Τελευταία Νέα
Διεθνή

«Παραθυράκι» στις ρωσικές κυρώσεις που εκμεταλλεύονται η Ινδία και η... Ελλάδα για να κυριαρχήσουν στην αγορά πετρελαίου

«Παραθυράκι» στις ρωσικές κυρώσεις που εκμεταλλεύονται η Ινδία και η... Ελλάδα για να κυριαρχήσουν στην αγορά πετρελαίου
Το Κίεβο καταγγέλει ένα παραθυράκι στις κυρώσεις εν μέσω έκρηξης των ινδικών εξαγωγών στην ΕΕ καυσίμων που προέρχονται από ρωσικό αργό
Το ντίζελ, η κηροζίνη και άλλα καύσιμα που διυλίζονται από το ρωσικό αργό πλημμυρίζουν στην Ευρώπη, ωθώντας το Κίεβο να ζητήσει αυστηρότερες κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Σε μια συνέντευξη στο POLITICO, ο Oleg Ustenko, οικονομικός σύμβουλος του Ουκρανού προέδρου Volodymyr Zelenskyy, κάλεσε την ΕΕ, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, να κλείσουν το «παραθυράκι» που επιτρέπει σε τρίτες χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία να αυξήσουν το αργό που αγοράζουν από τις κρατικές ενεργειακές εταιρείες της Μόσχας σε βενζίνη, ντίζελ και άλλα προϊόντα πριν τα πουλήσουν χωρίς περιορισμούς.

Οι ανώτατες τιμές

Τον Δεκέμβριο, η G7 συμφώνησε να ορίσει ανώτατο όριο τιμής 60 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό αργό, πράγμα που σημαίνει ότι επιτρέπονται πωλήσεις κάτω από αυτήν την τιμή.
Η ιδέα ήταν να πιεστεί οικονομικά η Μόσχα, επιτρέποντας παράλληλα στις αγορές πετρελαίου να συνεχίσουν να λειτουργούν.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι χώρες όπως η Ινδία να αγοράζουν φθηνό ρωσικό αργό και στη συνέχεια το διυλίζουν πριν το πουλήσουν σε άλλες χώρες.
Οι ινδικές εισαγωγές ρωσικού αργού έφτασαν τα 69 εκατομμύρια βαρέλια τον Μάιο, σχεδόν δεκαπλάσια από την αντίστοιχη περίοδο του 2021 πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία — και υπερδιπλάσια από τα 31 εκατομμύρια που αγόρασε τον Μάιο του περασμένου έτους.
Οι όγκοι μειώθηκαν έκτοτε σε περίπου 50 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιούλιο, αλλά παραμένουν πολύ πάνω από τα επίπεδα προ του πολέμου.
Ως αποτέλεσμα, οι ινδικές εξαγωγές προϊόντων καυσίμων στην ΕΕ έχουν εκτοξευθεί στα ύψη.
Τον Ιούνιο, εξήγαγε 5,1 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ και 3,2 εκατομμύρια βαρέλια καυσίμου αεροσκαφών στο μπλοκ, από μόλις 1,68 εκατομμύρια βαρέλια και 0,51 εκατομμύρια βαρέλια αντίστοιχα τον Ιούνιο του 2021.
Ο Ustenko ξεχώρισε την Ινδία, δεδομένου ότι "πριν από την εισβολή, αγόραζαν ρωσικό πετρέλαιο, αλλά το επίπεδο των εισαγωγών τους ήταν πολύ οριακό, μόνο περίπου 1% του εισαγόμενου πετρελαίου τους.
Τώρα είναι στο επίπεδο σχεδόν 40%, που είναι πραγματικά δραματική αλλαγή».
Για το Νέο Δελχί, είναι μια καλή δουλειά.
Σε συνέντευξή του στο CNBC την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου της Ινδίας Hardeep Singh Puri αναγνώρισε ότι τα ιδιόκτητα διυλιστήρια της χώρας του εξαγοράζουν ρωσικό αργό σε τιμές πολύ χαμηλότερες από την τιμή της αγοράς.
«Αν υπάρχει έκπτωση 30%, οι Ρώσοι βάζουν μια κορδέλα γύρω από αυτό και μας τη στέλνουν δωρεάν. Αυτό σημαίνει».
Έχει επίσης αρνητικό αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα της Ρωσίας.

Τα έσοδα του πετρελαίου

Τα έσοδα από τις εξαγωγές ενέργειας της Ρωσίας μειώθηκαν ουσιαστικά στο μισό τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, ενώ το ρούβλι έφτασε σε ιστορικά χαμηλά τις τελευταίες εβδομάδες καθώς οι κυρώσεις αρχίζουν να υπονομεύουν τα θεμελιώδη στοιχεία της ρωσικής οικονομίας.
Αλλά καθώς ο πόλεμος επιβαρύνει την Ουκρανία, το Κίεβο θέλει να στρίψει ακόμη περισσότερο.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να υποστηρίξουν «την απαγόρευση όλων των διυλισμένων προϊόντων που πηγαίνουν στις χώρες της G7» εάν έχουν παραχθεί με χρήση ρωσικού πετρελαίου, ακόμη κι αν έχουν διυλιστεί αλλού, είπε ο Ustenko.
Ο Ustenko πρόσθεσε ότι το Κίεβο θέλει να ενισχύσει την υποστήριξη μεταξύ των χωρών της G7 για να μειώσει το ανώτατο όριο τιμής σε μόλις 30 δολάρια το βαρέλι.
Η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής πίεσαν για χαμηλότερη τιμή πέρυσι, αλλά χώρες όπως η Ελλάδα - τα πετρελαιοφόρα της οποίας μεταφέρουν πολύ ρωσικό αργό - αποστάτησαν.
Αυτά τα βήματα, είπε ο Ustenko: «Θα ήταν ένα τεράστιο μήνυμα προς τους παραγωγούς ότι είναι πλέον εντελώς παράνομο να αγγίζουν το ρωσικό πετρέλαιο και να προμηθεύουν το καθεστώς με το χρήμα που χρησιμοποιούν για να αγοράσουν όπλα και να διαπράξουν εγκλήματα πολέμου στην Ουκρανία».
Ωστόσο, η ιδέα είναι απίθανο να βρει μεγάλη υποστήριξη, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή.
Σύμφωνα με τον Maximillian Hess, συνεργάτη στο Ινστιτούτο Ερευνών Εξωτερικής Πολιτικής και συγγραφέα ενός νέου βιβλίου για τις κυρώσεις στη Ρωσία, η διύλιση του ρωσικού αργού από τρίτες χώρες δεν είναι τόσο αποτυχία των μέτρων όσο είναι το επιδιωκόμενο χαρακτηριστικό.
«Μέρος της στρατηγικής της Δύσης, όπως έχουν πει επανειλημμένα οι ΗΠΑ, είναι να διατηρήσουν τη ροή του ρωσικού πετρελαίου», είπε, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η Μόσχα κερδίζει λιγότερα για τις εξαγωγές της και δεν κερδίζει τα ασφάλιστρα που προέρχονται από την πώληση διυλισμένων καυσίμων και όχι αργού.
«Σίγουρα υπάρχει όρεξη μεταξύ ορισμένων μελών της G7 για ανώτατο όριο τιμής 30 δολαρίων, αλλά μπορεί να υπάρξουν κάποιες προκλήσεις με την εισαγωγή απαγόρευσης των διυλισμένων καυσίμων», πρόσθεσε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης