Τροπικές μέλισσες άρχισαν να επιλέγουν... ωμό κρέας αντί για νέκταρ

Ορισμένες τροπικές μέλισσες έχουν μετατραπεί πρόσφατα σε «γύπες», σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
Μια αμερικανική επιστημονική ομάδα ταξίδεψε στην Κόστα Ρίκα και ανακάλυψε μοναδικά μικρόβια του εντέρου που επιτρέπουν στις μέλισσες να χωνεύουν το κρέας νεκρών ζώων αντί για νέκταρ λουλουδιών.
«Αυτές είναι οι μόνες μέλισσες στον κόσμο που έχουν εξελιχθεί για να χρησιμοποιούν πηγές τροφίμων που δεν παράγονται από φυτά, η οποία είναι μια αρκετά αξιοσημείωτη αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες», δήλωσε ο εντομολόγος του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Riverside Doug Yanega, σε δελτίο Τύπου που δημοσιεύθηκε την Τρίτη 23/11.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η απροσδόκητη αλλαγή στις διατροφικές προτιμήσεις των εντόμων μπορεί να εξηγηθεί από τον «έντονο ανταγωνισμό για νέκταρ», όπως αναφέρει το δημοσίευμα της ιστοσελίδας rt.com.
Κατά τη διαδικασία της έρευνάς τους στην Κόστα Ρίκα, οι εντομολόγοι ανέλυσαν και συνέκριναν τα μικροβίωματα των σαρκοφάγων αυτών μελισσών [μέλισσες χωρίς κεντρί που ονομάστηκαν «γύπες»], που τρέφονται τόσο με κρέας όσο και με λουλούδια, με μικροβιάματα εκείνων των μελισσών που τρέφονται αποκλειστικά με γύρη.
Ανακάλυψαν τις πιο ακραίες αλλαγές, όπως η παρουσία ορισμένων νέων βακτηρίων, που αναπτύσσεται μόνο σε σαρκοφάγα ζώα που τρέφονται με ωμό κοτόπουλο.
«Το μικροβίωμα των σαρκοφάγων μελισσών είναι εμπλουτισμένο με βακτήρια που αγαπούν τα οξέα, τα οποία είναι νέα βακτήρια που δεν τα έχουν οι συγγενείς τους (δηλ. οι μη σαρκοφάγες μέλισσες)» δήλωσε ο εντομολόγος του UCR Quinn McFrederick.
«Αυτά τα βακτήρια είναι παρόμοια με εκείνα που βρίσκονται σε πραγματικούς γύπες, καθώς και στις ύαινες και σε άλλα πτωματοφάγα ζώα, προφανώς για να τα προστατεύουν από παθογόνους οργανισμούς που αναπτύσσονται στα πτώματα».
Οι ερευνητές σημείωσαν ότι αν και οι σαργοφάγες μέλισσες δεν μπορούν να τσιμπήσουν, πολλές από αυτές είναι «εξαιρετικά δυσάρεστες». «Μερικές από αυτές παράγουν εκκρίσεις που προκαλούν φουσκάλες και επώδυνες πληγές. Ωστόσο, το μέλι αυτών των μελισσών είναι γλυκό και βρώσιμο, ισχυρίζονται οι επιστήμονες.
«Αποθηκεύουν το κρέας σε ειδικούς θαλάμους που σφραγίζεται για δύο εβδομάδες πριν αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτό, και αυτοί οι θάλαμοι είναι ξεχωριστοί από το σημείο όπου αποθηκεύεται το μέλι» εξήγησε ο Makkaro.
Η επιστημονική ομάδα δημοσίευσε τη μελέτη στο περιοδικό mBio της American Society of Microbiologists και σχεδιάζει να συνεχίσει την έρευνα.