Μια σκληρή σύγκρουση έχει ξεσπάσει στις Βρυξέλλες σχετικό με τα σχέδια να επιφορτιστεί η Κομισιόν με σαρωτικές εξουσίες προκειμένου να δώσει λύση στο μείζον πρόβλημα εφοδιασμού της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ημιαγωγών, γράφουν οι Andy Bounds, Mehreen Khan και Javier Espinoza στο Europe Express Financial Times.
Όπως δήλωσαν ευρωπαίοι αξιωματούχοι στην Europe Express, οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στην επικείμενη Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς θα δώσουν στις εποπτικές αρχές αρμοδιότητα ώστε να διασφαλίζουν ότι τα απαιτούμενα εξαρτήματα θα καλύπτουν κατά προτεραιότητα τις ανάγκες της ευρωπαϊκής παραγωγής σε περίπτωση κρίσης, αλλά συναντούν ισχυρές αντιστάσεις στους κόλπους της Κομισιόν.
Έρχεται η Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς
Ο Επίτροπος Βιομηχανίας της ΕΕ, Thierry Breton, έχει ταχθεί υπέρ των νέων αρμοδιοτήτων της Κομισιόν τις οποίες θεωρεί ως απαραίτητη προϋπόθεση για την ενίσχυση της βιομηχανίας ημιαγωγών της ΕΕ. Την περασμένη εβδομάδα, ο Επίτροπος Βιομηχανίας δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η επικείμενη Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς, η οποία πρόκειται να δημοσιευθεί την ερχόμενη Τρίτη, θα περιλαμβάνει εργαλεία που θα βοηθήσουν «να ενισχύσουμε την ασφάλεια του εφοδιασμού μας», όπως έκαναν και οι ΗΠΑ, δίνοντας προτεραιότητα στις δικές τους εγχώριες ανάγκες.
Οι ελλείψεις ημιαγωγών πλήττουν τη βιομηχανία αυτοκινήτων και αεροσκαφών
Οι ελλείψεις ημιαγωγών έχουν πλήξει τη βιομηχανία αυτοκινήτων, αεροσκαφών και άλλων προϊόντων καθώς η βιομηχανία ανακάμπτει από την πανδημία. Η ΕΕ θέλει να αυξήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών, προκειμένου να αποκτήσει «στρατηγική αυτονομία». Έχει σήμερα το 10% της παγκόσμιας παραγωγής και θέλει να την αυξήσει σε 20% έως το 2030, καθώς αναμένεται ότι η ζήτηση θα έχει διπλασιαστεί έως τότε. Θέλει επίσης να μπορεί να κατασκευάσει τους πιο προηγμένους ημιαγωγούς.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen η οποία έχει υποστηρίξει σθεναρά την προώθηση της Ευρωπαϊκής Πράξης για τους Ημιαγωγούς, δήλωσε χτες ότι η υιοθέτησή της θα αλλάξει ριζικά τους όρους και θα επιτρέψει στον κλάδο να προσελκύσει επενδύσεις έως 12 δισ. ευρώ από δημόσιες επενδύσεις και τον ιδιωτικό τομέα. Τα κράτη μέλη, πρόσθεσε, έχουν ήδη δεσμεύσει 30 δισ. ευρώ.
Ο πρόεδρος της Κομισιόν θέλει χαλάρωση των περιοριστικών ευρωπαϊκών κανόνων για τις κρατικές επιδοτήσεις
Μεταξύ των εταιρειών που η ΕΕ επιδιώκει να προσελκύσει με επιδοτήσεις είναι η Intel, η οποία σχεδιάζει να ανακοινώσει το άνοιγμα ενός νέου εργοστασίου παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη. Μία από τις ιδέες του προσχεδίου που δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή είναι η κατάργηση της χαλάρωση των κανόνων που απαγορεύουν την οικονομική κρατική συνδρομή προς τις επιχειρήσεις, προκειμένου να επιτραπεί στα κράτη μέλη της ΕΕ να ανταγωνιστούν τις εταιρείες που επιδοτούνται από τα εθνικά τους κράτη κατά 50% όταν χτίζουν ένα νέο εργοστάσιο.
Ο Ursula von der Leyen δήλωσε ότι η ΕΕ θα έπρεπε να «προσαρμόσει» τους κανόνες της για τις κρατικές ενισχύσεις, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, και να επιτρέψει τη στήριξη με δημόσια χρηματοδότηση κάποιων εργοστασίων ημιαγωγών.
Αντίθετη η Επίτροπος Ανταγωνισμού
Αντίθετα, η Επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager, απέρριψε την πρόταση περί χαλάρωσης των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, υποστηρίζοντας ότι και το ισχύον καθεστώς προωθεί τις επενδύσεις.
Όταν ρωτήθηκε αν πρέπει να αλλάξουν οι κανόνες. η Vestager απάντησε στοrope Express των Financial Times αρνητικά, ενώ μιλώντας στο φόρουμ της Ψηφιακής Ευρώπης, τόνισε πως «η αυτάρκεια δεν είναι ο στόχος μας» και πως "για να πετύχει η Ευρώπη αυτάρκεια, θα έχεις κόστος περί 240-320 δισ ευρώ"
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δήλωσαν κατά συνέπεια ότι υπάρχει σύγκρουση και μάλιστα μεταξύ των κορυφαίων επιτρόπων σχετικά με το επίπεδο κρατικών επιδοτήσεων εντός της ΕΕ που απαιτούνται για την ανάπτυξη της βιομηχανίας ημιαγωγών ενώ άλλοι φοβούνται ότι υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί παγκοσμίως υπερ-προσφορά.
Πώς η Ευρώπη θα ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ την Κίνα και την Ταϊβάν
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ταϊβάν υποστηρίζουν όλες τους σε μεγάλο βαθμό χρηματοδοτικά τις βιομηχανίες ημιαγωγών τους.
"Μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα ανταγωνιστούμε στις επιδοτήσεις την Κίνα; Από πού προέρχονται τα δισεκατομμύρια;» έθεσε το ερώτημα άλλος αξιωματούχος.
Εν πάση περιπτώσει, τα μέλη της Επιτροπής θα συναντηθούν στις Βρυξέλλες για να προσπαθήσουν να λύσουν τις διαφορές τους πριν από τη δημοσίευση της Ευρωπαϊκής Πράξης για τους Ημιαγωγούς την ερχόμενη εβδομάδα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών