Τελευταία Νέα
Ασφαλιστικά Νέα

Έρχονται τα πάνω κάτω στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα - Τα σενάρια βαθμολόγησης κινδύνου και επιδομάτων

Έρχονται τα πάνω κάτω στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα - Τα σενάρια βαθμολόγησης κινδύνου και επιδομάτων
Τα σενάρια και οι αλλαγές σε Δημόσιο και Ιδιωτικού Δικαίου εργαζόμενους

Προανάκρουσμα αλλαγών και για τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μειωθεί περαιτέρω το μη μισθολογικό κόστος, αλλά και να βγουν εκτός λίστας Βαρέων και ανθυγιεινών επαγγέλματα που δεν ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες αποτελεί το πόρισμα της Διυπουργικής Επιτροπής, για τα αντίστοιχα επαγγέλματα του Δημοσίου που τα κατηγοριοποιεί και τα βαθμολογεί με αποτέλεσμα να «πετά» εκτός λίστας πάνω από 30.000 εργαζόμενους.
Αν και η τελική κυβερνητική πρόταση θα παρουσιαστεί σε δέκα μέρες, το υπάρχον σχέδιο εντάσσει περίπου 11.500 υπαλλήλους, οι οποίοι θα λαμβάνουν τα σχετικά επιδόματα και θα χαίρουν νωρίτερης συνταξιοδότησης.
Σήμερα δικαιούχοι είναι 102.731 δημόσιοι υπάλληλοι και το 90% αυτών υπάγεται στην υψηλότερη κατηγορία λαμβάνοντας επίδομα ανθυγιεινής εργασίας ύψους 150 ευρώ .Υπάρχουν άλλες πέντε κατηγορίες επιδόματος ( η κατώτερη αντιστοιχεί σε επίδομα 30 ευρώ) με τη συνολική ετήσια δαπάνη να ανέρχεται σε περίπου 175 εκατ. ευρώ.

Τα σενάρια και οι αλλαγές σε Δημόσιο και Ιδιωτικού Δικαίου εργαζόμενους

Το σχέδιο περιλαμβάνει δύο σενάρια και οι κατηγορίες δικαιούχων μειώνονται σε τρεις.
Η υψηλότερη λαμβάνει επίδομα 170 ευρώ ,η δεύτερη 100 ευρώ και η τρίτη 70 ευρώ.
Διατηρείται στην πρώτη κατηγορία το 54% των δικαιούχων σύμφωνα με το κείμενο γνωμοδότησης .Κάτι που σημαίνει ότι περίπου το 36% των δικαιούχων που σημαίνει είναι στην υψηλότερη κατηγορία θα υποστούν μειώσεις ή θα βγουν εκτός δικαιούχων, ενώ θα ενταχθούν 26.899 υπάλληλοι, αυξάνοντας τον αριθμό κατά 12.000 υπαλλήλους.
Στο δεύτερο σενάριο ο ίδιος αριθμός δικαιούχων αθροίζεται σε 4 κατηγορίες με έξοδο 15.386 δικαιούχων από το καθεστώς.
Το δημοσιονομικό κόστος παραμένει το ίδιο. Τα μέλη της επιτροπής προτείνουν ένα μοντέλο συσχέτισης βλαπτικών παραγόντων (φυσικών , εργονομικών, ψυχοκοινωνικών, έκθεση σε χημικές ουσίες κ.α) που συνδέονται με την επικινδυνότητα της εργασιακής δραστηριότητας .Απουσιάζει όμως η κατανομή των κλάδων/ειδικοτήτων ανά κατηγορία επιδόματος.

Επιστολή ΓΣΕΕ σε Σταϊκούρα- Χατζηδάκη

Στο θέμα παρενέβη η ΓΣΕΕ, η οποία έχει λάβει γνώση του πορίσματος, καθώς αφορά και εργαζόμενους με σχέση ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου χρόνου, η οποία εκφράζει την αντίθεσή της στην κατηγοριοποίηση και βαθμολόγηση κινδύνου.
Αφού επισημαίνει ότι οι συνθήκες εργασίας γίνονται στην χώρα μας γίνονται όλο και πιο δύσκολες, όλο και πιο επικίνδυνες, τονίζει ότι σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η μείωση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε κανέναν εργαζόμενο, εν μέσω μάλιστα επιδημιολογικής κρίσης η οποία σε διαφορετικό μέτρο βέβαια, αλλά καθολικά αφορά σε όλους τους εργαζόμενους.
Χαρακτηρίζει την έκθεση «γενικόλογη περιγραφή» των αρχικών σεναρίων και είναι μία έκθεση στην οποία δεν παρατίθεται κανένα στοιχείο σε σχέση με τις ειδικότητες για τις οποίες θα μεταβληθεί το συγκεκριμένο επίδομα.
Σύμφωνα με τον 4512/2018 προβλέπεται η αναθεώρηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας μόνο ύστερα από την εκπόνηση σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς βραχυπρόθεσμου, μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδίου δράσης.

H καταστρατήγηση - παράβαση του νόμου

Στην παρούσα κατάσταση γίνεται καταστρατήγηση- παράβαση του συγκεκριμένου νόμου καθώς έχει εκπονηθεί και παραδοθεί στην επιτροπή μόνο το προκαταρκτικό βραχυπρόθεσμο σχέδιο.
Τα σχέδια σύμφωνα με τον 4512 θα αμβλύνουν τους παράγοντες κινδύνου και θα εγκαθιδρύσουν και εμπεδώσουν τις αναγκαίες συνθήκες πρόληψης και συνεργασίας των εργαζομένων.
Σύμφωνα με την ΥΑ 43726/2019 που εξειδικεύει τον 4512΄ σε όλους τους χώρους εργασίας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα εκπονείται Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου (ΓΕΕΚ) από τον Τεχνικό Ασφαλείας και τον Ιατρό Εργασίας η οποία αναρτάται υποχρεωτικά στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και επικαιροποιείται από τον υπεύθυνο των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών κατά τις διατάξεις του ν. 3850/2010. Στη συνέχεια θα έπρεπε να αναπτύσσεται ένα σύστημα παρακολούθησης και συγκριτικής αξιολόγησης των φορέων πάνω στην οποία θα βασιζόταν η βαθμολόγηση επικινδυνότητας όλων των ειδικοτήτων. Όχι μόνο δεν έχει υλοποιηθεί οτιδήποτε από τα προαναφερόμενα αλλά είναι εμφατικό το ότι ούτε το Υπουργείο Εργασίας έχει εκπονήσει Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου.

H βαθμολόγηση

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το πόρισμα της ίδιας της Διυπουργικής Επιτροπής η βαθμολόγηση βασίστηκε σε παντελή (ο χαρακτηρισμός της Επιτροπής) έλλειψη στοιχείων όπως είναι η ΓΕΕΚ, οι κλαδικές και επιδημιολογικές μελέτες και σε αξιολόγηση από διοικητικούς υπαλλήλους οι οποίοι δεν έχουν σχέση με τα θέματα ΥΑΕ και δεν μοιράσανε τα ερωτηματολόγια στους εργαζομένους.
Ενστάσεις σε επιστημονικό και τεχνικό επίπεδο υπάρχουν και για την μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στην αξιολόγηση…μη υπαρχόντων στοιχείων.
Η βαθμολογική μάλιστα κατάταξη υπερέβει εις βάρος βέβαια των εργαζομένων σε πολλές περιπτώσεις και το Τελικό Πόρισμα της Επιτροπής Βαρέων και Ανθυγιεινών στην οποία συμμετείχε το σύνολο των κοινωνικών φορέων.
Αντώνης Βασιλόπουλος

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης