Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ακόμα δεν είδαμε τίποτα: Οι τιμές του φυσικού αερίου πέφτουν, αλλά η ανανέωση των δεξαμενών της ΕΕ το 2023 είναι πιο δύσκολη από το 2022

Ακόμα δεν είδαμε τίποτα: Οι τιμές του φυσικού αερίου πέφτουν, αλλά η ανανέωση των δεξαμενών της ΕΕ το 2023 είναι πιο δύσκολη από το 2022
 Η πραγματική πρόκληση, ωστόσο, θα είναι να αντλήσουμε αρκετό LNG στην Ευρώπη το 2023»
Σχετικά Άρθρα

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη πέφτουν χάρη στον συνδυασμό δεξαμενών φυσικού αερίου κατά 93% γεμάτες, τον ήπιο καιρό τον Οκτώβριο, τη σημαντική μείωση της κατανάλωσης και την οικονομική επιβράδυνση στην Κίνα.
 
Αλλά αυτό δεν θα διαρκέσει μόλις φτάσει το κρύο και οι ειδικοί λένε ότι με τους αγωγούς Nord Stream να είναι μόνιμα εκτός λειτουργίας, η Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μια ακόμη πιο σοβαρή ενεργειακή κρίση από φέτος.
Το συμβόλαιο του πρώτου μήνα στον ολλανδικό κόμβο φυσικού αερίου TTF έπεσε κοντά στα 113 ευρώ ανά MWh (1.200 $ ανά 1.000 κυβικά μέτρα) στις 18 Οκτωβρίου, αντιπροσωπεύοντας το χαμηλότερο επίπεδό του από τον Ιούνιο, ως αποτέλεσμα του θερμότερου από το συνηθισμένο καιρού και της άφθονης παροχής LNG .
«Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου –τόσο το TTF όσο και η NBP– έχουν καταρρεύσει αμέσως στην αρχή της χειμερινής περιόδου, από το ανώτατο όριο των 338 €/MWh μετά τις ειδήσεις δολιοφθοράς του Nord Stream 1 σε τώρα €63/MWh», ο ιδρυτής και CIO της Ελβετίας. ανέφερε σε tweet η επενδυτική εταιρεία Burggraben Holding AG. 
«Προσέξτε, ωστόσο, το TTF ήταν 13 €/MWh δύο χρόνια νωρίτερα 
 αυξημένο κατά 370%.

ICE Ολλανδικά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης τιμών φυσικού αερίου TTF 

Ψευδαίσθηση;

Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι τιμές πέφτουν είναι ότι οι ελλείψεις ηλεκτρικού ρεύματος και τα έκτακτα μέτρα όπως ο δελτισμός φέτος τον χειμώνα φαίνεται να έχουν αποφευχθεί, καθώς τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι επί του παρόντος υψηλότερα από τους μέσους όρους της πενταετίας.
Ωστόσο, η πτώση θα μπορούσε να είναι παραπλανητική, καθώς χάρη στην ανάγκη φυσικής αποθήκευσης φυσικού αερίου, οι τιμές αντιδρούν στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς και όχι στις μελλοντικές συνθήκες, σε αντίθεση με τις μετοχές που τιμολογούνται με έκπτωση στα μελλοντικά κέρδη των εταιρειών.
Το γεγονός ότι οι δεξαμενές αερίου είναι σχεδόν γεμάτες και η κατανάλωση του αποθηκευμένου φυσικού αερίου δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, καθώς και πολλά πλοία LNG αγκυροβολημένα στις ακτές της Ευρώπης που δεν μπορούν να εκφορτώσουν επειδή υπάρχει μικρή εφεδρική αποθήκευση, θα μειώσει τις τιμές ανεξάρτητα από τις προσδοκίες για το ποια θα είναι η μελλοντική ζήτηση. Το κλίμα της αγοράς παίζει επίσης ρόλο.

Απόσυρση φυσικού αερίου από δεξαμενές αποθήκευσης από τον Οκτώβριο

Πράγματι, αυτό είναι ορατό στην αγορά του μέλλοντος TTF, όπου οι τιμές είναι υψηλότερες.
Αυτό οφείλεται στην ανάγκη ανεφοδιασμού των δεξαμενών αποθήκευσης το καλοκαίρι του 2023 με ακόμη περισσότερο αέριο από φέτος. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί να εισαγάγει συνολικά 210 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το 2023, 60 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου περισσότερο από φέτος, που η ίδια ήταν 60 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα περισσότερο από το αέριο που εισήχθη το 2021.
Το διαθέσιμο αέριο έχει μειωθεί κατά 55 bcm ρωσικού αερίου μετά την καταστροφή των αγωγών Nord Stream τον Σεπτέμβριο. Κάπως πρέπει να γεμίσει αυτή η.. τρύπα.
Μια σειρά ειδικών περιστάσεων φέτος μπορεί να μην εμφανιστούν ξανά το επόμενο έτος.
Η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας ήταν ένα όφελος φέτος, καθώς μείωσε τη ζήτηση της χώρας για LNG κατά 20%, σύροντας τις ασιατικές τιμές χαμηλότερα και διευκολύνοντας την Ευρώπη να ανταγωνιστεί και να αγοράσει περισσότερο φυσικό αέριο.
Η πτώση της ζήτησης στην Κίνα απελευθέρωσε 13-15 bcm το 2022 ώστε η Ευρώπη να συρρικνωθεί στην αγορά spot LNG, σύμφωνα με τον Stahel, αλλά αυτή η ζήτηση μπορεί να εμφανιστεί ξανά το 2023 καθώς η Κίνα προσπαθεί να αποσύρει τα εργοστάσιά της με καύση άνθρακα, κάτι που θα πάρει ακόμη περισσότερο φυσικό αέριο εκτός αγοράς.
Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των παραγόντων, η Ευρώπη μπόρεσε να αγοράσει 60% περισσότερο LNG το 2022, κυρίως από τις ΗΠΑ, οι οποίες αντιστοιχούσαν στα τρία τέταρτα του όγκου. 
Η αγορά από τις ΗΠΑ έγινε επίσης ευκολότερη, καθώς τα συμβόλαιά της έχουν ευελιξία προορισμού, έτσι ώστε ο ιδιοκτήτης να μπορεί να πουλήσει ένα φορτίο όταν είναι ήδη εν κινήσει και να το ανακατευθύνει από έναν ασιάτη πελάτη σε έναν ευρωπαϊκό. 
Τα συμβόλαια με το Κατάρ, τον άλλο μεγάλο προμηθευτή, δεν έχουν ευελιξία προορισμού.
Το 2021 οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ είχαν συνολική εξαγωγική ικανότητα 141 bcm και την έτρεχαν με τέρμα το γκάζι.
 
Αυτή η χωρητικότητα μειώθηκε μετά από ένα ατύχημα στο Freeport, την κύρια οδό εξαγωγής για το LNG των ΗΠΑ που κατευθύνθηκε προς την Ευρώπη, αλλά θα επανέλθει στο διαδίκτυο το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Αλλά αυτό θα προσθέσει μόνο περίπου 6 bcm στην εξαγωγική ικανότητα των ΗΠΑ.
Ενώ τόσο οι ΗΠΑ όσο και το Κατάρ έχουν έργα για την αύξηση του όγκου του LNG που παράγουν και εξάγουν, κανένα από αυτά δεν θα είναι έτοιμο πριν από το 2025 το νωρίτερο.
Υπάρχουν πολύ λίγα περιθώρια για να αυξηθούν οι αυτόχθονες προμήθειες της Ευρώπης. 

Οι περιπτώσεις Νορβηγίας - Ολλανδίας 

Η Νορβηγία προμηθεύει περίπου 128 bcm ετησίως στην Ευρώπη και φέτος αύξησε την παραγωγή κατά 8%, αλλά δεν υπάρχουν άλλα μεγάλα κέρδη στη Νορβηγία βραχυπρόθεσμα.
Το γιγάντιο κοίτασμα Groningen της Ολλανδίας θα μπορούσε να προσθέσει άλλα 20 bcm, αλλά η ολλανδική κυβέρνηση είναι απρόθυμη να το επαναφέρει στην παραγωγή λόγω του κινδύνου πρόκλησης σεισμών.
Περαιτέρω μειώσεις είναι δυνατές. Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής der Leyen  κάλεσε τα μέλη να μειώσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 15% τον Ιούλιο και σύμφωνα με το think tank Bruegel η κατανάλωση έχει ήδη μειωθεί κατά 7% από τότε.
Ωστόσο, όλα αυτά τα μέτρα – η κινεζική ζήτηση παραμένει χαμηλή (15 bcm), το Freeport ξανά στο διαδίκτυο (6 bcm), επιπλέον φυσικό αέριο Groningen (20 bcm) – αθροίζονται σε 41 bcm, γεγονός που εξακολουθεί να αφήνει την Ευρώπη 20 bcm λιγότερο από την προβλεπόμενη ζήτηση (αγνοώντας την αλήτες του καιρού).
Οι αυξημένες προμήθειες από την Αλγερία και το Αζερμπαϊτζάν θα μπορούσαν ίσως να προσθέσουν άλλα 10 bcm, αλλά αυτές οι αυξήσεις θα είναι σταδιακές και θα χρειαστούν μερικά χρόνια για να εφαρμοστούν.
Το μεγαλύτερο μέρος του ελλείμματος θα μπορούσε να καλυφθεί από μια συντονισμένη προσπάθεια για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης – μια μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη κατά 15% θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 75 bcm. Ωστόσο, το βασικό σενάριο είναι ότι η αγορά θα ρυθμίζει τις προμήθειες φυσικού αερίου και ενώ η προσφορά παραμένει τόσο περιορισμένη, η τιμή του φυσικού αερίου είναι πιθανό να παραμείνει υψηλή .
«Ας απολαύσουμε προς το παρόν το γεγονός ότι το φυσικό αέριο πρέπει να καθαρίζεται καθημερινά εντός της φυσικής του υποδομής, η οποία είναι περιορισμένη στην αποθήκευση. Η πραγματική πρόκληση, ωστόσο, θα είναι να αντλήσουμε αρκετό LNG στην Ευρώπη το 2023», λέει ο Stahel.

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης