Διεθνή

El País: Ποια αλληλεγγύη; Έλληνες εφοπλιστές πλουτίζουν μεταφέροντας βιαστικά ρωσικό πετρέλαιο ενόψει ευρωπαϊκού embargo

El País: Ποια αλληλεγγύη; Έλληνες εφοπλιστές πλουτίζουν μεταφέροντας βιαστικά ρωσικό πετρέλαιο ενόψει ευρωπαϊκού embargo
Ο πρεσβευτής της Ουκρανίας στην Ελλάδα Serhiy Shutenko προέτρεψε επανειλημμένα την Ελλάδα «να σταματήσει να συναλλάσσεται με τη Ρωσία», ωστόσο η Μελίνα Τραυλός, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, απάντησε ότι τα ελληνικά δικαστήρια «δεν κάνουν τίποτα παράνομο»
Σχετικά Άρθρα

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πραγματοποιούν κέρδη ρεκόρ μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο παρά τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, αναφέρει η El País.
Αν πριν από τη ρωσική ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία, τα ελληνικά φορτηγά πλοία αντιπροσώπευαν τη διαμετακόμιση του 35% του ρωσικού αργού πετρελαίου, μετά την έναρξη του πολέμου, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σχεδόν στο 55%.
Την περασμένη δεκαετία της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής αναταραχής, τα δυτικά ΜΜΕ με κίνητρα μας υπενθύμιζαν συνεχώς ότι η κινεζική λέξη για την «κρίση» αποτελείται από δύο χαρακτήρες, ένας εκ των οποίων είναι «ευκαιρία».
Αυτό δεν συμβαίνει στην ελληνική γλώσσα, αλλά φαίνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προτίμησαν να το ξεχάσουν.
Σύμφωνα με την El País, μετά τα πισωγυρίσματα που έπληξαν τον κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι πλοιοκτήτες στην Ελλάδα βλέπουν τη σύγκρουση στην Ουκρανία και την υψηλή ζήτηση πετρελαίου ως ευκαιρία για να βγάλουν πολλά χρήματα.
Εκμεταλλεύονται τις εξαιρέσεις που εξακολουθούν να επιτρέπουν οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, και τα κενά σε αυτές, έως ότου τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση των ρωσικών προμηθειών αργού πετρελαίου στην ΕΕ στις 5 Δεκεμβρίου.
Από τότε που ο Putin ξεκίνησε μια ρωσική ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, οι δυτικές χώρες μειώνουν σταδιακά τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία.
Ωστόσο, η συμμετοχή των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά και αυξήθηκε σημαντικά.
«Τα δυτικής ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοια αντιπροσωπεύουν μερίδιο ρεκόρ στη θαλάσσια κυκλοφορία από τη Ρωσία μετά την εισαγωγή στρατευμάτων στην Ουκρανία.
Αυτά τα πλοία έχουν προσελκύσει υψηλές τιμές ναύλωσης και έχουν ενισχύσει την ικανότητα της Ρωσίας να πουλάει το πετρέλαιο της στις παγκόσμιες αγορές, παρέχοντας στη Μόσχα ένα τόσο απαραίτητο οικονομικό μαξιλάρι », εξήγησε σε συνέντευξή του ο Jonathan Pingle, αναλυτής στο Institute of International Finance.
Ρουμανικές, γερμανικές, δανικές, ιταλικές και ακόμη και ισπανικές εταιρείες φόρτωσαν πετρέλαιο στα ρωσικά λιμάνια τον Ιούνιο, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών Μαύρης Θάλασσας.
Το ίδιο συνέβη στον τερματικό σταθμό του αγωγού της Κασπίας, ο οποίος παραλαμβάνει πετρέλαιο από το Καζακστάν και εξακολουθεί να αποκλείεται από τις ευρωπαϊκές κυρώσεις. Είναι αλήθεια ότι η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται αυτόν τον αγωγό ανήκει κατά το ήμισυ στη Ρωσία.

Το ελληνικό... δαιμόνιο

Ανάμεσα σε όλα αυτά τα πλοία ξεχωρίζουν αυτά που ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές.
Η ελληνική εμπορική ναυτιλία διαδραμάτισε ιστορικά κυρίαρχο ρόλο στον τομέα αυτό.
Μάλιστα, το ένα τρίτο των δεξαμενόπλοιων που ταξιδεύουν στις θάλασσες του κόσμου ανήκει στους Έλληνες.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, τα ελληνικά φορτηγά πλοία αποτελούσαν το 35% του ρωσικού αργού πετρελαίου, αλλά μετά την έναρξή της, το ποσοστό αυτό ανήλθε σχεδόν στο 55%.
Με άλλα λόγια, περισσότερο από το μισό ρωσικό πετρέλαιο που προορίζεται για ευρωπαϊκά, κινεζικά, ινδικά ή άλλα λιμάνια στον κόσμο φορτώνεται με δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε εταιρείες στην Ελλάδα, τη χώρα της ΕΕ που τόσο επίμονα πιέζει για κυρώσεις για να αποδυναμώσει τη ρωσική οικονομία .
Ένας λόγος για αυτό είναι ότι ο πέμπτος γύρος κυρώσεων, που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες, απαγορεύει στα πλοία με ρωσική σημαία να εισέρχονται στα λιμάνια της ΕΕ από τις 16 Απριλίου.
Στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, η απαγόρευση ισχύει επίσης για πλοία που ανήκουν ή ναυλώνονται από ρωσικές εταιρείες.
Αυτό μείωσε τον ανταγωνισμό για τους Έλληνες επιχειρηματίες κατά πολλές φορές: οι Ρώσοι εταίροι τους, οι οποίοι μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου μετέφεραν το ένα πέμπτο του πετρελαίου, τώρα μεταφέρουν μόλις το ένα δέκατο του.
Ωστόσο, όπως σημειώνει το δημοσίευμα, η κύρια εξήγηση είναι ότι πρόκειται για μια πολύ κερδοφόρα επιχείρηση.
Οι εταιρείες μεταφοράς πετρελαίου σημείωσαν κέρδη ρεκόρ τους τελευταίους τρεις μήνες, σύμφωνα με την πλατφόρμα Clarkson Research.

Η ημερομηνία λήξης 

Ο πρεσβευτής της Ουκρανίας στην Ελλάδα Serhiy Shutenko προέτρεψε επανειλημμένα την Ελλάδα «να σταματήσει να συναλλάσσεται με τη Ρωσία», ωστόσο η Μελίνα Τραυλός, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, απάντησε ότι τα ελληνικά δικαστήρια «δεν κάνουν τίποτα παράνομο».
Ωστόσο, τέτοια κέρδη για τους Έλληνες εφοπλιστές έχουν ημερομηνία λήξης.
Στις 5 Δεκεμβρίου τίθεται σε ισχύ η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου και των παραγώγων του στις χώρες της ΕΕ.
Αυτή η δέσμη κυρώσεων - η έκτη κατά σειρά που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες - απαγορεύει επίσης στις ευρωπαϊκές εταιρείες να ασφαλίζουν πλοία με ρωσικό πετρέλαιο, γεγονός που έχει σκοπό να " να δυσκολέψει τη Ρωσία να συνεχίσει να εξάγει πετρέλαιο στον υπόλοιπο κόσμο ", ιδίως στην Ασία, όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αυτό.
Ο επικεφαλής ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας της οποίας τα πλοία φόρτωσαν ρωσικό πετρέλαιο τους τελευταίους μήνες, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, λέει ότι η βιομηχανία γνωρίζει ότι θα μπορούσε σύντομα να χάσει σημαντικό μέρος των κερδών της.
Εξήγησε ότι αυτή τη στιγμή η στρατηγική τους είναι «να περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει», καθώς παραδέχεται ότι η ΕΕ θα διευρύνει τον αριθμό των παρεχόμενων εξαιρέσεων.
Πιθανές μέθοδοι εξαγωγής που εκμεταλλεύονται τα κενά των κυρώσεων δοκιμάζονται ήδη.
Δορυφορικές εικόνες και δεδομένα πλοήγησης από το στενό του Κερτς και το ρωσικό λιμάνι Kavkaz δείχνουν ότι η ανταλλαγή πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου πραγματοποιείται σε ανοιχτά νερά. Σύμφωνα με έρευνα των The Sunday Times, ο αριθμός των κρουσμάτων σε αυτόν τον τομέα έχει δεκαπλασιαστεί από το ξέσπασμα της ουκρανικής σύγκρουσης και πολλά από τα πλοία φιλοξενίας ανήκουν στην Ελλάδα. Το ίδιο συμβαίνει και στον Κόλπο της Καλαμάτας στην Ελλάδα, όπου ευρωπαϊκά πλοία παραλαμβάνουν ρωσικό αργό πετρέλαιο, σύμφωνα με έρευνα του Reuters.

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης