
Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει τον Elon Musk και να βάλει κάποιον άλλο στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά…
Η Tesla έχει παραβεί ορισμένες από τις πιο ιερές αρχές των διευθυντικών συμβουλίων, και οι μέτοχοι που ψηφίζουν έχουν, κατά κύριο λόγο, εγκρίνει αυτές τις επιλογές.
Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει τον Elon Musk και να βάλει κάποιον άλλο στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου.
Αυτό δήλωσε την Πέμπτη, ως απάντηση σε δημοσίευμα της Wall Street Journal που υποστήριζε το αντίθετο.
Ωστόσο, το ζήτημα είναι ανούσιο, καθώς δεν θα έπρεπε καν να προσπαθήσει.
Ο Musk δεν είναι απλώς ένας ακόμα διευθυντής αυτοκινητοβιομηχανίας· είναι ένα χαστούκι στο πρόσωπο όσων υποστηρίζουν την καλή εταιρική διακυβέρνηση.
Αυτοί, επί δεκαετίες, διαμορφώνουν πολιτικές για να βοηθήσουν διευθυντικά στελέχη και μέλη διοικητικών συμβουλίων να δημιουργούν περισσότερη αξία.
Η Tesla έχει αγνοήσει μερικές από τις πιο θεμελιώδεις αρχές τους — και οι μέτοχοι που συμμετέχουν στις γενικές συνελεύσεις έχουν, κατά κανόνα, εγκρίνει αυτή την πορεία.
Για του λόγου το αληθές: ο Musk έχει αναλάβει πολλαπλούς ρόλους — διευθύνει τη διαστημική εταιρεία SpaceX και την τεχνολογική startup τεχνητής νοημοσύνης xAI — πριν ακόμα φτάσει να ηγείται του λεγόμενου «Υπουργείου Αποδοτικότητας του Κράτους» του Donald Trump.
Οι εταιρείες συχνά καλωσορίζουν στελέχη που μεταβαίνουν στον δημόσιο τομέα.
Η JPMorgan, για παράδειγμα, επιτρέπει σε ανώτερα στελέχη που πηγαίνουν στην Ουάσιγκτον να διατηρούν τα μπόνους τους.
Συνήθως, ωστόσο, τέτοιοι ρόλοι ακολουθούν ο ένας τον άλλον και δεν τρέχουν ταυτόχρονα.
Ο Musk, επιπλέον, έχει κάνει πολλές υποσχέσεις που αργότερα δεν τήρησε — από τους στόχους παράδοσης οχημάτων μέχρι την ημερομηνία κυκλοφορίας των πλήρως αυτόνομων αυτοκινήτων.
Και φυσικά υπήρξε και το μπόνους των 56 δισ. δολαρίων που ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο, εν μέσω αυτού που μία δικαστής χαρακτήρισε ως «χλιαρή εποπτεία» — χαρακτηρισμό που η πρόεδρος της Tesla, Robin Denholm, έχει απορρίψει.
Δεν ενοχλούνται οι επενδυτές
Παρ’ όλα αυτά, οι επενδυτές δεν φαίνεται να ενοχλούνται.
Το γεγονός ότι η εταιρεία διαθέτει μόλις πέντε ανεξάρτητα μέλη στο διοικητικό της συμβούλιο —έναντι εννέα κατά μέσο όρο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Spencer Stuart— έχει ελάχιστη επίδραση στην πορεία της μετοχής.
Όποιος είχε επενδύσει 1 δολάριο στη μετοχή της Tesla πριν από δέκα χρόνια, σήμερα έχει σχεδόν 20.
Το ίδιο δολάριο στον δείκτη S&P 500 αντιστοιχεί σήμερα σε μόλις 3 δολάρια.
Δεν σημαίνει ότι η εταιρική διακυβέρνηση δεν έχει σημασία.
Αλλά υπάρχουν στιγμές που άλλοι παράγοντες υπερισχύουν.
Υπάρχει μια παροιμία στον τραπεζικό χώρο: όταν ένας πελάτης δεν μπορεί να ξεπληρώσει δάνειο 100 δολαρίων, είναι δικό του πρόβλημα· όταν δεν μπορεί να ξεπληρώσει δάνειο 1 δισ., είναι πρόβλημα της τράπεζας.
Κάτι παρόμοιο ισχύει και για την Tesla.
Ο Musk είναι πολύ μεγάλος για να τον απομακρύνεις — και πολύτιμος.
Η εκτιμώμενη κερδοφορία της Tesla για το 2027, σύμφωνα με τη Visible Alpha, φτάνουν τα 11 δισ. δολάρια.
Ακόμα κι αν αποτιμηθούν με έναν πολύ γενναιόδωρο πολλαπλασιαστή 45 —παρόμοιο με πολυτελείς εταιρείες όπως η Ferrari ή η Hermès— η αποτίμηση φτάνει τα 500 δισ. δολάρια, έναντι της πραγματικής κεφαλαιοποίησης των 884 δισ.
Αυτό σημαίνει ότι τα επιπλέον περίπου 400 δισ. αντανακλούν την προσδοκώμενη αξία που αποδίδεται προσωπικά στον Musk.
Και αυτό έχει λογική: χωρίς αυτόν, η εταιρεία ίσως να έφτιαχνε απλώς αυτοκίνητα — όχι όμως ανθρωπόμορφους βοηθούς ή διασυνδεδεμένα ρομποταξί, τα οποία οι επενδυτές αποτιμούν σαν να υπάρχουν ήδη.
Επιπλέον, χάρη στον Musk η Tesla στηρίζεται και από ορδές ενθουσιωδών μικροεπενδυτών.
Όπως έχουν επισημάνει αναλυτές της Barclays, η μετοχή της Tesla έχει κατά καιρούς κινηθεί πιο συγχρονισμένα με το bitcoin παρά με την ευρύτερη αγορά.
Οι παλιές αρχές της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν ισχύουν για την Tesla — είτε μας αρέσει είτε όχι, ούτε και οι αρχές της καλής διακυβέρνησης.
www.bankingnews.gr
Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει τον Elon Musk και να βάλει κάποιον άλλο στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου.
Αυτό δήλωσε την Πέμπτη, ως απάντηση σε δημοσίευμα της Wall Street Journal που υποστήριζε το αντίθετο.
Ωστόσο, το ζήτημα είναι ανούσιο, καθώς δεν θα έπρεπε καν να προσπαθήσει.
Ο Musk δεν είναι απλώς ένας ακόμα διευθυντής αυτοκινητοβιομηχανίας· είναι ένα χαστούκι στο πρόσωπο όσων υποστηρίζουν την καλή εταιρική διακυβέρνηση.
Αυτοί, επί δεκαετίες, διαμορφώνουν πολιτικές για να βοηθήσουν διευθυντικά στελέχη και μέλη διοικητικών συμβουλίων να δημιουργούν περισσότερη αξία.
Η Tesla έχει αγνοήσει μερικές από τις πιο θεμελιώδεις αρχές τους — και οι μέτοχοι που συμμετέχουν στις γενικές συνελεύσεις έχουν, κατά κανόνα, εγκρίνει αυτή την πορεία.
Για του λόγου το αληθές: ο Musk έχει αναλάβει πολλαπλούς ρόλους — διευθύνει τη διαστημική εταιρεία SpaceX και την τεχνολογική startup τεχνητής νοημοσύνης xAI — πριν ακόμα φτάσει να ηγείται του λεγόμενου «Υπουργείου Αποδοτικότητας του Κράτους» του Donald Trump.
Οι εταιρείες συχνά καλωσορίζουν στελέχη που μεταβαίνουν στον δημόσιο τομέα.
Η JPMorgan, για παράδειγμα, επιτρέπει σε ανώτερα στελέχη που πηγαίνουν στην Ουάσιγκτον να διατηρούν τα μπόνους τους.
Συνήθως, ωστόσο, τέτοιοι ρόλοι ακολουθούν ο ένας τον άλλον και δεν τρέχουν ταυτόχρονα.
Ο Musk, επιπλέον, έχει κάνει πολλές υποσχέσεις που αργότερα δεν τήρησε — από τους στόχους παράδοσης οχημάτων μέχρι την ημερομηνία κυκλοφορίας των πλήρως αυτόνομων αυτοκινήτων.
Και φυσικά υπήρξε και το μπόνους των 56 δισ. δολαρίων που ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο, εν μέσω αυτού που μία δικαστής χαρακτήρισε ως «χλιαρή εποπτεία» — χαρακτηρισμό που η πρόεδρος της Tesla, Robin Denholm, έχει απορρίψει.
Δεν ενοχλούνται οι επενδυτές
Παρ’ όλα αυτά, οι επενδυτές δεν φαίνεται να ενοχλούνται.
Το γεγονός ότι η εταιρεία διαθέτει μόλις πέντε ανεξάρτητα μέλη στο διοικητικό της συμβούλιο —έναντι εννέα κατά μέσο όρο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Spencer Stuart— έχει ελάχιστη επίδραση στην πορεία της μετοχής.
Όποιος είχε επενδύσει 1 δολάριο στη μετοχή της Tesla πριν από δέκα χρόνια, σήμερα έχει σχεδόν 20.
Το ίδιο δολάριο στον δείκτη S&P 500 αντιστοιχεί σήμερα σε μόλις 3 δολάρια.
Δεν σημαίνει ότι η εταιρική διακυβέρνηση δεν έχει σημασία.
Αλλά υπάρχουν στιγμές που άλλοι παράγοντες υπερισχύουν.
Υπάρχει μια παροιμία στον τραπεζικό χώρο: όταν ένας πελάτης δεν μπορεί να ξεπληρώσει δάνειο 100 δολαρίων, είναι δικό του πρόβλημα· όταν δεν μπορεί να ξεπληρώσει δάνειο 1 δισ., είναι πρόβλημα της τράπεζας.
Κάτι παρόμοιο ισχύει και για την Tesla.
Ο Musk είναι πολύ μεγάλος για να τον απομακρύνεις — και πολύτιμος.
Η εκτιμώμενη κερδοφορία της Tesla για το 2027, σύμφωνα με τη Visible Alpha, φτάνουν τα 11 δισ. δολάρια.
Ακόμα κι αν αποτιμηθούν με έναν πολύ γενναιόδωρο πολλαπλασιαστή 45 —παρόμοιο με πολυτελείς εταιρείες όπως η Ferrari ή η Hermès— η αποτίμηση φτάνει τα 500 δισ. δολάρια, έναντι της πραγματικής κεφαλαιοποίησης των 884 δισ.
Αυτό σημαίνει ότι τα επιπλέον περίπου 400 δισ. αντανακλούν την προσδοκώμενη αξία που αποδίδεται προσωπικά στον Musk.
Και αυτό έχει λογική: χωρίς αυτόν, η εταιρεία ίσως να έφτιαχνε απλώς αυτοκίνητα — όχι όμως ανθρωπόμορφους βοηθούς ή διασυνδεδεμένα ρομποταξί, τα οποία οι επενδυτές αποτιμούν σαν να υπάρχουν ήδη.
Επιπλέον, χάρη στον Musk η Tesla στηρίζεται και από ορδές ενθουσιωδών μικροεπενδυτών.
Όπως έχουν επισημάνει αναλυτές της Barclays, η μετοχή της Tesla έχει κατά καιρούς κινηθεί πιο συγχρονισμένα με το bitcoin παρά με την ευρύτερη αγορά.
Οι παλιές αρχές της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν ισχύουν για την Tesla — είτε μας αρέσει είτε όχι, ούτε και οι αρχές της καλής διακυβέρνησης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών