Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Ψυχρολουσία από DBRS - Υποβαθμίζει την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, 1,8% το 2026

Ψυχρολουσία από DBRS - Υποβαθμίζει την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, 1,8% το 2026
Στις 5 Σεπτεμβρίου, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης διατήρησε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας
Σχετικά Άρθρα
Σε επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεων για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας προχώρησε η DBRS Ratings, «βλέποντας» πλέον αύξηση του ΑΕΠ κατά 2% το 2025, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για επίδοση 2,1%.
Σε ό,τι αφορά στο 2026, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας θα φθάσει μόλις το 1,8%, έναντι επίδοσης 2% που αναμενόταν. 
Η DBRS προβλέπει η ανεργία να διαμορφωθεί στο 8,6% και 7,9% τα έτη 2025 και 2026, αντίστοιχα, επιδόσεις αυξημένες κατά 0,7% και 0,9%.

Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Σεπτεμβρίου 2025, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης διατήρησε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας, χωρίς να αλλάξει τις σταθερές προοπτικές επαναξιολόγησης (trend).

Όπως σημείωνε στη σχετική έκθεση, το σταθερό trend αντικατοπτρίζει την άποψη ότι οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για τις αξιολογήσεις της Ελλάδας είναι ισορροπημένοι.
Η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας υποστηρίζεται από το αξιόπιστο πλαίσιο πολιτικής, τη συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ευρωζώνη, καθώς και τις σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών. Όλες οι κύριες πολιτικές δυνάμεις της χώρας επιδεικνύουν ισχυρή δέσμευση σε συνετή δημοσιονομική πολιτική, γεγονός που ενισχύει περαιτέρω την αξιολόγηση.

Το πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας αυξήθηκε κατά 2,3% τόσο το 2023 όσο και το 2024. Η δυναμική στηρίζεται στην ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις.
Η ισχυρή εγχώρια ζήτηση – κυρίως λόγω της υγιούς αύξησης της απασχόλησης και των επενδύσεων με χρηματοδότηση από την ΕΕ – αποτελεί τον βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού ΑΕΠ.
Η ανεργία υποχώρησε στο 8,0% τον Ιούλιο του 2025, από 9,8% έναν χρόνο πριν.
Το 2024, η δημοσιονομική θέση ήταν καλύτερη από τις προσδοκίες: Δημοσιονομικό πλεόνασμα: 1,3% του ΑΕΠ, Πρωτογενές πλεόνασμα: 4,8% του ΑΕΠ.
Η σταθερή οικονομική επέκταση, σε συνδυασμό με επαναλαμβανόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, οδηγούν σε συνεχή μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ. Η ΕΕ προβλέπει ότι το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει στο 141% του ΑΕΠ έως το 2026, από 164% το 2023 και 153,6% του ΑΕΠ το 2024. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, αναμένεται να μειωθεί κάτω από 130% έως το 2029

Οι κίνδυνοι

Ωστόσο, οι αξιολογήσεις παραμένουν περιορισμένες από:

  • το ακόμη υψηλό επίπεδο δημόσιου χρέους,

  • το μικρό μέγεθος της ελληνικής οικονομίας και

  • το επίμονα υψηλό έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Παράλληλα, η εξωτερική ζήτηση παραμένει κρίσιμος παράγοντας.
Εξελίξεις όπως:

  • ακραία καιρικά φαινόμενα,

  • γεωπολιτικές εντάσεις,

  • αύξηση εμπορικών φραγμών,

ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την ελληνική οικονομία. Ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,7% τον Ιούλιο 2025 σε ετήσια βάση, λόγω κυρίως αυξημένου κόστους στην ηλεκτρική ενέργεια και τις υπηρεσίες.

Επίσης, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών ανήλθε στο -6,9% του ΑΕΠ το 2024, ενώ η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση (NIIP) ήταν στο -130,4% του ΑΕΠ. Η ΕΕ προβλέπει έλλειμμα 8,1% κατά μέσο όρο τα επόμενα δύο χρόνια. Το ΔΝΤ προβλέπει σταδιακή μείωση του ελλείμματος στο 4,1% έως το 2029.

Τραπεζικός Τομέας: Σταθεροποίηση και Κερδοφορία

Η τραπεζική κερδοφορία ενισχύθηκε από την αύξηση δανεισμού και επιτοκίων. Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων έπεσε στο 2,9% το 2025 από 32% το 2020, κυρίως μέσω του προγράμματος «Ηρακλής».
Οι τράπεζες διαθέτουν ισχυρούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας: ο CET1 ήταν στο 16,0% τον Ιούνιο 2025, από 11,8% το 2021. Η μείωση των Αναβαλλόμενων Φορολογικών Απαιτήσεων (DTA) επιταχύνεται, ενισχύοντας περαιτέρω την ποιότητα κεφαλαίων.

Πολιτικό Περιβάλλον: Σταθερό αλλά με προκλήσεις

Παρά τη μείωση της στήριξης στις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη διατηρεί ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Αυτό εξασφαλίζει πολιτική σταθερότητα και υποστηρίζει την υλοποίηση των στόχων του σχεδίου Ελλάδα 2.0 (RRP).

Οι μεταρρυθμίσεις αφορούν:

  • Δικαιοσύνη,

  • Δημόσια διοίκηση,

  • Δημόσια υγεία,

  • Εκπαίδευση.


Παράγοντες αναβάθμισης ή υποβάθμισης


Η DBRS Morningstar θα μπορούσε να αναβαθμίσει τις αξιολογήσεις εάν υπάρξει:

  1. Σημαντική μείωση του λόγου δημόσιου χρέους μέσω διατηρήσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων,

  2. Συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν τις επενδύσεις και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.

Αντίθετα, πιθανή υποβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει από:

  1. Παρατεταμένη χαλάρωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας ή εμφάνιση υποχρεώσεων που οδηγούν σε αύξηση του χρέους,

  2. Αντιστροφή μεταρρυθμίσεων,

  3. Σημαντική επιδείνωση της εξωτερικής θέσης της χώρας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης