Τελευταία Νέα
Ασφαλιστικά Νέα

Νάρκες σε ναυτιλία και ασφάλεια

Νάρκες σε ναυτιλία και ασφάλεια
Τον Φεβρουάριο του 2023 οι αποφάσεις για τα παγιδευμένα πλοία
Σχετικά Άρθρα

Έτοιμο να εκραγεί είναι το θερμόμετρο στην ναυτιλία και τις ασφαλιστικές.
Τα παγιδευμένα πλοία στην Ουκρανία ανεβάζουν στα ύψη τον αριθμό των αξιώσεων των συνολικών ζημιών στις αρχές του 2023. Η κατάσταση ήλθε στο απροχώρητο αναλυτές κάνουν λόγο ακόμα και για βαθιά ύφεση στην Ευρώπη ακόμα για να μαζική φυγή Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων προς άλλες Ηπείρους.
Τα λιμάνια της Ουκρανίας παραμένουν κλειστά από τις 25 Φεβρουαρίου 2022, την επομένη της ρωσικής εισβολής. Στα λιμάνια αυτά έχουν τοποθετηθεί νάρκες, οι οποίες έχουν εγκλωβίσει περί τα 100 πλοία σε λιμάνια και ποτάμια.
Η πλήρης αξία των παγιδευμένων πλοίων δεν είναι ξεκάθαρη, αλλά θα μπορούσε να κυμαίνεται από 800 εκατομμύρια δολάρια έως 1 δισεκατομμύριο δολάρια, ανέφερε η έκθεση. Η αξία των παγιδευμένων πλοίων υπολογίζεται το λιγότερο σε 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο δολάρια ωστόσο ο ακριβής αριθμός παραμένει άγνωστος μέχρι σήμερα.

Επασφάλιστρο αλλά χωρίς εξασφαλίσεις

Η ρευστότητα σχετικά με την έκβαση των επιθέσεων κλονίζει τις παγκόσμιες Ενώσεις Διαπραγματευτών Ζημιών (loss adjusters) και της Αναδοχή Κινδύνων (underwriters) οι οποίοι σχεδόν βέβαιοι ότι το κλίμα περιπλέκεται επικίνδυνα καλούν για την λήψη έκτακτων μέτρων τον Φεβρουάριο του 2023.
Τα παγιδευμένα που πλοία που είναι ναυλωμένα μπορούν να παραμείνουν ασφαλισμένα με επασφάλιστρο, ωστόσο όσο περνά ο καιρός κάποια ασφαλιστήρια θα ακυρωθούν ενώ κάποια θα λήξουν χωρίς να ανανεωθούν.
Οι ρήτρες πολέμου σύμφωνα με το War & Strikes (IWSC) είχαν ενεργοποιηθεί από την εισβολή και το επακόλουθο κλείσιμο του λιμανιού.

Κομβικό το 12μηνο για μάζεμα των συνολικών ζημιών και απαιτήσεων

Συνήθως, για να συμβεί μια αξίωση πρέπει να υπάρχει σωματική απώλεια από ζημιάς αλλά σύμφωνα με τη ρήτρα κράτησης μια αξίωση μπορεί να γίνει μετά από 12 μήνες περιορισμού καθώς εκλαμβάνεται ως συνολική απώλεια. Στην περίπτωση των πλοίων που έχουν αποκλειστεί στην Ουκρανία, η περίοδος αυτή λήγει τον ερχόμενο Φεβρουάριο.
Για να μπορέσει να δηλωθεί μια απώλεια σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει σύμφωνα με τον νόμο περί ναυτικής ασφάλισης ο ασφαλισμένος να στερείται την κατοχή του πλοίου από έναν ασφαλισμένο κίνδυνο: Για να ικανοποιηθεί μία διαδικασία αποζημίωσης το σύνηθες είναι να βασιστεί σε μία ρήτρα κράτησης.

Αναπάντητα ερωτήματα

Loss Adjusters και Underwriters για να βγουν από τον λαβύρινθο ψάχνουν να απαντήσουν την ερώτηση: «Τι συμβαίνει όταν ένα ασφαλιστήριο έχει ακυρωθεί ή έχει λήξει μετά την παγίδευση του πλοίου, και τι γίνεται αφού λήξει η περίοδος αυτή και το πλοίο καταστραφεί από νάρκη ή πύραυλο. Η ερώτηση δυσκολεύει αν αποδειχτεί ότι άλλα πλοία διέφυγαν αβλαβή από το ίδιο λιμάνι πριν την λήξη της χρονικής περιόδου των 12 μηνών, άρα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί ο όλεθρος του πυραύλου ή της νάρκης.
Ως προς το άθροισμα των απαιτήσεων, αυτό θα εξαρτηθεί από το ποια θα είναι η αιτία των ζημιών, ποια θα είναι η αντασφαλιστική και αν η αντασφαλιστική συνέχιζε να καλύπτει τους κινδύνους και, πως θα καταχωρηθούν οι απαιτήσεις, κάτι για το οποίο θα υπάρξουν σίγουρα διαφωνίες και συγκρούσεις μεταξύ ασφαλισμένων ναυτιλιακών και ασφαλιστών. Εξίσου σημαντικό η ημερομηνία καταχώρησης των απαιτήσεων και το όριο ανά συμβάν.
Παραμένει ένα ερώτημα σχετικά με το εάν δικαιολογείται η επιβολή επασφαλίστρου σε ένα πλοίο που έχει συλληφθεί ή κατασχεθεί και εάν ο ασφαλισμένος στην περίπτωση αυτή νομικά έχει απολέσει το δικαίωμα της ελεύθερης χρήσης, αλλά και πολλά άλλα ερωτήματα.

Ελενα Ερμείδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης