλεις της Νότιας Αμερικής, όπως το Ροζάριο της Αργεντινής και το Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, όπου οι συμμορίες ναρκωτικών μάχονται για τις αποστολές και απειλούν την ασφάλεια των τοπικών κοινοτήτων.
Στην Αυστραλία, η χρήση κοκαΐνης αυξήθηκε κατά 19% από το 2022 έως το 2023, σύμφωνα με τον ΟΗΕ και την Αυστραλιανή Επιτροπή Εγκληματικής Νοημοσύνης.
«Θα βρείτε μια σαφή ανοδική τάση τα τελευταία πέντε ή επτά χρόνια, τόσο στην κατανάλωση όσο και στις κατασχέσεις και στην τιμή», λέει ο Cesar Alvarez, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Charles Sturt της Αυστραλίας, ο οποίος μελετά τη χρήση ναρκωτικών από Λατινοαμερικανούς στην Αυστραλία.
Οι αυστραλιανές αστυνομικές και τελωνειακές αρχές εστιάζουν τις προσπάθειες κατάσχεσης στην ανοιχτή θάλασσα, όπου πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλιευτικά σκάφη και ημιβυθιζόμενα πλοία μεταφέρουν παράνομα ναρκωτικά.
Η χρήση σκαφών χαμηλού προφίλ για τη λαθρεμπορία παράνομων εμπορευμάτων χρονολογείται από την εποχή της Ποτοαπαγόρευσης, όταν οι λαθρέμποροι μετέφεραν αλκοόλ.
Οι καρτέλ ναρκωτικών τη δεκαετία του 1990 μετέφεραν κοκαΐνη βόρεια προς το Μεξικό από την Κολομβία σε παρόμοια σκάφη χαμηλού προφίλ.
Οι πρώτες μεταφορές κάλυπταν απόσταση 400 μιλίων από την κολομβιανή πόλη Σάντα Μάρτα στην Καραϊβική προς τα νησιά κοντά στην Κεντρική Αμερική, λέει ο Αντιναύαρχος Ορλάντο Γκρισάλες, επικεφαλής των ναυτικών επιχειρήσεων του Κολομβιανού Ναυτικού.
Αυτά τα πρώτα σκάφη ήταν παγίδες θανάτου, κατασκευασμένα από fiberglass και ξύλο σε αυτοσχέδια ναυπηγεία του ζούγκλας.
«Με τον καιρό, εξελίχθηκαν σε λειτουργίες, σε ακτίνα δράσης και στη δυνατότητά τους να μεταφέρουν περισσότερα» είπε.

www.bankingnews.gr
Στο αγρόκτημα των 10 στρεμμάτων του Cesar Rosero, οι θάμνοι κόκας αναπτύσσονται και φτάνουν σε ύψος μέχρι και δύο μέτρα.
«Είμαστε απόλυτα ευγνώμονες γι’ αυτό το φυτό», λέει ο αγρότης, καθώς περπατά ανάμεσα στα φυτά χαϊδεύοντας απαλά τα ζωηρά πράσινα φύλλα.
Ο Rosero και άλλοι καλλιεργητές κόκας καυχιούνται ότι τα φυτά τους είναι ανθεκτικά στα παράσιτα και αποδίδουν περισσότερο από το ψυχοδραστικό αλκαλοειδές που κρατά περίπου 20 εκατομμύρια χρήστες κοκαΐνης παγκοσμίως «πιστούς» στο προϊόν.

Μία τυπική σακούλα 25 λιβρών αποξηραμένων φύλλων κόκας μπορεί πλέον να αποδώσει 25 γραμμάρια αλκαλοειδούς, έναντι 18 γραμμαρίων παλαιότερα, λέει ο Rosero.
«Έχουμε καλύτερες αποδόσεις επειδή η τεχνολογία και η επιστήμη έχουν προοδεύσει» εξηγεί.
Σύμφωνα με Αμερικανούς και διεθνείς αξιωματούχους κατά των ναρκωτικών, η προσφορά κοκαΐνης βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία.
Ο ΟΗΕ εκτίμησε το φθινόπωρο ότι η ετήσια παραγωγή κοκαΐνης στην Κολομβία φτάνει τους 3.000 τόνους – περίπου οκτώ φορές πάνω σε σχέση με το 2012, όταν οι επιχειρήσεις κατάσχεσης ήταν στην κορύφωσή τους.
Η χαλάρωση των μέτρων κατά των ναρκωτικών στην Κολομβία, σε συνδυασμό με τη μαζική καλλιέργεια κόκας, τις βελτιώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη σταθερή παγκόσμια ζήτηση, έχουν εκτινάξει το εμπόριο κοκαΐνης σε νέα ύψη.
Το φαράγγι Μικάι και 14 παρόμοιες περιοχές παράγουν το 40% της κοκαΐνης της Κολομβίας.
Εκεί οι σοδειές δεν είναι απλώς από τις καλύτερες στον κόσμο• είναι και πολύ περισσότερες.
Ο 64χρονος Rosero συγκομίζει πέντε φορές τον χρόνο – παλαιότερα ήταν μόλις τρεις.

Μεταφορά με υποβρύχια
Για να ενισχύσουν την εφοδιαστική αλυσίδα, εγκληματικές οργανώσεις και συνεργάτες τους έχουν αναπτύξει «ναυτικές δυνάμεις κοκαΐνης», χρησιμοποιώντας ημιβυθιζόμενα «ναρκο-υποβρύχια» για μεγαλύτερες μεταφορές σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, τον Οκτώβριο, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ κατέσχεσε πέντε τόνους κοκαΐνης σε ένα σκάφος 27 μέτρων που κινούνταν επιφανειακά στον ωκεανό κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού 9.000 μιλίων από την Κολομβία προς την Αυστραλία.
Η αξία του φορτίου υπολογίστηκε σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.
«Γι’ αυτό οι έμποροι παίρνουν μεγαλύτερα ρίσκα και βλέπουμε κατασχέσεις οκτώ ή εννέα τόνων», λέει ο Matt Donahue, πρώην επικεφαλής των παγκόσμιων επιχειρήσεων της DEA. «Δεν τους νοιάζει πλέον αν χάσουν φορτία. Έχουν πάρα πολλά.»


Η παγκόσμια αναζωπύρωση της κοκαΐνης αποτελεί πρόκληση για την κυβέρνηση Trump, που θέλει να αποτρέψει την είσοδο ναρκωτικών από τη Λατινική Αμερική στις ΗΠΑ.
Η Τελωνειακή Υπηρεσία ανέφερε ότι κατασχέθηκαν 10 τόνοι κοκαΐνης στα σύνορα για το εξάμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου, έναντι 12,5 τόνων για ολόκληρο το οικονομικό έτος 2022.
Η χρήση κοκαΐνης στις ΗΠΑ έχει μείνει σχετικά σταθερή την τελευταία δεκαετία, αλλά έχουν αλλάξει ο τρόπος διακίνησης και η σύνθεση του προϊόντος: οι έμποροι δέχονται παραγγελίες μέσω μηνυμάτων και κάνουν κατ’ οίκον παραδόσεις.
Εργαστηριακές αναλύσεις της κυβέρνησης διαπίστωσαν ότι το 25% της κοκαΐνης που πωλείται στον δρόμο περιέχει φαιντανύλη, ένα ιδιαίτερα εθιστικό συνθετικό οπιοειδές, σύμφωνα με τον υπηρεσιακό διευθυντή της DEA, Derek Maltz.
«Η απειλή της κοκαΐνης για τις ΗΠΑ και τους παγκόσμιους εταίρους μας αυξάνεται συνεχώς», είπε ο Maltz.

Ενισχυμένη παραγωγή
Η κόκα που συγκομίζεται από τον Rosero και άλλους στην περιοχή Μικάι της Κολομβίας μεταφέρεται σε υπαίθρια εργαστήρια, όπου οι εργάτες μετατρέπουν τα αποξηραμένα φύλλα κόκας σε πιο ισχυρό παράγωγο, μια ουσία που ονομάζεται «πάστα κόκας».
Σε ένα εργαστήριο δίπλα στον δρόμο, άντρες με ψηλές λαστιχένιες μπότες αλέθουν τα φύλλα σε σκόνη με τα πόδια τους.
Τα αναμειγνύουν με βενζίνη, ασβέστη, θειικό οξύ και άλλα συστατικά σε βαρέλια για να απομακρύνουν το αλκαλοειδές.

«Η βενζίνη είναι αυτή που απομακρύνει το αλκαλοειδές», λέει στη Wall Street Journal ο 41χρονος εργάτης Daimer Mosquera.
Στα πιο εξελιγμένα εργαστήρια κοντά στην ακτή του Ειρηνικού, οι χημικοί καθαρίζουν τη βάση κόκας για να παρασκευάσουν την κοκαΐνη σε σκόνη.
Τα εργαστήρια της Κολομβίας χρησιμοποιούσαν κάποτε τρία κιλά από πάστα κόκας για να παρασκευάσουν ένα κιλό κοκαΐνης.
Τώρα, τα εργαστήρια χρειάζονται μόνο ένα κιλό βάσης για να παρασκευάσουν ένα κιλό κοκαΐνης.
Οι παγκόσμιοι αξιωματούχοι κατά των ναρκωτικών ανησυχούν για τις προόδους στην παραγωγή που εξαπλώνονται πέρα από την Κολομβία.
Μικρές εκτάσεις με φυτά έχουν εντοπιστεί σε απομακρυσμένες περιοχές του Μεξικού, της Γουατεμάλας και της Ονδούρας, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
Έχουν ανακαλυφθεί εργαστήρια επεξεργασίας κοκαΐνης στη Σενεγάλη, το Νίγηρα, το Βέλγιο, την Ισπανία και αλλού.
Οι διακινητές έχουν μάθει να λαθρεμπορεύουν την πάστα κόκας διαλύοντας χημικά σε καθημερινά αντικείμενα – ρούχα, δέρματα ζώων, καουτσούκ, κερί μέλισσας, λιπάσματα και ακόμη και μπογιά.
Οι χημικοί που εργάζονται για τις εγκληματικές ομάδες αργότερα την εξάγουν.
Οι ΗΠΑ παραμένουν ο μεγαλύτερος καταναλωτής κοκαΐνης στον κόσμο, αλλά οι τεχνικές παραγωγής και τα δίκτυα διανομής φτάνουν σε νέους πελάτες στην Ασία, την Αφρική και άλλες περιοχές.
Εκτιμάται ότι 23 εκατομμύρια άνθρωποι «ήπιαν» κοκαΐνη το 2022, σύμφωνα με μια αναφορά του ΟΗΕ το 2023.

Τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα δείχνουν ότι το 2016 ο αριθμός ήταν 18 εκατομμύρια.
«Υπάρχει διαφοροποίηση στην παγκόσμια κατανάλωση κοκαΐνης, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό», δήλωσε ο Λεονάρντο Κορέα, ο οποίος επιβλέπει την έρευνα για το εμπόριο κοκαΐνης στην Κολομβία για τον ΟΗΕ.
«Υπάρχει δυνατότητα επέκτασης, και δεν ξέρουμε πόσο θα αυξηθεί.»
Αίτια
Με τη βοήθεια δισεκατομμυρίων δολαρίων αμερικανικής βοήθειας, οι αξιωματούχοι κατά των ναρκωτικών στην Κολομβία και οι Αμερικανοί ομόλογοί τους είχαν περιορίσει την παραγωγή κοκαΐνης πριν από περίπου δώδεκα χρόνια.
Η εναέρια απολύμανση είχε μειώσει την καλλιέργεια κόκας κατά 70% το 2012 σε σχέση με την κορύφωσή της το 2000, όταν ξεκίνησε το Σχέδιο Κολομβία.
«Όλοι χτυπούσαμε τα χέρια μας στην πλάτη.
Η Κολομβία ήταν μια ιστορία επιτυχίας», θυμάται ο William Brownfield, πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Κολομβία.
Ο Rosero, ο αγρότης, θυμάται τα αεροσκάφη με ένα κινητήρα που έριχναν το αποφυλλωτικό φυτοφάρμακο γλυφοσάτη σχεδόν σε κάθε τοπικό αγρόκτημα κόκας, αναγκάζοντας τους περισσότερους γείτονές του να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια.
«Γιατί να συνεχίσουμε να χάνουμε χρόνο και χρήματα;», λέει.
Υπό την πίεση της κοινής γνώμης, η Κολομβία απαγόρευσε τη ρίψη φυτοφαρμάκων το 2015.
Αξιωματούχοι των ΗΠΑ που σχεδίασαν το πρόγραμμα κατά της κοκαΐνης λένε ότι το τέλος των προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας εκρίζωσης των καλλιεργειών επέτρεψε την αναζωογόνηση των ομάδων διακίνησης ναρκωτικών της Κολομβίας.
Οι Αμερικανοί στράφηκαν στην καταπολέμηση των πολύ εθιστικών ναρκωτικών όπως η φαιντανύλη και η μεθαμφεταμίνη από το Μεξικό.
Ο Luis Alberto Moreno, ο Κολομβιανός πρεσβευτής στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Σχεδίου Κολομβία, είπε ότι το εμπόριο κοκαΐνης είναι ένα από εκείνα τα εγκληματικά φαινόμενα που «την στιγμή που χαλαρώνεις, επιστρέφουν με εκδίκηση».

Η σημερινή κυβέρνηση της Κολομβίας λέει ότι στοχεύει πλέον τα εργαστήρια επεξεργασίας κοκαΐνης και τα δίκτυα μεταφοράς.
Με την αμερικανική βοήθεια, η Κολομβία κατέσχεσε 883 τόνους κοκαΐνης πέρυσι, σύμφωνα με τον στρατό της χώρας.
Οι Κολομβιανοί αξιωματούχοι λένε ότι θέλουν να απομακρύνουν περίπου 230.000 οικογένειες από την καλλιέργεια κόκας προς νόμιμες καλλιέργειες, προσφέροντας κυβερνητικές επιδοτήσεις και τεχνικές συμβουλές.
Ωστόσο, η χώρα δεν έχει ακόμη τα μέσα για να στηρίξει όλους τους αγρότες που εξαρτώνται από την πώληση φύλλων κόκας, λέει η Γκλόρια Μιράντα, επικεφαλής του προγράμματος αντικατάστασης καλλιεργειών της Κολομβίας. «Αυτό θα πάρει χρόνο», λέει.
Ο Anibal Hoyos είναι ανάμεσα στους αγρότες της κοιλάδας Μικάι που περιμένουν τέτοια κυβερνητική βοήθεια.
Καλλιεργεί νόμιμες καλλιέργειες κυρίως για να θρέψει την οικογένειά του.
Άλλες καλλιέργειες όπως ο κακαόκαρπος, που χρησιμοποιείται για την παραγωγή σοκολάτας, και ο καφές χρειάζονται έναν χρόνο για να συγκομιστούν, ενώ ο Χόγιος συγκομίζει κόκα κάθε τρεις μήνες.
«Γι’ αυτό ο αγρότης φυτεύει κόκα», λέει ο Anibal Hoyos. Οι διάφορες ποικιλίες που καλλιεργούνται στην ορεινή περιοχή έχουν παρατσούκλια όπως «μικρό πουλί», «γαύα», «περουβιανή» και «βολονιανή».
Η οικονομία των πόλεων στην κοιλάδα Μικάι βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στο εμπόριο κοκαΐνης, το οποίο στηρίζει ξενοδοχεία, καταστήματα μοτοσυκλετών και αγροτικές επιχειρήσεις.
«Είμαστε κατακλυσμένοι από κόκα», λέει ο 41χρονος αγρότης Luis Cordoba στην WSJ, ο οποίος χρησιμοποιεί μια μηχανή με βενζινοκινητήρα που κατασκεύασε για να αφαιρεί τα φύλλα κόκας από τα κλαδιά αντί να το κάνει χειρωνακτικά.
Μεγάλης κλίμακας διακίνηση
Το κύμα κοκαΐνης που φεύγει από την Κολομβία πλημμυρίζει πόλεις της Νότιας Αμερικής, όπως το Ροζάριο της Αργεντινής και το Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, όπου οι συμμορίες ναρκωτικών μάχονται για τις αποστολές και απειλούν την ασφάλεια των τοπικών κοινοτήτων.
Στην Αυστραλία, η χρήση κοκαΐνης αυξήθηκε κατά 19% από το 2022 έως το 2023, σύμφωνα με τον ΟΗΕ και την Αυστραλιανή Επιτροπή Εγκληματικής Νοημοσύνης.
«Θα βρείτε μια σαφή ανοδική τάση τα τελευταία πέντε ή επτά χρόνια, τόσο στην κατανάλωση όσο και στις κατασχέσεις και στην τιμή», λέει ο Cesar Alvarez, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Charles Sturt της Αυστραλίας, ο οποίος μελετά τη χρήση ναρκωτικών από Λατινοαμερικανούς στην Αυστραλία.
Οι αυστραλιανές αστυνομικές και τελωνειακές αρχές εστιάζουν τις προσπάθειες κατάσχεσης στην ανοιχτή θάλασσα, όπου πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλιευτικά σκάφη και ημιβυθιζόμενα πλοία μεταφέρουν παράνομα ναρκωτικά.
Η χρήση σκαφών χαμηλού προφίλ για τη λαθρεμπορία παράνομων εμπορευμάτων χρονολογείται από την εποχή της Ποτοαπαγόρευσης, όταν οι λαθρέμποροι μετέφεραν αλκοόλ.
Οι καρτέλ ναρκωτικών τη δεκαετία του 1990 μετέφεραν κοκαΐνη βόρεια προς το Μεξικό από την Κολομβία σε παρόμοια σκάφη χαμηλού προφίλ.
Οι πρώτες μεταφορές κάλυπταν απόσταση 400 μιλίων από την κολομβιανή πόλη Σάντα Μάρτα στην Καραϊβική προς τα νησιά κοντά στην Κεντρική Αμερική, λέει ο Αντιναύαρχος Ορλάντο Γκρισάλες, επικεφαλής των ναυτικών επιχειρήσεων του Κολομβιανού Ναυτικού.
Αυτά τα πρώτα σκάφη ήταν παγίδες θανάτου, κατασκευασμένα από fiberglass και ξύλο σε αυτοσχέδια ναυπηγεία του ζούγκλας.
«Με τον καιρό, εξελίχθηκαν σε λειτουργίες, σε ακτίνα δράσης και στη δυνατότητά τους να μεταφέρουν περισσότερα» είπε.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών