Τελευταία Νέα
Διεθνή

Politico: Στα ύψη η αντιπαράθεση από τις εργασίες αποκατάστασης της Ακρόπολης

Politico: Στα ύψη η αντιπαράθεση από τις εργασίες αποκατάστασης της Ακρόπολης

Οι εργασίες για τη βελτίωση της πρόσβασης στο πιο διάσημο μνημείο της Αθήνας ήταν αμφιλεγόμενες

Ένα έργο αποκατάστασης στο πιο διάσημο μνημείο της Ελλάδας προκάλεσε αναστάτωση και οδήγησε σε κατηγορίες ότι οι φύλακες του είναι ένοχοι για «κακοποίηση».

Ενώ οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία έκλεισαν στο κοινό κατά τη διάρκεια του lockdown, οι αρχές της Ακρόπολης άρχισαν τις σχετικές εργασίες για να αποκαταστήσουν το μνημείο και να γίνει πιο προσβάσιμο σε άτομα με αναπηρίες, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου συγκεκριμένου διαδρόμου που ήταν το επίκεντρο μεγάλης κριτικής, αναφέρει το Politico.
Τώρα η Ακρόπολη είναι ξανά ανοιχτή στο κοινό και οι άνθρωποι μπορούν τελικά να δουν το έργο από κοντά.
Το γκρίζο οπλισμένο σκυρόδεμα έχει τοποθετηθεί πάνω από το ανώμαλο πέτρινο μονοπάτι που έχει φθαρεί εδώ και εκατοντάδες χρόνια - με τμήματα να αφήνονται ακάλυπτα, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να δουν τον αρχαίο βράχο.

Κριτική από τους αρχαιολόγους

Δεκάδες αρχαιολόγοι και καθηγητές πανεπιστημίων άσκησαν σκληρή κριτική, αποκαλώντας την αποκατάσταση «ξένη» και «ασφυκτική».
Ο Αλέξης Τσίπρας, πρώην πρωθυπουργός και αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, το χαρακτήρισε «κατάχρηση» της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας και κατηγόρησε την κυβέρνηση για «αυταρχισμό».
Η αποκατάσταση του μονοπατιού, η οποία πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των έξι μηνών που οι αρχαιολογικοί χώροι παρέμειναν κλειστοί στο κοινό λόγω της πανδημίας, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ανακαίνισης της Ακρόπολης.
Η ανακαίνιση, περιλαμβάνει την αναβάθμιση του ανελκυστήρα, καθώς και καλύτερη αποστράγγιση των υδάτων και φωτισμό.
Άλλες βελτιώσεις που βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη περιλαμβάνουν την καλύτερη ανάγνωση πινακίδων και καλύτερα κιγκλιδώματα, καθώς και ένα ανάχωμα σε άλλο μέρος του λόφου.

Μενδώνη: Όλα τα έργα εγκρίθηκαν

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη υπερασπίστηκε τα μέτρα, τα οποία εγκρίθηκαν σε διάφορα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της Ελλάδας (KAΣ).
«Όλα έχουν εγκριθεί από άτομα των οποίων η αξιοπιστία δεν μπορεί να αμφισβητηθεί», δήλωσε η Μενδώνη κατά τη διάρκεια επίσκεψής της στον Παρθενώνα αυτό το μήνα, μαζί με τον Μανώλη Κορρέ, τον αρχιτέκτονα που ηγείται του έργου αποκατάστασης.
«Έχω δει ανθρώπους σε αναπηρικές καρέκλες που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά και ένιωσαν χαρούμενοι.
Η χαρά στους ανθρώπους είναι ίσως εξίσου σημαντική με την προστασία των πολιτιστικών αγαθών μας», δήλωσε η Μενδώνη.
Ο Κορρές είπε ότι η νέα διαδρομή σκυροδέματος βρίσκεται πάνω από μια προστατευτική μεμβράνη, η οποία καθιστά το έργο «πλήρως αναστρέψιμο».
«Εάν το επιθυμούσαμε, όλη αυτή η επιφάνεια θα μπορούσε να αφαιρεθεί σε μια μέρα λόγω της μεμβράνης από κάτω», δήλωσε ο 73χρονος καθηγητής και επικεφαλής της επιτροπής διατήρησης μνημείων της Ακρόπολης.
Πρόσθεσε ότι υπήρξαν πολλά περιστατικά ολίσθησης και πτώσης επισκεπτών μέχρι τη δεκαετία του 1970, όταν τοποθετήθηκε το τελευταίο μονοπάτι.
«Τα τελευταία χρόνια, η φθορά του υπάρχοντος οδοστρώματος ήταν τόσο μεγάλη που τα ατυχήματα αυξήθηκαν και πάλι», είπε.

Διεθνής κριτική

Ωστόσο, οι επικριτές λένε ότι η ανακαίνιση έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετεί τον μαζικό τουρισμό, αντί να σώζει το μνημείο από τις καταστροφές του χρόνου.
Υποστηρίζουν επίσης ότι τα κενά στη νέα πορεία είναι επικίνδυνα για τους ηλικιωμένους ή τα άτομα με αναπηρία.
Σε μια επιστολή προς το World Heritage Watch, έναν οργανισμός με έδρα το Βερολίνο που ιδρύθηκε για να διασφαλίσει ότι οι αρχιτεκτονικοί και ιστορικοί χώροι δεν θυσιάζονται για οικονομικά συμφέροντα, ο Δρ. Τάσος Τανούλας, αρχιτέκτονας, μέλος της Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΕΣΜΑ) και της Υπηρεσίας Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΥΣΜΑ), είπε ότι οι παρεμβάσεις αλλάζουν την Ακρόπολη «δραματικά» και «δεν ανταποκρίνονται στις διεθνώς αναγνωρισμένες και καθιερωμένες» αρχές που αφορούν τη διατήρηση και τη διαφύλαξη των αρχαιοτήτων.
«Αντιθέτως, ισοδυναμούν με την υποτίμηση, την απόκρυψη και την υποβάθμιση του μεγαλύτερου αρχαιολογικού και καλλιτεχνικού θησαυρού που κληροδοτήθηκε στη σύγχρονη Ελλάδα, στον οποίο η ανθρωπότητα αναθέτει τη διαφύλαξή της», πρόσθεσε ο Τανούλας.
Ο Τανούλας κατηγορεί επίσης την κυβέρνηση ότι "καλύπτει τις δραστηριότητές της με μυστικότητα" και χρησιμοποιεί το lockdown "για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των έργων".

Ειδοποιήθηκε η UNESCO;

Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες του Politico, η UNESCO δεν ειδοποιήθηκε πριν από τη μετατροπή.
Η Μενδώνη είπε ότι δεν ήταν απαραίτητο να γίνει κάτι τέτοιο, δεδομένου ότι το έργο μπορεί να αντιστραφεί, αλλά ότι η UNESCO ζήτησε να ενημερωθεί για τις αλλαγές και τους εστάλη μια λεπτομερής περιγραφή.
Αξιωματούχοι της UNESCO πρόκειται να παρευρεθούν σε συνέδριο στην Αθήνα το Νοέμβριο για να συζητήσουν τις αλλαγές.
Ο ελληνικός κλάδος του Διεθνούς Συμβουλίου Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων (ICOMOS), ενός μη κυβερνητικού διεθνούς οργανισμού αφιερωμένου στη διατήρηση των μνημείων του κόσμου, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του τόσο για το αποτέλεσμα του έργου όσο και για το ότι πραγματοποιήθηκαν χωρίς την κατάλληλη διαβούλευση.
Μάλιστα υποστηρίζεται ότι οι αλλαγές έχουν σχεδιαστεί μόνο για να εξυπηρετήσουν τον μαζικό τουρισμό.
Και οι υποστηρικτές αυτής της κριτικής ανέφεραν το γεγονός ότι μεταξύ των πρώτων ανθρώπων που χρησιμοποίησαν το νέο διάδρομο ήταν τα μοντέλα για τον γαλλικό οίκο μόδας Christian Dior.
Εκτός από την Ακρόπολη, ο οίκος μόδας έχει πρόσβαση σε πολλά άλλα αρχαιολογικά μνημεία και η κυβέρνηση έχει επικριθεί για το ότι δεν ακολουθεί τις απαραίτητες διαδικασίες έγκρισης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης