Επιστήμονες για φάρμακο Merck κατά της Covid: Το παίρνετε με δική σας ευθύνη, μπορεί να προκαλέσει καρκίνο

Ορισμένοι επιστήμονες ανησυχούν ότι το φάρμακο μπορεί να προκαλέσει καρκίνο ή γενετικές ανωμαλίες

Όπως αποδεικνύεται, οι επιστήμονες και οι γιατροί που επέμεναν ότι το «επαναστατικό» φάρμακο κατά της COVID το οποίο ανέπτυξε η Merck, η μολνουπιραβίρη, είναι εξαιρετικά ασφαλές, δεν υπηρέτησαν… πιστά και με αφοσίωση την επιστήμη.
Σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη στο περιοδικό Barron's, ορισμένοι επιστήμονες ανησυχούν ότι το φάρμακο -το οποίο φέρεται να μείωσε στο μισό τις νοσηλείες- μπορεί να προκαλέσει καρκίνο ή γενετικές ανωμαλίες.
Είναι απολύτως κατανοητό γιατί η Merck επέλεξε να υποβαθμίσει τον κίνδυνο για την ασφάλεια όσων το λάβουν.
Εάν εγκριθεί, το φάρμακο αναμένεται να γίνει ένα από τα «πιο προσοδοφόρα» παγκοσμίως.
Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο οι μετοχές της Merck εκτοξεύθηκαν σε διψήφιο έδαφος μετά την ανακοίνωσή του.
Όπως αναφέραμε νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα, η Merck και η «συνεργάτις» της Ridgeback Biotherapeutics θα αποκομίσουν τεράστια κέρδη από τους πελάτες τους -έως και 40 φορές το κόστος για την παρασκευή του φαρμάκου- για το οποίο η Ridgeback είχε άδεια από το Πανεπιστήμιο Emory για «άγνωστο ποσό».
Σημειώνεται πως το αναπτύχθηκε με χρηματοδότηση από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ.

Οι κίνδυνοι

Σύμφωνα με το Barron's, ορισμένοι επιστήμονες που έχουν μελετήσει το φάρμακο πιστεύουν ότι θα μπορούσε να προκαλέσει αμόκ στον ανθρώπινο οργανισμό.
Επίσης, άλλοι επισημαίνουν πως, παρότι καταπολεμεί τον κορωνοϊό, ενέχει πολλούς άλλους κινδύνους, εξαιτίας των οποίων η χρήση του πρέπει να έχει περιορισμένο εύρος.
Το Molnupiravir ενσωματώνεται στο γενετικό υλικό του ιού και, στη συνέχεια, προκαλεί τεράστιο αριθμό μεταλλάξεων καθώς αυτός αναπαράγεται, και έτσι τον σκοτώνει.
Ωστόσο, βάσει ορισμένων εργαστηριακών δοκιμών, το φάρμακο δύναται να ενσωματωθεί στο στο γενετικό υλικό των κυττάρων των θηλαστικών προκαλώντας μεταλλάξεις καθώς αυτά τα κύτταρα αναπαράγονται.
Εάν αυτό συνέβαινε στα κύτταρα ενός ασθενούς που λαμβάνει θεραπεία με μολνουπιραβίρη, θα μπορούσε, θεωρητικά, να οδηγήσει σε καρκίνο ή γενετικές ανωμαλίες.
Συγκεκριμένα, ο Raymond Schinazi, καθηγητής παιδιατρικής και διευθυντής βιοχημικής φαρμακολογίας στο Πανεπιστήμιο Emory, ο οποίος μελέτησε το φάρμακο, δημοσίευσε μια εργασία στην οποία αναφέρει ότι το φάρμακο μπορεί να προκαλέσει αντίδραση όπως αυτή που περιγράφηκε παραπάνω.
Παράλληλα, επέμεινε ότι δεν πρέπει να χορηγείται σε νέους ανθρώπους - ειδικά σε εγκύους.
Ο Schinazi είπε στο Barron ότι δεν πιστεύει ότι το molnupiravir πρέπει να χορηγείται σε εγκύους ή σε νέους σε αναπαραγωγική ηλικία, έως ότου υπάρξουν περισσότερα δεδομένα.
Οι δοκιμές της Merck για τη μολνουπιραβίρη δεν περιελάμβαναν εγκύους.
Επίσης, οι επιστήμονες που διεξήγαγαν το «πείραμα» ζήτησαν από τους άνδρες συμμετέχοντες να «απέχουν από σεξουαλικές επαφές».
Το Barron δημοσίευσε μάλιστα ένα έγγραφο που δημοσιεύτηκε στο Journal of Infectious Diseases τον Μάιο από τον Schinazi και τους επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, το οποίο ανέφερε ότι η μολνουπιραβίρη προκάλεσε μεταλλάξεις σε καλλιέργειες ζωικών κυττάρων κατά διάρκεια πειράματος που είχε σχεδιαστεί για τον εντοπισμό τέτοιων μεταλλάξεων.
Οι συντάκτες της εφημερίδας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι κίνδυνοι για τη μολνουπιραβίρη «μπορεί να μην είναι μηδενικοί».

Τι αναφέρει η Merck

Η Merck, σε ερώτηση του Barron's, απάντησε ότι έχει διεξαγάγει «εκτεταμένα πειράματα» σε ζώα, τα οποία, λέει, δείχνουν ότι δεν πρέπει να υπάρχει ζήτημα.
«Το σύνολο των δεδομένων από αυτές τις μελέτες υποδεικνύει ότι η μολνουπιραβίρη δεν είναι μεταλλαξιογόνος ή γονοτοξική στα in vivo συστήματα θηλαστικών» δήλωσε εκπρόσωπός της.
Όμως, οι φωνές πληθαίνουν…
Ο Δρ Shuntai Zhou, επιστήμονας στο εργαστήριο Swanstrom στο UNC, δήλωσε ότι «υπάρχει ανησυχία ότι αυτό το φάρμακο μπορεί να προκαλέσει μεταλλάξεις, ακόμη και καρκίνο».
Ο Zhou λέει ότι είναι βέβαιος ότι το φάρμακο θα ενσωματωθεί στο DNA των ξενιστών θηλαστικών.
«Η βιοχημεία δεν λέει ψέματα», λέει.
«Αυτό το φάρμακο θα ενσωματωθεί στο DNA» προσθέτει.
Η Merck δεν έχει δημοσιεύσει ακόμη κανένα στοιχείο από τις μελέτες της σε ζώα, αλλά οι επιστήμονες πιστεύουν ότι θα χρειαστούν μακροχρόνιες μελέτες για να αποδειχθεί ότι το φάρμακο είναι πραγματικά ασφαλές.
Σε κάθε περίπτωση, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τα ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια του φαρμάκου υποδηλώνουν πως η αντίδραση στις μετοχές της Merck ήταν «υπερβολική», τουλάχιστον.