O αστεροειδής Ryugu... έχει βιταμίνη Β3 - Ποια θεωρία ενισχύεται

Οργανικά μόρια ανιχνεύθηκαν στα δείγματα που συνέλεξε το ιαπωνικό διαστημικό σκάφος Hayabusa2 από τον κοντινό αστεροειδή Ryugu.
Όταν οι ερευνητές ανέλυσαν τα δείγματα που συλλέχθηκαν από δύο διαφορετικές θέσεις του αστεροειδούς, βρήκαν ουρακίλη, ένα από τα δομικά στοιχεία του RNA, καθώς και βιταμίνη Β3 (νιασίνη) που είναι βασικός παράγοντας για το μεταβολισμό στους έμβιους οργανισμούς.
Η ουρακίλη είναι μία από τις αζωτούχες βάσεις των νουκλεοτιδίων στο DNA και το RNA, τις πρωτεΐνες και τα μόρια που περιέχουν γενετικές πληροφορίες και οδηγίες για τα κύτταρα των ζωντανών οργανισμών. Μια μελέτη που περιγράφει λεπτομερώς τα ευρήματα δημοσιεύθηκε την Τρίτη στο περιοδικό Nature Communications.
Ο Ryugu είναι ένας πλούσιος σε άνθρακα αστεροειδής με σχήμα που θυμίζει διαμάντι. Έχει πλάτος περίπου ενός χιλιομέτρου. Το Hayabusa2 ήταν η πρώτη αποστολή που έστειλε πίσω στη Γη δείγμα από το υπέδαφος αστεροειδούς.
Η αποστολή της Ιαπωνικής Υπηρεσίας Αεροδιαστημικής και Εξερεύνησης συνέλεξε ένα δείγμα από την επιφάνεια του αστεροειδούς τον Φεβρουάριο του 2019 και στη συνέχεια εκτόξευσε μια χάλκινη «σφαίρα» στον αστεροειδή για να δημιουργήσει έναν κρατήρα πλάτους 10 μέτρων. Δείγμα από τον κρατήρα συλλέχθηκε τον Ιούλιο του 2019 και στη συνέχεια, το Hayabusa2 επέστρεψε, ρίχνοντας το δείγμα στην Αυστραλία τον Δεκέμβριο του 2020.
Σε προηγούμενες αναλύσεις, οι ερευνητές είχαν εντοπίσει αμινοξέα και άλλα μόρια στα δείγματα του Ryugu, ενώ ουρακίλη και νιασίνη έχουν επίσης βρεθεί σε μετεωρίτες που έπεσαν στη Γη.
«Οι επιστήμονες είχαν βρει νουκλεοβάσεις και βιταμίνες σε μετεωρίτες πλούσιους σε άνθρακα, αλλά υπήρχε πάντα το ερώτημα της μόλυνσης από την έκθεση στο γήινο περιβάλλον», σχολίασε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Γιασουχίρο Όμπα, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Χοκάιντο της Ιαπωνίας. «Δεδομένου ότι το διαστημικό σκάφος Hayabusa2 συνέλεξε δύο δείγματα απευθείας από τον αστεροειδή Ryugu και τα παρέδωσε στη Γη σε σφραγισμένες κάψουλες, το σενάριο της μόλυνσης μπορεί να αποκλειστεί».

Δομικά στοιχεία της ζωής στο διάστημα

Οι ερευνητές ανακάλυψαν τα μόρια όταν βύθισαν τα σωματίδια που συλλέχθηκαν από τον Ryugu σε ζεστό νερό, και ανέλυσαν τα αποτελέσματα χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους παρατήρησης, όπως η υδατο-χρωματογραφία και η φασματομετρία. Η ομάδα εντόπισε τα χαρακτηριστικά ίχνη της ουρακίλης, της νιασίνης και άλλων οργανικών ενώσεων που περιέχουν άζωτο.
«Στο δείγμα βρέθηκαν και άλλα βιολογικά μόρια, όπως μια γκάμα αμινοξέων, αμινών και καρβοξυλικών οξέων, τα οποία εντοπίζονται στις πρωτεΐνες και στη διαδικασία του μεταβολισμού, αντίστοιχα», λέει ο Όμπα.

«Θεμέλιοι λίθοι» πάνω σε μετεωρίτες

Τα μέχρι στιγμής ευρήματα από τα δείγματα του Ryugu ενισχύουν τις ενδείξεις πως τα δομικά στοιχεία της ζωής προήλθαν από το διάστημα και μεταφέρθηκαν στη Γη πριν από δισεκατομμύρια χρόνια, πάνω σε μετεωρίτες. Τα μόρια πιθανώς σχηματίστηκαν μέσω φωτοχημικών αντιδράσεων σε πάγο στο Διάστημα πριν καν σχηματιστεί το ηλιακό μας σύστημα.
Οι συγκεντρώσεις των μορίων στα δύο δείγματα ήταν διαφορετικές, αλλά αυτό πιθανόν να οφείλεται στην έκθεση στο σκληρό περιβάλλον του Διαστήματος. Είναι πιθανό ότι ο Ryugu ήταν κάποτε μέρος ενός μεγαλύτερου ουράνιου σώματος, π.χ ενός κομήτη, πριν διαλυθεί σε κομμάτια από συγκρούσεις με άλλα ουράνια σώματα. Είναι επίσης πιθανό ότι καθώς διαστημικοί βράχοι προσέκρουαν πάνω σε άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, μετέφεραν κάποια από τα δομικά στοιχεία της ζωής.
«Δεν μπορώ να πω ότι η παρουσία τέτοιων ουσιών σημαίνει άμεσα την εμφάνιση ή παρουσία εξωγήινης ζωής, αλλά τουλάχιστον τα συστατικά τους, όπως τα αμινοξέα και οι νουκλεοβάσεις, μπορεί να υπάρχουν παντού στο Διάστημα», σχολίασε ο Όμπα.
Τώρα, οι ερευνητές θέλουν να μάθουν πόσο διαδεδομένα είναι αυτά τα μόρια στους αστεροειδείς. Ένα δείγμα από έναν άλλο αστεροειδή, τον Bennu, θα παραδοθεί στη Γη τον Σεπτέμβριο από το διαστημικό σκάφος της NASA, OSIRIS-REx.
«Η ανακάλυψη της ουρακίλης στα δείγματα από τον Ryugu ενισχύει τις τρέχουσες θεωρίες σχετικά με την πηγή των νουκλεοβάσεων στην πρώιμη Γη», δήλωσε ο Όμπα. «Η αποστολή OSIRIS-REx της NASA θα επιστρέψει φέτος δείγματα από τον αστεροειδή Bennu και μια συγκριτική μελέτη της σύνθεσης αυτών των αστεροειδών θα προσφέρει περαιτέρω δεδομένα για την ανάπτυξη αυτών των θεωριών».