Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ανοίγει ενεργειακό πόλεμο στη Ρωσία η Βουλγαρία - Επαχθής η νέα φορολογία ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου

Ανοίγει ενεργειακό πόλεμο στη Ρωσία η Βουλγαρία - Επαχθής η νέα φορολογία ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου
Η Σόφια εισήγαγε ειδικό φόρο κατανάλωσης Lv20 (10 ευρώ) ανά μεγαβατώρα διαμετακόμισης ρωσικού φυσικού αερίου, ημέρες αφότου επέβαλε στο ρωσικής ιδιοκτησίας διυλιστήριο Lukoil στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας φόρο 60% στα κέρδη
Τιμωρητικούς φόρους έχει επιβάλει η Βουλγαρία στις ρωσικές επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου, σε μια προσπάθεια να τις καταστήσει λιγότερο κερδοφόρες και να τις αναγκάσει να αναζητήσουν άλλες επιλογές, σύμφωνα με πληροφορίες των Financial Times.
Η Σόφια εισήγαγε ειδικό φόρο κατανάλωσης Lv20 (10 ευρώ) ανά μεγαβατώρα διαμετακόμισης ρωσικού φυσικού αερίου, ημέρες αφότου επέβαλε στο ρωσικής ιδιοκτησίας διυλιστήριο Lukoil στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας φόρο 60% στα κέρδη.
Ο κύριος στόχος και των δύο μέτρων ήταν να αποσπάσουν τους Ρώσους από την ευρωπαϊκή αγορά, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Η Βουλγαρία, μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, πραγματοποίησε μια δραστική αλλαγή από τότε που μια φιλοευρωπαϊκή κυβέρνηση ανέλαβε την εξουσία τον Μάιο.
Μέχρι πολύ πρόσφατα, η χώρα ήταν στενά ευθυγραμμισμένη με τη Μόσχα και ήταν απρόθυμη να αποβάλει την εξάρτησή της από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες.
Το νέο τέλος διαμετακόμισης ανέρχεται περίπου στο ένα πέμπτο της τρέχουσας τιμής αναφοράς του φυσικού αερίου TTF (50 ευρώ/MWh).
Τα τέλη μεταφοράς είναι συνήθως χαμηλά μονοψήφια ποσοστά του πραγματικού κόστους φυσικού αερίου.

Το σκεπτικό

«Ο σχεδιασμός είναι ότι, ενώ δεν καταναλώνουμε άλλο ρωσικό αέριο, εξακολουθούμε να είμαστε βασικά οι ένοχοι [για άλλες χώρες] στην Ευρώπη που συνεχίζουν να καταναλώνουν ρωσικό αέριο», δήλωσε πηγή των FT.
«Ο στόχος ήταν να γίνει αυτό ελαφρώς λιγότερο κερδοφόρο και να αναγκαστούν η Σερβία και η Ουγγαρία να κοιτάξουν αλλού».
Η Βουλγαρία αποκόπηκε από τις αποστολές της Gazprom αμέσως μετά την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά επέτρεψε τη χρήση του δικτύου αγωγών φυσικού αερίου της για να τροφοδοτήσει τη Σερβία και την Ουγγαρία, δύο από τις πιο φιλορωσικές κυβερνήσεις της Ευρώπης, με κρίσιμες προμήθειες φυσικού αερίου.
Map showing gas pipelines in and around Bulgaria

Ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών Péter Szijjártó κατήγγειλε την αύξηση του φόρου μεταφοράς φυσικού αερίου ως «απαράδεκτη»... νόμο με ασαφές υπόβαθρο».
Σε ένα βίντεο από ενεργειακό φόρουμ στη Ρωσία, όπου ήταν ο μόνος υπουργός της ΕΕ, το χαρακτήρισε «μια ακόμη προσπάθεια να υπονομευτεί η ενεργειακή ασφάλεια της Ουγγαρίας και η ενεργειακή συνεργασία μεταξύ Ουγγαρίας και Ρωσίας».
Ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομικών, Asen Vassilev, είπε ότι στόχος δεν ήταν να γίνει ακριβότερο το φυσικό αέριο για τους καταναλωτές στην Ουγγαρία και τη Σερβία, αλλά να καταστήσει λιγότερο κερδοφόρο για την Gazprom να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω Βουλγαρίας.
«Ο νέος φόρος είναι»... πλήρως σύμφωνος με τους στόχους της ΕΕ για μείωση της εξάρτησης της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Επειδή τα περισσότερα συμβόλαια της Gazprom τιμολογούνται στο σημείο παράδοσης σε μια δεδομένη χώρα, ο φόρος πιθανότατα δεν θα έχει καμία επίδραση στις τιμές του φυσικού αερίου», είπε.
«Θα μειώσει μόνο τα κέρδη της Gazprom».

Η περίπτωση Lukoil

Ο Vassilev είπε ότι η πίεση της κυβέρνησης στις ρωσικές εταιρείες ώθησε επίσης τη Lukoil να ξεκινήσει τη διαδικασία πώλησης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου πετρελαίου της στη νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο βρίσκεται κοντά στο Μπουργκάς, μια βουλγαρική πόλη στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας.
«Υπάρχει πιθανότατα οικονομικό όφελος από την αλλαγή της ιδιοκτησίας του διυλιστηρίου», είπε στους Financial Times.
«Έχουμε ενδείξεις ενδιαφέροντος».
Η κυβέρνηση δεν εμπλέκεται στην πώληση του διυλιστηρίου, το οποίο προμηθεύει διεθνείς πελάτες με περισσότερο από το ήμισυ της παραγωγής του — συμπεριλαμβανομένων των κρίσιμων αποστολών ντίζελ στην Ουκρανία κατά την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας.
Αλλά ο υπουργός είπε ότι η Σόφια θα διατηρήσει μια σειρά από τιμωρητικά μέτρα μέχρι να έρθουν νέοι ιδιοκτήτες.
Ο πρόσφατα επιβληθέν φόρος 60% στα κέρδη του διυλιστηρίου θα περικοπεί στο 15% μετά την πώληση — και εν τω μεταξύ υπήρξε υποχρεωτική αναβάθμιση για να προετοιμαστεί το διυλιστήριο για την αποτελεσματική επεξεργασία ελαφρύτερου μη ρωσικού αργού, με κόστος υψηλότερο των 500 εκατ.

Τα προβλήματα της Βουλγαρίας

Η Βουλγαρία είχε υποφέρει από διακοπές στον εφοδιασμό της με φυσικό αέριο στο παρελθόν, ιδίως τον χειμώνα του 2008-2009, όταν η Ρωσία έκλεισε τους αγωγούς λόγω διαφωνίας με την Ουκρανία.
Η πιο πρόσφατη διακοπή λειτουργίας φυσικού αερίου άφησε επίσης τη Σόφια χωρίς πολύ φυσικό αέριο, με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της να γεμίζουν σε λιγότερο από 20% την άνοιξη του 2022.
Από τότε, είπε ο Vassilev, η Βουλγαρία είχε προσθέσει δυνατότητες αντίστροφης λειτουργίας σε ένα δίκτυο αγωγών της κομμουνιστικής εποχής που σχεδιάστηκε για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και την Τουρκία.
Συνδέθηκε επίσης με την Ελλάδα χρησιμοποιώντας μια νέα σύνδεση και αναπτύσσει περισσότερες διασυνοριακές ικανότητες προς τη Σερβία και τη Ρουμανία.
«Τα πάμε πολύ καλά», είπε ο Vassilev.
«Όταν η Ρωσία σταμάτησε το φυσικό αέριο, μέσα σε 24 ώρες είχαμε ένα σχέδιο, αποφύγαμε διακοπές και αυξήσεις τιμών και γεφυρώσαμε μακροπρόθεσμες λύσεις».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης