Πέραν των διαφόρων βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη συγκράτηση του δημοσιονομικού ελλείμματος, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη προσδιορίσει μια σαφή μεσοπρόθεσμη στρατηγική για την αντιμετώπιση των υψηλών ελλειμμάτων και ενός ταχέως αυξανόμενου δείκτη δημόσιου χρέους
Η Fitch Ratings με σημερινή της (12 Ιουνίου 2017) έκθεση αναθεώρησε το outlook του Μπαχρέιν από σταθερό σε αρνητικό, ενώ επιβεβαίωσε την μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα σε «BB +».
Η αναθεώρηση του outlook σε negative οφείλεται στους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Πέραν των διαφόρων βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη συγκράτηση του δημοσιονομικού ελλείμματος, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη προσδιορίσει μια σαφή μεσοπρόθεσμη στρατηγική για την αντιμετώπιση των υψηλών ελλειμμάτων και ενός ταχέως αυξανόμενου δείκτη δημόσιου χρέους.
Το δημόσιο έλλειμμα διευρύνθηκε στο 16,2% του ΑΕΠ το 2016 από 15,4% το 2015.
Αν και η Fitch αναμένει μείωση του ελλείμματος στο 10,2% του ΑΕΠ έως το 2018, αυτό δεν θα είναι αρκετό για τη σταθεροποίηση της πορείας του χρέους.
Η επανεξέταση του ελλείμματος θα μπορούσε να απαιτήσει περαιτέρω εμβαθύνσεις στο κοινωνικό και οικονομικό μοντέλο του Μπαχρέιν, που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από χαμηλή φορολογία και γενναιόδωρα οφέλη.
Κατά την άποψη της Fitch, η ηγεσία της χώρας είναι γενικά αφοσιωμένη στη μεταρρύθμιση, αλλά αυτή η δέσμευση δεν έχει ακόμη μοιραστεί από άλλους ενδιαφερόμενους και η κυβέρνηση παραμένει επιφυλακτική στις κοινωνικές πιέσεις.
Η βαθμολογία «ΒΒ +» του Μπαχρέιν αντανακλά επίσης τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Η Fitch αναμένει αύξηση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες κατά περίπου 28% και αύξηση των εσόδων από μη υδρογονάνθρακες κατά περίπου 16% το 2017.
Οι σταδιακές αυξήσεις των τιμών διοξειδίου του άνθρακα και καυσίμων αντισταθμίζουν εν μέρει την αρνητική επίδραση των χαμηλών τιμών πετρελαίου στα έσοδα.
Η κυβέρνηση έχει ήδη εισαγάγει υψηλότερα τέλη για διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες και τέλος για ορισμένα προϊόντα πριν από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πλαίσιο που ορίζει η συμφωνία ανάμεσα στις χώρες του GCC.
Η κυβέρνηση εργάζεται για τη θέσπιση ΦΠΑ το 2018 σύμφωνα με τη συμφωνία μεταξύ των χωρών του GCC, η οποία θα μπορούσε να προσφέρει μια δημοσιονομική ώθηση στην περιοχή του 2% του ΑΕΠ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΔΝΤ.
Η αύξηση των πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα επιβραδύνθηκε σε περίπου 2,5% το 2016 μετά από 8,8% το 2015.
Οι τράπεζες θα ήταν σε θέση να επεκτείνουν περισσότερες πιστώσεις στην οικονομία, δεδομένης της υγιούς κερδοφορίας τους, της υψηλής κεφαλαιοποίησης και της ρευστότητας,
Ωστόσο, η αύξηση των καταθέσεων έχει επιβραδυνθεί και οι υψηλές αποδόσεις του δημόσιου χρέους καθιστούν το δανεισμό του ιδιωτικού τομέα μη ελκυστικό.
Οι κύριοι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αρνητική αξιολόγηση είναι:
Η μη συρρίκνωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και η πορεία προς τη σταθεροποίηση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.
Σοβαρή μεταβολή του εγχώριου περιβάλλοντος ασφαλείας.
Οι κύριοι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε θετική αξιολόγηση είναι:
Μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος σε συνάρτηση με τη μεσοπρόθεσμη μείωση του δείκτη του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.
Μια ευρέως αποδεκτή πολιτική λύση για τις εσωτερικές πολιτικές εντάσεις.
Η Fitch υπολογίζει ότι το Brent θα φθάσει το μέσο όρο των 52.5 δολάρια ανά βαρέλι το 2017 και 55 δολάρια ανά βαρέλι το 2018.
Η Fitch δεν βλέπει καμία αλλαγή στους κύκλους της βασιλικής οικογένειας, ενώ θεωρεί
ότι οι περιφερειακές εντάσεις δεν θα επηρεάσουν άμεσα το Μπαχρέιν ή την ικανότητά του να εμπορεύεται.
www.bankinknews.gr
Η αναθεώρηση του outlook σε negative οφείλεται στους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Πέραν των διαφόρων βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη συγκράτηση του δημοσιονομικού ελλείμματος, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη προσδιορίσει μια σαφή μεσοπρόθεσμη στρατηγική για την αντιμετώπιση των υψηλών ελλειμμάτων και ενός ταχέως αυξανόμενου δείκτη δημόσιου χρέους.
Το δημόσιο έλλειμμα διευρύνθηκε στο 16,2% του ΑΕΠ το 2016 από 15,4% το 2015.
Αν και η Fitch αναμένει μείωση του ελλείμματος στο 10,2% του ΑΕΠ έως το 2018, αυτό δεν θα είναι αρκετό για τη σταθεροποίηση της πορείας του χρέους.
Η επανεξέταση του ελλείμματος θα μπορούσε να απαιτήσει περαιτέρω εμβαθύνσεις στο κοινωνικό και οικονομικό μοντέλο του Μπαχρέιν, που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από χαμηλή φορολογία και γενναιόδωρα οφέλη.
Κατά την άποψη της Fitch, η ηγεσία της χώρας είναι γενικά αφοσιωμένη στη μεταρρύθμιση, αλλά αυτή η δέσμευση δεν έχει ακόμη μοιραστεί από άλλους ενδιαφερόμενους και η κυβέρνηση παραμένει επιφυλακτική στις κοινωνικές πιέσεις.
Η βαθμολογία «ΒΒ +» του Μπαχρέιν αντανακλά επίσης τους ακόλουθους βασικούς οδηγούς αξιολόγησης:
Η Fitch αναμένει αύξηση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες κατά περίπου 28% και αύξηση των εσόδων από μη υδρογονάνθρακες κατά περίπου 16% το 2017.
Οι σταδιακές αυξήσεις των τιμών διοξειδίου του άνθρακα και καυσίμων αντισταθμίζουν εν μέρει την αρνητική επίδραση των χαμηλών τιμών πετρελαίου στα έσοδα.
Η κυβέρνηση έχει ήδη εισαγάγει υψηλότερα τέλη για διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες και τέλος για ορισμένα προϊόντα πριν από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πλαίσιο που ορίζει η συμφωνία ανάμεσα στις χώρες του GCC.
Η κυβέρνηση εργάζεται για τη θέσπιση ΦΠΑ το 2018 σύμφωνα με τη συμφωνία μεταξύ των χωρών του GCC, η οποία θα μπορούσε να προσφέρει μια δημοσιονομική ώθηση στην περιοχή του 2% του ΑΕΠ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΔΝΤ.
Η αύξηση των πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα επιβραδύνθηκε σε περίπου 2,5% το 2016 μετά από 8,8% το 2015.
Οι τράπεζες θα ήταν σε θέση να επεκτείνουν περισσότερες πιστώσεις στην οικονομία, δεδομένης της υγιούς κερδοφορίας τους, της υψηλής κεφαλαιοποίησης και της ρευστότητας,
Ωστόσο, η αύξηση των καταθέσεων έχει επιβραδυνθεί και οι υψηλές αποδόσεις του δημόσιου χρέους καθιστούν το δανεισμό του ιδιωτικού τομέα μη ελκυστικό.
Οι κύριοι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αρνητική αξιολόγηση είναι:
Η μη συρρίκνωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και η πορεία προς τη σταθεροποίηση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.
Σοβαρή μεταβολή του εγχώριου περιβάλλοντος ασφαλείας.
Οι κύριοι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε θετική αξιολόγηση είναι:
Μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος σε συνάρτηση με τη μεσοπρόθεσμη μείωση του δείκτη του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.
Μια ευρέως αποδεκτή πολιτική λύση για τις εσωτερικές πολιτικές εντάσεις.
Η Fitch υπολογίζει ότι το Brent θα φθάσει το μέσο όρο των 52.5 δολάρια ανά βαρέλι το 2017 και 55 δολάρια ανά βαρέλι το 2018.
Η Fitch δεν βλέπει καμία αλλαγή στους κύκλους της βασιλικής οικογένειας, ενώ θεωρεί
ότι οι περιφερειακές εντάσεις δεν θα επηρεάσουν άμεσα το Μπαχρέιν ή την ικανότητά του να εμπορεύεται.
www.bankinknews.gr
Σχόλια αναγνωστών