Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ρεπορτάζ ηλεκτροσόκ από Reuters: Ελάχιστα έχουν γίνει για την ασφάλεια των τρένων, θέμα χρόνου να έχουμε νέα Τέμπη

Ρεπορτάζ ηλεκτροσόκ από Reuters: Ελάχιστα έχουν γίνει για την ασφάλεια των τρένων, θέμα χρόνου να έχουμε νέα Τέμπη
«Τα τρένα θα αρχίσουν να λειτουργούν ξανά, με ασφάλεια στο μέγιστο δυνατό επίπεδο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εβδομάδες μετά τη συντριβή
Με ρεπορτάζ καταπέλτη για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, ένα χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών, όπου 57 νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους άδικα, το Reuters γκρεμίζει το αφήγημα της κυβέρνησης πως λαμβάνονται μέτρα για να αποφευχθούν νέες ανθρώπινες απώλειες.
Όπως επισημαίνει, μετά το έγκλημα στα Τέμπη, η κυβέρνηση υποσχέθηκε να διορθώσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα που καταρρέει από παραμέληση δεκαετιών.
«Τα τρένα θα αρχίσουν να λειτουργούν ξανά, με ασφάλεια στο μέγιστο δυνατό επίπεδο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εβδομάδες μετά τη συντριβή.
Ένα χρόνο μετά, ωστόσο, οι ειδικοί και οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι λένε ότι ελάχιστα έχουν γίνει για να βελτιωθεί η ασφάλεια των τρένων, παρότι όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ελλείψεις του συστήματος προκάλεσαν το ατύχημα.
Τα συστήματα τηλεδιοίκησης και επικοινωνίας των τρένων, παρότι είναι υποχρεωτικό βάσει της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξακολουθούν να μην λειτουργούν, ανέφεραν αξιωματούχοι στο Reuters.
Ο αριθμός του προσωπικού των σιδηροδρόμων στην κύρια σιδηροδρομική εταιρεία μειώθηκε μετά το δυστύχημα και όσοι έχουν απομείνει περιμένουν νέα εκπαίδευση.
Η έλλειψη βελιωτικών προσπαθειών στην κατακερματισμένη διαχείριση των σιδηροδρόμων της Ελλάδας έχει επιβραδύνει την πρόοδο, είπαν.
Η κατάσταση ανησυχεί τους ειδικούς που υποστηρίζουν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας θα παραμείνει επιρρεπές σε ατυχήματα εάν δεν βελτιωθεί η ασφάλεια.
Εν τω μεταξύ, οι οικογένειες και οι επιζώντες απαιτούν απαντήσεις.
«Δεν πήραμε το μάθημά μας και δεν ενεργήσαμε, είπε ο Κώστας Λακαφώσης, εμπειρογνώμων που προσέλαβαν συγγενείς των θυμάτων.
«Δυστυχώς, ο σιδηρόδρομος δεν είναι σε καλή κατάσταση».
Το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών είπε στο Reuters ότι εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανακαίνιση του σιδηροδρόμου και ότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην αναβάθμιση της ασφάλειάς τους, παρά τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες τον Σεπτέμβριο.
Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) που λειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, λέει ότι είναι ασφαλές.
Ο ΟΣΕ είχε εγκαταστήσει 300 κάμερες σε σήραγγες μετά τη συντριβή και έχει σημειώσει πρόοδο σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας.
Αναγνώρισε, ωστόσο, ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα.
Ο ΟΣΕ έχει 640 υπαλλήλους, σύμφωνα με συνδικάτα, λιγότερους από το 2023 και τους μισούς το 2013.
Σχεδιάζει να προσλάβει 90 άτομα τον επόμενο μήνα και έως και 500 σύντομα, είπε ο Τερεζάκης, προσθέτοντας ότι ο ΟΣΕ απασχολεί 0,4 εργαζόμενους ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικών μεταφορών, σχεδόν τους μισούς από τον μέσο όρο της ΕΕ.
"Πρόκειται για ένα σιδηροδρομικό σύστημα που τα τελευταία 15 χρόνια βρίσκεται σε παρακμή.
Δεν μπορείτε να το αναστήσετε μέσα σε ένα χρόνο", είπε στο Reuters, προσθέτοντας ότι η γραφειοκρατία παραμένει ένα μεγάλο εμπόδιο.
"Έχω πτυχίο μηχανικού. Δεν είμαι Θεός".

Λείπουν συστήματα

Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, μια επιβατική αμαξοστοιχία γεμάτη φοιτητές συγκρούστηκε μετωπικά με μια εμπορευματική αμαξοστοιχία λίγο πριν τα μεσάνυχτα, σε μια γραμμή που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας.
Το δυστύχημα, το πιο θανατηφόρο στην ιστορία της χώρας, προκάλεσε κύμα διαμαρτυρίας σε όλη την Ελλάδα, καθώς μάλιστα θεωρήθηκε αποτέλεσμα της ευρύτερης παραμέλησης των δημόσιων υπηρεσιών μετά από τη δεκαετή οικονομική κρίση.
Η κυβέρνηση υποσχέθηκε μεταρρύθμιση.
Ανήγγειλε έρευνα, που εξέτασε το Reuters, και η οποία διαπίστωσε ότι η σύγκρουση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν υπήρχαν δύο βασικά συστήματα: ETCS, το οποίο μπορεί να ελέγχει εξ αποστάσεως την ταχύτητα ενός τρένου και τα φρένα του, και GSM-R, ένα ασύρματο δίκτυο που επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ των κυβερνητών σταθμών, των μηχανοδηγών και των ελεγκτών κυκλοφορίας.
Το GSM-R δεν είναι ακόμα ενεργοποιημένο σε όλα τα τρένα, δήλωσαν στο Reuters δύο στελέχη του ΟΣΕ.
Το ETCS έχει εγκατασταθεί σε σιδηροδρομικές γραμμές, με εννέα χρόνια καθυστέρηση, αλλά δεν είναι λειτουργικό, καθώς δεν έχει προστεθεί στα τρένα, εν αναμονή της πιστοποίησης, δήλωσαν στο Reuters τέσσερις εργαζόμενοι και στελέχη του ΟΣΕ.
Εισαγγελέας της ΕΕ απήγγειλε κατηγορίες σε 18 Έλληνες δημόσιους αξιωματούχους για πολλές, παράνομες επεκτάσεις του έργου.
Αργότερα, οι πλημμύρες κατέστρεψαν τα τηλεπικοινωνιακά συστήματα σε ένα τμήμα 90 χιλιομέτρων στην ίδια διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Το κόστος αποκατάστασής τους υπολογίζεται στα 450 εκατ. ευρώ.
«Η κατάσταση παραμένει σε μεγάλο βαθμό η ίδια, δυστυχώς», δήλωσε ο Νικόλαος Τσικαλάκης, επικεφαλής του σωματείου εργαζομένων στον ΟΣΕ.
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ ολοκλήρωσε πέρυσι μια αξιολόγηση ασφάλειας, τα προσχέδια πορισμάτων της οποίας είδε το Reuters.
Ανέφερε ότι οι κανονισμοί της ΕΕ δεν εφαρμόστηκαν σωστά στην Ελλάδα, ενώ η υποχρηματοδότηση και ένα περίπλοκο σύστημα αλληλοεπικαλυπτόμενων φορέων είχαν επιβραδύνει την αλλαγή.
«Δεν φαίνεται να υπάρχει καμία οντότητα στην Ελλάδα που να αναλαμβάνει τη συνολική ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων», ανέφερε το προσχέδιο.
Η προγραμματισμένη συγχώνευση του ΟΣΕ και των θυγατρικών του θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση διοικητικών ζητημάτων, ανέφερε το υπουργείο Μεταφορών.

Στοιχειό

Το Reuters συνομίλησε και με τη Μαρία Καρυστιανού, η οποία έχασε την 20χρονη κόρη της στην τραγωδία. Είπε στο πρακτορείο ότι "οι πολιτικοί πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για ένα δυστύχημα που προκλήθηκε και εξαιτίας συστημικών λαθών και παραλείψεων".
Μέχρι στιγμής, πάνω από 800.000 άνθρωποι έχουν υπογράψει το ψήφισμα με το οποίο ζητά την αναθεώρηση του Συντάγματος και την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
"Το κράτος εξακολουθεί να παίζει με τον πόνο μας, το πένθος μας και υπονομεύει ολόκληρη την κοινωνία", είπε η Μαρια Καρυστιανού.
Η επιζήσασα από το δυστύχημα Σταυρούλα Καψάλη είπε στο Reuters ότι όλα έχουν αλλάξει στη ζωή της - δεν μπορεί να κοιμηθεί και είναι συνεχώς φοβισμένη.
"Πώς μπορείτε να μην δίνετε προσοχή σε συστήματα που παρέχουν ασφάλεια επιβατών;" είπε. "Νιώθω ότι άφησα ένα κομμάτι του εαυτού μου εκεί μέσα...Το βάρος είναι τεράστιο".
10_1.png
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης