
Ευρωπαίοι και Αμερικανοί πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τουλάχιστον 230 γηρασμένα δεξαμενόπλοια στον «σκιώδη στόλο»
Ευρωπαίοι και Αμερικανοί πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τουλάχιστον 230 γηρασμένα δεξαμενόπλοια στον «σκιώδη στόλο» που χρησιμοποιεί η Ρωσία ώστε να παρακάμπτει τις δυτικές κυρώσεις για τις εξαγωγές πετρελαίου της και να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο της κατά της Ουκρανίας, όπως αποκαλύπτει διεθνής έρευνα.
Οι πλοιοκτήτες έχουν αποκομίσει περισσότερα από 6 δισ. δολάρια (4,8 δισ. λίρες στερλίνες) από την πώληση πλοίων σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ ή οι Σεϋχέλλες, που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Η έρευνα αναφέρει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων, εκποιώντας 127 πλοία, ενώ βρετανικές εταιρείες πούλησαν 22, και Γερμανοί και Νορβηγοί πλοιοκτήτες 11 και 8 αντίστοιχα.
Τα περισσότερα από αυτά, σε διαφορετική περίπτωση, θα είχαν πωληθεί για παλιοσίδερα σε ένα μικρό μέρος της τιμής τους.
Τι «αποκαλύπτει» η έρευνα
Όπως αποκάλυψε έρευνα, η οποία διεξήχθη από το ολλανδικό ερευνητικό μέσο Follow the Money (FTM) σε συνεργασία με δημοσιογραφικές ομάδες από εννέα χώρες, συνολικά, πλοιοκτήτες από 21 από τις 35 χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια στον σκιώδη στόλο.
Οι δυτικές κυβερνήσεις δηλώνουν ότι τα πλοία του σκιώδους στόλου χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, την πραγματοποίηση κατασκοπευτικών δραστηριοτήτων για τη Μόσχα και τη χαρτογράφηση – και μερικές φορές την καταστροφή – κρίσιμων υποθαλάσσιων υποδομών.
Η ερευνητική ομάδα, σε συνεργασία με την ανεξάρτητη Σχολή Οικονομικών του Κιέβου (KSE), της οποίας οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο σκιώδης στόλος των 600 πλοίων μεταφέρει περίπου το 70% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία θαλάσσιων μεταφορών και νηολόγησης πλοίων.
Η έκθεση ανέφερε την περίπτωση δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων ηλικίας 15 ετών, τα οποία πωλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, μετονομάστηκαν και άλλαξαν σημαία από τη Μάλτα στον Παναμά.
Αργότερα, τα πλοία αυτά μετέφεραν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το ρωσικό λιμάνι Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.
Μετά την εισαγωγή του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο από την G7 και την ΕΕ στα τέλη του 2022, που απαγορεύει στις εταιρείες εγγεγραμμένες στις επικράτειές τους να διευκολύνουν πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, οι τιμές των πλοίων που μπορούσαν να καταχωρηθούν σε μη δυτικές δικαιοδοσίες εκτοξεύθηκαν.
Δεν φέρουν ευθύνη
«Πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν παλιά πλοία που θεωρούσαν ότι δεν είχαν ιδιαίτερη αξία», δήλωσε ένας αναλυτής της Lloyd’s List, της εξειδικευμένης ναυτιλιακής εφημερίδας, στην ερευνητική ομάδα. «Ξαφνικά, η αξία τους διπλασιάστηκε – κι έτσι έσπευσαν να τα πουλήσουν».
Ο βελγικός ναυτιλιακός όμιλος CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια για 135 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία κατέληξαν στον σκιώδη στόλο το 2022 και στις αρχές του 2023.
Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στη βελγική εφημερίδα De Tijd, που συμμετείχε στην έρευνα, ότι η εταιρεία δεν φέρει ευθύνη για τα πλοία μετά την πώλησή τους.
Στα τέλη του 2023, η ΕΕ εισήγαγε νέους κανονισμούς που απαιτούν από τις εταιρείες που πωλούν πλοία σε τρίτες χώρες να ελέγχουν ότι δεν χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των κυρώσεων – ωστόσο, 32 δεξαμενόπλοια ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας έχουν πωληθεί στον σκιώδη στόλο έκτοτε.
Πιο πρόσφατα, η ΕΕ και οι ΗΠΑ έχουν λάβει αυστηρότερα μέτρα, εν μέρει επειδή πολλά πλοία του σκιώδους στόλου δεν διαθέτουν ασφάλιση από δυτική εταιρεία, δεν προσεγγίζουν ποτέ ευρωπαϊκά λιμάνια ώστε να ελεγχθούν και είναι τόσο παλιά που θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή.
Μεμονωμένα δεξαμενόπλοια πλέον απαγορεύεται να προσεγγίζουν λιμάνια και να χρησιμοποιούν υπηρεσίες της ΕΕ εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές».
Περίπου 70 πλοία έχουν ήδη τεθεί υπό κυρώσεις από την ΕΕ, ενώ αναφέρεται ότι θα ακολουθήσουν άλλα 74.
Ωστόσο, δεν υπάρχουν αναφορές για σχέδια εισαγωγής συγκεκριμένων μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση πλοίων στον σκιώδη στόλο, εν μέρει λόγω της αντίστασης κρατών-μελών με ισχυρό ναυτιλιακό τομέα, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.
www.bankingnews.gr
Οι πλοιοκτήτες έχουν αποκομίσει περισσότερα από 6 δισ. δολάρια (4,8 δισ. λίρες στερλίνες) από την πώληση πλοίων σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ ή οι Σεϋχέλλες, που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Η έρευνα αναφέρει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων, εκποιώντας 127 πλοία, ενώ βρετανικές εταιρείες πούλησαν 22, και Γερμανοί και Νορβηγοί πλοιοκτήτες 11 και 8 αντίστοιχα.
Τα περισσότερα από αυτά, σε διαφορετική περίπτωση, θα είχαν πωληθεί για παλιοσίδερα σε ένα μικρό μέρος της τιμής τους.
Τι «αποκαλύπτει» η έρευνα
Όπως αποκάλυψε έρευνα, η οποία διεξήχθη από το ολλανδικό ερευνητικό μέσο Follow the Money (FTM) σε συνεργασία με δημοσιογραφικές ομάδες από εννέα χώρες, συνολικά, πλοιοκτήτες από 21 από τις 35 χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια στον σκιώδη στόλο.
Οι δυτικές κυβερνήσεις δηλώνουν ότι τα πλοία του σκιώδους στόλου χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, την πραγματοποίηση κατασκοπευτικών δραστηριοτήτων για τη Μόσχα και τη χαρτογράφηση – και μερικές φορές την καταστροφή – κρίσιμων υποθαλάσσιων υποδομών.
Η ερευνητική ομάδα, σε συνεργασία με την ανεξάρτητη Σχολή Οικονομικών του Κιέβου (KSE), της οποίας οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο σκιώδης στόλος των 600 πλοίων μεταφέρει περίπου το 70% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία θαλάσσιων μεταφορών και νηολόγησης πλοίων.
Η έκθεση ανέφερε την περίπτωση δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων ηλικίας 15 ετών, τα οποία πωλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, μετονομάστηκαν και άλλαξαν σημαία από τη Μάλτα στον Παναμά.
Αργότερα, τα πλοία αυτά μετέφεραν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το ρωσικό λιμάνι Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.
Μετά την εισαγωγή του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο από την G7 και την ΕΕ στα τέλη του 2022, που απαγορεύει στις εταιρείες εγγεγραμμένες στις επικράτειές τους να διευκολύνουν πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, οι τιμές των πλοίων που μπορούσαν να καταχωρηθούν σε μη δυτικές δικαιοδοσίες εκτοξεύθηκαν.
Δεν φέρουν ευθύνη
«Πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν παλιά πλοία που θεωρούσαν ότι δεν είχαν ιδιαίτερη αξία», δήλωσε ένας αναλυτής της Lloyd’s List, της εξειδικευμένης ναυτιλιακής εφημερίδας, στην ερευνητική ομάδα. «Ξαφνικά, η αξία τους διπλασιάστηκε – κι έτσι έσπευσαν να τα πουλήσουν».
Ο βελγικός ναυτιλιακός όμιλος CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια για 135 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία κατέληξαν στον σκιώδη στόλο το 2022 και στις αρχές του 2023.
Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στη βελγική εφημερίδα De Tijd, που συμμετείχε στην έρευνα, ότι η εταιρεία δεν φέρει ευθύνη για τα πλοία μετά την πώλησή τους.
Στα τέλη του 2023, η ΕΕ εισήγαγε νέους κανονισμούς που απαιτούν από τις εταιρείες που πωλούν πλοία σε τρίτες χώρες να ελέγχουν ότι δεν χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των κυρώσεων – ωστόσο, 32 δεξαμενόπλοια ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας έχουν πωληθεί στον σκιώδη στόλο έκτοτε.
Πιο πρόσφατα, η ΕΕ και οι ΗΠΑ έχουν λάβει αυστηρότερα μέτρα, εν μέρει επειδή πολλά πλοία του σκιώδους στόλου δεν διαθέτουν ασφάλιση από δυτική εταιρεία, δεν προσεγγίζουν ποτέ ευρωπαϊκά λιμάνια ώστε να ελεγχθούν και είναι τόσο παλιά που θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή.
Μεμονωμένα δεξαμενόπλοια πλέον απαγορεύεται να προσεγγίζουν λιμάνια και να χρησιμοποιούν υπηρεσίες της ΕΕ εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές».
Περίπου 70 πλοία έχουν ήδη τεθεί υπό κυρώσεις από την ΕΕ, ενώ αναφέρεται ότι θα ακολουθήσουν άλλα 74.
Ωστόσο, δεν υπάρχουν αναφορές για σχέδια εισαγωγής συγκεκριμένων μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση πλοίων στον σκιώδη στόλο, εν μέρει λόγω της αντίστασης κρατών-μελών με ισχυρό ναυτιλιακό τομέα, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών