Τελευταία Νέα
Απόψεις - Άρθρα

Ισχυρές αναταράξεις στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου χωρίς προοπτική ανάκαμψης - Τι προβλέπει η Allianz Trade

Ισχυρές αναταράξεις στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου χωρίς προοπτική ανάκαμψης - Τι προβλέπει η Allianz Trade
Ο πόλεμος των δασμών και η μείωση των επενδύσεων
Στο 1,7% η ανάπτυξη το 2024 από 10% το 2023...
Το μπλοκ της ΕΕ υποχρεούται να δώσει τέλος στην ενεργειακή κρίση του 1,5 ευρώ το λίτρο βενζίνης στην Ευρώπη και της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με πάνω από 37 σεντς ανά kWh.
Γκρεμίστηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη. Από ανάπτυξη 10% που έγραψε το 2023, έπεσε στο 1,7% το 2024. Το μέλλον είναι ζοφερό.
Οι προοπτικές για την επαναφορά της αγοράς είναι ελάχιστες αναφέρει η Allianz-Trade και αυτό υπό την συνθήκη ότι οι επιτελείς της ΕΕ θα αποσυνδέσουν τον κλάδο από τις πολιτικές τους φιλοδοξίες και θεσμοθετήσουν σοβαρά μέτρα και φοροαπαλλαγές, οι αυτοκινητοβιομήχανοι αντιληφθούν την προσφορά που υπάρχει, οι τραπεζίτες βάλουν φρένο στα ακριβά δάνεια και η μεγάλη εξάρτηση της Ευρώπης από την Κίνα κάπως καταφέρει να μειωθεί.

Ο πόλεμος των δασμών εμπόδιο στην Ευρώπη

To 2024 ήταν η χειρότερη χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου αλλά και το 2025 δεν φαίνεται να είναι καλύτερο.
Συν 10% ήταν η ανάπτυξη το 2023, +1,7% το 2024.
Η αγορά γκρεμίστηκε λόγω της χαμηλότερης ζήτησης την οποία η Allianz – Trade την αποδίδει στα ακριβά δάνεια (υψηλότερα επιτόκια) σε συνδυασμό με τους αυστηρότερους όρους δανεισμού, αλλά και στην αποτυχία των κατασκευαστών αυτοκινήτων να καταλάβουν της ανάγκες της αγοράς.
Υπό το πρίσμα αυτό η παγκόσμια αγορά συνολικά θα αναπτυχθεί 2%, η Κίνα +4%, οι ΗΠΑ +2,5%.
Πίσω θα βρεθεί η Ευρώπη με μία ανάπτυξη μόλις +1,5% , δοθέντος ότι ο πόλεμος των δασμών θα αποτελέσει ένα νέο εμπόδιο για την αγορά και ειδικά για την βιομηχανία της Γερμανίας.

Συρρίκνωση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων

Όσον αφορά τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα (EV): ενώ η Κίνα ηγείται της ηλεκτροκίνησης, με τις πωλήσεις EV να αυξάνονται +40% και τις πωλήσεις κινητήρων εσωτερικής καύσης να μειώνονται κατά -17%, η Ευρώπη ήταν η μόνη μεγάλη αγορά που παρουσίασε συρρίκνωση των πωλήσεων EV το 2024.
Κοιτάζοντας το μέλλον, η κατηγορία των EV θα πρέπει να αυξάνεται σταθερά το 2025 στην Ευρώπη, καθώς οι κανονισμοί για τους ρύπους  CO2 έχουν γίνει αυστηρότεροι και λογικά θα αναγκάσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα, ωστόσο η Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει τρία διαθρωτικά εμπόδια.

Δύο φορές λιγότερα δαπάνησαν οι αυτοκινητοβιομήχανοι στην Ευρώπη

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να αναπληρώσουν το κενό στην καινοτομία με τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επέλεξαν να επιμείνουν στα κεκτημένα συμφέροντά τους σε παλαιού τύπου περιουσιακά στοιχεία αντί να στραφούν σε ηλεκτρικές τεχνολογίες, ιδίως στην ψηφιακή τεχνολογία.
Την τελευταία δεκαετία, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ξόδεψαν δύο φορές λιγότερα (~6% των εσόδων κατά μέσο όρο στη Γερμανία) από ό,τι οι δύο μεγαλύτεροι κινέζοι κατασκευαστές (BYD & Geely) ή η Tesla.
Κατά συνέπεια, τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά και υστερούν από τον ανταγωνισμό όσον αφορά την καινοτομία.

Η εξάρτηση από την Κίνα είναι πλέον ένα αδύναμο σημείο

Η Κίνα κυριαρχεί ισχυρά στην αγορά μπαταριών, προμηθεύοντας περίπου τα δύο τρίτα της παγκόσμιας βιομηχανίας.
Η προσπάθεια να καλυφθεί το τεχνολογικό χάσμα δεν έχει επιτύχει.
Επιπλέον, η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να μπει σε εμπορικό πόλεμο για τα αυτοκίνητα με την Κίνα, καθώς τα πιθανά μέτρα αντιποίνων θα εντείνουν απλώς τη μείωση του μεριδίου αγοράς των ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων στην Κίνα (το μερίδιο αγοράς της Γερμανίας στο 18% το 2024 έναντι 25% το 2019).

Αποσύνδεση άμεσα των φιλοδοξιών της ΕΕ

Ενώ η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνεται στην Ευρώπη, η ΕΕ πρόκειται να επιβάλει αυστηρούς στόχους για την χρήση του διοξειδίου του άνθρακα.
Οι στόχοι της ΕΕ μπορεί να βλάψουν τον κλάδο καθώς θα υποχρεωθεί να καταβάλλει υπό την μορφή προστίμων πάνω από 10 δισεκ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, το μπλοκ της Ευρώπης πρέπει επίσης να επιλύσει την ενεργειακή του κρίση του με 1,5 ευρώ ανά λίτρο βενζίνης, καθώς και την φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων που καθίσταται αντιοικονομική, όταν οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας είναι πάνω από 37 σεντς ανά kWh.

Σχέδιο μέτρων για την Ευρώπη

Η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθήσει ένα σχέδιο 10 μέτρων για να αποκαταστήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, μεταξύ αυτών είναι μέτρα παροχής κινήτρων για τους καταναλωτές, μέτρα δημοσιονομικής χαλάρωσης για τους κατασκευαστές, μέτρα ευνοϊκής χρηματοδότησης, σύμφωνα με την Allianz.
Η Κίνα επένδυσε 231 δισεκατομμύρια δολάρια μεταξύ 2009 και 2023 για να προωθήσει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, με κάθετη παραγωγή.
Η Νορβηγία κατάφερε να γίνει μία σχεδόν πλήρης αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2024 μέσω μιας ισορροπημένης πολιτικής και ενός ολοκληρωμένου σχεδίου υποδομής φόρτισης.
Τέλος, η μικρή γκάμα της Tesla και η εστίαση στην τεχνολογία της επέτρεψαν να γίνει εταιρεία άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολ. σε διάστημα 20 ετών.

Εσοδα 2 δισ. από δασμούς

(i ) Η Allianz συστήνει περαιτέρω την εφαρμογή δασμών μεταξύ 40-50% σε αυτοκίνητα των οποίων εξαρτήματα και το κόστος κατασκευής (εξαιρουμένης της μπαταρίας) προέρχονται κατά μία αναλογία από την Ευρώπη,( κατώτερο του 75%) – αυτό θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ΕΕ το 2025.
(ii) τον περιορισμό του φορολογικού συντελεστή και επιδότηση 5% της συνολικής επένδυσης προς επιχειρήσεις που παράγουν οχήματα νέας τεχνολογίας με διάθεση επίσης 20 δισ. ευρώ, με το ~5% των διαθέσιμων κεφαλαίων από το πρόγραμμα NGEU•
(iii) Εκπτωση 15% σε αγορές ηλεκτρικών οχημάτων κάτω των 45.000 ευρώ για τους καταναλωτές, υπό τον όρο της ευρωπαϊκής αναλογίας– και κίνητρα για ανανέωση εταιρικών στόλων.
(iv) επένδυση μεταξύ 200-300 δισ. ευρώ σε υποδομές φόρτισης για την υποστήριξη της αύξησης του στόλου EV που αναμένεται να φτάσει το 15-20% έως το 2030.
(v) Το 5% του προγράμματος EU Horizon (~5 δισ. ευρώ) για την προώθηση έργων που επικεντρώνονται σε μπαταρίες, τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, λογισμικό ανακύκλωσης με τεχνητή νοημοσύνη.

Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης