Τελευταία Νέα
Διεθνή

H ρωσική απαγόρευση εξαγωγής καυσίμων - Οι απαντήσεις σε 6 κρίσιμα ερωτήματα - Ποιοι θα πληγούν και ποιες οι εναλλατικές λύσεις

H ρωσική απαγόρευση εξαγωγής καυσίμων - Οι απαντήσεις σε 6 κρίσιμα ερωτήματα - Ποιοι θα πληγούν και ποιες οι εναλλατικές λύσεις
Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο θα έχει η απαγόρευση του ντίζελ, διότι η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας του εν λόγω καυσίμου
Σχετικά Άρθρα
Στις 21 Σεπτεμβρίου, η Ρωσία ανακοίνωσε προσωρινή απαγόρευση των εξαγωγών βενζίνης και ντίζελ σε όλα τα πρώην σοβιετικά κράτη εκτός από τέσσερα, σε απάντηση στις εγχώριες ελλείψεις, μια κίνηση που θα διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο, που έχει ήδη αναγκαστεί να προσαρμοστεί στις δυτικές κυρώσεις για τις ρωσικές εξαγωγές καυσίμων.
Η Ρωσία χαλάρωσε ορισμένους από τους περιορισμούς στις 25 Σεπτεμβρίου, λέγοντας ότι θα επιτρέψει την εξαγωγή καυσίμων δεξαμενισμού για ορισμένα πλοία και ντίζελ με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, οι εισαγωγείς θα πρέπει να βρουν εναλλακτικούς προμηθευτές μέχρι η Ρωσία να αναπληρώσει τα δικά της αποθέματα.
Το Reuters παρουσιάζει 6 κρίσιμες ερωταπαντήσεις σχετικά με τις αποφάσεις του Κρεμλίνου...

Τι προκάλεσε το πρόβλημα;

Οι έμποροι δήλωσαν ότι η αγορά καυσίμων στη Ρωσία, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο, επλήγη από έναν συνδυασμό παραγόντων, όπως η συντήρηση στα διυλιστήρια πετρελαίου, οι συμφορήσεις στους σιδηροδρόμους και η αδυναμία του ρουβλίου, που δίνει κίνητρα για τις εξαγωγές καυσίμων.
Η Ρωσία προσπάθησε να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις ντίζελ και βενζίνης τους τελευταίους μήνες, αλλά στράφηκε σε περιορισμούς των εξαγωγών για να αποτρέψει μια κρίση καυσίμων, που θα μπορούσε να είναι δυσάρεστη για το Κρεμλίνο, καθώς τον Μάρτιο πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές.

Πόσο μεγάλο πρόβλημα είναι αυτό για τις παγκόσμιες αγορές καυσίμων;

Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο θα έχει η απαγόρευση του ντίζελ, διότι η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας του εν λόγω καυσίμου. Εξήγαγε κατά μέσο όρο 1,07 εκατ. βαρέλια ντίζελ ανά ημέρα (bpd) από την αρχή του έτους έως τις 25 Σεπτεμβρίου, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 13,1% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου ντίζελ, σύμφωνα με την εταιρεία πετρελαϊκών αναλύσεων Vortexa.
Την ίδια στιγμή, είναι πολύ λιγότερο σημαντικός εξαγωγέας βενζίνης, αποστέλλοντας -σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- κατά μέσο όρο 110.000 βαρέλια ημερησίως από το έτος έως τις 25 Σεπτεμβρίου.

Πόσο θα διαρκέσει η απαγόρευση;

Η Ρωσία δήλωσε ότι οι εξαγωγές θα συνεχιστούν μόλις σταθεροποιηθεί η εγχώρια αγορά της, αλλά δεν έδωσε ακριβές χρονοδιάγραμμα.
Αναλυτές, όπως η εταιρεία συμβούλων FGE Energy, δήλωσαν ότι η απαγόρευση του ντίζελ θα μπορούσε να διαρκέσει έως και δύο εβδομάδες πριν η Ρωσία αναπληρώσει τα αποθέματά της και συνεχίσει τις εξαγωγές.
Οι προσδοκίες για τη διάρκεια της απαγόρευσης της βενζίνης ποικίλλουν. Η JP Morgan δήλωσε ότι θα μπορούσε να διαρκέσει μερικές εβδομάδες μέχρι να ολοκληρωθεί η περίοδος συγκομιδής τον Οκτώβριο, ενώ η FGE Energy δήλωσε ότι η αναπλήρωση των αποθεμάτων βενζίνης της Ρωσίας θα μπορούσε να διαρκέσει έως και δύο μήνες.

Ποιος θα πληγεί περισσότερο;

Αφού η ΕΕ απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων λόγω της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία, η Ρωσία έστρεψε τις εξαγωγές της στη Βραζιλία, την Τουρκία, αρκετές χώρες της Βόρειας και Δυτικής Αφρικής και τα κράτη του Κόλπου στη Μέση Ανατολή. Τα κράτη του Κόλπου, τα οποία διαθέτουν τα δικά τους μεγάλα διυλιστήρια, επανεξάγουν τα καύσιμα. Η ρωσική απαγόρευση θα αλλάξει και πάλι αυτές τις ροές: Οι προμήθειες ντίζελ από τα ρωσικά λιμάνια προς τη Βραζιλία έφτασαν περίπου τα 4 εκατ. μετρικούς τόνους το έτος έως τις 25 Σεπτεμβρίου, σε σύγκριση με 74.000 τόνους το σύνολο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG. Το ρωσικό καύσιμο αντικατέστησε τις εισαγωγές ντίζελ της Βραζιλίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μια παρατεταμένη ρωσική απαγόρευση των εξαγωγών ντίζελ θα μπορούσε να αναγκάσει τη Βραζιλία να αντικαταστήσει έως και 400.000 τόνους του καυσίμου ανά μήνα, ανέφεραν πηγές της αγοράς. Η Τουρκία ήταν ο κορυφαίος προορισμός για τις προμήθειες ντίζελ από τα ρωσικά λιμάνια μετά το εμπάργκο της ΕΕ, οι οποίες ανήλθαν σε περίπου 7 εκατ. τόνους από τις αρχές του τρέχοντος έτους, αλλά θα εξακολουθεί να είναι σε θέση να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο αερίου υψηλού θείου, πρόσθεσαν οι έμποροι.

Ποιοι θα μπορούσαν να είναι οι εναλλακτικοί προμηθευτές;

Τα αφρικανικά κράτη αναμένεται να στραφούν σε προμήθειες πετρελαίου κίνησης και ντίζελ που αποστέλλονται από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Τουρκία, δήλωσαν εμπορικές και ναυτιλιακές πηγές.
Τουλάχιστον 132.000 τόνοι ντίζελ με φόρτωση τον Σεπτέμβριο θα κατευθυνθούν προς την Αφρική από το νέο διυλιστήριο Duqm του Ομάν, όπως έδειξαν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Kpler και δύο ναυλομεσιτικές εταιρείες.
Οι λατινοαμερικανοί εισαγωγείς είναι πιθανό να στραφούν προς την αμερικανική ακτή του Κόλπου και τη Μέση Ανατολή, δήλωσαν οι έμποροι.
Οι εξαγωγές ντίζελ από τη Μέση Ανατολή προς τη Λατινική Αμερική διαμορφώθηκαν σε υψηλό οκτώ μηνών, στους 315.000 τόνους, όπως έδειξαν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Kpler και μια ναυλομεσιτική πηγή.
Η Ευρώπη θα μπορούσε επίσης να καλύψει μέρος του κενού που άφησε η απαγόρευση της βενζίνης από τη Ρωσία. Οι προμηθευτές της βορειοδυτικής Ευρώπης, οι οποίοι έχασαν μερίδιο αγοράς στη Δυτική Αφρική από τις ρωσικές προμήθειες φέτος, θα μπορούσαν να παρέμβουν, δήλωσε η FGE.

Τι θα σημάνει η αλλαγή στις εμπορικές ροές καυσίμων για την Ευρώπη;

Μετά την απαγόρευση των ρωσικών εισαγωγών καυσίμων, η Ευρώπη αναζητά προμηθευτές από αλλού, μεταξύ άλλων από τη Μέση Ανατολή. Ο ανταγωνισμός για τις προμήθειες αυτές θα αυξηθεί τώρα λόγω της απαγόρευσης της Ρωσίας, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο στην Ευρώπη.
Ως αποτέλεσμα, οι έμποροι δήλωσαν ότι αναμένουν ότι τα διυλιστήρια της βορειοανατολικής Ασίας στην Κίνα και τη Νότια Κορέα θα αυξήσουν τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη.
Η Κίνα εξήγαγε περίπου 190.000 τόνους ντίζελ προς την Ευρώπη τον Σεπτέμβριο, ενώ 45.000 τόνοι έχουν προγραμματιστεί να φορτωθούν τον Οκτώβριο και προορίζονται επίσης για τις δυτικές χώρες, όπως έδειξαν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Kpler και στοιχεία από μία ναυλομεσιτική πηγή.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης