Oxford University: Γονίδιο διπλασιάζει τον κίνδυνο θανάτου από Covid - Τι αναφέρουν οι επιστήμονες

Eρευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης διαπίστωσαν ότι ένα γονίδιο εμποδίζει τα κύτταρα που καλύπτουν τους πνεύμονες να ανταποκριθούν σωστά

Γονίδιο που διπλασιάζει τον κίνδυνο αναπνευστικής ανεπάρκειας και θάνατο από Covid-19 εντόπισαν επιστήμονες.
Μάλιστα, δε, η ύπαρξη του συγκεκριμένου γονιδίου μπορεί να εξηγήσει γιατί συγκεκριμένες ομάδες είναι πιο επιρρεπείς σε σοβαρή νόσηση από άλλες.
Πιο συγκεκριμένα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης διαπίστωσαν ότι ένα γονίδιο πιθανότατα εμποδίζει τα κύτταρα που καλύπτουν τους αεραγωγούς και τους πνεύμονες να ανταποκριθούν σωστά στον κορωνοϊό.
Περίπου το 60% των ανθρώπων με καταγωγή από τη Νότια Ασία φέρουν αυτήν την εκδοχή του γονιδίου, σε σύγκριση με το 15% των ανθρώπων με ευρωπαϊκή προέλευση, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.
Τα ευρήματα εξηγούν γιατί παρατηρούνται υψηλότερα ποσοστά νοσηλείας και θανάτων σε ορισμένες κοινότητες και στην ινδική υποήπειρο.
Οι συντάκτες της εν λόγω μελέτης προειδοποίησαν ότι το γονίδιο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μοναδική εξήγηση, καθώς πολλοί άλλοι παράγοντες, όπως οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, παίζουν ρόλο.
Τα άτομα με το γονίδιο, γνωστό ως LZTFL1, θα ωφεληθούν ιδιαίτερα από τον εμβολιασμό, ο οποίος παραμένει η καλύτερη μέθοδος προστασίας, αναφέρουν οι συγγραφείς.
Τα ευρήματα αναμένεται να προσφέρουν τη δυνατότητα έρευνας πάνω σε εξατομικευμένες θεραπείες για ασθενείς με αυτό το γονίδιο – αν και προς το παρόν δεν υπάρχει συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή.
Αυτή η έρευνα «δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο ο πνεύμονας ανταποκρίνεται στη μόλυνση είναι κρίσιμος», δήλωσε ο James Davis, συν-επικεφαλής συγγραφέας και αναπληρωτής καθηγητής γονιδιωματικής στην Οξφόρδη.
Σημειώνεται πως ο Davies και οι συνεργάτες του βρήκαν το γονίδιο χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και μοριακή τεχνολογία αιχμής.
Η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε έναν αλγόριθμο για να αναλύσει μεγάλες ποσότητες γενετικών δεδομένων από εκατοντάδες τύπους κυττάρων σε όλο το σώμα και στη συνέχεια χρησιμοποίησε μια νέα τεχνική που επέτρεψε να διερευνήσουν το DNA πίσω από αυτό το συγκεκριμένο γενετικό σήμα.
«Αν έχετε τον γονότυπο υψηλότερου κινδύνου και αισθάνεστε αδιαθεσία λόγω Covid, υπάρχει +50% πιθανότητα να κινδυνεύσει η ζωή σας», είπε ο Davies.