Ο πόλεμος της Συρίας σκιάζει τον Λίβανο, με τη συνεχή παρουσία μεγάλου αριθμού προσφύγων να αποτελεί εμπόδιο στο εμπόριο και να οδηγεί σε πρόσθετες στρατιωτικές δαπάνες
Σε «Β-» επιβεβαίωσε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα του Λίβανου ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης Fitch, διατηρώντας σταθερές τις προοπτικές επαναξιολόγησης (outlook), επικαλούμενος τα πολύ αδύναμα δημόσια οικονομικά, τους υψηλούς κινδύνους πολιτικής και ασφάλειας και τις αναιμικές οικονομικές επιδόσεις.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, οι αξιολογήσεις αποτυπώνουν την ισχυρή εξωτερική ρευστότητα της χώρας, το ανθεκτικό τραπεζικό σύστημα και άλλα δομικά πλεονεκτήματα, όπως το υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ και τους δείκτες ανθρώπινης ανάπτυξης.
Η Fitch, στη σχετική της έκθεση, σημειώνει πως οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι για τη χώρα εξαιτίας των επιπτώσεων από τον πόλεμο στη γειτονική Συρία, της ευαίσθητης θρησκευτικής ισορροπίας στη λιβανική κοινωνία και άλλων γεωπολιτικών κινδύνων όπως, για παράδειγμα, της αναζωπύρωσης των συγκρούσεων μεταξύ Χεζμπολάχ και Ισραήλ.
Ωστόσο, το πολιτικό περιβάλλον βελτιώθηκε μετά την εκλογή του Michel Aoun τον Οκτώβριο του 2016 και τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης τον Δεκέμβριο, υπό τον πρωθυπουργό Saad Hariri. Προηγουμένως, το πολιτικό σύστημα είχε παραμορφωθεί, χωρίς πρόεδρο από τον Μάιο του 2014.
«Δεν υπήρξαν πρόσφατα σοβαρά επεισόδια ασφάλειας, αλλά ο πόλεμος της Συρίας συνεχίζει να σκιάζει τον Λίβανο, με τη συνεχή παρουσία μεγάλου αριθμού προσφύγων (1 εκατομμύριο - 1,5 εκατομμύρια, σε σχέση με προηγούμενο συνολικό πληθυσμό 4,5 εκατομμυρίων) να αποτελεί εμπόδιο στο εμπόριο και να οδηγεί σε πρόσθετες στρατιωτικές δαπάνες».
Το δημόσιο χρέος του Λίβανου είναι το τρίτο υψηλότερο σε σχέση με τις χώρες που αξιολογεί η Fitch, ήτοι 148,2% του ΑΕΠ το 2016, ενώ το έλλειμμα του προϋπολογισμού διευρύνθηκε σε 9,8% του ΑΕΠ τγια το ίδιο έτος.
Ο οίκος αναμένει το δημοσιονομικό έλλειμμα να περιοριστεί στο 9,5% του ΑΕΠ το 2017 και στη συνέχεια στο 8,9% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2019, με το δημόσιο στο 155% το 2019.
Οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν μέτριες, χωρίς βελτιώσεις στο εξωτερικό περιβάλλον ή ισχυρότερο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων.
Η ανάπτυξη ήταν κατά μέσο όρο χαμηλότερη από 2% την περίοδο 2011-2016, μια εξαιρετικά αδύναμη επίδοση σε σχέση με την ιστορική τάση.
Κατά την περίοδο 2000-2010, ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ ήταν κατά μέσο όρο 5,3%!
www.bankingnews.gr
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, οι αξιολογήσεις αποτυπώνουν την ισχυρή εξωτερική ρευστότητα της χώρας, το ανθεκτικό τραπεζικό σύστημα και άλλα δομικά πλεονεκτήματα, όπως το υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ και τους δείκτες ανθρώπινης ανάπτυξης.
Η Fitch, στη σχετική της έκθεση, σημειώνει πως οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι για τη χώρα εξαιτίας των επιπτώσεων από τον πόλεμο στη γειτονική Συρία, της ευαίσθητης θρησκευτικής ισορροπίας στη λιβανική κοινωνία και άλλων γεωπολιτικών κινδύνων όπως, για παράδειγμα, της αναζωπύρωσης των συγκρούσεων μεταξύ Χεζμπολάχ και Ισραήλ.
Ωστόσο, το πολιτικό περιβάλλον βελτιώθηκε μετά την εκλογή του Michel Aoun τον Οκτώβριο του 2016 και τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης τον Δεκέμβριο, υπό τον πρωθυπουργό Saad Hariri. Προηγουμένως, το πολιτικό σύστημα είχε παραμορφωθεί, χωρίς πρόεδρο από τον Μάιο του 2014.
«Δεν υπήρξαν πρόσφατα σοβαρά επεισόδια ασφάλειας, αλλά ο πόλεμος της Συρίας συνεχίζει να σκιάζει τον Λίβανο, με τη συνεχή παρουσία μεγάλου αριθμού προσφύγων (1 εκατομμύριο - 1,5 εκατομμύρια, σε σχέση με προηγούμενο συνολικό πληθυσμό 4,5 εκατομμυρίων) να αποτελεί εμπόδιο στο εμπόριο και να οδηγεί σε πρόσθετες στρατιωτικές δαπάνες».
Το δημόσιο χρέος του Λίβανου είναι το τρίτο υψηλότερο σε σχέση με τις χώρες που αξιολογεί η Fitch, ήτοι 148,2% του ΑΕΠ το 2016, ενώ το έλλειμμα του προϋπολογισμού διευρύνθηκε σε 9,8% του ΑΕΠ τγια το ίδιο έτος.
Ο οίκος αναμένει το δημοσιονομικό έλλειμμα να περιοριστεί στο 9,5% του ΑΕΠ το 2017 και στη συνέχεια στο 8,9% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2019, με το δημόσιο στο 155% το 2019.
Οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν μέτριες, χωρίς βελτιώσεις στο εξωτερικό περιβάλλον ή ισχυρότερο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων.
Η ανάπτυξη ήταν κατά μέσο όρο χαμηλότερη από 2% την περίοδο 2011-2016, μια εξαιρετικά αδύναμη επίδοση σε σχέση με την ιστορική τάση.
Κατά την περίοδο 2000-2010, ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ ήταν κατά μέσο όρο 5,3%!
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών