Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Βιώνουμε τον μεγαλύτερο ανασχηματισμό στις ροές πετρελαίου από τη δεκαετία του 1970

Βιώνουμε τον μεγαλύτερο ανασχηματισμό στις ροές πετρελαίου από τη δεκαετία του 1970
Για την Ευρώπη, η επιλογή της προμήθειας πετρελαίου είναι πλέον πολιτική και θα είναι πρόθυμη να πληρώσει ένα ασφάλιστρο για να προμηθευτεί μη ρωσικό πετρέλαιο.
Ο μεγαλύτερος ανασχηματισμός των εμπορικών ροών πετρελαίου από το αραβικό εμπάργκο πετρελαίου της δεκαετίας του 1970 βρίσκεται σε εξέλιξη - και τα πράγματα μπορεί να μην επιστρέψουν ποτέ στην κανονικότητα.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι κυρώσεις στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου αλλάζουν τους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου. Τις τελευταίες σχεδόν πέντε δεκαετίες, το πετρέλαιο έρεε λίγο πολύ ελεύθερα από οποιονδήποτε προμηθευτή σε οποιονδήποτε πελάτη στον κόσμο, εκτός από τις κυρώσεις στο Ιράν και τη Βενεζουέλα τα τελευταία χρόνια. Αυτό το ελεύθερο εμπόριο ενέργειας έχει πλέον τελειώσει, μετά τη ρωσική επιθετικότητα και τις δυτικές κυρώσεις που ακολούθησαν, συν την αμετάκλητη απόφαση της Ευρώπης να διακόψει την εξάρτησή της από τη ρωσική ενέργεια με οποιοδήποτε κόστος.

Ένας νέος ψυχρός πόλεμος στην αγορά πετρελαίου

Ένα νέο Σιδηρούν Παραπέτασμα ανατρέπει τώρα τις ροές πετρελαίου καθώς η Ευρώπη στρέφεται προς τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική (και βασικά σε όλους αυτούς που δεν είναι Ρωσία) για προμήθεια πετρελαίου. Η ΕΕ ενέκρινε την περασμένη εβδομάδα ένα πακέτο κυρώσεων για να σταματήσει την εισαγωγή ρωσικού αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης εντός έξι μηνών και ρωσικών προϊόντων πετρελαίου εντός οκτώ μηνών.
Σε ένα πολύ πιο εκτεταμένο μέτρο στο πακέτο κυρώσεων, η ΕΕ απαγορεύει επίσης στους φορείς εκμετάλλευσης της ΕΕ να ασφαλίζουν και να χρηματοδοτούν την αποστολή ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες μετά από μια εξάμηνη περίοδο εκκαθάρισης.
Το Ηνωμένο Βασίλειο πρόκειται επίσης να ενταχθεί στην απαγόρευση ασφάλισης αφού το ϊδιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρεται να συμφώνησαν να κλείσουν από κοινού την πρόσβαση της Ρωσίας στην ασφάλιση των φορτίου του πετρελαίου. Το Ηνωμένο Βασίλειο φιλοξενεί μια λέσχη ασφαλιστών που καλύπτει το 95% της παγκόσμιας ασφαλιστικής αγοράς αποστολών πετρελαίου.
Αυτή η κίνηση αναμένεται να καταστήσει πιο δύσκολες τις αποστολές ρωσικού πετρελαίου σε χώρες που επιθυμούν να πάρουν το πετρέλαιο της, κυρίως στην Ασία, όσον αφορά την κάλυψη της ευθύνης, και θα μπορούσε να ωθήσει τους αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα να ζητήσουν ακόμη πιο έντονες εκπτώσεις στο ρωσικό αργό.

Μετατόπιση Εμπορικών Διαδρομών

Μέχρι το τέλος αυτού του έτους, η Ευρώπη αναμένει να έχει ουσιαστικά απαγορεύσει το 90% όλων των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου που είχε πριν από τον πόλεμο. Το εμπάργκο και οι αυτοκυρώσεις ανατρέπουν ήδη την παγκόσμια κυκλοφορία πετρελαιοφόρων. Αντί να ταξιδεύουν δύο ή τρεις εβδομάδες από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας στο Αμβούργο ή το Ρότερνταμ, τα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ταξιδεύουν τώρα δύο ή τρεις μήνες για να φτάσουν στην Ινδία και την Κίνα.

Για το πετρέλαιο που πηγαίνει στην Ευρώπη, το αργό από τη Μέση Ανατολή θα «ταξιδεύει» πλέον σε μεγαλύτερες αποστάσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια σε σύγκριση με τις μικρότερες διαδρομές προς την Ινδία και την Κίνα.

Αυτές οι αλλαγές στις ροές πετρελαίου θα οδηγήσουν σε υψηλότερα έξοδα ασφάλισης, αποστολής και χρηματοδότησης για τα φορτία, δήλωσε στη Wall Street Journal ο Zoltan Pozsar, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής βραχυπρόθεσμων επιτοκίων της Credit Suisse και πρώην αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ. Το πιο ακριβό εμπόριο ενέργειας -λόγω του τέλους του ελεύθερου εμπορίου που βασιζόταν αποκλειστικά σε σήματα της αγοράς για προσφορά, ζήτηση και τιμές- θα μπορούσε να βάλει τα εμπορεύματα στο επίκεντρο της επόμενης παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, δήλωσε ο Pozsar στην Journal.

Νικητές και ηττημένοι

Σίγουρα, η Ρωσία χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο μεταφορές από πλοίο σε πλοίο για να φορτώσει αργό από μικρότερα δεξαμενόπλοια σε υπερδεξαμενόπλοια. Αναμένεται επίσης να διοχετεύσει μέρος των αποστολών αργού του αργού όπως κάνει το Ιράν από τότε που επιβλήθηκαν εκ νέου οι κυρώσεις των ΗΠΑ στις εξαγωγές πετρελαίου του το 2018. Ωστόσο, η Ασία δεν θα μπορέσει να απορροφήσει όλο το ρωσικό πετρέλαιο που προηγουμένως επρόκειτο να Ευρώπη, που ήταν ο νούμερο ένα πελάτης πετρελαίου της Ρωσίας πριν από τον πόλεμο.
Η Ινδία, η οποία παραδοσιακά αγόραζε πετρέλαιο κυρίως από τη Μέση Ανατολή, ενισχύει τις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία, εκμεταλλευόμενη το φθηνό ρωσικό αργό. Οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής, από την πλευρά τους, αναμένεται να προμηθεύουν περισσότερο πετρέλαιο στην Ευρώπη, όπως και οι Αφρικανοί παραγωγοί και οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Ινδία και η Κίνα είναι η ευκαιρία της Ρωσίας να συνεχίσει να πουλά το πετρέλαιο της. Αν και η Ρωσία εκφράζει δημοσίως την πεποίθηση ότι θα έχει «νέες αγορές» για την ενέργειά της, οι αναλυτές αμφιβάλλουν ότι όλο το πετρέλαιο που θα πήγαινε στην Ευρώπη θα μπορούσε να καταλήξει σε αγοραστές στην Ασία, επίσης λόγω ζητημάτων κάλυψης ευθυνών και των μεταβαλλόμενων εμπορικών οδών πετρελαίου που εκτείνονται την περίοδο του αργού που ταξιδεύει από τον πωλητή στο διυλιστήριο.
Για την Ευρώπη, η επιλογή της προμήθειας πετρελαίου είναι πλέον πολιτική και θα είναι πρόθυμη να πληρώσει ένα ασφάλιστρο για να προμηθευτεί μη ρωσικό πετρέλαιο. Αυτό θα ενισχύσει τις επιλογές προσφοράς και θα συνεχίσει να υποστηρίζει τις αυξημένες τιμές του πετρελαίου για τους επόμενους μήνες.

Σχολιάζοντας το εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, η Fitch Ratings δήλωσε την περασμένη εβδομάδα:

«Αυτή η απαγόρευση θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις παγκόσμιες εμπορικές ροές πετρελαίου, με το 30% περίπου των εισαγωγών της ΕΕ να χρειάζεται αντικατάσταση από άλλες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Μέσης Ανατολής (η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν διατηρήσει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα περίπου 2 ΜΜbpd και 1MMbpd, αντίστοιχα) , Αφρική και ΗΠΑ».
«Ωστόσο, πιστεύουμε ότι η ανακατεύθυνση όλων των όγκων ρωσικών πετρελαίου και προϊόντων ενδέχεται να μην είναι δυνατή λόγω περιορισμών υποδομής, αυτοπεριορισμών των αγοραστών και υλικοτεχνικών επιπλοκών, όπως πιθανούς περιορισμούς στην παροχή ασφάλισης για φορτία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Ως αποτέλεσμα, υπολογίζουμε ότι περίπου 2MMbpd-3MMbpd των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, ή περίπου το ένα τέταρτο του πετρελαίου της χώρας


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης