Η εικόνα που διαμορφώνεται αυτήν τη στιγμή είναι πως υπάρχει μεγάλη «αδυναμία στις τάξεις των καταναλωτών με χαμηλό εισόδημα»
Η ελβετική UBS κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αγορά εστίασης, υπογραμμίζοντας ότι η αδυναμία των καταναλωτών με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα αρχίζει να αφήνει έντονα σημάδια στον κλάδο.
Η επιβράδυνση στις δαπάνες επηρεάζει όχι μόνο τα έσοδα των εστιατορίων, αλλά και την απασχόληση στον τομέα αναψυχής και φιλοξενίας, δημιουργώντας παράλληλα ρωγμές στις ευρύτερες χρηματοπιστωτικές αγορές.
Η εικόνα αυτή προβληματίζει επενδυτές και αναλυτές, καθώς οι τάσεις αδυναμίας φαίνεται να εξαπλώνονται και σε άλλες κατηγορίες καταναλωτών, ενισχύοντας την αβεβαιότητα για το 2026.
Ειδικότερα, οι δαπάνες σε εστιατόρια –ιστορικά– αποτελούν μία από τις πρώτες κατηγορίες εξόδων που μειώνονται όταν οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.
Η εικόνα που διαμορφώνεται αυτήν τη στιγμή είναι πως υπάρχει μεγάλη «αδυναμία στις τάξεις των καταναλωτών με χαμηλό εισόδημα που εξαπλώνεται στους καταναλωτές με μεσαίο εισόδημα», σύμφωνα με ομάδα αναλυτών της UBS υπό την καθοδήγηση του Dennis Geiger.
Αυτό έρχεται μετά από εβδομάδες οι οποίες ανέδειξαν ρωγμές στις αγορές των subrimes, ειδικά μετά την κατάρρευση της Tricolor Holdings, και συνάδει με όσα υποστηρίζει ο Michael Hartnett της BofA, ο οποίος πρόσφατα προειδοποίησε για τις «ρωγμές στο πιστωτικό σύστημα».
Τη Δευτέρα 6/10, ο Geiger ανέφερε στους πελάτες ότι τα στοιχεία του κλάδου και οι συζητήσεις με τη διοίκηση δημόσιων και ιδιωτικών αλυσίδων εστιατορίων υποδηλώνουν ότι οι τάσεις αδύναμης ζήτησης πιθανότατα θα αντανακλώνται στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου.
Το πιο ανησυχητικό, σύμφωνα με τον αναλυτή, είναι ότι η αδυναμία φαίνεται να εξαπλώνεται από τους καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος στους καταναλωτές μεσαίου εισοδήματος, κάτι που επιβεβαιώνει τα προηγούμενα ρεπορτάζ μας για μια αναδυόμενη κρίση στους χαμηλού εισοδήματος καταναλωτές.
Η έκθεση
Σύμφωνα με τη UBS, «τα δεδομένα και οι τελευταίες συζητήσεις μας με δημόσιες και ιδιωτικές αλυσίδες εστιατορίων υποδηλώνουν αδύναμη τάση ζήτησης στο τέλος του γ’ τριμήνου.
Τα στοιχεία δείχνουν επιβράδυνση για πολλές βασικές μάρκες τον Σεπτέμβριο, πιθανώς λόγω προωθητικών ενεργειών αλλά και διαχείρισης του ελέγχου από πελάτες.
Οι συζητήσεις μας με τη διοίκηση / IR των εστιατορίων στο τέλος του τριμήνου επισημαίνουν μακροοικονομικές και ευρύτερες προκλήσεις του κλάδου, με πιέσεις από διάφορες πηγές, συχνά προβλέποντας: αδυναμία στους καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος που φαίνεται να εξαπλώνεται στους καταναλωτές μεσαίου εισοδήματος• αδύναμες δαπάνες στους νεότερους καταναλωτές• και επιπτώσεις από τη μετανάστευση.
Παρά ταύτα, αρκετές εταιρείες εμφανίζονται πιο σίγουρες για την απόδοσή τους λόγω ακόμη ισχυρής υποκείμενης ζήτησης ή εκτέλεσης πρωτοβουλιών συγκεκριμένων μαρκών, παρά το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον».
Η ζήτηση για «αξία» στα ύψη
Μετά από αυξημένη δραστηριότητα «αξίας» στον κλάδο από τα μέσα του 2024, το 29% όλης της εμπορικής επισκεψιμότητας στο φαγητό τους τελευταίους 12 μήνες προήλθε από προσφορές, το υψηλότερο ποσοστό των τελευταίων 50 ετών, σύμφωνα με ανάλυση 50 ετών δεδομένων του Circana.
Επιπλέον, η επισκεψιμότητα με αντιληπτή αξία από τους καταναλωτές αυξήθηκε κατά 2% από την αρχή του 2025, ενώ η συνολική κίνηση στον κλάδο μειώθηκε.
Τα είδη αξίας και οι προωθητικές ενέργειες είναι κρίσιμα για τη διατήρηση των πελατών, με την καινοτομία στα μενού, την ποιότητα εξυπηρέτησης και το προϊόν ως βασικούς παράγοντες αύξησης του μεριδίου αγοράς.
Ωστόσο, βασικός δείκτης για την ανάκαμψη της κίνησης είναι η μείωση της εξάρτησης από προσφορές, καθώς η αξία από μόνη της δεν αρκεί για να δεσμεύσει τους πελάτες.
Αργή ανάπτυξη
Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτικές δαπάνες σε μικρές επιχειρήσεις εστιατορίων αυξήθηκαν +1,2% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τη Fiserv, πιο αργά σε σχέση με την ανάπτυξη +1,7% τον Αύγουστο, ενώ η επισκεψιμότητα αυξήθηκε +0,4% (σταθερά σε σχέση με τον Αύγουστο).
Τα κέρδη από πωλήσεις προήλθαν κυρίως από την ανάπτυξη μπαρ και pubs (+1,6% μήνα προς μήνα), ακολουθούμενα από πλήρους εξυπηρέτησης εστιατόρια (+0,3% μ/μ) και QSRs (+0,1% μ/μ έναντι +2,1% μ/μ τον Αύγουστο).
Η επισκεψιμότητα σε πλήρους εξυπηρέτησης εστιατόρια αυξήθηκε ελαφρώς (+0,2% μ/μ), ενώ η κίνηση στα QSR αυξήθηκε 0,4% διαδοχικά (έναντι +1,8% μ/μ τον Αύγουστο), υποδεικνύοντας πτώση περίπου 30 μονάδων βάσης στον μέσο έλεγχο.
Μέτρια ανάπτυξη το 2025
Η ιδιωτική απασχόληση στον τομέα αναψυχής και φιλοξενίας μειώθηκε τον Σεπτέμβριο, με τις θέσεις εργασίας να υποχωρούν κατά περίπου 19.000 (σε σύγκριση με +10.000 τον Αύγουστο), ή κατά περίπου 10 μονάδες βάσης σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με την έκθεση απασχόλησης της ADP.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, υπήρχαν περίπου 17,6 εκατομμύρια εργαζόμενοι στον κλάδο αναψυχής και φιλοξενίας, δηλαδή περίπου 1,1 εκατομμύριο περισσότεροι από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Παρά την επιβράδυνση, η ανάπτυξη θέσεων εργασίας στον κλάδο εξακολουθεί να είναι καλύτερη το 2025 μέχρι σήμερα (+2,8%) σε σύγκριση με το 2024 (+2,4%), και συνεχίζουμε να αναμένουμε μέτρια ανάπτυξη θέσεων εργασίας για το 2025.
Ανησυχία επενδυτών λόγω επιβράδυνσης της κίνησης και προοπτικές
Όπως αναφέρει η ελβετική τράπεζα, «στις συζητήσεις μας με επενδυτές την προηγούμενη εβδομάδα, εκφράστηκαν ανησυχίες γύρω από την επιβράδυνση της ζήτησης στον κλάδο και τους παράγοντες που συντελούν στην πίεση της κίνησης, καθώς και τις προοπτικές για πιθανές αλλαγές το 2026.
Οι επενδυτές εξακολουθούν να θεωρούν τον κλάδο εστίασης γεμάτο από προκλήσεις, δυσκολεύονται να εντοπίσουν ευκαιρίες και ταυτόχρονα καιροφυλακτούν για πιθανές short θέσεις.
Το fast casual παραμένει το τμήμα με τη μεγαλύτερη επενδυτική προσοχή, καθώς οι επενδυτές βλέπουν σημαντικό upside για αρκετά ταχέως αναπτυσσόμενα brands, αν οι τάσεις αποκτήσουν θετική τροπή.
Οι επενδυτές επικεντρώνονται επίσης στο ποια brands είναι καλύτερα να κατέχουν και ποια έχουν τη μεγαλύτερη δυναμική σε μια ευρύτερη ανάκαμψη των πωλήσεων στον κλάδο (WING, CMG συχνά στην κορυφή της λίστας).
Παράλληλα, αυξάνεται η προσοχή στις προβλέψεις για τα κέρδη του γ’ τριμήνου, με ερωτήματα σχετικά με το τι πρέπει να κατέχουν μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό του κλάδου αναμένεται να μη φτάσει τις εκτιμήσεις λόγω της πρόσφατης αδυναμίας.
Υπάρχει ανησυχία σχετικά με την επιβράδυνση των δευτερευόντων δεικτών (alt data) τον Σεπτέμβριο, υποδεικνύοντας ότι οι εκτιμήσεις του Consensus ενδέχεται να είναι υπερβολικά υψηλές.
Οι πρώτες ρωγμές στην αγορά καταναλωτικής πίστης
Η έκθεση αναφέρει ότι οι πρώτες ενδείξεις πίεσης άρχισαν να εμφανίζονται στην αγορά καταναλωτικών πιστώσεων, υποδηλώνοντας προσεκτική παρακολούθηση για τις μελλοντικές τάσεις στον κλάδο.
www.bankingnews.gr
Η επιβράδυνση στις δαπάνες επηρεάζει όχι μόνο τα έσοδα των εστιατορίων, αλλά και την απασχόληση στον τομέα αναψυχής και φιλοξενίας, δημιουργώντας παράλληλα ρωγμές στις ευρύτερες χρηματοπιστωτικές αγορές.
Η εικόνα αυτή προβληματίζει επενδυτές και αναλυτές, καθώς οι τάσεις αδυναμίας φαίνεται να εξαπλώνονται και σε άλλες κατηγορίες καταναλωτών, ενισχύοντας την αβεβαιότητα για το 2026.
Ειδικότερα, οι δαπάνες σε εστιατόρια –ιστορικά– αποτελούν μία από τις πρώτες κατηγορίες εξόδων που μειώνονται όταν οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.
Η εικόνα που διαμορφώνεται αυτήν τη στιγμή είναι πως υπάρχει μεγάλη «αδυναμία στις τάξεις των καταναλωτών με χαμηλό εισόδημα που εξαπλώνεται στους καταναλωτές με μεσαίο εισόδημα», σύμφωνα με ομάδα αναλυτών της UBS υπό την καθοδήγηση του Dennis Geiger.
Αυτό έρχεται μετά από εβδομάδες οι οποίες ανέδειξαν ρωγμές στις αγορές των subrimes, ειδικά μετά την κατάρρευση της Tricolor Holdings, και συνάδει με όσα υποστηρίζει ο Michael Hartnett της BofA, ο οποίος πρόσφατα προειδοποίησε για τις «ρωγμές στο πιστωτικό σύστημα».
Τη Δευτέρα 6/10, ο Geiger ανέφερε στους πελάτες ότι τα στοιχεία του κλάδου και οι συζητήσεις με τη διοίκηση δημόσιων και ιδιωτικών αλυσίδων εστιατορίων υποδηλώνουν ότι οι τάσεις αδύναμης ζήτησης πιθανότατα θα αντανακλώνται στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου.
Το πιο ανησυχητικό, σύμφωνα με τον αναλυτή, είναι ότι η αδυναμία φαίνεται να εξαπλώνεται από τους καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος στους καταναλωτές μεσαίου εισοδήματος, κάτι που επιβεβαιώνει τα προηγούμενα ρεπορτάζ μας για μια αναδυόμενη κρίση στους χαμηλού εισοδήματος καταναλωτές.
Η έκθεση
Σύμφωνα με τη UBS, «τα δεδομένα και οι τελευταίες συζητήσεις μας με δημόσιες και ιδιωτικές αλυσίδες εστιατορίων υποδηλώνουν αδύναμη τάση ζήτησης στο τέλος του γ’ τριμήνου.
Τα στοιχεία δείχνουν επιβράδυνση για πολλές βασικές μάρκες τον Σεπτέμβριο, πιθανώς λόγω προωθητικών ενεργειών αλλά και διαχείρισης του ελέγχου από πελάτες.
Οι συζητήσεις μας με τη διοίκηση / IR των εστιατορίων στο τέλος του τριμήνου επισημαίνουν μακροοικονομικές και ευρύτερες προκλήσεις του κλάδου, με πιέσεις από διάφορες πηγές, συχνά προβλέποντας: αδυναμία στους καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος που φαίνεται να εξαπλώνεται στους καταναλωτές μεσαίου εισοδήματος• αδύναμες δαπάνες στους νεότερους καταναλωτές• και επιπτώσεις από τη μετανάστευση.
Παρά ταύτα, αρκετές εταιρείες εμφανίζονται πιο σίγουρες για την απόδοσή τους λόγω ακόμη ισχυρής υποκείμενης ζήτησης ή εκτέλεσης πρωτοβουλιών συγκεκριμένων μαρκών, παρά το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον».
Η ζήτηση για «αξία» στα ύψη
Μετά από αυξημένη δραστηριότητα «αξίας» στον κλάδο από τα μέσα του 2024, το 29% όλης της εμπορικής επισκεψιμότητας στο φαγητό τους τελευταίους 12 μήνες προήλθε από προσφορές, το υψηλότερο ποσοστό των τελευταίων 50 ετών, σύμφωνα με ανάλυση 50 ετών δεδομένων του Circana.
Επιπλέον, η επισκεψιμότητα με αντιληπτή αξία από τους καταναλωτές αυξήθηκε κατά 2% από την αρχή του 2025, ενώ η συνολική κίνηση στον κλάδο μειώθηκε.
Τα είδη αξίας και οι προωθητικές ενέργειες είναι κρίσιμα για τη διατήρηση των πελατών, με την καινοτομία στα μενού, την ποιότητα εξυπηρέτησης και το προϊόν ως βασικούς παράγοντες αύξησης του μεριδίου αγοράς.
Ωστόσο, βασικός δείκτης για την ανάκαμψη της κίνησης είναι η μείωση της εξάρτησης από προσφορές, καθώς η αξία από μόνη της δεν αρκεί για να δεσμεύσει τους πελάτες.
Αργή ανάπτυξη
Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτικές δαπάνες σε μικρές επιχειρήσεις εστιατορίων αυξήθηκαν +1,2% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τη Fiserv, πιο αργά σε σχέση με την ανάπτυξη +1,7% τον Αύγουστο, ενώ η επισκεψιμότητα αυξήθηκε +0,4% (σταθερά σε σχέση με τον Αύγουστο).
Τα κέρδη από πωλήσεις προήλθαν κυρίως από την ανάπτυξη μπαρ και pubs (+1,6% μήνα προς μήνα), ακολουθούμενα από πλήρους εξυπηρέτησης εστιατόρια (+0,3% μ/μ) και QSRs (+0,1% μ/μ έναντι +2,1% μ/μ τον Αύγουστο).
Η επισκεψιμότητα σε πλήρους εξυπηρέτησης εστιατόρια αυξήθηκε ελαφρώς (+0,2% μ/μ), ενώ η κίνηση στα QSR αυξήθηκε 0,4% διαδοχικά (έναντι +1,8% μ/μ τον Αύγουστο), υποδεικνύοντας πτώση περίπου 30 μονάδων βάσης στον μέσο έλεγχο.
Μέτρια ανάπτυξη το 2025
Η ιδιωτική απασχόληση στον τομέα αναψυχής και φιλοξενίας μειώθηκε τον Σεπτέμβριο, με τις θέσεις εργασίας να υποχωρούν κατά περίπου 19.000 (σε σύγκριση με +10.000 τον Αύγουστο), ή κατά περίπου 10 μονάδες βάσης σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με την έκθεση απασχόλησης της ADP.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, υπήρχαν περίπου 17,6 εκατομμύρια εργαζόμενοι στον κλάδο αναψυχής και φιλοξενίας, δηλαδή περίπου 1,1 εκατομμύριο περισσότεροι από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Παρά την επιβράδυνση, η ανάπτυξη θέσεων εργασίας στον κλάδο εξακολουθεί να είναι καλύτερη το 2025 μέχρι σήμερα (+2,8%) σε σύγκριση με το 2024 (+2,4%), και συνεχίζουμε να αναμένουμε μέτρια ανάπτυξη θέσεων εργασίας για το 2025.
Ανησυχία επενδυτών λόγω επιβράδυνσης της κίνησης και προοπτικές
Όπως αναφέρει η ελβετική τράπεζα, «στις συζητήσεις μας με επενδυτές την προηγούμενη εβδομάδα, εκφράστηκαν ανησυχίες γύρω από την επιβράδυνση της ζήτησης στον κλάδο και τους παράγοντες που συντελούν στην πίεση της κίνησης, καθώς και τις προοπτικές για πιθανές αλλαγές το 2026.
Οι επενδυτές εξακολουθούν να θεωρούν τον κλάδο εστίασης γεμάτο από προκλήσεις, δυσκολεύονται να εντοπίσουν ευκαιρίες και ταυτόχρονα καιροφυλακτούν για πιθανές short θέσεις.
Το fast casual παραμένει το τμήμα με τη μεγαλύτερη επενδυτική προσοχή, καθώς οι επενδυτές βλέπουν σημαντικό upside για αρκετά ταχέως αναπτυσσόμενα brands, αν οι τάσεις αποκτήσουν θετική τροπή.
Οι επενδυτές επικεντρώνονται επίσης στο ποια brands είναι καλύτερα να κατέχουν και ποια έχουν τη μεγαλύτερη δυναμική σε μια ευρύτερη ανάκαμψη των πωλήσεων στον κλάδο (WING, CMG συχνά στην κορυφή της λίστας).
Παράλληλα, αυξάνεται η προσοχή στις προβλέψεις για τα κέρδη του γ’ τριμήνου, με ερωτήματα σχετικά με το τι πρέπει να κατέχουν μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό του κλάδου αναμένεται να μη φτάσει τις εκτιμήσεις λόγω της πρόσφατης αδυναμίας.
Υπάρχει ανησυχία σχετικά με την επιβράδυνση των δευτερευόντων δεικτών (alt data) τον Σεπτέμβριο, υποδεικνύοντας ότι οι εκτιμήσεις του Consensus ενδέχεται να είναι υπερβολικά υψηλές.
Οι πρώτες ρωγμές στην αγορά καταναλωτικής πίστης
Η έκθεση αναφέρει ότι οι πρώτες ενδείξεις πίεσης άρχισαν να εμφανίζονται στην αγορά καταναλωτικών πιστώσεων, υποδηλώνοντας προσεκτική παρακολούθηση για τις μελλοντικές τάσεις στον κλάδο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών