Τελευταία Νέα
Διεθνή

Τέλος η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από Έλληνες εφοπλιστές μετά από ωμό εκφοβισμό – Τι ανέφερε επιστολή των ΗΠΑ

Τέλος η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από Έλληνες εφοπλιστές μετά από ωμό εκφοβισμό – Τι ανέφερε επιστολή των ΗΠΑ
Αντίγραφο των επιστολών, το οποίο έχει δει το Bloomberg, ζητά πληροφορίες για τα φορτία και τις οντότητες που σχετίζονται με αυτά
Σχετικά Άρθρα
Σε μείωση της ποσότητας του ρωσικού αργού το οποίο μεταφέρουν τα καράβια τους προέβησαν οι ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων στην Ελλάδα μετά από ωμό εκφοβισμό του κράτους των ΗΠΑ - μια απόφαση που θα μπορούσε τελικά να διαταράξει τη ροή του πετρελαίου της Μόσχας.
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg, ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που θα μεταβούν στη Ρωσία θα μειωθεί κατά ένα τέταρτο αυτόν τον μήνα σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ έχει μειωθεί κατά 60% από τον Ιούνιο.
Αυτό μπορεί κάλλιστα να ανησυχήσει τους αξιωματούχους του Κρεμλίνου, επειδή η χώρα εξακολουθεί να χρειάζεται βοήθεια από ξένους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων για να παραδώσει όλα τα βαρέλια της στην παγκόσμια αγορά.
Η αλήθεια είναι ότι νωρίτερα αυτό τον μήνα, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ τρόμαξε ορισμένους εφοπλιστές ζητώντας τους να εξηγήσουν τι είχαν κάνει για να συμμορφωθούν με το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο που επέβαλαν οι χώρες της G7.
Στελέχη δύο ναυτιλιακών με έδρα την Αθήνα δήλωσαν αμέσως μετά ότι πορεύονταν προσεκτικά ενώ αξιολογούσαν την κατάσταση.
Αντίγραφο των επιστολών, το οποίο έχει δει το Bloomberg, ζητά πληροφορίες για τα φορτία και τις οντότητες που σχετίζονται με αυτά.
Απειλεί με φυλάκιση αν δεν υπάρξει πλήρης συμμόρφωση.
Αυτή η στάση φαίνεται να επιβεβαιώνεται από δεδομένα που συνέλεξε το Bloomberg, τα οποία δείχνουν ότι τα ελληνικά δεξαμενόπλοια θα μεταφέρουν μόλις 15 φορτία ρωσικού αργού Ural που θα φορτωθούν από λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας τον Νοέμβριο.
Τον Οκτώβριο είχαν μεταφέρει 20 φορτία.
Το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού σημαίνει ότι οι εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιτρέπεται να μεταφέρουν ρωσικό αργό μόνο εάν τα φορτία κοστίζουν 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο. Παρά το γεγονός ότι η τιμή του ρωσικού αργού ανέβηκε πάνω από αυτό το επίπεδο τον Ιούλιο, το εμπόριο δεν σταμάτησε.
Η μείωση της ελληνικής συμμετοχής στο εμπόριο ρωσικού αργού συνέπεσε με ενδείξεις ότι θα μειωθούν και οι συνολικές εξαγωγές της Ρωσίας.
Μια τέτοια πτώση θα ήταν αντίθετη με τον στόχο του πλαφόν, που είναι να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου στερώντας παράλληλα έσοδα από τη Ρωσία.
Είναι ακόμη πιθανό ότι ορισμένοι Έλληνες εφοπλιστές θα επιστρέψουν στο εμπόριο ρωσικού αργού μόλις έχουν τον χρόνο να αξιολογήσουν πλήρως τις επιστολές του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ, τονίζει το Bloomberg.

Αυλαία τρεις…

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters την περασμένη εβδομάδα κατέβασαν αυλαία σε ό,τι αφορά τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου τρεις μεγάλες ναυτιλιακές.
Ειδικότερα, οι ελληνικές εταιρείες Minerva Marine, Thenamaris και TMS Tankers σταμάτησαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Σε ερώτηση του Reuters η Thenamaris είπε ότι δεν σχολιάζει εμπορικά θέματα.
Η δε Minerva Marine και η TMS Tankers δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Σε κάθε περίπτωση και οι τρεις εταιρείες ήταν ενεργοί μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μέχρι τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, όταν άρχισαν να περιορίζουν τη συμμετοχή τους.
Και οι τρεις εταιρείες απέρριψαν αιτήματα για φόρτωση ρωσικού αργού τον Νοέμβριο, δήλωσαν οι traders, οι οποίοι στο παρελθόν συνεργάζονταν με τις τρεις εταιρείες.
Όπως προαναφέρθηκε, η έξοδος των ελληνικών ναυτιλιακών από το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου είναι αποτέλεσμα της επιβολής αυστηρότερων κυρώσεων εκ μέρους των ΗΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι τον Οκτώβριο η Ουάσιγκτον επέβαλε τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμής της G7, δηλαδή τα 60 δολάρια ανά βαρέλι.
Τη δε περασμένη εβδομάδα επέβαλε κυρώσεις σε ακόμη τρία πλοία.
Οι χώρες της G7 εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο στα τέλη του 2022, αλλά δεν είχαν φροντίσει για την επιβολή του.
Το ανώτατο όριο τιμών επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες να παρέχουν ναυτιλιακές υπηρεσίες και ασφάλισης στο ρωσικό αργό, εφόσον πωλείται κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι.
Το ανώτατο όριο έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τα έσοδα από των ρωσικών εξαγωγών.
Ωστόσο, ο ρωσικός πετρελαϊκός δείκτης, Urals, τυγχάνει δια πραγμάτευσης πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι από τα μέσα Ιουλίου, εν μέσω περικοπών παραγωγής από τον όμιλο πετρελαιοπαραγωγών χωρών OPEC+, με αποτέλεσμα πολλοί παρατηρητές της αγοράς να λένε ότι το ανώτατο όριο τιμών δεν λειτουργεί.
Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ, η ρωσική κατηγορία αργού Pacific ESPO Blend τυγχάνει διαπραγμάτευσης πάνω από το ανώτατο όριο.

Οι τρεις ελληνικές

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες μετέφεραν ρωσικό αργό επί δεκαετίες ενώ συνέχισαν να το κάνουν παρότι οι περισσότερες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν να εκτελούν δρομολόγια υπό τον φόβο των κυρώσεων και την επιβολή πλαφόν.
Αν μη τι άλλο, οι διαδρομές ήταν προσοδοφόρες.
Το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου έφερε έσοδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους στις εταιρείες που πήραν το ρίσκο και παρέμειναν στην επιχείρηση.
Τα ναύλα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτινάχθηκαν έως και 15 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι με δεξαμενόπλοιο από τα λιμάνια της Βαλτικής στην Ινδία τον περασμένο χειμώνα, καθώς οι ναυλωτές χρεώνουν υψηλές τιμές λόγω του κινδύνου – αρκετές φορές πιο ακριβό από ό,τι στο παρελθόν.
Σημειώνεται πως οι τρεις ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, ικανά να χειριστούν σχεδόν όλες τις εξαγωγές πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Primorsk, Ust-Luga και Novorossiisk (περίπου 10 εκατομμύρια τόνοι το μήνα ή 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα).
Διαχειρίζονται επίσης στόλο από μικρότερα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα.
«Ο σκιώδης στόλος μπορεί να μην είναι αρκεί για τη μεταφορά όλου του ρωσικού πετρελαίου», είπε ένας από τους traders που εμπλέκονται στη ρωσική ναυτιλία πετρελαίου, αναφερόμενος στην εμφάνιση στα τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία δεν καλύπτονται από δυτικά ασφάλιστρα.
Ανέφερε δε ως κύριο λόγο το γεγονός ότι το ρωσικό πετρέλαιο ταξίδευε 8-10 εβδομάδες για να φτάσει στην Ασία, σε αντίθεση με δύο εβδομάδες πριν από τις κυρώσεις, όταν το πετρέλαιο πωλούνταν στην Ευρώπη.
Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα τάνκερ.
Ωστόσο, προς το παρόν η Ρωσία φαίνεται να τα καταφέρνει καθώς παρενέβησαν και άλλες ναυτιλιακές.
Όπως σημειώνει το Reuters, η Ρωσία βασίζεται στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, την Γκάνα και άλλες τοποθεσίες.
Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφορετικών κρατών από τη Λιβερία έως τα νησιά Κουκ.

www.bankingnews.gr


Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης