Τελευταία Νέα
Διεθνή

Αποκάλυψη Guardian: Οι Ελληνικές Αρχές είχαν ενημερωθεί νωρίτερα για το μοιραίο αλιευτικό - Εξέπεμψε σήμα κινδύνου

Αποκάλυψη Guardian: Οι Ελληνικές Αρχές είχαν ενημερωθεί νωρίτερα για το μοιραίο αλιευτικό - Εξέπεμψε σήμα κινδύνου
Η ομάδα του Alarm Phone καταγράφει ότι έγιναν οι σχετικές ενημερώσεις τόσο στις αρχές όσο και σε παραπλέοντα σκάφη από τις 17:53 το απόγευμα της Τρίτης, 13 Ιουνίου 2023 (ώρα Ελλάδας)
Σχετικά Άρθρα

Το διεθνές δίκτυο διασώσεων «Alarm Phone» όχι μόνο είχε λάβει έκτακτο σήμα από το μοιραίο αλιευτικό το βράδυ από το βράδυ της Τετάρτης 14/6 αλλά είχε ειδοποιήσει για το σχετικό συναγερμό και τις Ελληνικές Αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες του βρετανικού Guardian.
Η ομάδα του Alarm Phone καταγράφει ότι έγιναν οι σχετικές ενημερώσεις τόσο στις αρχές όσο και σε παραπλέοντα σκάφη από τις 17:53 το απόγευμα της Τρίτης, 13 Ιουνίου 2023 (ώρα Ελλάδας).
Στις ακτές της Ελλάδας, ένα μεγάλο αλιευτικό σκάφος ανατράπηκε. Φοβόμαστε ότι εκατοντάδες άνθρωποι έχουν πνιγεί.
Χθες, 13 Ιουνίου 2023, είχαμε ειδοποιήσει την Ελληνική Ακτοφυλακή στις 16:53 CEST (17:53 ώρα Ελλάδας) για το σκάφος αυτό που βρισκόταν σε κίνδυνο, καθώς οι άνθρωποι μας είχαν καλέσει για βοήθεια.
Οι ελληνικές αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες και η Ιταλία και η Μάλτα, είχαν ήδη ειδοποιηθεί αρκετές ώρες νωρίτερα.
Οι ελληνικές και άλλες ευρωπαϊκές αρχές γνώριζαν επομένως πολύ καλά γι’ αυτό το υπερπλήρες και ακατάλληλο σκάφος.
Δεν ξεκίνησε επιχείρηση διάσωσης.
Τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, 14 Ιουνίου 2023, το σκάφος ανατράπηκε.
Ήδη από τις ώρες που ακολούθησαν αυτή την καταστροφή στη θάλασσα, η Ελληνική Ακτοφυλακή άρχισε να δικαιολογεί την αποτυχία της να βοηθήσει, υποστηρίζοντας ότι οι άνθρωποι που βρίσκονταν σε κίνδυνο δεν ήθελαν να διασωθούν στην Ελλάδα.
Ρωτάμε: Γιατί οι άνθρωποι στη θάλασσα φοβούνται τόσο πολύ να συναντήσουν τις ελληνικές δυνάμεις;
Είναι επειδή οι άνθρωποι που βρίσκονται σε κίνηση γνωρίζουν για τις φρικτές και συστηματικές πρακτικές απώθησης που εφαρμόζουν οι ελληνικές αρχές, πρακτικές που έχουν την έγκριση της ΕΕ. Η Ελλάδα έχει γίνει «η ασπίδα της Ευρώπης», όπως σημείωσε κάποτε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αποτρέποντας βίαια τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνηση.
Οι άνθρωποι που μετακινούνται γνωρίζουν ότι χιλιάδες έχουν πυροβοληθεί, ξυλοκοπηθεί και εγκαταλειφθεί στη θάλασσα από αυτές τις ελληνικές δυνάμεις. Γνωρίζουν ότι η συνάντηση με το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα, την Ελληνική Αστυνομία ή την Ελληνική Συνοριοφυλακή συχνά σημαίνει βία και πόνο. Εξαιτίας των συστηματικών απωθήσεων τα σκάφη προσπαθούν να αποφύγουν την Ελλάδα, διανύοντας πολύ μεγαλύτερες διαδρομές και διακινδυνεύοντας τις ζωές τους στη θάλασσα.
Ως Alarm Phone, έχουμε καταγράψει αμέτρητες περιπτώσεις απώθησης, αλλά και περιπτώσεις όπου υπερπλήρη σκάφη ανατράπηκαν επειδή πήραν μεγαλύτερες διαδρομές, προσπαθώντας να αποφύγουν τις ελληνικές δυνάμεις. Ένα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα είναι ένα σκάφος που βρέθηκε σε κίνδυνο στις 22 Μαΐου 2023, νότια της Μεθώνης και απωθήθηκε 524 χιλιόμετρα πίσω στα τουρκικά ύδατα. Μερικοί από τους ανθρώπους αυτής της υπόθεσης εξακολουθούν να είναι φυλακισμένοι στην Τουρκία.
Επιπλέον, το Alarm Phone έχει καταγράψει πώς οι επιβάτες ενός άλλου μεγάλου σκάφους που είχε επίσης αναχωρήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης, απήχθησαν βαθιά μέσα από τη ζώνη έρευνας και διάσωσης (SAR) της Μάλτας και ρυμουλκήθηκαν πίσω στη Λιβύη στις 23 Μαΐου 2023, όπου και φυλακίστηκαν. Οι άνθρωποι που μετακινούνται γνωρίζουν ότι πρέπει να ταξιδέψουν όσο το δυνατόν μακρύτερα για να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να αποφύγουν απωθήσεις ή απωθήσεις μέσω αντιπροσώπων.

Μετά την ανατροπή του αλιευτικού σκάφους, οι ελληνικές αρχές έσπευσαν να δικαιολογήσουν δημοσίως την αποτυχία τους στη διάσωση. Η πραγματικότητα είναι ότι είχαν ειδοποιηθεί πολλές ώρες πριν από την ανατροπή του σκάφους και είχαν ενημερωθεί από διάφορες πηγές ότι επρόκειτο για ένα σκάφος που βρισκόταν σε κίνδυνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σημείο βρέθηκαν μέσα της Ελληνικής Ακτοφυλακής και ένα αεροσκάφος της Frontex. Οι ευρωπαϊκές αρχές θα μπορούσαν να είχαν στείλει τα κατάλληλα μέσα διάσωσης χωρίς καθυστέρηση. Δεν το έπραξαν επειδή η επιθυμία τους να αποτρέψουν τις αφίξεις ήταν ισχυρότερη από την ανάγκη διάσωσης εκατοντάδων ζωών.

Χρονοδιάγραμμα της Alarm Phone για την υπόθεση κινδύνου – 13/14 Ιουνίου 2023

Το πρωί της 13ης Ιουνίου, από τις 09:35 CEST (10:35 ώρα Ελλάδας), η χρήστρια του Twitter, Nawal Soufi, ειδοποιεί για ένα μεγάλο σκάφος σε κίνδυνο, που μεταφέρει, σύμφωνα με αυτούς, 750 άτομα. Τις επόμενες ώρες, η Nawal Soufi προσθέτει περαιτέρω πληροφορίες, όπως το στίγμα GPS του σκάφους που βρίσκεται σε κίνδυνο και ότι έχουν ειδοποιηθεί οι αρχές της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Μάλτας.

14:17 CEST (15:17 ώρα Ελλάδας): Το Alarm Phone δέχεται την πρώτη κλήση από το σκάφος που κινδυνεύει. Η επικοινωνία είναι δύσκολη. Λένε ότι δεν μπορούν να επιβιώσουν τη νύχτα, ότι βρίσκονται σε μεγάλη αγωνία. Το Alarm Phone προσπαθεί να λάβει τις τρέχουσες συντεταγμένες GPS τους, προκειμένου να μπορέσει να ειδοποιήσει τις αρχές, αλλά η κλήση διακόπτεται. Προσπαθούμε να επανασυνδεθούμε μαζί τους.

14:30 CEST (15:30 ώρα Ελλάδας): Οι άνθρωποι σε κίνδυνο καλούν ξανά, λέγοντας στο Alarm Phone ότι θα στείλουν τη θέση τους. Ωστόσο, δεν το κάνουν.

15:52 CEST (16:52 ώρα Ελλάδας): Οι άνθρωποι σε κίνδυνο κάλεσαν δύο φορές το Alarm Phone, αλλά ήταν αδύνατο να τους καταλάβουμε.

16:04 CEST (17:04 ώρα Ελλάδας): Μιλάμε ξανά με τους ανθρώπους σε κίνδυνο. Λένε ότι θα έστελναν τη θέση τους μέσω GPS.

16:13 CEST (17:13 ώρα Ελλάδας): Λαμβάνουμε τη θέση από τους κινδυνεύοντες: N 36 15, 21 02. Προσπαθούμε να συλλέξουμε περισσότερες πληροφορίες, αλλά δεν μπορούμε να επανασυνδεθούμε μαζί τους.

16:53 CEST (17:53 ώρα Ελλάδας): Ειδοποιούμε τις ελληνικές αρχές μέσω email καθώς και άλλους φορείς, συμπεριλαμβανομένων της Frontex και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.

17:13 CEST (18:13 ώρα Ελλάδας): Αποκαθιστούμε ξανά την επαφή με τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο. Ακούμε ένα «γεια σας, γεια σας» και στη συνέχεια η κλήση διακόπτεται. Προσπαθούμε να επανασυνδεθούμε, κάτι που δεν είναι δυνατό.

17:14 CEST (18:14 ώρα Ελλάδας): Λαμβάνουμε κλήση από το σκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο, αλλά δεν μπορούμε να ακούσουμε τίποτα.

17:20 CEST (18:20 ώρα Ελλάδας): Μιλάμε με τους κινδυνεύοντες και μας αναφέρουν ότι το σκάφος δεν κινείται. Λένε ότι το σκάφος δεν κινείται: «Ο καπετάνιος έφυγε με ένα μικρό σκάφος. Σας παρακαλώ, οποιαδήποτε λύση». Λένε ότι χρειάζονται φαγητό και νερό.

17:34 CEST (18:34 ώρα Ελλάδας): Λαμβάνουμε άλλη μια κλήση από το σκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο και ενημέρωση για τη θέση τους: 36 18, 21 04 – πολύ κοντά στην προηγούμενη θέση. Λένε ότι το σκάφος είναι υπερπλήρες και ότι το σκάφος γέρνει πότε στη μία πλευρά και πότε στην άλλη.

18:00 CEST (19:00 ώρα Ελλάδας): Τηλεφωνούμε στην εταιρεία του (κοντινού) εμπορικού πλοίου “Lucky Sailor”, ενημερώνοντάς την για το σκάφος σε κίνδυνο. Λένε ότι ενεργούν μόνο κατόπιν εντολής της ελληνικής ακτοφυλακής.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων ωρών, το Alarm Phone προσπαθεί να αποκαταστήσει την επαφή με το σκάφος σε κίνδυνο, αλλά είτε οι κλήσεις δεν συνδέονται είτε είναι αδύνατο να καταλάβει ο ένας τον άλλον.

20:05 CEST (21:05 ώρα Ελλάδας): Το Alarm Phone ενημερώνεται από τους κινδυνεύοντες ότι τους δόθηκε πόσιμο νερό από το εμπορικό πλοίο “Lucky Sailor” και ότι έχουν έρθει σε επαφή «με την αστυνομία». Το Alarm Phone παρατηρεί επίσης ότι ένα δεύτερο εμπορικό πλοίο, το “Faithful Warrior”, βρίσκεται κοντά στους κινδυνεύοντες.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων ωρών, το Alarm Phone προσπαθεί να αποκαταστήσει την επαφή με τους κινδυνεύοντες, αλλά είτε οι κλήσεις δεν συνδέονται είτε είναι αδύνατο να καταλάβει ο ένας τον άλλον.

Τετάρτη 14/06/2023
00:46 CEST (01:46 ώρα Ελλάδας): Τελευταία επαφή με το σκάφος που κινδυνεύει. Το μόνο που ακούμε είναι: «Γεια σου φίλε μου… Το πλοίο που στέλνεις είναι…». Η κλήση διακόπτεται.

Σε σοκ οι επιβαίνοντες

Στο ίδιο δημοσίευμα το βρετανικό μέσο επικαλείται δηλώσεις ελλήνων αξιωματούχων της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ, οι οποίοι κάνουν λόγο για την «χειρότερη θαλάσσια τραγωδία στην σύγχρονη ελληνική ιστορία».
Οι εν λόγω πηγές περιγράφουν τους επιζόντες ως «ανθρώπους σε κατάσταση σοκ, συντετριμμένους και ανήσυχους για την κατάσταση των συνταξιδιωτών τους» είτε πρόκειται για την οικογένειά τους, είτε για φίλους τους.
Στην πλειονότητά τους οι επιβαίνοντες στο μοιραίο σκάφος ήταν νεαροί άνδρες μεταξύ 16 και 40 ετών με καταγωγή από Συρία, Πακιστάν και Αίγυπτο.
Από το 2014 το πέρασμα της κεντρικής Μεσογείου μετατρέπεται στον πλέον θανατηφόρο διάδρομο προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών με τον ΟΗΕ να καταγράφει 20.000 θανάτους ή εξαφανίσεις.

www.bankinhnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης