Τελευταία Νέα
Διεθνή

Σε καθεστώς «στρατιωτικής απειλής»: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα θέτουν σε κίνδυνο τις αποστολές ρωσικού πετρελαίου

Σε καθεστώς «στρατιωτικής απειλής»: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα θέτουν σε κίνδυνο τις αποστολές ρωσικού πετρελαίου
Ενώ οι επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές - συμπεριλαμβανομένων αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, διυλιστηρίων, αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και σταθμών άντλησης πετρελαίου - έγιναν ένα σύνηθες φαινόμενο κατά τη διάρκεια του πολέμου, ήταν η πρώτη φορά που χτυπήθηκαν οι εξαγωγές ρωσικών τάνκερ
Οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας αντιμετωπίζουν αυξανόμενο κίνδυνο καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία εισέρχεται σε νέα φάση.
Οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο λιμάνι του Novorossiysk και στο ρωσικό πετρελαιοφόρο SIG στα στενά του Κερτς στα τέλη της περασμένης εβδομάδας κατέδειξαν την αυξημένη ευπάθεια της ναυτιλίας στη Μαύρη Θάλασσα, μια βασική διαδρομή για το ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου να φτάσει στις παγκόσμιες αγορές.
Ενώ οι επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές - συμπεριλαμβανομένων αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, διυλιστηρίων, αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και σταθμών άντλησης πετρελαίου - έγιναν ένα σύνηθες φαινόμενο κατά τη διάρκεια του πολέμου, ήταν η πρώτη φορά που χτυπήθηκαν οι εξαγωγές ρωσικών τάνκερ.
Η Ουκρανία προειδοποίησε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ότι όλα τα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας - συμπεριλαμβανομένων των Novorossiysk, Tuapse, Taman, Anapa, Sochi και Gelendzhik - θα πρέπει τώρα να θεωρούνται ότι υπόκεινται σε «στρατιωτική απειλή».
Την ίδια στιγμή, το Κίεβο είπε ότι όλα τα πλοία που πηγαίνουν στα ρωσικά λιμάνια θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι μεταφέρουν στρατιωτικό φορτίο και ως εκ τούτου θα γίνουν στρατιωτικοί στόχοι - αντικατοπτρίζοντας μια προηγούμενη προειδοποίηση της Ρωσίας προς πλοία που χρησιμοποιούν ουκρανικά λιμάνια.
Οι αυξανόμενες απειλές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση των αποστολών ρωσικού πετρελαίου από τη Μαύρη Θάλασσα ή/και να απαιτήσουν τη συνοδεία δεξαμενόπλοιων από στρατιωτικά σκάφη. Αυτό θα μπορούσε να ασκήσει πρόσθετη πίεση στις τιμές, λένε οι αναλυτές, μαζί με το αυξανόμενο κόστος ναύλων και ασφάλισης.
Η Ρωσία έχει ήδη συμφωνήσει να παρατείνει τις εθελοντικές περικοπές των εξαγωγών της για έναν ακόμη μήνα σε μια συγχρονισμένη κίνηση με τη Σαουδική Αραβία. Οι προσπάθειές τους μαζί με τις περικοπές παραγωγής από τον όμιλο Opec-plus συμβάλλουν στη διατήρηση των τιμών του πετρελαίου σε υψηλά επίπεδα με το αργό Brent να διαπραγματεύεται πάνω από τα 85 δολάρια το βαρέλι.

Τι γίνεται με τον αγωγό της Κασπίας 

Ο αγωγός Caspian Pipeline Consortium ( CPC ), ο οποίος αποστέλλει περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κυρίως αργού πετρελαίου από το Καζακστάν και τη Ρωσία στις παγκόσμιες αγορές μέσω του τερματικούσταθμού Yuzhnaya Ozereevka κοντά στο Novorossiysk, δήλωσε στις 4 Αυγούστου ότι η κίνηση των πλοίων εντός και εκτός από το λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας ανεστάλη για τέσσερις ώρες ως προληπτικό μέτρο, αφού θαλάσσιο drone που εκτόξευσε η Ουκρανία έπληξε και προκάλεσε ζημιές σε σκάφος του ρωσικού πολεμικού ναυτικού που βρισκόταν έξω από το λιμάνι.
Το ατύχημα δεν επηρέασε τις αποστολές CPC, σύμφωνα με την κοινοπραξία που ομαδοποιεί τη Ρωσία, το Καζακστάν και έναν όμιλο εταιρειών υπό την ηγεσία της Chevron, συμπεριλαμβανομένων των Exxon Mobil, Shell, Eni, Rosneft και Lukoil.
Αλλά αργότερα την ίδια μέρα, το δεξαμενόπλοιο SIG - υπό τις κυρώσεις των ΗΠΑ για προμήθεια καυσίμων αεροσκαφών στις ρωσικές δυνάμεις στη Συρία - υπέστη ζημιά από ένα θαλάσσιο drone κοντά στη γέφυρα του στενού Κερτς που συνδέει τη Ρωσία με τη χερσόνησο της Κριμαίας.
«Το δεξαμενόπλοιο SIG...χτυπήθηκε στο μηχανοστάσιο κοντά στην ίσαλο γραμμή στη δεξιά πλευρά, ως αποτέλεσμα επίθεσης με θαλάσσιο μη επανδρωμένο αεροσκάφος», ανέφερε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ναυτιλιακών και Ποταμών Μεταφορών της Ρωσίας σε δήλωση στο Telegram. Το τάνκερ ήταν καθ' οδόν από τη Συρία και ήταν άδειο, σύμφωνα με Ρώσους αξιωματούχους.

Υψηλά στοιχήματα

Αν και οι επιθέσεις στη ναυτιλία θα μπορούσαν να κλιμακωθούν, οι αναλυτές πιστεύουν ότι η Δύση θα διαδραμάτιζε ρόλο στη διατήρηση του ρωσικού αργού πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου να ρέουν στις παγκόσμιες αγορές για να αποφευχθούν ελλείψεις και εκτινάξεις τιμών.
Το Novorossiysk είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο στέλνει περίπου 450.000-600.000 βαρέλια ρωσικού αργού και άλλα 150.000-250.000 b/d αργού του Καζακστάν στις παγκόσμιες αγορές, επιπλέον των εξαγωγών από τον τερματικό σταθμό Yuzhnaya Ozereevka της CPC. Το Νοβοροσίσκ εξάγει επίσης περίπου 400.000–450.000 b/d πετρελαϊκών προϊόντων, κυρίως ντίζελ και μαζούτ.
Για να βεβαιωθεί ότι οι εξαγωγές του μέσω CPC θα παραμείνουν ασφαλείς, το Καζακστάν θα ξεκινήσει συνομιλίες μέσω διπλωματικών διαύλων για το θέμα, σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας του Καζακστάν, Αλμασάντ Σατκαλίεφ, αυτή την εβδομάδα. Επεσήμανε το γεγονός ότι οι δικαιούχοι των εξαγωγών CPC περιλαμβάνουν «μεγάλους καταναλωτές πετρελαίου, επίσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση». Είπε ότι ο πρωθυπουργός του Καζακστάν Αλίχαν Σμαΐλοφ είχε ήδη δώσει οδηγίες για την έναρξη ενός τέτοιου διακυβερνητικού διαλόγου.

Διαχείριση Αγοράς

Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου είναι ήδη περιορισμένες λόγω της απόφασης της Μόσχας να μειώσει τις προμήθειες για να βοηθήσει να διατηρήσει τις αγορές σε ισορροπία. Είπε ότι θα μειώσει τις εξαγωγές της κατά 500.000 βαρέλια αυτό το μήνα και κατά 300.000 βαρέλια τον Σεπτέμβριο.
Οι εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου σε αγορές εκτός της FSU μειώθηκαν κατά περίπου 400.000 b/d τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον Ιούνιο σε περίπου 4,3 εκατομμύρια b/d, συμπεριλαμβανομένων περίπου 3 εκατομμύρια b/d θαλάσσιες εξαγωγές, σύμφωνα με πηγές κοντά στα επίσημα στοιχεία. Πηγές αναφέρουν ότι τον Αύγουστο, οι εξαγωγές αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω κυρίως από τα λιμάνια Primorsk και Ust-Luga της Βαλτικής Θάλασσας. Οι εξαγωγές προς τα ανατολικά από το λιμάνι Kozmino του Ειρηνικού θα πρέπει να παραμείνουν σταθερές κάθε μήνα.
Οι μικρότερες δεσμεύσεις περικοπών εξαγωγών τον επόμενο μήνα σε σύγκριση με τον Αύγουστο θα μπορούσαν να εξηγηθούν από τις προσπάθειες των εταιρειών να στείλουν περισσότερα στις παγκόσμιες αγορές μετά τη μεγάλη περικοπή των επιδοτήσεων για τα διυλιστήρια της χώρας από τον Σεπτέμβριο. Η αρχή του φθινοπώρου είναι επίσης παραδοσιακά περίοδος συντήρησης για τα διυλιστήρια, η οποία απελευθερώνει περισσότερα βαρέλια για εξαγωγή.
Οι επιθέσεις στο Novorossiysk και στο SIG συνέπεσαν με τις συνομιλίες στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας το Σαββατοκύριακο για ένα σχέδιο ειρήνης στην Ουκρανία.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης